Magico

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • N

    nb

    Gjest
    Som vanlig er hobbyfysikerne på HFS litt for bastante litt for tidlig. La oss vente med konklusjonene til fakta ligger på bordet.
    Og som vanlig er din tro på produsentenes påstander urokkelig. Lydtrykk og slikt er ganske grei fysikk. Det er faktisk en del på dette forumet som kan å regne og vet hvordan ting henger sammen - jeg har ikke sett noe fra din side som tyder på at du er kapabel til vurdere kompetansen eller eventuell mangel på sådann til de som måtte komme med slike vurderinger.

    Det er rimelig arrogant å avfeie betraktninger med at de kommer fra "hobbyfysikere" - særlig når du selv ikke innehar et pøkk av kompetanse innen fysikk. Hva er det forresten som skiller en fysiker fra en hobbyfysiker?
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.660
    Antall liker
    3.287
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Tce teams, nøkkelen her er 1%THD, det er et veldig lavt tall en høyttaler ved 20hz selv ved meget moderate volumer. Det er ikke vanskelig å få noe til å spille 136dB.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.735
    Antall liker
    103.723
    Torget vurderinger
    23
    Så 136dB @ 20Hz med 2x18" (og med 1% THD) er i kategorien "No fucking way" altså ?
    Siden du spør, dersom de er montert i et tradisjonelt kabinett (lukket eller refleks); Ja. Derimot, dersom elementene hadde vært konstruert for dette og man hadde egnet horn tilgjengelig så er det i teorien mulig å få det til. Men det blir litt størrelse.... f.eks. rundt fire m. munningsdiameter blant annet.


    For ikke å spore helt av; Jeg ville vært storfornøyd med et bassystem som klarer 120 dB, har under 1% THD og samtidig låter oppløst og detaljert og med alle de tonale kvaliteter som ligger i harmonisk struktur, overtoner osv. i bassområdet. Dette er nemlig et klassisk problem for konvensjonelle subsystemer, som er optimalisert for å kunne gjengi lavest mulig frekvens ved store volum. Luftpumpe altså. Da blir det meste av mikrodetaljer/mikrodynamikk borte, i materialvalg membran/oppheng/spole og varmgang/kompresjon.
     
    Sist redigert:
    R

    Roysen

    Gjest
    Som vanlig er hobbyfysikerne på HFS litt for bastante litt for tidlig. La oss vente med konklusjonene til fakta ligger på bordet.

    Mvh
    Roysen
    Hvis du refererer til meg så er jeg Sivilingeniør i relevant fagfelt.

    edit: beklager at vi roter til Den ellers så trivelige Magico tråden.
    Som skrevet tidligere, la oss vente på forklaringen og målinger fra Magico. Hobbyfysikere var flåsete - beklager den. Men å legge begrensninger på denne konstruksjonen uten å vite hvordan elementene er konstruert, hvordan forsterkeren fungerer og hvilke muligheter den har i DSP er i høyeste grad prematurt.

    Om man er Siv.Ing. eller ei så finnes det få profesjonelle høytalerkonstruktører i denne diskusjonen. Jeg mener det bør være tilsvarende kompetanse til stede for å kunne avfeie på den måten som det er gjort her.

    Mvh
    Roysen
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.660
    Antall liker
    3.287
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    . Det er ikke vanskelig å få noe til å spille 136dB.
    Ved 20Hz?
    Dette blir mer off topic. Det er selvsagt vanskeliger ved 20hz enn ved feks 100hz, men dersom du ikke bryr deg om THD så er det egentlig bare å lø på mere køl; flere elementer og mer effekt. Dyrt og plasskrevende (og lite nyttig!), men kanskje ikke så vanskelig...
     
    R

    Roysen

    Gjest
    Som vanlig er hobbyfysikerne på HFS litt for bastante litt for tidlig. La oss vente med konklusjonene til fakta ligger på bordet.
    Og som vanlig er din tro på produsentenes påstander urokkelig. Lydtrykk og slikt er ganske grei fysikk. Det er faktisk en del på dette forumet som kan å regne og vet hvordan ting henger sammen - jeg har ikke sett noe fra din side som tyder på at du er kapabel til vurdere kompetansen eller eventuell mangel på sådann til de som måtte komme med slike vurderinger.

    Det er rimelig arrogant å avfeie betraktninger med at de kommer fra "hobbyfysikere" - særlig når du selv ikke innehar et pøkk av kompetanse innen fysikk. Hva er det forresten som skiller en fysiker fra en hobbyfysiker?
    Jeg tror ikke. Det er forskjellen. Jeg venter på bevis. Inntil bevis foreligger inntar jeg en holdning om at alle er uskyldige inntil det motsatte er bevist.

    At folk kan regne gir ikke grunn nok til å avfeie noe de ikke vet noe om. Ingen kjenner godt nok til konstruksjonen til å avfeie tallene og ingen på HFS har kompetanse nok til å hevde at det ikke kan finnes teknologi som muliggjør spesifikasjonene.

    Edit: Dersom noen skulle være i tvil - når jeg skriver ingen, inkluderer jeg selvsagt også undertegnede.


    Mvh
    Roysen
     
    Sist redigert:
    T

    tce-teams

    Gjest
    Tce teams, nøkkelen her er 1%THD, det er et veldig lavt tall en høyttaler ved 20hz selv ved meget moderate volumer. Det er ikke vanskelig å få noe til å spille 136dB.
    Jeg forstår det , er et hinsides lavt tall og spør du meg. Men nå har jeg hørt på så mye i det siste som har overassket meg ganske mye , som jeg skrev på forrige side så kan det være fullt mulig at det går. Nå mente ikke jeg bare magico sin subwoofer , men generelt her ute i verden. 1%THD 20HZ ved 136 db er ganske syke tall ja.
     

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.235
    Antall liker
    6.368
    Jeg tror vi vet mer enn nok, i kombinasjon med fysikkompetansen her inne, til å si at 1%THD er ekstremt lite sannsynlig.

    Data vi kjenner:

    - Membranareal
    - Størrelse
    - Konsept
    - Tilgjengelig effekt
    - Materialvalg og vekt (som tilsier ett sted mellom 15-20mm veggtykkelse, om det ikke er interne avstivninger. Det er det sansynligvis, så 10-15mm veggtykkelser er sannsynlig. Dette er ikke særlig ekstremt, egentlig)

    Hvis kjente matematisk formler kan fortelle oss at den membravandringene som skal til for å skape 136dB, er 1%THD fysisk umulig i denne løsningen, skjønner jeg ikke hvorfor det er så vanskelig å svelge.
     
    R

    Roysen

    Gjest
    ....fordi man legger til grunn at vi vet alt som er relevant for dette produktet. Det har man ingen forutsetning for.

    Mvh
    Roysen
     
    Sist redigert:

    roger

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2002
    Innlegg
    1.578
    Antall liker
    471
    Sted
    Nøtterøy
    Bare for å få data'ene på subbene riktig.
    1. Forsterkereffekten er 6000W (med 7000VA trafoer), ikke 8000W som det refereres til i innlegg over. Effekttåligheten til elementene er 8000W.
    2. 175dB lydtrykk er inni kasse, altså ikke avlevert trykk til rommet.
    R
     
    R

    Roysen

    Gjest
    Begge punkter er korrekt. Punkt 2 er allerede beskrevet.

    Mvh
    Roysen
     
    R

    Roysen

    Gjest
    Er det mye forlangt at vi ikke trekker forhastede konklusjoner før Magico gir svar med konkrete målinger og hvordan målingene er foretatt?

    så kan vi kanskje gå tilbake til trådens tema mens vi venter?

    Mvh
    Roysen
     

    roger

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2002
    Innlegg
    1.578
    Antall liker
    471
    Sted
    Nøtterøy
    Hvis den største sub'en er basert på Aurasound sitt element (noe vi selvfølgelig ikke vet) så må det være et ekstremt modifisert element, eller med svært mye eq.
    Med 6000W tilgjengelig så må følsomheten ved 20Hz være 92,2dB/1W/1m (10*log(6000)=98,2dB, med to elementer: 92,2dB følsomhet hver (veldig optimistisk regnet)). I databladet til Aurasound har deres element en oppgitt følsomhet på litt over 80dB ved 20Hz.
    Med et standardelement så vil ikke de 6000W være i nærheten av å produsere 136dB, og med eq for å nå 136dB ved 20Hz så kreves det atskillig mer enn 6000W. Det kan regnes ut veldig enkelt fra formelen over.
    Det blir spennende å se målinger av disse sub'ene når de er tilgjengelige.
    R
     
    R

    Roysen

    Gjest
    Elementene i QSub-18 veier 55% mer enn et Aurasound NS-18 og membranet ser ut til å være et annet materiale, så en evt modifikasjon er tilsynelatende ganske omfattende. I tillegg har jeg fått opplyst at det foretas EQ.

    Mvh
    Roysen
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Så man kan publisere udokumenterte/ubeviste specs og målinger.. men å spekulere og synse rundt disse er ikke lov.. da må man vente?
     

    roger

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2002
    Innlegg
    1.578
    Antall liker
    471
    Sted
    Nøtterøy
    Hvis Roysen har fått opplysninger fra produsenten som ikke er publisert, så er det vel ingen ting i veien for å fortelle om disse opplysningene.
    R
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Hvis Roysen har fått opplysninger fra produsenten som ikke er publisert, så er det vel ingen ting i veien for å fortelle om disse opplysningene.
    R
    For min del må han bare det, men da burde det også være mulig å kommentere/spekulere/synse rundt talla, men her får man bare beskjed om å vente
     
    R

    Roysen

    Gjest
    Den info jeg sitter inne med er alle rett fra produsenten. Vekten på elementene er publisert. At det foregår EQ har jeg fått vite av distributøren, men ikke mer enn som så.

    Så ikke noe av det jeg har skrevet er spekulasjoner selv om ikke alle her har lest seg opp om all info som er publisert om produktet.

    Mvh
    Roysen
     
    R

    Roysen

    Gjest
    OK, det kommer. Jeg sitter imidlertid på sykehuset i øyeblikket, så det blir ikke i dag eller i morgen da jeg må lete det frem.

    Mvh
    Roysen
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Jeg har lite peiling, men Pioneer har vel rekorden i bil på 172-173db for noen år siden, og da må det vel være mulig å få til dette ut av et element vel?
     
    C

    cruiser

    Gjest
    For det første så er det ikke ved 20hz for det andre så er det mye gain i de sementstøpte fiat puntoene
     

    baldrick

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2006
    Innlegg
    1.578
    Antall liker
    747
    Torget vurderinger
    3
    Hva vet vi så om andre elementer Magico benytter i sine produkter? For det første er de fleste fullstendig designet og produsert i Magico fabrikken i Berkley, California, USA. De elementene som ikke er fullstendig designet og produsert in-house bygger på produkter fra underleverandører, men er så kraftig modifisert med egne magneter og motorsystemer, egne membraner etc.
    Her er bilde av ett "Magico" element, er ikke dette Aurasound NS15 så vet ikke jeg :) Det står også flere steder referert at bl.a. Ultimate II bruker Aurasound element.

    900x900px-LL-6fa6de21_strip_hornswoofer.jpeg


    Utseendemessig ligner ikke membranet på elementene i Aurasound NS-18 på membranet i elementet brukt i QSub-18.
    Personlig synes jeg også membran ser svært like ut som NS18:

    P1010554.jpg


    Men for all del.. kun spekulasjoner fra min side også :)
     

    FredrikC

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.08.2009
    Innlegg
    905
    Antall liker
    371
    Torget vurderinger
    5
    Skjønner ikke hva Roysen mener. Ingen her inne kan nok til å avkrefte at det Magico sier er mulig? Formelen for å beregne maksimalt lydtrykk fra et stempel med en gitt størrelse og slaglende er velkjent og utprøvd... Den er postet i tidligere tråden. Det er bare å regne ut og det har blitt gjort. Eller man kan lage en modell i et av mange simmuleringsprogrammer.

    Dette blir som å si at Ferrari kan engineere seg rundt Newtons lover.... Go figure.
     

    mteinum

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2007
    Innlegg
    10.127
    Antall liker
    3.908
    Sted
    Øya
    Torget vurderinger
    1
    Er dere egentlig klar over hvor høyt 136 dB i BASSEN er???? 100 dB er høyt, 110 dB er grisehøyt, 120 dB er "dobbelt" så høyt igjen; 130 dB gjør vondt , legg så til ytterligere 6 dB...
    Her har vi en målestokk

     
    N

    nb

    Gjest
    Mythbusters "brown note" subwooferarray kunne angivelig spille 120dB ved 9Hz. Det er med 12 stk 18"

    Television show MythBusters used twelve Meyer Sound 700-HP subwoofers—a model and quantity that has been employed for major rock concerts.[1] Normal operating frequency range of the selected subwoofer model was 28 Hz to 150 Hz[2] but the 12 enclosures at MythBusters had been specially modified for deeper bass extension.[3] Roger Schwenke and John Meyer directed the Meyer Sound team in devising a special test rig that would produce very high sound levels at infrasonic frequencies. The subwoofers' tuning ports were blocked and their input cards were altered. The modified cabinets were positioned in an open ring configuration: four stacks of three subwoofers each. Test signals were generated by a SIM 3 audio analyzer, with software modified to produce infrasonic tones. A Brüel & Kjær sound level analyzer, fed with an attenuated signal from a model 4189 measurement microphone, displayed and recorded sound pressure levels.[3] The experimenters on the show tried a series of frequencies as low as 5 Hz, attaining a level of 120 decibels of sound pressure at 9 Hz and up to 153 dB at frequencies above 20 Hz, but the rumored physiological effects did not materialize.[3] The test subjects all reported some physical anxiety and shortness of breath, even a small amount of nausea, but this was dismissed by the participants, noting that sound at that frequency and intensity moves air rapidly in and out of one's lungs.

    <i style="color: rgb(0, 0, 0); font-family: sans-serif; line-height: 19px; "><i>
     

    FredrikC

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.08.2009
    Innlegg
    905
    Antall liker
    371
    Torget vurderinger
    5
    Meyersound HP-700 har vel doble 18. Det vil si 24stk 18". De gir også F i hva fornvrengningen er under denne testen. Antakeligvis mye. Men ja 24 stk 18" med god slaglengde kan gjengi 120db ved 9hz, både i teorien og praksis.

    2stk 18" i en lukket kasse med 34mm slaglengde kan ikke gi 136 @ 20hz. Da må vi opp på 15stk og vi vil fortsatt være langt unna 1% THD.
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.389
    Torget vurderinger
    13
    Om det skulle være slik at de ikke har mulighet til å innfri 136db @20hz må jeg si det stiller ett stort spørsmåltegn ved seriøsiteten til hele firmaet. Forventer de at ingen rikinger vil være i stand til å overprøve dette eller gir de jevnt faen..(?)
     

    Guit

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.09.2009
    Innlegg
    1.122
    Antall liker
    164
    Sted
    Sunndalsøra
    For den som ikke føler nok bass, så kan man montere en Aura Bass- shaker under soffan:rolleyes:

    Bass chaiker.jpg
     

    JENO

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2003
    Innlegg
    2.598
    Antall liker
    1.378
    Sted
    Saksvik - Trøndelag
    Jeg tror fortsatt disse tallene er en feilsitering eller misforståelse fra en overivrig markedsavdeling. Ingeniørene vet bedre.

    Jeg tror også fortsatt at dette er knakende gode (men veldig kostbare) suber. F eks 116 dB ved 20 Hz og 10% THD er også gode specs og sannsynligvis nærmere sannheten enn de andre tallene. Alternativt er det brukt kreative målemetoder.
     
    R

    Roysen

    Gjest
    Fra sykesenga:

    Jeg innbiller meg at misforståelsen kan være oppklart. Jeg tror ikke det skal være 1% THD men muligens er snakk om kabinettresonanser i deres aluminumskabinett sammenlignet med resonanser fra tilsvarende kabinett i MDF.

    Jeg venter på endelig oppklaring.

    Mvh
    Roysen
     
    N

    nb

    Gjest
    Jeg tror nok noe har blitt borte underveis her ja, men 136dB ved 20hz fremstår heller ikke som veldig realistisk med 2x18". Men det står ikke noe på nettsidene til Magico så om de faktisk hevder det er jo også litt åpent med mindre du har fått noe om det direkte fra de.
     
    8

    8x12_TOM

    Gjest
    Jeg tror nok noe har blitt borte underveis her ja, men 136dB ved 20hz fremstår heller ikke som veldig realistisk med 2x18". Men det står ikke noe på nettsidene til Magico så om de faktisk hevder det er jo også litt åpent med mindre du har fått noe om det direkte fra de.
    Det kan fint gå hvis det er målt i et rom med heldig/uheldig (fritt valg)romnode. I mitt gamle rom hadde mine basser en maks spl på 128db ved 10 hz
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn