Mac Mini + Hegel HD20 optisk

Terje Berg

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.07.2008
Innlegg
1.328
Antall liker
1.082
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
5
Hei

Jeg tenkte å prøva å gjøre min digitale musikk enda bedre. Har jeg noe å henta på å kjøre for eks en Mac Mini optisk igjennom Hegel HD20 og balansert til Pre amp?

Idag kjører jeg Sonos optisk gjennom HD20 og videre til Pre...


Har også hørt jeg bør prøve "Bitperfect". Jeg har ikke så god greie på dette, men sette pris på råd og veiledning.


Takk så langt,

Terje
 

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Innlegg
4.703
Antall liker
522
Torget vurderinger
1
Det er ikke sikkert vanlig 16bits blir bedre, men mac minien støtter ihvertfall 24bit i 44/48/88/96khz gjennom optisk.
Bitperfect vil skifte samplerate automatisk, samt spille av sangene lydmessig "bedre" enn itunes. For å få full utbytte av bitperfect bør du installere soundflower slik at bitperfect kan "kapre" den optiske utgangen i ekslusiv modus. (Dette hadde du ikke trengt hvis du hadde koblet HD20 via USB, for da vil det være 2 lydkort. OSX tillater ikke ekslusiv modus hvis lydutgangen ikke har en annen utgang å falle tilbake på. Soundflower installerer et virtuelt lydkort slik at OSX kan falle tilbake på det virtuelle lydkortet selv om du bare bruker den optiske utgangen)
Du må gjerne prøve ut USB-inngangen til HD20 også, men da mister du muligheten for å avspille 88khz "bitperfect" (snakker ikke om programmet). USB-chipen til Hegel støtter ikke 88khz.
 

Terje Berg

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.07.2008
Innlegg
1.328
Antall liker
1.082
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
5
Så med andre ord har jeg ingenting å hente på vanlig rippede cder (flac) med å "oppgradere" til pc/mac istedet for sonos?

Er det bedre måter jeg kan spille av musikk digitalt på som vil gjøre jobben bedre enn sonos?
 

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Innlegg
4.703
Antall liker
522
Torget vurderinger
1
Det kan være noe å hente hvis du går for en skikkelig bra asynkron USB til S/Pdif-adapter.
Det finnes flere av disse på markedet.

Men det koster ingenting å prøve den optiske utgangen fra minien først. Denne varierer i kvaliteten i forhold til hvilken mac mini-modell du har.
 

Loevhagen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.08.2005
Innlegg
5.372
Antall liker
1.045
Sted
L -> her <- H
Torget vurderinger
3
Man skrev:
Men det koster ingenting å prøve den optiske utgangen fra minien først. Denne varierer i kvaliteten i forhold til hvilken mac mini-modell du har.
Har du noe mer informasjon om dette, Man? Ønsker å lære litt mer om dette. :)

Edit: Antar at med ordet kvalitet ikke utelukkende tenker på 88.2 eller ikke.
 

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Innlegg
9.242
Antall liker
2.388
Torget vurderinger
13
TerjeB skrev:
Så med andre ord har jeg ingenting å hente på vanlig rippede cder (flac) med å "oppgradere" til pc/mac istedet for sonos?

Er det bedre måter jeg kan spille av musikk digitalt på som vil gjøre jobben bedre enn sonos?
Jeg har en Mac Mini som musikkserver og brukte optisk direkte i min dac. Kjøpte etterhvert en INT202 fra Weiss som gjorde at jeg fikk en Firewire overføring og dette var som natt og dag sett fra ett audiophilt ståsted. Denne løsning støtter opptil 192/khz og kjørt ilag med Amarra som avspiller har jeg tatt kilde kvaliteteten ytterligere opp. Jeg prøvde bitperfect programmet men syntes ikke dette var i nærheten av Amarra, dog vesentlig dyrere. Amarra finnes i en prøveversjon som gjør at det er "risikofritt" å prøve.
 

mandag

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.12.2005
Innlegg
233
Antall liker
142
Torget vurderinger
1
Hei,

Jeg brukte denne:

http://www.halidedesign.com/bridge/ fra min macpro til dac - lydmessig var det et stort løft fra å bruke optisk på mac'en.
Vil tro gevinsten vil være like stor på macmini.

(jeg har en slik for salg/se annonse - da jeg har gått over til Linn Ds)

Erik
 

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Innlegg
4.703
Antall liker
522
Torget vurderinger
1
Loevhagen skrev:
Man skrev:
Men det koster ingenting å prøve den optiske utgangen fra minien først. Denne varierer i kvaliteten i forhold til hvilken mac mini-modell du har.
Har du noe mer informasjon om dette, Man? Ønsker å lære litt mer om dette. :)

Edit: Antar at med ordet kvalitet ikke utelukkende tenker på 88.2 eller ikke.
skjønte ikke helt spørsmålet? Trodde du var oppdatert på dette.
 

DSP

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.02.2005
Innlegg
369
Antall liker
0
Jeg bruker mac mini > (USB) HEgel HD 2 >(COAX) Hegel HD 20 (Coax 1 input). Dette synes jeg fungerer utmerket.
 

Loevhagen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.08.2005
Innlegg
5.372
Antall liker
1.045
Sted
L -> her <- H
Torget vurderinger
3
Man skrev:
skjønte ikke helt spørsmålet? Trodde du var oppdatert på dette.
Mener du med kvalitet at noen støtter flere samplingsrater enn andre, eller at lydkvaliteten er (målbart) bedre mellom ulike utgaver av optisk utgang på ulike MacMinier?

Ingen kan alt. Alle kan noe. Du kan mer enn meg - så derfor spør jeg. :)
 

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Innlegg
4.703
Antall liker
522
Torget vurderinger
1
Alle mac minier støtter 88.2. Det har gått litt rykter om at de første mac miniene (intel) ikke gjør dette. Jeg kan bekrefte det gjør dem (har selv en 2006-modell). Med kvalitet mente jeg m.h.t jitter. De nyeste er bedre på dette området.
 

Rockefoten

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.09.2003
Innlegg
721
Antall liker
31
Torget vurderinger
2
Vurderer en mac mini som erstatning for en airport express. Har bel canto dac 3 som har jitterbeskyttelse av ganske god kvalitete, sier de hvertfall selv.

Noen som har erfaring med effekten av en kvalitets usb-konverter sammen med dacer med jitterbeskyttelse?

Er det til dacer uten slikt at disse converterne gjør seg? Eller er det bedre jitterbeskyttelse og slikt i disse converterne?
 

Rockefoten

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.09.2003
Innlegg
721
Antall liker
31
Torget vurderinger
2
Svarer på mitt eget spørsmål, med erfaring etter byttet. Har nå macmini 2010 fra audiogon med 60gb ssd og 8 gb ram og en halide usb bridge.
orskjellen fra airport express er faktisk veldig stor. Bassen og nedre mellomtone har blitt utrolig mye strammere og kjappere. Det er litt mer oppløst i toppen og, med mindre sibilanter og mer romfølelse. Ganske artig rett og slett. Bruker mye quboz og wimp så dette kan i tillegg til airport express handle om kvaliteten i overføringen til airfoil.
 

Arff

Medlem
Ble medlem
12.05.2012
Innlegg
31
Antall liker
0
Jeg bruker mac mini > (USB) HEgel HD 2 >(COAX) Hegel HD 20 (Coax 1 input). Dette synes jeg fungerer utmerket.
Regner med du benytter en HD2 mellom for å kunne bruke den mer påkostede coax-inngangen på HD20en. Jeg kjører USB direkte foreløpig. Har du sammenliknet disse to løsningene?
 
Topp Bunn