Mac Mini og spredning

P

Parelius

Gjest
Følgende problemstilling (og beskrivelse):

Hadde tenkt følgende oppsett for en venn (som ikke hører forskjeller vi andre hører).

1) Mac Mini som sentral, koblet opp mot plasmaskjerm, trådløst tastatur, og ekstern HD med musikk. Det skulle gi ham muligheten å surfe på nett, samt ha tilgang til musikken. Minien kobles opp mot en eller annen avspiller i stuen (hvor minien står).

2) Musikk til resten av huset. Har foreslått Fostex aktive høyttalere for andre rom. fortrinnsvis soverom, kjøkken og loftsrom (furterom). Overføring til disse via Airport Express (analogt ut, og inn i høyttalerne). Det skulle vel la seg gjøre.

3) Styring via iPod Touch

4) Forskjellig musikk til forskjellig rom! Er det mulig å spille av forskjellig musikk til forskjellige rom ved at en tilordner de forskjellige rom forskjellig bruker på Mac Mini? Er den i stand til å f.eks. å levere musikk A til rom X via bruker NN, og musikk B til rom Y via bruker MM på en og samme tid?

Til 4): andre forslag om det nevnte ikke går?
 

Soundproof

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.07.2007
Innlegg
1.639
Antall liker
0
Ser ingen problemer her - ligner faktisk veldig på oppsettet jeg har, bortsett fra at jeg ikke har Fostex ht.

Jeg kjører toslink ut av AE og inn i DAC i lytterom 2, og analogt ut av AE og inn i et anlegg i kontoret.

Dersom musikken ligger på en separat HD, så vil ulike computere kunne hente hva de ønsker fra HD, uten at det berører de andre. Ønsker du å kjøre ut forskjellige ting fra samme computer så tror jeg du må bruke forskjellige programmer - jeg kan sende iTunes musikk til en annen AE i et annet rom, mens jeg ser på en DVD på skjermen som minien er tilkoblet, for eksempel. DVD-lyden går til et sett høyttalere/anlegg; iTunes-lyden går til det andre rommet - uten problemer.

Hjemme hos oss har jeg for moro skyld gjort følgende, fra en ReadyNAS+ server:

1. Kjørt dvd på plasma fra Mac mini - der filmen lå på ReadyNAS+.
2. Kjørt musikk i lytterom 2 vha Mac mini.
3. Kjørt dvd (en annen film enn i 1) på MacBook Pro skjermen.
4. Kjørt dvd på en iMac.
5. Kjørt musikk gjennom anlegget i kontoret, styrt av iMac-en som stod i et annet rom.

Men min iPod Touch er linket til Mac minien, og sender instrukser til den.
 

Vegardaase

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2005
Innlegg
1.963
Antall liker
2
Parelius skrev:
Følgende problemstilling (og beskrivelse):

Hadde tenkt følgende oppsett for en venn (som ikke hører forskjeller vi andre hører).

1) Mac Mini som sentral, koblet opp mot plasmaskjerm, trådløst tastatur, og ekstern HD med musikk. Det skulle gi ham muligheten å surfe på nett, samt ha tilgang til musikken. Minien kobles opp mot en eller annen avspiller i stuen (hvor minien står).

2) Musikk til resten av huset. Har foreslått Fostex aktive høyttalere for andre rom. fortrinnsvis soverom, kjøkken og loftsrom (furterom). Overføring til disse via Airport Express (analogt ut, og inn i høyttalerne). Det skulle vel la seg gjøre.

3) Styring via iPod Touch

4) Forskjellig musikk til forskjellig rom! Er det mulig å spille av forskjellig musikk til forskjellige rom ved at en tilordner de forskjellige rom forskjellig bruker på Mac Mini? Er den i stand til å f.eks. å levere musikk A til rom X via bruker NN, og musikk B til rom Y via bruker MM på en og samme tid?

Til 4): andre forslag om det nevnte ikke går?
Det finnes jo mange spennende løsninger og flere ser ut til å komme. Det føles som akkurat feil tid å skaffe seg slike, fordi jeg tror systemene kommer til å få økt funksjonalitet og lavere pris om "kun kort tid". På den annen side har man jo alltid denne følelsen når det gjelder hjemme-elektronikk...;)

Hvor mange soner trengs?

Jeg synes opplegget ditt virker helt greit, bortsett fra pkt 4. Det vil ikke være mulig å spille forskjellig musikk samtidig. Jeg er usikker på om den samme musikken kan spilles over flere soner.

Prisen på noe slikt blir vel fort ca 7000 for MacMini og tastatur/mus + 1000 kr pr sone (AE) + aktive høyttalere. Så kommer iPoden i tillegg.

Med et system fra Sonos får man et komplett system for 2 soner inkludert forsterker på sone 2 slik at man slipper aktive høyttalere. I tillegg mistenker jeg brukervennligheten på Sonos for å være hakket over, men har ennå ikke forsøkt RemoteBuddy selv (skal installere det på en iPhone ganske snart, og får kanskje et annet syn på det da). Prisen for denne pakken er på 9000, men da uten datamaskin og DVD-spiller, så de blir jo ikke helt sammenlignbare. Sonos kan spille helt uavhengig av hverandre i alle soner.

Selv drømmer jeg om at Sonos også skal få mulighet for video-stream. Det ville vært det perfekte system for meg.

Edit: Er det ikk blitt noe problem med Leopard og AE? Mener å ha lest noe om dette i tillegg til at jeg ikke får lyd over FrontRow på min nye MacBook + AE, men har ikke fiklet så mye med dette da det ikke er primærkilden min.
 

T2000

Hi-Fi interessert
Ble medlem
20.01.2005
Innlegg
55
Antall liker
0
Sted
Narvik
Noe av det morsomme jeg ser frem til nå er porteringen av Xbox Media Center til OS X.

http://www.osxbmc.com/

Skal bli kjekt å få et bra mediasenter til min Mac Mini. Er ikke helt fornøyd med Front Row, og har også forsøkt Media Central som også har sine mangler...

Xbox Media Center på min gamle Xbox fungerer veldig bra, men støynivået på denne er jo ikke noe særlig, og med Mac Mini som er bortimot lydløs og har mye kraftigere hardware skal dette bli spennende.

-TD
 
Topp Bunn