Madeleine Peyraux

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Antall liker
6
Ser på andre omtaler av plater at det debatteres om god vs dårlig lyd på respektive CD'er.

Kunne godt tenke meg å høre om noen av dere har hørt Madeleine Peyraux "Half the Perfect World" og hva dere mener om lyden?

Jeg kjøpte denne etter anbefaling fra den lokale platepusheren. Helt ukjent for meg, men han hevdet at hun hadde en nærve i stemmen man knapt hadde hørt siden Billie Holliday (ikke mine ord).
Klart jeg ble nysjerrig?

Når det er sagt;
joda, hun er en dyktig sangerinne, og har et fint stemmeuttrykk. Men noen Billie Holliday er eller blir hun ikke!

Men lyden;
Den funker ikke hos meg!
Flatt, kjedelig. Det virker som hele produksjonen er sterkt komprimert uten noen form for kritisk vurdering.
Så ille var det at jeg trodde det var noe galt med anlegget - gått sikring - gått rør - løsnet kabel etc?

Men nei, Den andre CD'n jeg kjøpte Gladys Knight "Before Me" spillte aldeles utmerket, ja faktisk så jeg bra at den er blitt en av mine referanse-CD'er på dynamikk. Den reddet dagen!

Men det var Madeleine Peyraux det var snakk om her......noen meninger?

Hører gjerne andres mening.

JK

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2002
Antall liker
1.417
Torget vurderinger
11
Kan dessverre ikke hjelpe deg med "Half the Perfect World", men har to CD`er av dama, kjøpt selvfølgelig etter anbefalinger i div blader. Den ene "Carless Love" (2004) er mastret i stykker,håpløs lyd til dei grader!
Den andre er "Dreamland" (1996). Den er ikke så høyt innspillt (Mastret til døde), men veldig varierende lydkvalitet etter min smak. Masse rare effekter brukt på enkelte av låtene slik at disse to ble mine siste CD kjøp av denne dama! Synd for stemmen og viljen til å gjøre god musikk virker til stede!

Z

Zomby_Woof

Gjest
Jeg kjøpte 'Dreamland' for en stund siden. Jeg synes ikke det var no' spes.

Typisk sånne flinke syngedamer med pene stemmer som audiofile liker.

Jeg er helt enig med deg Erland. Dette er langt fra noen ny Lady Day.

Edit: Lyden på 'Half the perfect world', som kanskje er det du egentlig lurer mest på, aner jeg ingen ting om.

U

utgatt60135

Gjest
En stund siden jeg har hørt platene jeg har av henne. Synes generelt at hun er flink. Bra musikk. Må få hørt mer igjen og sjekket lyden på careless love som jeg synes er best.

Fra en annen tråd skrev jeg følgende om "half...":

Plata tror jeg er mikset bevisst for å få frem en varm og litt mørk og gylden klang. 50-60 talls klang? Det virker som det går litt utover klarhet og presisjon. Detaljer er ikke like tydelige og bassen en smule udefinert. Men tross alt synes jeg ikke det låter dårlig og kan være veldig deilig å høre på.

O

om.s

Gjest
Liker vel mer musikken enn lyden på hennes skiver, dvs 180 gr "a halft the perfect.." har jeg ikke sprettet enda, men du har vel summert det selv her Erland...

mvh

mikefish

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.01.2005
Antall liker
517
synes "careless love" låter elendig,de andre ok.

mvh. s,

mteinum

Æresmedlem
Ble medlem
29.05.2007
Antall liker
5.114
Sted
Øya
Torget vurderinger
1
Erland skrev:
Men lyden;
Den funker ikke hos meg!
Flatt, kjedelig. Det virker som hele produksjonen er sterkt komprimert uten noen form for kritisk vurdering.
Det er ikke akkurat noe dynamikkbombe den plata der nei ;) Sitter og hører på den nå; ja lyden er ganske så flat. Vokalen er veldig så soft og virker litt "teppe" (litt mørk på en måte).

Men, både trommmer, gitar og orgel virker som har "riktig" lyd, men det er ikke så veldig mye eksplosive utbrudd fra noen av musikerene. Plata synes jeg satt som en kule i bilen da jeg kjørte fra bergen til kristiansand - 8 timer med regn. Denne er ganske avslappende av natur. På hodetelefoner så funker den også veldig fint (AKG K-501).

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
3.028
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
"Half the perfect...." er ikke blandt mine favoritter, hverken musikalsk eller teknisk.
Men av og til blir "Half the perfect..." og "Dreamland" satt på for kosens skyld......

Lyngen summerer vel det hele godt synes jeg.

Topp Bunn