V
vredensgnag
Gjest
Trådløst over hjemmenettverket. Fungerer helt fint.Wergeland skrev:vredensgnag: hvordan kobler du macbooken til minien? trådløst? Og så bruker du macbookens skjerm og tastatur til å styre minien?
Trådløst over hjemmenettverket. Fungerer helt fint.Wergeland skrev:vredensgnag: hvordan kobler du macbooken til minien? trådløst? Og så bruker du macbookens skjerm og tastatur til å styre minien?
Det ene utelukker ikke det andre. Kjøper du domenetjeneste fra dyndns.com kan du få både et "ekte" domenenavn og automatisk, dynamisk oppdatering.marsboer skrev:For å kunne beholde et "ekte" domenenavn (jeg synes dyn-dns domenenavn ser så hobby ut), så er ikke dyn-dns aktuelt i mitt tilfelle.
Jeg kjører et script som sjekker IP-adressen min hver time.
...
Jeg var litt uklar med terminologien. Du kan bruke dyndns til ditt domene, selv om du ikke har kjøpt domenenavet fra dem.marsboer skrev:Sikker på det. For min del ser det ut til at domenehostingen er forskjellig fra dyndns biten.
Jeg tenker da på dyndns med ditt eget domene.
Parelius skrev:Jeg har på sviktende grunnlag bestilt meg [...]
Filoverføring via trådløst har jeg aldri opplevd som annet en sirup. Har vel kommet opp i en 4-5MB i sek på det beste med min Airport Extreme. Men dette svinger jo noe voldsomt etter signalforhold, avstander osv... Kabel er å foretrekke for store filoverføringer.Parelius skrev:Da er en Time Capsule (TC) plassert på plassen til en AE for å få til kabling fra modem via TC til Minien. På den måten får jeg også Minien (Serveren) bak brannmuren til TC, noe som jeg antar kan være greit. Uproblematisk å få satt opp, så langt.
Problem dog; koblet til en Iomega HD via USB til TC. Blir vel det de kaller Air Disk. Fungerte fint det, helt til jeg skulle konsolidere iTunesbiblioteket på den. DET var tregt det; så tregt at jeg ikke gadd sitte å vente på det hele, og koblet Iomegaen direkte til MacBook Pro via Firewire. Mange ganger raskere. Konsolideringen gikk på kopiering av låter som allerede lå på Iomegaen, men som ikke var i iTunes biblioteksmappen.
Har nå koblet Iomegaen til TC igjen via USB. Kopierer noen filmer fra MacBooken trådløst via TC til Iomegaen. Samme sirupen.
Nuvel, det gjør kanskje ikke så mye; de diskene jeg kobler til TC vil være rene backup-disker. Så får vi håpe at eksterne HDer fra Minien via USB er raskere.
Overgang fra MiniDisplay Port til HDMI ligger klar, så nå venter jeg bare på at Minien skal komme tilbake fra Humac; de måtte visst skifte hele hovedkortet for få ordnet opp med den strøminngangen. Utrolig.
Jepp! Det kommer seg med trådløst også. Lite tips om man bare har 802n utstyr på nettverket er å sette routern til 802n 5Ghzvredensgnag skrev:Enig i at kabel er best - men wireless-overføring er blitt bedre i seneste generasjon TC, så det er verdt å sjekke når man kjøper nye.
http://www.macrumors.com/2009/10/20...formance-on-airport-extreme-and-time-capsule/
Min Mac mini er kjernen i set-up for avspilling, med Cat5 til fra Airport Extreme. Router fra Get og ReadyNAS+ er koblet til Airport Extreme med Cat5 til hver sin port.johnnygrandis skrev:Hvordan gikk det med oppsettet?
Vurderer selv en lignende løsning, kjører du iTunes direkte på serveren med tilgang fra en Iphone/touch remote løsning?
Googler øynene mine ut men klarer ikke finne ut om en kan kjøre Itunes direkte på serveren med tilgang fra Iphone.Må vel mest sannsynlig synce tlf mot serveren/Tunes da?
Niks, null og nada.noruego skrev:Er det noen grunn til ikke å kjøpe Mac Mini som mediasentral/streamer for multimedia jeg har liggende på NAS, i stedet for Apple TV? Tenker da på funksjonalitet, kvalitet og støy, og ikke på prisforskjellen som jo ikke er så stor uansett.
Velger du en Mac Mini for du en lydløs mediasenter server der du installerer programvare som kan takle de aller fleste formater som finnes der ute. Til Apple Tv er du mye mere låst opp til spesielle formater.noruego skrev:Er det noen grunn til ikke å kjøpe Mac Mini som mediasentral/streamer for multimedia jeg har liggende på NAS, i stedet for Apple TV? Tenker da på funksjonalitet, kvalitet og støy, og ikke på prisforskjellen som jo ikke er så stor uansett.
Fordi jeg har lyst! (Nei jeg kunne det ikke - men leser meg opp -, og jeg synes faktisk det er litt artig.)Man skrev:Jeg vet man kan bruke OSX server til å gjøre stort som man vil som en vanlig OSX-installasjon med mindre overhead.
Hvorfor vil du ha bruke noe som begynner å ligne en hovedtjener som mediaserver? Gjør du det bare fordi du kan? Eller fordi du ikke vet du kan bruke en billig ruter til å konfigurerer det meste/alt av dette?
Parelius skrev:En tredje ting; uansett hva Apple sier, det kreves litt mer kunnskap å sette opp OSX Server enn vanlig OSX klient. Har du ikke behov for tjenerfunksjonalitet, så gå for OSX klientsystem.
Regner med at du da kjører digitalt inn i TV? Prøv minidisplayport-til-VGA-adapter og kjør analogt inn, så funker det nok skal du se. Ikke-pixelmappet bilde er griseirriterende.Parelius skrev:2) Uansett hva jeg har prøvd på (uten å ta i bruk egen programvare) så kobler ikke Panasonic plasmaen (TH-50PV60E) til Minien helt korrekt (bildet blir enten litt for stort eller for lite). Det kan, ut fra det jeg har funnet på nett, se ut som det er Panasonicen som er synderen. Finner vel en løsning etter hvert, men så langt lar jeg det være.
Frynsete nerver for hemmeligheter er jeg ikke plaget med, skulle noen være så heldig å få browse mine Loosless filer mister jeg ikke nattesøvnen p.g.a det.nb skrev:Jeg får gjenta min advarsel om at det er greit å vite hva man driver med før man velger å la en hjemmeserver være tilgjengelig fra internett. At gutta som snoker rundt etter åpne servere har mye, mye mer peil enn deg selv er en grei antagelse å gjøre.
Eksterne harddisker lager gjerne en liten "hvinelyd"; hvis du har maskinen i stereoracket og er sensitiv for slikt, gå for en NAS og sett den i et annet rom. Hvis du finner en ekstern disk med lavt støynivå eller ikke bryr deg om litt harddisklyd, er vel standard USB-disk billig og bra.Steinar O skrev:Har ikke lest denne tråden , men etter å ha skiftet fra Telenor til fiberoptisk nettleverandør og annet modem/ brannmur, fungerer Mac Mini og iPod Touch glimrende.
Den interne disken er nå full, 160G og mitt spørsmål blir om jeg skal gå for NAS disk eller en ekstern Mac disk? Jeg har mange cd`er igjen å rippe.
For et enkelt oppsett hjemme er USB kanskje å foretrekke mht. enkelhet og pris. Hvis du har muligheten til å dytte den inn i et kott, et annet rom eller noe annet, er jo det en kjekk løsning. USB-kabler kan være lange.Steinar O skrev:Er det forskjell i hurtighet eller hvordan de responderer, NAS eller USB disk?
Fidelio skrev:For et enkelt oppsett hjemme er USB kanskje å foretrekke mht. enkelhet og pris. Hvis du har muligheten til å dytte den inn i et kott, et annet rom eller noe annet, er jo det en kjekk løsning. USB-kabler kan være lange.Steinar O skrev:Er det forskjell i hurtighet eller hvordan de responderer, NAS eller USB disk?
For øvrig får man kjøpt hardiskkabinetter m/psu med plass til fler disker; kjøp disker og dytt dem inn. Veldig kjekt når man enkelt kan bytte disk senere ved behov. For eksempel er denne lekker og genial.
Dette er gull. Jeg tar det med videreDSP skrev:Legg inn en større disk i minien, kjempe lett.