Mac vs PC??

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Innlegg
4.703
Antall liker
522
Torget vurderinger
1
otare skrev:
Vidar P er presis som alltid :D
Hvis plast leder varme bort like godt som aluminium, hvorfor bruker man da ikke plast som kjøleribber i forsterkere?
Nå var det jo du som skrev dette på en slik måte at man forsto at chassiset VAR selve kjøleribben. Dette er og blir ikke riktig.
En riktigere sammenligning er vel om chassiset på en forsterker er laget av tre eller alu. Akkurat det spiller fint liten rolle så lenge forsterkeren har et kjølesystem.
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Det spiller vel en viss rolle for interntemperaturen der hvor kjølekapasiteten til kjølesystemet er en flaskehals, f.eks i alle tilfeller der varmen på innsiden av kabinettet er større enn på utsiden.

Siden den spesifikke materialvarmekapasiteten i aluminium er gunstigere enn i plast (eller tre for den del) så vil det veksles mer varme all den tid det er temperaturforskjell mellom ut-og innsiden. Hvor mye dette utgjør skal jeg ikke ha uttalt meg om, men det står for meg at alukabinettene i MB veksler en god del varme; det kjennes slik selv om viftene er på nær tomgang (rundt 2000 rpm).
 

trex

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2003
Innlegg
916
Antall liker
29
Ligger luftspalten på Unibody-chassiset også på baksiden mellom hengslene til skjermen?
Føler at dette var (er) et designmessig valg og kanskje ikke helt optimalt, de aller fleste andre chassis, har ikke denne løsningen. Kanskje det har sin gode grunn.

Det kommer vel litt luft opp gjennom gitteret på hver side av tastaturet også, men tidligere kom mesteparten av varmluften ut bak.
Ellers så er det vel riktig som MAN sier at det er først og fremst CPU/GPU som utvikler voldsom varme, og trenger direkte kjøling via vifte(r) i et slikt lite chassis. Hjelper neppe stort med passiv kjøling der.

Det er vel kun store kabinetter med god plass som kan bruke passiv kjøling i noen særlig grad. Selv der er det gjerne vifter som får luften til å sirkulere over kjøleribbene.
 

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Innlegg
4.703
Antall liker
522
Torget vurderinger
1
Vidar P skrev:
Det spiller vel en viss rolle for interntemperaturen der hvor kjølekapasiteten til kjølesystemet er en flaskehals, f.eks i alle tilfeller der varmen på innsiden av kabinettet er større enn på utsiden.

Siden den spesifikke materialvarmekapasiteten i aluminium er gunstigere enn i plast (eller tre for den del) så vil det veksles mer varme all den tid det er temperaturforskjell mellom ut-og innsiden. Hvor mye dette utgjør skal jeg ikke ha uttalt meg om, men det står for meg at alukabinettene i MB veksler en god del varme; det kjennes slik selv om viftene er på nær tomgang (rundt 2000 rpm).
Jeg må nesten gå utifra Apple vet hva dem gjør og at kjølekapasiteten ikke er en flaskehals. Man ser klart og tydelig hvordan kjølesystemet er oppbygd av bildene til iFixit, og det er klart at det er mest snakk om strøvarme som chassiset opptar. Selv om ikke kjølesystemet jobber så hardt, så betyr det bare at CPU/GPU ikke blir brukt. Resten av maskinen og delene bruker jo like mye strøm og blir like mye varme uavhengig av CPU/GPU.

Jeg skjønner hvor du vil hen, men det blir å nitpicke IMHO. Som å argumentere med at det ville vært en fordel å ha chassiset i en eller anner super kobberlegering siden dette ville ledet varme enda bedre enn alu igjen. Det ville det jo, men det er fortsatt ikke en del av kjøleløsningen.
Og for å ha det klart, jeg ser jo fordelene med et aluchassis i forhold til plast, men ikke så mye m.h.t kjøling. Alle Mac'ene har stort sett gjort en fin jobb her. Fra de gamle non-unibody MB/MBP til unibody MB/MBP. Oh jeg tror ikke temperaturene varierer stort mellom unibody MB og MBP. Kanskje 1 celsius forskjell i innvendig temperatur?
 
N

nb

Gjest
Man skrev:
Jeg må nesten gå utifra Apple vet hva dem gjør og at kjølekapasiteten ikke er en flaskehals.
Får håpe det. Microsoft/den de outsourcet utviklingen til visste tydligvis ikke det da de utviklet XBox 360, så det er ingen automatikk i det...
 

trex

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2003
Innlegg
916
Antall liker
29
Vel, da var en spliter ny MBP 17" "med alt på" i hus. Og tror du ikke det første den gjorde var å få kernel panic pga en defekt harddisk..#$3$4!!§'!!.
Måtte bytte ut WD-disken til en Hitachi Travelstar (som jeg har brukt mye og aldri har hatt tull med), og dermed var den glad igjen.

Bortsett fra det, er maskinen utmerket :). Den har dog en ting jeg ikke liker, og det er de utrolig skarpe kantene på unibody-chassiset i forkant.
Særlig akkurat der hvor magnetlåsen til skjermen er. Jada, jeg vet at hvis man skriver korrekt så skal man ikke ha armene nedi maskinen, men jeg skriver ikke touch, og dermed ikke korrekt, så da blir det litt underarmer nedi kanten på MBP'en.

Og den er skarp!! Ikke går det an å gjøre noe med det heller, annet enn å legge noe under bakkanten slik at den får litt vinkel. Da funker det OK.

Og så er batteritiden meget bra, selv når den drar tungt på prossessering av lydfiler. Får fort 4-5 timer ut av det, mot 2-2,5 på den gamle boksen.


Fått bekreftelse på at den gamle blir fikset på Nvidia's regning pga dårlig komponentkvalitet, så nå må Apple skjerpe inn QC'en sin hvis de skal "bare virke" synes jeg.
 

DSP

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.02.2005
Innlegg
369
Antall liker
0
Det er vel Nvidia som må skjerpe QC:). Du kan jo file ned de skarpe kantene (en annen positiv ting med å ha alu-kabinett).
 

trex

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2003
Innlegg
916
Antall liker
29
Nei, kan ikke file ned kantene, da ødelegger man finishen og aluminiumen begynner å oksydere. Det blir ikke noe fint med tiden.

Joda, Nvidia har tatt på seg skylden for gpu-brikken de (ellers hadde ikke Apple gitt utvidet garanti), men likevel. Jeg har hatt mer HW-trøbbel på 5 år med MBP'er, enn jeg tidligere har hatt tilsammen med Dell og HP-maskiner på samme tidsrom. (Merk: HW-trøbbel, regner ikke inn OS og applikasjoner som tuller det til her). De blir riktignok brukt hardt, og er mye på farten, men de heter PRO, er svinedyre, og da bør de tåle det.


Men vi får se om denne unibody-saken er bedre :), virker veldig bra ellers, stillegående og rask.
 

.Marcus

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2007
Innlegg
1.268
Antall liker
126
trex skrev:
De blir riktignok brukt hardt, og er mye på farten, men de heter PRO, er svinedyre, og da bør de tåle det.
Synes egentlig dette er et dårlig argument, selv om jeg er til dels enig.

Til sammenligning er Ferrari dyre, eksklusive biler med veldig gode kjøreegenskaper og tøft navn, men det betyr ikke at du kan kjøre i 2. gir på E39 fra Stavanger til Kristiansand og tilbake daglig - og fortsatt forvente at alt skal fungere 100%. Datamaskiner har også levetid. Det at du har de mye på farten øker faren for slagskader, vibrasjoner som rister komponentene i stykker, o.l.

Det høres dog ut som om du har hatt litt mer problemer enn gjennomsnittet, selv har jeg opplevd at en harddisk tok kvelden, et dårlig batteri, og en defekt kabel mellom drev og hovedkort på mine 3 Mac'er i løpet av 5 år. Når maskinene så godt som aldri trøbler software-messig er dette en svææært liten pris å betale etter min mening.
 

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Innlegg
8.875
Antall liker
4.315
Det virker dog som at mens CPU-en og grafikken blir kraftigere og kraftigere så blir kjøleløsningene mer og mer pinglete. Ikke Apple spesielt men laptoper generelt. Det skal være lite, kraftig og lekkert. Det er neppe så mange som spør om kjølekapasiteten når de står på Elkjøp og skal plukke ut en PC.

Forøvrig er det et godt triks å rense vifta i ny og ne. Trykkluft er det beste, men en støvsuger kan også gjøre bra nytte. Hører at vifta på maskinen min går nesten kontinuerlig nå, så da er det nok på tide med en liten vårrengjøring. Igjen :p
 
Topp Bunn