Mac og windows ....

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
10.752
Sted
Holmestrand
Ikke helt som dere tror kanskje....
Jeg har mer enn en gang blitt betegnet som mac-fundamentalist, men nå er ikke livet alltid helt lett å forutse, så i dag jobber jeg hovedsaklig på windowsplattform. Hele mitt lille firma ligger i laptopen, og den trenger utskifting etter hvert. Siden jeg har kraftig lyst på en ny powerbook (har bare 4 stk fra før), tenkte jeg på muligheten å kjøre windows på en mac (powerbook). Er det noen som har erfaringer eller synspunkter?

Fadamacka

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
1
Torget vurderinger
1
Skal du kjøre windows på mac, er det kun intel macene som gjelder. Macbook Pro er en flott kandidat, og kjører winxp som en drøm.

pks

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.10.2006
Antall liker
3
Fadamacka har rett her! Du må kjøpe av den nye typen med intel. Har prøvd Windows på dem, og det fungerer. Vil du ha en litt mer bruktbar reisemaskin er jo de vanlige macbookene meget bra! core2duo og 2 gigg ram, det er nice !

PK

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
10.752
Sted
Holmestrand
Takker for innspill. Jeg er selvsagt klar over at man må ha en Intel-basert sak. Kjøre emulator a la Virtual PC eller lignende kan man jo ikke leve av, selv om det fungerer bra (utrolig trege..)

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
10.752
Sted
Holmestrand
Windows på Intel-Mac går som en kule.

Men det er kanskje verdt å vente litt så får du OS X 10.5 og annen oppgradert programvare på kjøpet.

http://www.thinksecret.com/news/0702leopardilife.html

Og legger Windows på hylla... ;)
Skulle gjerne ha lagt windows på hylla, men jeg jobber med et databasesystem som kjører på windows og ingenting annet, så da må jeg leve med det. Nå lager jo windows mye arbeid da....

trex

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2003
Antall liker
29
Windows på Intel Mac funker helt utmerket, men du bør ikke prøve å installere winbaser på Mac'en. Det kan ende med forferdelse....:)
Men har du ikke en gammel PC/server til kjøre baser på, så kan du bruke Mac'en som arbeidsstasjon. En ypperlig løsning, noen som har testet Vista på Mac? Fungerer glimrende på Laptopen min (PC), men tror ikke jeg tør å teste på Mac'en før OS 10.5 kommer.

Portal

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.10.2006
Antall liker
0
Takker for innspill. Jeg er selvsagt klar over at man må ha en Intel-basert sak. Kjøre emulator a la Virtual PC eller lignende kan man jo ikke leve av, selv om det fungerer bra (utrolig trege..)
Parallels Desktop går for å være en utmerket virtualiseringsløsning hvor du kan bytte mellom OS-X og Windows med et klikk. Det ryktes å være meget stabilt og meget raskt (jeg har ikke prøvd det selv).

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Antall liker
568
Torget vurderinger
1
Det eneste er at den touchpaden til MAC har kun 1 knapp, så man kan ikke høyreklikke uten å holde inne ctrl eller en annenknapp. Smal sak å venne seg til men likevel irriterende med stor I.

Portal

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.10.2006
Antall liker
0
Ja, jeg har ikke helt forstått hvorfor de tviholder på dette en-knapps-opplegget...

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Antall liker
562
Ja, jeg har ikke helt forstått hvorfor de tviholder på dette en-knapps-opplegget...
Tja. Til OS X er det lite behov for to knapper. Jeg har ihvertfall adri savnet den andre knappen. Og på PC-laptoper er trackpaden vanligvis så crappy at folk ikke bruker den. Så om du kjøper en Mac Book er det vel bare å kjøpe en toknapps mus som du sikkert hadde gjort om du kjøpte PC også ;)

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
10.752
Sted
Holmestrand
Windows på Intel Mac funker helt utmerket, men du bør ikke prøve å installere winbaser på Mac'en. Det kan ende med forferdelse....:)
Men har du ikke en gammel PC/server til kjøre baser på, så kan du bruke Mac'en som arbeidsstasjon. En ypperlig løsning, noen som har testet Vista på Mac? Fungerer glimrende på Laptopen min (PC), men tror ikke jeg tør å teste på Mac'en før OS 10.5 kommer.
Poenget er at jeg er avhengig å ha med meg alt installert på en laptop.Derfor må jeg nok installere databasen (Gupta Centura SQL). Hører gjerne mer eventuelle problemer. Det var faktisk poenget med denne tråden.

Topp Bunn