Magico M5 på plass hos Jonathan Valin - TAS

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.782
Antall liker
21.681
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Lukkede øyne er lurt om ørene skal bestemme, håhå.

Tegningen illustrerer poenget mitt ytterst presist.
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.319
Antall liker
16.401
Sted
Østfold
Jeg reagerer litt på disse grafene, de minner ikke verken om gatede målinger, sinussveip eller RTA fra sweetspot i et normalt rom. Man kunne selvsagt hevde at JV er heldig med rommet, men da skulle frekvensgangen til basseksjonene i MBL-systemet og LF-frekvensgangen til M5 ikke stemt fullt så godt over ens. Avvik på mindre enn 10-15dB på det meste er svært uvanlig og forekommer neppe på to ulike plasseringer i rommet.
 
L

Lydkaj

Gjest
Valentino skrev:
Jeg mener å ha lest fantasifull lyrikk om holografi på høyttalere som måler såder hos Stereophile. Det er nå engang slik at +/- 3dB er "godt nok" også i highend, oh man kan gjøre mye rart innenfor det intervallet.
Hvis højtaleren laver "holografi", er det vil ret nemt at eftervise, holografien lydbilledet vil sandsynligvis være ens hele tiden. der bør dygtige folk hos Stereophile hurtigt kunne spotte.
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.319
Antall liker
16.401
Sted
Østfold
Dersom høyttaleren lager samme type holografiske effekt på alle innspillinger kan vi vel trygt konkludere med at det er fake, men man kan utvilsomt generere en viss "romfølelse" ved å trikse litt med frekvensgangen. Det trenger ikke være så påfallende annet enn at man samtidig har måttet gi avkall på noe opplevd dynamikk i deler av frekvensområdet.
 

Mbare

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.02.2003
Innlegg
2.436
Antall liker
11
Min begrensede erfaring med nærfelslytting tilsier at du også mister noe i størrelsen på utøverne i lydbildet når du sitter nærfelt - ting blir mindre i fysisk størrelse (som seff er en illusjon, men dere skjønner vel hva jeg mener) enn hvis du hører på avstand. Men jeg har aldri hørt skikkelig store HT i nærfelt, så gudene vet. :)
 
L

Lydkaj

Gjest
Kan tilføje at på to (tre) mikrofons optagelser uden efterbehandling virker holografien altid ægte, det gør den bestemt ikke på multi mikrofon og nærfelt optagelser , så er der ikke en markant forskel på de optagelses tekniker må det være noget højtaleren laver.
 
R

Roysen

Gjest
Som RoDa påpeker er det vinkelen i lyttetrekanten som avgjør bredden i lydbildet. Problemet med så kort avstand mellom høytalerne som JV har er at det ikke hjelper å kompensere med nærfeltslytting. Vinkelen i trekanten blir likevel for liten for å kunne oppnå realistisk bredde, størrelse på musikerne, separasjon og luft mellom utøverne. Samtidig er det nå slik at ikke alle høytalere er egnet for nærfeltslytting. Spesiellt de største høytalerne med mange elementer spredt ut over et stort horisontalt areal vil ha problemer med å integrere skikkelig og kan gi følelse av 3 meter høye stemmer etc da vinkelen fra lytteposisjon og opp blir større når man flytter lytteposisjonen nærmere. Det er nettopp denne typen høytalere JV foretrekker og tester mest av i sitt rom.

Mvh
Roysen
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.223
Antall liker
124
ch skrev:
Ikke alle mener at JV er så troverdig;

http://db.audioasylum.com/cgi/m.mpl?forum=critics&n=30087&highlight=valin

kan anbefale å følge litt med på Critic's Corner på AA. Sikkert en del sladder og uverifiserbare påstander der som andre steder (HFS?), men gir nok også litt reell bakgrunnsinfo om deltagere i hifi verdenen, i hvert fall den USA'ske delen.

mvh
Det som er viktig å huske på, er at om man er med på å bringe videre "suspekt tøv" så er man bare bensinen på bålet av onde hensikter
og den bensinen brenner som sagt opp i prosessen...
Det er er vurderingsak i mange tilfeller å tro på det man leser, kanskje det er så lekkert så lekkert å lese, og så lett så lett
å trekke konklusjoner.
Og, i bakgrunnen, der er det kanskje en sannhet, som roper, men duverden som det bråker fra det bålet..
Sterke ord, farlige farvann dette med forum skal sies!
Men og viktig å huske på!!!

mvh
 
L

Lydkaj

Gjest
Mbare skrev:
Min begrensede erfaring med nærfelslytting tilsier at du også mister noe i størrelsen på utøverne i lydbildet når du sitter nærfelt - ting blir mindre i fysisk størrelse (som seff er en illusjon, men dere skjønner vel hva jeg mener) enn hvis du hører på avstand. Men jeg har aldri hørt skikkelig store HT i nærfelt, så gudene vet. :)
Hos mig er det lige omvendt, det må vil også være sådan det skal være. hvis ikke det ikke er sådan hos dig tro jeg årsagen måske kan være at lyden ikke slipper højtaleren.
 

Lieng

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
1.525
Antall liker
94
Vedr. evaluering av en høyttaler i mono; Leste en artikkel om disse franske, glorete høyttalerne med horndiskant, husker ikke hva de heter i øyeblikket, men de lyttet uansett til kun en stk i mono under konstuksjon an element,/delefilter.....

Valentino skrev:
Nei, men det er et veldig ofte brukt triks. Og siden det er såpass mye musikk som høres på hvor rett frekvensgang synes mindre viktig enn anleggets (dvs. høyttalernes) konstruerte holografi har vi det slik vi har det.

Høyttalere burde evalueres en om gangen i mono. 8)
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.223
Antall liker
124


;D

Ja, det jo lov å prøve seg! Jeg hadde spist knekkebrød om jeg fikk høre det rommet jeg!

mvh
 
Y

ymir

Gjest
hei
Har ikke lest hele tråden ,men forstår det slik at den går ut på avstand mellom høytalerene og holografi.Kommer derfor med mine erfaringer.Har lest en del tester i løpet av de siste 35 år og ut fra de forstått det slik at det er mulig å få et stort lydbilde som strekker seg langt utenfor høytalerene i bredde og høyde + dybden.Jakten på det store lydbilde varte lenge, med utskifting av utstyr uten at det hjalp.Etter som tiden gikk og jeg fikk lest boken om akustikk (Kjøpes hos Eltek) og Robert Harley "Guide to High End" og hans utsagn om at skal en få magien frem så er det en ting som må til og det er rett plassering av høytaleren (plassering, plassering og atter plassering).Som sagt så gjort,selv om det tok fryktelig lang tid.Arbeidet gav resultat til slutt.Først med Reference 3a/
Consonance 100a x2(bi amping) og ML12. 1,83m mellom høtalerene og 80cm fra bakvegg til front av høytaleren.Fikk da et lydbilde som på enkelte opptak var ca.5m bredt og der enkelte vokalister var ca i "normal mannshøyde".Lytteposisjon var da betydelig lenger bak en en likesidet trekant,mest pga. det tonale.Skiftet senere til nytt utstyr.Gallo Nucleus Solo/OCM 200 og Consonance rør pre.Mistet da hele holografien,spilte kun mellom høytalerene.Måtte til å flytte på høytalere igjen,og der 1,5cm lenger bak kom holografien frem og nå mye større.På enkelte inspillinger får en NESTEN følelsen av full size symfoniorkester.(har selv bare hørt et halvt symfoniorkester, Stavanger Symfoniorkester)Et annet eks. er Peter Tosch, Downpressor man der han som korer står ca. 3m ut til siden for høytaler og ca. 1,3 m opp fra gulvet og gitaren på Kari Bremnes,Live ,"fyret på Torneneset" som er panorert ufattelig langt ut og dypt i lydbildet.Det må og sies at da jeg fikk nytt forsterkeri (Belles 28a ref og 350a ref.)så måtte høytalerene 1cm lenger ut igjen og lytte pos. en god del nærmere høtaler pga. betydelig mere bass.Så ut fra min erfaring og med billig utsyr vil jeg tro folkene i TAS må ha kjempe holografi med KROREKT plasseret høytalere,og dersom innspillingen har de kvaliteter.
 

hifiguru

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.07.2002
Innlegg
5.715
Antall liker
1.259
Sted
Porsgrunn
Torget vurderinger
1
Synes det er greit å få med seg denne linjen fra bloggen til Magico-testeren, med litt fokus på det som står i parantes:

Here's a photo of the whole system (final placement has not yet been determined).

....eller ville tråden bli for kjedelig dersom dette hadde blitt postet helt i starten?

8)
 

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Innlegg
9.242
Antall liker
2.388
Torget vurderinger
13
Lest meg opp på disse Magico Q5, spennende saker og det virker som om konstruktøren er klar i sitt synspunkt på hvordan konstruere en verdensklasse HT. Fyren gjorde seg rik på alarmsystemer for derifra å gå til å konstruere den perfekte høytaler.

Noen som har hørt "verdens beste HT" og vil si noen om hvordan den opplevdes ?


Magico's Bottom Line
Magico's ultimate goal is to create "objectively fine loudspeakers" that maintain integrity at high sound-pressure levels. First priorities include achieving low distortion levels, coherent phase and impedance behavior, and an even power response. After those issues are satisfactorily addressed, extended and linear frequency response comes next.

"If our design efforts measure well," says Wolf, "we will probably have a pretty darn good-sounding loudspeaker. If we don't like what we hear, it's usually small things that need changing, and we know where to adjust. As long as the subjective changes fall within the objective scientific parameters that we are willing to accept, that's fine. Plus or minus 2dB across the entire spectrum is a lot. I mean a lot. I can make the speaker sound lush or lean, or bright or dull, within these parameters. But I don't build speakers just to sound good for me. I don't sign off before the science part is safe and sound.

"Our goal is to give you a technically unassailable speaker that performs well in any reasonable environment. If a speaker has a hump at 80Hz just because it sounds better to its designer in a particular environment, then the hump remains no matter what. If the speaker lacks a full midrange, or its bass alignment is off, there's nothing a consumer can do to change it. If you have a 10dB suckout at a poorly executed crossover point, the missing energy is never coming back. Magico would rather give you a solid design that has everything there rather than one with missing or added parts that consumers cannot retrieve or subtract. The goal of a Magico design is to move out of the way. That's the bottom line: to move out of the way."
http://www.stereophile.com/interviews/508int/
 

Vedlegg

Topp Bunn