Møt menneskene bak Spendor

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Møt menneskene bak Spendor


    IMG_8907.JPG

    I morgen (lørdag) er menneskene bak Spendor på besøk i vår forretning i Asker sentrum.
    Philip Swift vil sammen med Mike og Torin vil holde demonstrasjoner gjennom hele dagen på flere Spendor oppsett.

    Kl 13:00 vil Philip Swift holde en presentasjon og fortelle om hvordan de jobber med utvikling og litt om historien bak Spendor.
    Philip har jobbet i bransjen i utallige år og har en enorm kunnskap rundt høyttalerdesign og lyd. Dette må du få med deg!


    Her er noen av oppsettene du kan høre:

    Spendor Classic 1/2
    IMG_8906.JPG


    Spendor D7.2 og A4
    IMG_8910.JPG

    Spendor Classic 100
    IMG_8912.JPG

    Spendor A1 og A2
    IMG_8917.JPG
     

    Vedlegg

    Kommentarer

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.447
    Antall liker
    2.293
    Sted
    Endor
    Jeg tenker jo at dette er ting som kunne vært spilt inn og publisert her, eller på youtube. Det er jo svært interessante ting å få med seg for oss som ikke kan stille her fysisk!

    Spendor gjengen er vel blant de som virkelig vet hva de driver med 😎

    kollektiv læring gutter 😊
     

    Tor-S

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.01.2013
    Innlegg
    299
    Antall liker
    330
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    1
    Jeg tenker jo at dette er ting som kunne vært spilt inn og publisert her, eller på youtube. Det er jo svært interessante ting å få med seg for oss som ikke kan stille her fysisk!

    Spendor gjengen er vel blant de som virkelig vet hva de driver med 😎

    kollektiv læring gutter 😊
    Helt enig.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.494
    Antall liker
    9.221
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Så grisete ut, nei, engelske høyttalere er langt bedre og mye mer interessant.
     

    rolf

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.04.2003
    Innlegg
    280
    Antall liker
    127
    Sted
    Sogn & Fjordane
    Noen som var på Denne eventen og kan legge igjen ett inntrykk av det som ble presentert?😊
     

    moto

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.08.2007
    Innlegg
    630
    Antall liker
    54
    Noen som var på Denne eventen og kan legge igjen ett inntrykk av det som ble presentert?😊
    Jeg er inhabil fordi jeg begynte som norsk importør av Spendor i år 2006 og jobbet med dette merket frem til 2019. Da jeg overlot importrettighetene til Mala Audio.

    Nå jobber jeg bare med å kjøre ut varer for Mala Audio.

    Det at jeg i 2006 valgte å bli norsk importør for Spendor, hadde sin bakgrunn i, at jeg selv i nær 10 år hadde fårsøkt å finne høyttalere jeg selv kunne bli helt ut tilfreds med.

    Jeg hadde byttet og byttet høyttalere mange ganger, da jeg første gang fikk prøve ett par Spendor. Jeg hørte med en gang at de hadde mye av det jeg var ute etter. Spilte dem inn og skjønte at jeg endelig hadde funnet høyttalere som passet for meg.


    Når det gjelder arr hos Mala Audio sist helg. Var jeg bare tilstede på den presentasjonen som Philips Swift og Mike Picanza hadde for de ansatte i Mala Audio på fredag - og for kunder klokken 13,00 på lørdag.

    Jeg satte særlig pris på de tekniske forklaringene. De fikk meg til å bedre forstå mange tinge jeg selv erfarte den tiden jeg demonstrerte Spendor under mange forskjellige akustiske forhold. Med musikk som hadde svært så ulik innspillingskvalitet - og sammen med uendelig mange forskjellige signalkilder og forsterkere.

    Jeg reiste ofte hjem til kundene og hjalp dem med å få best mulig lyd.

    Noen kunder gikk veldig grundig tilverks for å finne ut hvilke høyttalere de skulle kjøpe.

    Enkelte hadde vært rundt hos flere forhandlere og lånt med seg høyttalere.

    Ja, jeg husker spesielt en, som hadde testet 5 forskjellige høyttalere hjemme i sitt eget anlegg, før han fikk låne ett par Spendor høyttalere hos meg. Han valgte Spendor.

    Dette holdt jeg på med i 13 år. Etter hvert la jeg merke til, at i de fleste tilfeller ble til, at kunden kjøpte Spendor. Så i tillegg til, at jeg selv for det meste brukte Spendor. Var det veldig behagelig å jobbe med høyttalere som fungerte slik, at de ofte ble foretrukket i sammenligning med andre. De gangene kundene prøvde dette hjemme, i sitt eget anlegg.

    Jeg brukte også selv mye tid på å sammenligne noen Spendor-modeller med en rekke andre høyttalere - for å finne ut om jeg kunne finne noen jeg likte bedre for eget bruk.

    Fant av og til høyttalere jeg også likte meget godt, men som regel var de vanskeligere å lykkes med. Både i forhold til akustiske forhold, plassering og riktig matching med elektronikk og kabler.


    Det var en del kunder som sa, at når de hadde vært på messer, eller rundt i butikker og lyttet. Hadde det noen ganger vært andre høyttalere som hadde imponert mer enn Spendor.

    Noen av disse fikk hjemlån - og sammenlignet med Spendor, hjemme i SITT EGET ANLEGG.

    Enkelte av disse fikk da bedre lyd med Spendor. Dette syntes jeg var meget interessant. Så i de 13 årene jeg jobbet med Spendor, besøkte jeg mange kunder i hele Sør-Norge, for å kunne hjelpe dem med å få best mulig lyd.

    Da fikk jeg erfare hvor mye de akustiske forholdene betyr og at mange ikke kan gjøre så mange endringer i rommet. Da de enten ikke ønsker det selv, eller må ta hensyn til resten av familien.

    For meg ble det veldig interessant å bli kjent med hvor stor forskjell det er på de akustiske forholdene, rundt omkring - og hvilke muligheter det er til å få plassert høyttalere i en gunstig posisjon.

    Noen av høyttalerne til Spendor kan se ganske så uskyldige ut. Men min erfaring er, at dette er seriøse greier.
    Da musikken presenteres på en livsbejaende og engasjerende måte og med en definisjon og trøkk i bassen mange ikke forventer.

    I presentasjonen ble det fremhevet, at det er Spendor selv som utvikler og bygger BÅDE kabinetter, elementer og "innmaten". Slik at de hele tiden kan lytte og fintilpasse det hele. Men de har i mange år hatt et så godt samarbeide med SEAS i Moss, at de får produsert de fleste diskantene der. Nøye tilpasset høyttalerne.


    Dette ble mye tekst, så jeg skal avslutte nå. Men om du vil snakke med meg om Spendor, må du gjerne ringe meg på 973 13 953. Eller snakke med en av selgerne hos Mala Audio i Asker.

    Det er mulig at noen av gutta fra Spendor kommer tilbake til Norge litt ut på nyåret i 2023.


    Hallvar M. Rostad
     

    Vedlegg

    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…

Informasjon om bruker

MalaAudio
Bransjeaktør
Medlem siden
Antall liker
2.457
Link til alle artikler
1034
MalaAudio sine annonser
Bransjenyheter
Mange nye varer i vår bruktavdeling!

Mange nye varer i vår bruktavdeling!

  • 4
Brukt hi-fi er et godt alternativ. Vi har et stort og variert utvalg i vår bruktavdeling. Her kan du gjøre virkelig gode kjøp! Vi får stadig inn både nyere og litt eldre utstyr...
Fortsett
Bransjenyheter
ÅPNINGSTIDER I PÅSKEN

ÅPNINGSTIDER I PÅSKEN

  • 0
Åpningstider i påsken: Mandag 25.3 Etter avtale | Tirsdag 26.3 10-18 | Onsdag 27.3 10-18 | Torsdag 28.3 stengt | Fredag 29.3 stengt | Lørdag 30.3 stengt Her er noe av det du kan oppleve hos Mala...
Fortsett
Bransjenyheter
Børresen X1 - Nå i demo!

Børresen X1 - Nå i demo!

  • 0
Børresen X1 utmerker seg som et etterlengtet tilskudd i den allerede høyt roste X-serien. Børresen X1 er ikke bare en rimeligere høyttaler i Børresen Acoustics sin innstegsserie, det er også en...
Fortsett
Bransjenyheter
Hva ønsker du deg?
Bransjenyheter
Messetilbud? Fortell oss hva du ønsker deg!

Messetilbud? Fortell oss hva du ønsker deg!

  • 0
Nå er det like før Oslo HiFi Show starter og vi ønsker å gi våre kunder messetilbud på det de ønsker seg! Send oss en e-post eller bruk kontakt skjemaet på malaaudio.no for å motta ditt unike...
Fortsett
Bransjenyheter
Jørgen og Leif fra Marten kommer med Mingus Septet!

Jørgen og Leif fra Marten kommer med Mingus Septet!

  • 0
Jørgen og Leif fra Marten kommer til Oslo HiFi Show med sin nyeste høyttaler Marten Mingus Septet! Marten Mingus Septet var en av de store suksessene under fjorårets München messe og har siden...
Fortsett
Topp Bunn