MacBook til avspilling

Bjørk

Hi-Fi interessert
Ble medlem
03.05.2008
Antall liker
0
Vil en bærbar liten MacBook kunne brukes, eller være god nok, til avspilling sammen med USB dac i et lite highend musikkanlegg?
Noen meninger?

C

Cyber

Gjest
Du kan bruke hva som helst med et tastatur på som klarer å spille av filen.

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Antall liker
2.494
Torget vurderinger
13
JA, bare pass på å rippe filene inn til Lossless format før du avspiller filene.

Sjekk også ut Pure Music til Mac som kan lastes ned gratis i 14 dager som ytterligere forbedrer avspillingen..

U-96

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.02.2008
Antall liker
4
Det vil eg påstå funkar glimrande. Kva andre komponentar har du tenkt å bruke i lag med Mac'en?

U-96

Bjørk

Hi-Fi interessert
Ble medlem
03.05.2008
Antall liker
0
Takk for innspill.
Tenkte på en HRT streamer sammen med denne.

ceroxol

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
191
Sted
Asker
Torget vurderinger
9
Bjørk skrev:
Takk for innspill.
Tenkte på en HRT streamer sammen med denne.
En MB vil være perfekt.. :) Bruker selv iMac og MBP.

Et tips er forresten å ikke bruke en ekstern usb-harddisk, ellers mister du effekten av den asynkrone usb-koblingen som er i HRT... En løsning vil være en FireWire harddisk eller et program som f.eks. Pure Music hvor du aktiverer "memory play/hybrid memory play". Pure Music har allerede blitt anbefalt og det samme gjør jeg - for $129 er det en no-brainer. ;) Du kan teste programmet gratis i 15 dager. Linker til tester etc. finner du i vennetråden, her.

ayaboh

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Antall liker
8
Apogee Duet sammen med MacBook er en veldig bra kombinasjon. Mange som bruker denne. Du får en veldig bra DAC, en veldig bra ADC, og en bra hodetelefonforsterker. Alt utviklet og tilpasset Mac. Foreslår også Pure Music som avspiller.

Zombat

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.10.2010
Antall liker
811
Sted
Trøndelag
Torget vurderinger
1
Er det noen som har erfaring med Toslink (optisk kabel) mellom MacBook og D/A konverter ?
Hvilke innstillinger gjøres i Mac´en og hvilken utgang brukes.
Er Toslink overlegen USB ?

U-96

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.02.2008
Antall liker
4
Zombat skrev:
Er det noen som har erfaring med Toslink (optisk kabel) mellom MacBook og D/A konverter ?
Hvilke innstillinger gjøres i Mac´en og hvilken utgang brukes.
Eg brukar Toslink mellom Macbookpro og ein Benchmark dac, dette funker veldig bra. Etter at du har kobla i Toslinken vil du enkelt kunne endre utgang i lyd-menyen i systemvalg. Bruker også USB i forbindelse med dac'en og kan ikkje sei eg høyrer nokon forskjell.

U-96

S

Stereo_Mono

Gjest
ayaboh skrev:
Apogee Duet sammen med MacBook er en veldig bra kombinasjon. Mange som bruker denne. Du får en veldig bra DAC, en veldig bra ADC, og en bra hodetelefonforsterker. Alt utviklet og tilpasset Mac. Foreslår også Pure Music som avspiller.
Det kan bekreftes. Apogeen holder fint følge med CD-Spiller opp til ca 10k klassen.

V

vredensgnag

Gjest
digiman skrev:
ayaboh skrev:
Det kan bekreftes. Apogeen holder fint følge med CD-Spiller opp til ca 10k klassen.
For ikke å snakke om 55.000 kroners klassen. Merkelig målestokk.

U-96

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.02.2008
Antall liker
4
vredensgnag skrev:
digiman skrev:
ayaboh skrev:
For ikke å snakke om 55.000 kroners klassen. Merkelig målestokk.
Har Apogee one, men den er tiltenkt enkel lydproduksjon. Virkar som bra produkt desse Apogee boksane, har også vurdert Duet slik at eg får muligheten til stereoinnspelingar.
Beklager litt off topic.

ceroxol

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
191
Sted
Asker
Torget vurderinger
9
Zombat skrev:
Både og.. :) Det er to typer usb; asynkron og adaptiv. Førstnevnte er langt bedre og sistnevnte er like god/litt bedre/litt dårligere. I siste Stereophile er jitternivået på en MBP målt til 1049ps p-p.

Class

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2009
Antall liker
517
Sted
Vestfold
Torget vurderinger
7
ceroxol skrev:
Et tips er forresten å ikke bruke en ekstern usb-harddisk, ellers mister du effekten av den asynkrone usb-koblingen som er i HRT...
Det er artig å lese om hvor mystisk en dataprotokoll plutselig blir når det dreier seg om hi-fi.
Finnes det noen målinger på dette?

ceroxol

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
191
Sted
Asker
Torget vurderinger
9
Class skrev:
ceroxol skrev:
Et tips er forresten å ikke bruke en ekstern usb-harddisk, ellers mister du effekten av den asynkrone usb-koblingen som er i HRT...
Det er artig å lese om hvor mystisk en dataprotokoll plutselig blir når det dreier seg om hi-fi.
Finnes det noen målinger på dette?
Ikke noe mystisk ved dette, det er sånn usb-protokollen virker. :) Er skrevet om emnet flere steder. Asynkron usb "slaver" pc/mac, men en annen usb-enhet blir ikke "slavet" = du mister fordelen med asynkron usb.

Class

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2009
Antall liker
517
Sted
Vestfold
Torget vurderinger
7
ceroxol skrev:
Ikke noe mystisk ved dette, det er sånn usb-protokollen virker. :) Er skrevet om emnet flere steder. Asynkron usb "slaver" pc/mac, men en annen usb-enhet blir ikke "slavet" = du mister fordelen med asynkron usb.
Hehe jo, asynkron/adaptiv USB er greit nok men hvordan påvirker en USB disk signal til en annen enhet? Etter det jeg vet skal ikke det skje.
Har du lenke til mer info om dette?

ceroxol

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
191
Sted
Asker
Torget vurderinger
9
Class skrev:
ceroxol skrev:
Hehe jo, asynkron/adaptiv USB er greit nok men hvordan påvirker en USB disk signal til en annen enhet? Etter det jeg vet skal ikke det skje.
Har du lenke til mer info om dette?
Siterer fra annen tråd:

achri-d skrev:
Her benyttes en ekstern USB-disk og U-Clock er en USB-enhet. USB-enheter er iht standarden ikke synkronisert (det kan være at W7 gjør noe med det, men jeg tviler) og de to enhetene er derfor ikke synkronisert. I praksis betyr det at koblingen mellom disk og dac ikke er pålitelig. Det hjelper dessverre ikke at U-Clock benytter asynkron USB - når U-Clock sender PCen en request etter data til å fylle bufferet er det ikke sikkert PCen klarer å følge opp siden requesten ikke er synkronisert med harddiskens USB kontroller. Det er nødvendig å benytte en disk med SATA-kontroller eller lignende. Det beste eksemplet er PCens harddisk som vanlgivis er SATA-kontrollert. Derfor - om PCen har SATA-disk så legg testdatene der og repeter prosedyren, så får vi høre om forskjellene er der i samme grad. Mvh

Class

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2009
Antall liker
517
Sted
Vestfold
Torget vurderinger
7
ceroxol skrev:
Siterer fra annen tråd: [...]
Unnskyld meg men dette ligner på ukvalifisert gjetting og ikke akkurat det jeg etterlyste. FUD er det nok av.

Litt som kablet vs. wi-fi debatten dette, "kablet er bedre fordi wi-fi signalet påvirkes av mikroen."

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Antall liker
578
Torget vurderinger
1
Det Achri-d og flere skriver stemmer ikke. Det er ingen USB-standard som sier noe om "synkronisering", eller tap av tekniske funksjoner med USB-harddisker tilkoblet. . En asynkron dac er fremdeles asynkron uavhengig om man bruker en usb harddisk eller. Fremdeles asynkron om man kobler den til til en 8 ports USB-hub hvor de 7 resterende portene er tilkoblet hver sin usb-harddisk.

En asynkron USB-dac slaver egentlig ikke PC'en på samme virkemåte som en wordclock eller lignende. Den bare forteller om den vil ha data litt raskere eller senere en og annen gang oppå den adaptive raten. Den asynkrone delen er kun et subset av adaptiv virkemåte og er ikke avhengig av å være synkronisert med annet, slavet til noe annet, eller hva det nå måtte være dere har i tankene :)

Det har likevel sine fordeler å optimalisere software og hardware for å få best mulig lyd av en usb-Dac. Selv asynkrone. Ingen vet eksakt hvorfor.

ceroxol

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
191
Sted
Asker
Torget vurderinger
9
Hmmm.. Interessant å få brakt på det rene. :)

Min erfaring (og flere andre her på forumet) med dette er at når jeg hadde musikken lagret på en ekstern usb-hdd, så opplevde jeg "glitches" = hakk/kortvarige utfall av lyd. Jeg startet en tråd om emnet på Computeraudiophile hvor jeg bl.a. får dette svaret fra Gordon Rankin:

You should never use a USB hard drive with a USB DAC. The pure amount of synchronous data transfer over one link is too much for the computer to handle.

It is always best to keep the hard drive on say a Firewire link and the dac on the USB link for best results. Another idea which is even better is to use an eSATA II link from your computer to the external drives.
Etter at jeg byttet til FW-hdd har det aldri vært et problem, vel, kanskje det bare skyltes at de delte samme usb-bus jf. denne tråden. :)

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Antall liker
578
Torget vurderinger
1
Får man direkte glitches er det ofte strømmen som er et problem. Din dac og flere andre dac'er trekker strøm fra USB for å drive USB-receiveren, og da vil man f.eks oppleve glitches om strømmen ikke er stabil nok.

Her hjemme kobler alle USB-portene seg ut om jeg kobler til en harddisk som får strøm fra USB-porten mens en annen USB-harddisk står i en annen usb-port. Den andre USB-harddisken er i vanlig størrelse og har sin egen strømforsyning så i teorien burde det gå fint. Istedet er jeg nødt å koble diskene til en USB-hub som har sin egen strømforsyning for at det skal være stabilt.

trex

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2003
Antall liker
29
I tillegg bruker USB CPU-kraft fra maskinen, mens Firewire ikke gjør det. Derfor bruker så godt som alle proff-brukere innen musikk og foto/film Firewire-disker. Det blir veldig stress på både CPU og overføring når musikk/foto/film-data skal streames både ut og inn i realtime ofte, og da nytter det ikke med USB-disker i tillegg til andre USB-duppeditter av diverse slag.

Teoretisk toppfart på overføring har ingen betydning i praktisk bruk.

Men med USB 3.0 vet jeg ikke, den bruker kanskje færre ressurser fra maskinen.

Topp Bunn