Mac; hvorfor finner ikke TC noen IP-adresse?

V

vredensgnag

Gjest
Telenor gir vel gratis modem/routere til abonnenter - vil foreslå at du bytter til et som ikke trenger pppoe.

Men det virker også som om noe ikke er som det skal være med din TC, om den står og jobber konstant. (Såfremt du ikke er i gang med en første TimeMachine back-up, men selv da skal den ikke gå varm.)
 
P

Parelius

Gjest
Min suser ikke infernalsk, selv ikke når den arbeider (kopierer filer til disken). Det er faktisk en stillegående sak i forhold til min Iomega og La Cie FW. Så dette høres ut som et sykdomstilfelle.
 

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Innlegg
6.569
Antall liker
7.101
Vidar P skrev:
Prøvde Grab-programmet i Snow Leopard også;
Hmm, kan se ut som vi sliter med noe av det samme. Jeg får samme melding og IP adresse i 169-serien...
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Min suser på full pupp selv om jeg ikke kjører TM (inaktivert), så det er mulig det er noe galt med den.

Jeg skal høre med Eplehuset kanskje, og høre med Telenor om jeg får kjøpt et nytt modem... det kan neppe skade siden mitt er rundt 7-8 år gammelt. Ellers står jeg stille her altså... det er ingenting som virker, tross plenty gode forslag fra dere som virkelig vet hva dere snakker om, forslag som sikkert ellers ville ha virket. Noe rimer ikke..
 
P

Parelius

Gjest
Vidar P skrev:
Min suser på full pupp selv om jeg ikke kjører TM (inaktivert), så det er mulig det er noe galt med den.
Jeg liker metaforene dine…

Jeg har selv nettopp aktivert Time Machine, og jeg hører nesten ikke TC gi lyd fra seg 3m unna. Nå er jeg ganske så svekket i området over 13kHz, men så oppløst er vel ikke TC i diskanten. Ingen grunn til å godta ubehagelig/infernalsk støy fra denne, så bare vær stålsatt og mandig på elplehuset.
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Takker. Min suser såpass høyt at kona må snakke/rope mye høyere fra etasjen over og ned til kontoret der jeg sitter ved siden av TC. Det er som når man legger en DVD i en laptop, den støyen når den starter, bare at det er konstant. Mystisk. Får manne meg opp.
 

trex

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2003
Innlegg
916
Antall liker
29
noruego skrev:
Vidar P skrev:
Prøvde Grab-programmet i Snow Leopard også;
Hmm, kan se ut som vi sliter med noe av det samme. Jeg får samme melding og IP adresse i 169-serien...

Hvis den får 169-adresse, får den kun IP fra seg selv. Og det hjelper ikke stort.
Da er du ikke korrekt koblet opp mot leverandør av Internett-tjenesten.

Vidar P: gjør som vredensgnag foreslår, ring Telenor og si det gamle modemet er vandret dit hvor sånne vandrer, da skulle du motta et nytt gratis uten PPPoE.
Da skal alt være bare å koble sammen så virker det. Hvis TC'en er OK da.
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Da blir det jul i stua allikevel, og jeg vil takke alle dere som har bidratt i tråden. Dere har alle sammen belyst mye for meg, og hjulpet meg med informasjon som jeg tar med meg videre.

Susingen i TC (og problemene med å finne PPPoE-funksjon) viste seg å være en hardwarefeil; jeg sendte TC til Eplehuset, og mottok den samme i reparert tilstand noen dager senere. De var svært imøtekommende, og sendte meg sågar en klistrelapp for porto, slik at jeg ikke skulle betale porto ned til de. Ikke verst!

Så nå hadde jeg da en TC uten susing, men fortsatt ikke på nett. Dette skrives til dere via TC så noe har skjedd; jeg kontaktet Telenor, traff på en svært hyggelig dame som fortalte meg masse historier om løst og fast mens hun spiste på et eple eller noe slik, og hun lo godslig når jeg sa jeg hadde et TopCom Explorer-modem. Jeg parerte med at det jo er en klassiker, og man vet aldri når slike blir mye verdt på ebay. Hun kunne fortelle meg at mitt modem ganske riktig er PPPoE, og sendte meg et passord, og så koblet jeg sammen alle de tingene dere har fortalt i denne tråden, og nå er jeg altså oppe og går med TC.

Så nå var det bare over til å forstå meg på Time Machine... og jøje meg, nå kom jeg akkurat på at jeg må koble skriveren til TC også, for trådløse utskrifter... hehe, gleder meg!

Nok engang takk til alle sammen, hvert bidrag har vært verdifull info for meg!
 
Topp Bunn