Mac med M1-prosessor

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.783
Antall liker
5.431
Sted
Holmestrand
Ble spurt om kjøp av mac til fotobruk.
Det er snakk om bærbart,så det blir eventuelt en Macbook av et eller annet slag.

Kjøpte nettop en macbook med M1 til en utvikler på jobben. Der fikk vi litt problemer med en docker-versjon.
Er det noen som har erfaring med disse til foto?
Noen som har erfaring med 8GB?
Holder dette til photoshop/affinity? De fleste tenker vel 16GB i dag?
Når det er sagt så er utvikleren på jobben veldig fornøyd.

M1 ser
 

DagT

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.05.2013
Innlegg
2.561
Antall liker
3.099
Sted
Oslo
Jeg har en snart fem år gammel MacBook Pro med 16gb RAM og SSD. Den fungerer helt fint med fullversjonen av Photoshop og bildefiler på godt over 100MB (36 MP og 16 bit TIFF). Eldstemann kjøpte nylig en MacBook Air med M1 og jeg vurderer sterkt noe sånt når min skal fornyes, men jeg velger nok 16gb RAM.
 

storab

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.12.2013
Innlegg
537
Antall liker
789
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
6
Jeg har en M1 Mac mini som kjører Lightroom Classic fint. Var skeptisk til 8GB men det har gått fint så langt.
Bruker ikke Photoshop så vet ikke hvordan det er.
 

Tanndoktorn

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.02.2018
Innlegg
247
Antall liker
405
Torget vurderinger
2
Vær obs på at Mac'er med M1-chip må emulere Intel-chipset dersom softwaren du skal kjøre ikke er skrevet for M1.
Hvis du skal få utnyttet M1-chippen fullt ut, bør du derfor sjekke at softwaren er skrevet for dette.

Som eksempel er feks ikke Roon Core skrevet for M1 og kjører derfor i Rosetta på en M1-Mac på lavere hastighet/med dårligere ytelse.

For mer info, les her:

https://isapplesiliconready.com/
https://appleinsider.com/inside/rosetta-2
 

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Innlegg
8.500
Antall liker
6.873
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Å håndtere overflatemonterte kretser er ikke noe som en styrer med som amatør med 100W loddepistol fra Biltema, så i utgangspunktet er ikke M1-macene opgraderbare for menigmann.

Mao - kjøp med 16Gb minne når du handler. Farta på maskinene er bra.

Johan-Kr
 

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.783
Antall liker
5.431
Sted
Holmestrand
Å håndtere overflatemonterte kretser er ikke noe som en styrer med som amatør med 100W loddepistol fra Biltema, så i utgangspunktet er ikke M1-macene opgraderbare for menigmann.

Mao - kjøp med 16Gb minne når du handler. Farta på maskinene er bra.

Johan-Kr
Helt enig.Tror du sliter med garantien etter det der ... :D
 

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Innlegg
4.702
Antall liker
522
Torget vurderinger
1
Kjøpte en M1 Air 8GB til folka. Hadde kjøpt 16GB om dette ikke var spesialbestilling, men helt ærlig tror jeg aldri man som vanlig forbruker merke noe til forskjellen mellom 8 og 16GB. Alt går som smør uansett.

La dog på litt extra for å få 512GB istedet for 256GB (heldigvis var dette lagervare)

Når det gjelder Rosetta2 og emulering, så kjører M1 X86 like raskt som de raskeste x86-prosessorene fra Intel/AMD (pr. core) når den kom, og ca. rett oppunder 80% av hva hastigheten om det var "native".
 

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.783
Antall liker
5.431
Sted
Holmestrand
Kjøpte en M1 Air 8GB til folka. Hadde kjøpt 16GB om dette ikke var spesialbestilling, men helt ærlig tror jeg aldri man som vanlig forbruker merke noe til forskjellen mellom 8 og 16GB. Alt går som smør uansett.

La dog på litt extra for å få 512GB istedet for 256GB (heldigvis var dette lagervare)

Når det gjelder Rosetta2 og emulering, så kjører M1 X86 like raskt som de raskeste x86-prosessorene fra Intel/AMD (pr. core) når den kom, og ca. rett oppunder 80% av hva hastigheten om det var "native".
Bruker du lightroom, photoshop eller andre bildebehandlingsprogrammer?
 

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Innlegg
8.500
Antall liker
6.873
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Topp Bunn