Møbler for lagring av LP-plater?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • mteinum

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2007
    Innlegg
    10.121
    Antall liker
    3.903
    Sted
    Øya
    Torget vurderinger
    1
    Hyllebredde ca 40. det går vel 260 plater på meteren; da blir det vel ca. 100
     
    N

    nb

    Gjest
    Med mindre man har 19 tommeltotter så er det også en relativt smal sak å snekre noe slikt selv, det kan jo være eneste mulighet om man trenger bestemte mål som ikke er tilgjengelig som hyllevare. Gode trelasthandlere (jeg bruker Thaugland i Oslo) leverer ferdigkappet MDF på millimeteren nøyaktig for en rimelig penge. Settes greit sammen med skruer, lim og treplugger (eller en Lamellfres/Domino-fres for de mer ambesiøse). Litt arbeid med å sparkle, grunne og male, men det er jo mulig å få noen andre til å gjøre om man ikke gidder selv.

    Men de skapene fra IKEA var en god ide, IKEA-møbler er så billige at det er vanskelig å komme billigere ut bare i materialkostnad.

    (jeg skal bygge 10 kvadratmeter hylle neste uke - koster meg rundt 4000 i ferdigkappede materialer og en liten formue om jeg regner med verktøyparken som er i sving under byggingen...)
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Artig design. Men jeg ville ikke hatt plater i den. De spisse hjørnene i de ytterste rommene vil nesten garantert klype plater og cover over tid.
     

    Townes

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.04.2009
    Innlegg
    15.639
    Antall liker
    10.642
    Sted
    www.skranglefantene.com
    Torget vurderinger
    1
    Noen som vet om det blir kluss dersom man setter dører på Expeditene? Vil hengslene gå så langt inn i selve hyllen at de tar borti vinylen? Anyone?

    Vurderer en Expedit med 5x5 hyller som jeg gjerne vil ha dører på, for å skjerme for potensielt direkte sollys der den er tiltenkt å stå (sjøl om det er en noe far fetched problemstilling i Bergen).
     

    Kurti

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.01.2008
    Innlegg
    102
    Antall liker
    21
    Jeg skal forsøke meg på å hoste liv i en gammel tråd. Er det noen fler som har prøvd kjøkkenskap til vinyl? Ser at de har byttet navn til METOD på IKEA nå, men de egner seg sikkert like godt. Noe som kan dele bilder av hvordan dette eventuelt ser ut? Jeg har ikke funnet noe på nett. Får man kjøpt disse skrogene uten dører?

    Mvh Kurti
     

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.934
    Antall liker
    17.210
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Noen som vet om det blir kluss dersom man setter dører på Expeditene? Vil hengslene gå så langt inn i selve hyllen at de tar borti vinylen? Anyone?

    Vurderer en Expedit med 5x5 hyller som jeg gjerne vil ha dører på, for å skjerme for potensielt direkte sollys der den er tiltenkt å stå (sjøl om det er en noe far fetched problemstilling i Bergen).

    Kjør på. Nada problem.
     

    Singh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2006
    Innlegg
    1.675
    Antall liker
    1.773
    Torget vurderinger
    1
    IMG_3583.jpg
    IMG_3582.jpg
    Jeg bygde denne benken for noen år siden når Ikea hadde Faktum kjøkken, denne er modifisert til 38 i skap dybde med egne avstivere og plass til kabler bak platene. Det er hull på 8 cm i alle veggene i bakkant. Har måttet ta i bruk en annen hylle i tillegg da jeg ikke fikk plass til alle palten i denne. Skal bygge en ny av de nye Metod skapene, da de har benke høyde på 80 cm så blir det plass til LP plater i 2 etasjer. Jeg skal beholde samme lengde av plass hensyn i stua, denne er 240 lang. Jeg hadde i sin tid flere platespillere på topp plata derfor hull i topp plata. Disse har jeg flyttet over til stereo benken. Benkeplate kan jo velges etter hva man liker og som passer inn der benken skal stå.
     

    Vedlegg

    Singh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2006
    Innlegg
    1.675
    Antall liker
    1.773
    Torget vurderinger
    1
    Beklager det siste bilde her skjedde det noe rart.
     

    Kurti

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.01.2008
    Innlegg
    102
    Antall liker
    21
    Ser bra ut! Jeg vurderer 200 høye skap, og det er jeg spent på hvordan blir :)
     

    R.E.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Innlegg
    5.975
    Antall liker
    6.131
    Torget vurderinger
    32
    Det finnes andre måter å lagre vinyl på i IKEA sine kjøkkenskap. Slik har jeg gjort det.

    Skuffene er til skap med bredde på 80 cm og dybde 60 cm. Det gir plass til omtrent en hyllemeter med vinyl i hver skuff.

    plateskuff.jpg


    Det er muligens helt på grensen av hvilken vekt skuffene kan tåle, men jeg har ikke hatt noen problemer ennå.

    Roy
     

    Singh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2006
    Innlegg
    1.675
    Antall liker
    1.773
    Torget vurderinger
    1
    Dette så veldig bra ut, skuffebunnen kan jo forsterkes. Mulighetene er flere med kjøkken moduler, de kan i tillegg tilpasses med skuffe dører/skap dører som passer inn i rommet det ska stå i.
     

    jorwed_

    Audio Arkeologen
    Ble medlem
    04.09.2012
    Innlegg
    10.868
    Antall liker
    17.448
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    97
    Stilig. Er det noe klaring innvendig? Tenker på plastcover og slik. Det så stilige ut, men trangt....
     

    Piemonte

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.02.2013
    Innlegg
    187
    Antall liker
    48
    Stilig. Er det noe klaring innvendig? Tenker på plastcover og slik. Det så stilige ut, men trangt....
    tja, er nok ikke mer en 5 mm klaring her ;)
    Helt innderst er det en 5 lp boks med The Boss, den er d hvertfall plass til.
     

    mortuus

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    27.04.2014
    Innlegg
    53
    Antall liker
    32
    Funderer på å kjøpe et par Kallax-hyller (KALLAX Hylle - hvitbeiset eikemønster - IKEA ) som en mellomløsning til jeg får lagt av nok penger til å få bygget noe plasstilpasset i heltre eller 30mm/40mm MDF en gang i framtiden. Noen erfaringer med det? Ser det står at hver hylle skal kunne bære 13kg, så hvis man får ca 50 LPer (?) per kube (182cm total bredde, så i overkant av 30cm bredde per kube vil jeg tro?) så skal man jo i teorien være et godt stykke innenfor hvis man tar utgangspunkt i at en LP veier et sted rundt 150-200g med cover og hele pakka?

    Eventuelt noen andre tips til løsninger som er tilgjengelig per i dag som ikke koster skjorta og som kan settes opp slik at man får inn ca. 1000 LPer?
     

    mortuus

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    27.04.2014
    Innlegg
    53
    Antall liker
    32
    Knall; virker å være en grei løsning mtp pris. Ca. hvor mange LPer (evnt med plastcover) får du i hver kube? Kunne vært kjekt å vite mtp å regne ut om det holder med én av den største hyllen eller om jeg må ha to stk.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Det går 50-60 180g dobbeltalbum i plast i en kube, tenker jeg.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn