MAE SET - mystisk overlevering...

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
12.738
Sted
Holmestrand
Dato: 290406
Tid: kl 09:15
Sted: Svelvik
En grå og regntung lørdagsmorgen står Xerxes (dekknavn) på kaia i Svelvik og ser over mot Verket. Etter en kort stund dukker Oelle (dekknavn) opp, og bærer en brun pappkasse ombord på ferga Svelvikstraum som ligger ved fergeleiet på Verket. Noen minuter etter kommer han tomhendt tilbake, setter seg i bilen og kjører hastig vekk. Ferga legger fra kai og stamper seg mot den sterke strømmen før den etter 3-4 minuter legger til ved fergeleiet på Svelvik.
- Opp lemmen kommer det en matros: "Ska du henjt kassa?" (mistenkelig trønder uten bart)." Joda, jeg skal da det." "Ho står bak". Jeg går ombord og finner kassa. Bærer den raskt tilbake til bilen. Kjører nå mot Drammen, hvor jeg gjør en visitt i en kajakkbutikk for å forvirre eventuelle forfølgere (og for å se på kajakk selvfølgelig). Deretter bærer det hjem. Der sitter fruen med et bistert uttrykk og syr mens hun hører Pop-Quiz, Engelfjes, Pils og andre obligatoriske lørdagsprogrammer på radio. Klokka blir nesten halv fire før jeg drister meg til å ta fram kassa. Pakker forsiktig ut - MAE SET fra Vestfossen. Hightech med gårsdagens teknikk. Fjerner XTZ, kobler til, fillern, kablene er for tykke for høytalerterminalene. Hvor er bananplugger? Finner plugger, og kobler opp. Skrur på, gir den 5 minuter til å varme, men da må jeg bare høre. - hm.... 4,5 W er ikke mye. Ikke høyt, men gjør døren vid og porten høy! Dette spiller vakkert! Hadde aldri trodd at jeg kunne få så musikk med så lite effekt. Pat Metheny, Pink Floyd, diverse bræzjæz, har ikke rukket å komm til klassisk ennå. 3. sporet på Ushers tesplate blir avskrevet pga forvrengning, som høres verre ut enn det gjør med min transistorforsterker!)

Moro. Må bare slutte meg til de som allerede har skrytt av denne forsterkeren. Førsteinntrykket er utelukkende positivt.

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
12.738
Sted
Holmestrand
Har nå spilt en del, og det ser faktisk ut til at 4,5 W kan fungere.
Jeg er litt skeptisk på effekten. Det er kanskje ubegrunnet?
Hvilke erfaringer har andre på dette området?

S

slowmotion

Gjest
Hva slags høytalere har du?
Hva slags lytterom har du?
Hva slags musikk liker du?

Det er ikke sikkert at du vil klare deg med 4,5w i lengden.

;)

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
12.738
Sted
Holmestrand
Høytalere:
Audio Pro Blue Diamond v2 Forsterkeren klinger veldig fint på disse. Må kjøre relativt høyt, men jeg liker klangen svært godt. Ser likevel et behov for å kunne spille høyere.
Rogers LS3/5a (disse er ikke hjemme for øyeblikket, så de er ikke prøvd)
Rommet er ca 3,5 m bredt og 5 m dypt. Høytalerne står på kortveggen.
Musikk? Klassisk, jazz, symf-rock, rock etc etc

S

slowmotion

Gjest
Det jeg forøkte å si er at alle disse tingene vil avgjøre om du i lengden vil være tilfreds med en relativt liten rørforsterker. Det er det bare du selv som kan avgjøre. Foreløpig virker det jo som du er fornøyd!

;)

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Antall liker
1.175
Torget vurderinger
7
Koster sånnen liten tass da? Hørtes jo litt spennende ut, må innrømme det.

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Antall liker
1.175
Torget vurderinger
7
Ikke verre nei. Ser for meg et sommerprosjekt nå kanskje.
Klarer ikke fortinne loddeboltspissen engang, så dette skal bli klabbverk ;D Men en gang må jo jeg også lære.

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.519
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
33
Mystisk overlevering og kronglete vei. Før denne skumle overleveringen hadde den blitt kjørt litt hit og dit (for å villede fienden?). Vestfossen, Kongsberg og Hurum. Videre med båt for å slette alle spor?
Jeg har spilt mange timer på denne forsterkeren. Og en del timer på den neste jeg bygde. Jeg har også en push pull med 10 ganger mer effekt. I praksis ingen stor forskjell. Største forskjellen ligger i lyden. Ikke i trøkket. Nå spiller jeg mest klassisk og jazz. SET'en er overlegen.
En kompis sa at det er de første 200 mW som er viktige. Og hvor ofte spiller en med mer enn 1 watt?
Det er håp for de som ikke har erfaring med loddebolt også. Litt enkel trenig og du er trolig kvalifisert til å lodde sammen denne forsterkeren. Det viktigste er å ha en god loddebolt og vite hvordan en god lodding ser ut. Et lite "loddekurs" er med i byggebeskrivelsen til forsterkeren.

ralex

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.04.2006
Antall liker
6
Sted
Fredrikstad
Utrolig artig skrevet :) Bruker selv MAE SET-1 og kan ikke si annet enn at den er helt suveren og overlegen veldig mye annet til laaangt høyere pris.
Liten effekt? Ja, på papiret er det det, men i virkeligheten så synes jeg dette er nok. Spiller på AduioPro BlackDiamon og Patos Lyric 501mkII og det er ikke problemer selv med relativt ok volum.

Jeg blir bare mer og mer begeistret for denne forsterkeren. For de som lurte på pris. 6000kr inklundert kabinett. 5000 for kun delene. (p.s kjøp med kabinett. Er verd det synes jeg)

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
12.738
Sted
Holmestrand
Noen kan spa ut store penger og skaffe seg virkelig fint utstyr.
Da er det moro at også vi som verken kan eller vil investere 5 og 6-sifret også har muligheter til å få noe som definitivt er "highend-nok" (for meg i hvert fall).

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.519
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
33
Sendte en link til denne tråden til en kompis. Som svarte dette:
Hei Hans,
Ja dette bare underbygger det jeg selv opplevde med Motron's Lille SET - den utrolig flotte, åpne klangen og dynamikken, alt stemmer liksom uten at noe stikker seg ut. Har aldri, verken før eller siden, hatt bedre pianoklang i egen stue!! SET er et lite under!
Reiser til Stavanger i morgen og så til Dubai igjen torsdag, men tar kontakt etter hjemkomsten 11 mai.
Snakkes,
Johnny

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
12.738
Sted
Holmestrand
Enig i det med piano. Har spilt Keit Jarret og Andsnes med stor lyd!

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.519
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
33
Må finne fram mine gamle plater med mr. Jarret. Blir som å oppleve han på nytt dette.

J T

Overivrig entusiast
Ble medlem
06.01.2004
Antall liker
10
Jeg trodde dette var en integrert forsterker, med volumkontroll.. stemmer det`?

JT

josi

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
0
Torget vurderinger
2
Hei,

Hvor stor er den lydmessige forskjellen ved å kjøre MAE SET som "integrert" med pot og med en god pre? Håper noen har erfaringer å dele.

- josi

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.519
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
33
Jeg trodde dette var en integrert forsterker, med volumkontroll.. stemmer det`?

JT
Volumkontroll eller ikke. Det er opp til den som bygger. Alle deler er inkludert. Men det er ikke laget hull i fronten til volumkontroll. Tror ikke noen har montert dette. De finnes kun på den aller første som ble laget (av meg). Den befinner seg nå i Holmestrand.

us3

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.01.2006
Antall liker
0
er det bare en pot som gjør denne integrert? går det ikke mye utover dynamikken

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
12.738
Sted
Holmestrand
Hvorfor skulle det ?
Behovet for forforsterker kan selvsagt diskuteres, men så lenge potmeteret ikke belaster utgang på kilde noe større er ikke dette noe problem så vidt jeg kan se.

us3

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.01.2006
Antall liker
0
seriøst.

mener du dette er en god "pre":

og skulle gjøre samme nytten som:

har hele industrien lurt oss i alle år?

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.519
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
33
Volumkontrollen (dersom den medfølgende blir montert) er på 100 kohm. Og bestemmer inngangsimpedansen til MAE SET-1. At det kan påvirke dynamikken er ubegripelig. Inngangsimpedansen kan velges etter behov og ønske opp til 1 Mohm.

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.519
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
33
Et potmeter er ingen forsterker, amplifier, preamplifier, etc. Mest riktig å kalle det et variabelt dempeledd, attenuator. Det kan enten slippe signalet videre uten påvirkning eller dempe det fra "1" og til "0". Kontinuerlig.

us3

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.01.2006
Antall liker
0
mhm. det er min erfaring med flere klasse d kit med pot på inngangen.
viss et potmeter slipper alt igjennom uskadet, hva er da vitsen med en preamp!?

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.519
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
33
mhm.  det er min erfaring med flere klasse d kit med pot på inngangen.
viss et potmeter slipper alt igjennom uskadet, hva er da vitsen med en preamp!?
Si det? Du er ikke den eneste som stiller dette spørsmålet. Det kommer nok litt an på hva du legger i begrepet preamplifier. Forsterkningen du får i en slik boks (den kan i noen tillfeller være STOR) har du ikke bruk for. Volumkontroll og inngangsvelger må du ha et eller annet sted i kjeden. Du har normalt tilstrekkelig signal fra kilden til å drive et utgangstrinn. Enten det er et RIAA trinn, CD spiller, Tuner eller annet. Så hvorfor mer forsterkning?

us3

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.01.2006
Antall liker
0
interesant.
behovet folk har av preamp er altså en type farving, og inngangsvelger? :)

ser du ikke har pot på din egen kreasjon.

antar noen motstander på effektrinn må tilpasses for 100kohm? hva er den rette inngangsimpedancen. hva vil skje om man velger en 10k 1M istedenfor 100 her.

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
12.738
Sted
Holmestrand
seriøst.

mener du dette er en god "pre":

og skulle gjøre samme nytten som:

har hele industrien lurt oss i alle år?
Hva skal en forforsterker gjøre?
Forforsterkeren skal bufre signalet slik at kilden ikke belastes, og selvsagt forsterke siganlet i de tilfeller det er nødvendig. F eks pu-signal. I de fleste tilfeller har den også inngangsvelger, og (før i tiden) ofte tonekontroller.  Har man en CD-spiller og en rørforsterker som i dette tilfellet, skal man kun begrense signalet for å justere lydnivået ned. Da er man ikke avhengig av en forforsterker.
Og for ordens skyld, nei det er ikke opplagt at et potmeter kan gjøre jobben, men her fungerer det helt fint. Inngangsvelger kan lett monteres på MAE SET-1.

N

nb

Gjest
Jeg kjører TVC som volumkontroll, hva er teknisk pro et contra for den løsningen?

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.519
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
33
interesant.
behovet folk har av preamp er altså en type farving, og inngangsvelger? :)
ser du ikke har pot på din egen kreasjon.
antar noen motstander på effektrinn må tilpasses for 100kohm?  hva er den rette inngangsimpedancen. hva vil skje om man velger en 10k 1M istedenfor 100 her.
Det første du spør om er mye avhengig av smak og behag. Hva du foretrekker. Mye ekstra gain har du neppe bruk for. Kun en utgang med lav nok impedans til å drive neste trinn uten å bli andpusten. På utgangsforsterkeren (MAE SET-1 og de fleste rørtrinn) bestemmes inngangsimpedansen av en enkelt motstand i hver kanal. Enkelt å bytte til det en ønsker. For høy impedans kan medføre brum og støy. For lav impedans kan belaste trinnet foran (driveren) for mye. Kan også føre til brum. Mest vanlig er 50k - 100k.

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.519
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
33
Jeg kjører TVC som volumkontroll, hva er teknisk pro et contra for den løsningen?
En TVC er en "variabel" transformator. I praksis en trafo med svart mange tappinger slik at en kan velge fra "0" til "1" i tilstrekkelig mange stepp. Ikke kontinuerlig altså.
Et pot meter er en kontinuerlig variabel motstand.
Så en variant av begge: En step attenuator. En rekke med faste motstander der du velger tapping med en vender på samme måte som ved en TVC.
Hva som er best? Smak og behag.

S

slowmotion

Gjest
Hvis vi med preamp mener linjetrinn...
Jeg kan ikke klare meg uten linjetrinn.
Men det kommer helt an på hvordan anlegget er bygget opp.
Noe kategorisk svar på hva som er best kan man ikke gi.

;)

N

nb

Gjest
Takker for svar, forsåvidt klar over konseptet, men lurte bare på om det var noen åpenbare bakdeler med det. Det funker i alle fall fint hjemme hos meg, så jeg er fornøyd og det er jo det viktigste. Har forresten ikke helt skjønt poenget med å legge ut masse penger for aktiv pre, som nevnt i tråden har man nok gain fra kildene og i prinsippet er jo det beste en preamp kan gjøre "absolutt ingenting", ergo er oppsidden begrenset.

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.519
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
33
Du har tydeligvis funnet det som passer best for deg. Enkelt er ofte best. I prinsippet er en TVC kanskje det mest riktige. Kanskje er et potmeter det samme. Potmetere er billige og slites. En TVC er dyr og slites ikke. Men switchen kan bli slitt. Er det ikke fint å ha flere muligheter? I MAE SET-1 er det enkle og det gode kombinert på en svært bra måte.

muzak

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.07.2003
Antall liker
16
Hva er inngangsføsomheten på MA-SET'en?

Bjørn

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.519
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
33
Hva er inngangsføsomheten på MA-SET'en?

Bjørn
Et sted melom 0.5 og 1.0 volt. Helt standard med andre ord.
Med følsomhet regner jeg med at du mener det signalet som skal til for å drive den til å gi full effekt.

muzak

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.07.2003
Antall liker
16
Takker. Det var det jeg mente ja.

b

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
12.738
Sted
Holmestrand
Jeg har nå koblet fra MAE SET-1 i påvente av å levere den fra meg.
XTZ A-100 er igjen i drift. Mer og bedre kontroll i bass, og MYE mere krefter - men...... det klinger ikke like godt. Jeg tror kanskje at klang er det som holdt meg fast ved Rogers LS3/5a i snart 30 år på tross av begrensningene. Da jeg gikk for nye høytalere (Audio Pro Blue Diamond v2) ble jeg spurt av RoDa(?) om jeg ikke gikk for en mere lettvint klang (husker ikke akkurat ordene). På det tidspunktet var jeg bare såre fornøyd. Nå ser jeg helt klart poenget. Jeg (og RoDa) trodde riktignok at det var høytalerne det dreide seg om. Det er det ikke. Det er foorsterkeren. Nå er jeg fortsatt fornøyd med forsterkeren min, men MAE SET-1 klinger bedre .... muligens mye bedre....på tross av sine begrensninger.

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Antall liker
674
Ja, MAE SET1s styrke ligger ikke i bassen. Og siden jeg heller ikke har verdens mest bassterke horn ble en aktiv sub løsningen for meg. Og da har jeg all den godlyden jeg kan ønske meg :)

Topp Bunn