Mårten Design Miles3  -bildetråd-

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
3.012
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Jeg har hatt gleden av å dele hus med disse fine høytalerne i noen dager nå.

Som dere ser er disse i sort pianolakk. På godt og ondt  ;)
Men jeg synes at de passer godt inn i mitt rom. Tross sin litt over middels størrelse er de ikke prangende.

Elementene består av keramiske membraner.
Disse virker på meg som veldig hurtige og ikke minst presise, på den musikken jeg har gått igjennom disse dagene.

Noen lytteinntrykk:

J.S. Bach - Toccata & Fuge in D minor- Kåre Nordstoga

Luften i domkirkens rom blir godt gjengitt. Nesten som å sitte på konsert.
(har fått med meg noen orgelkonserter bla. der og i Nidarosdomen.)
De dype tonene fra de største pipene gir ikke Miles3 noen problemer, selv på rimelig høyt volum (godt over konsertvivå)

A. Bruckner- Symphony no. 8 in C minor- Carlos Paita-The Philarmonic Symph. Orch.
Lodia LO-CD 783/4

Meget bra scenisk seperasjon og integrering.
Instrumentene er lett å følge i innsatsene og hvor de er plassert.
Kan lett høre at pauker er plassert ganske høyt oppe på midten.
Slikt liker jeg.
Messigen er himmels sprettne i denne innspillingen. Her er det ikke spart på kruttet i de dynamiske utspringene!

Michael Ruff - Speaking in Melodies -spor 4

En "studiolive" innspilling som folk bør få med seg.
Her er dynamikken gjengitt på forbilledlig og skremmende vis.
Og når Nils Landgren kommer inn og helt tar av med sin trombone, da er jeg med!

Dave Weckl Band - Multiplicity  - What It Is

Hurtighet og sylskarp skarptromme og "rimshots" uten at det er slitsomt å høre på.
Tydelige anslag på "slaphandbass".
Fin start/stopp i bassen.
Her gikk det unna i konsertvolum!!

Al Jarreau - Accentuate the Positive- Lotus

Denne innspillingen har jeg opplevd tildels pågående i de øvre oktaver, men her er det mye luft og dybde i musikken som blir gjengitt.
"Egget" i percussion ligger som en hypnotisk effekt i bakgrunnen.
Tydelige bassanslag og nydelig gjengitt gitarsolo til venstre i lydbildet.

Marcus Miller - M2  -Power

Crispy anslag på slapphandbass.
Gode evner til å skille synthbass og slapphandbass. BRA!

Som der ser på bildene, driver jeg på å tester ut div underlag til komponentene.
Og slik er det nå.
Synes at det funker bra med disse "kombogreiene".

Mer musikk:

Vinyl
K. Bremnes - Over en By - Sommerkjoledyr

Behagelig gjengitt stemme og mellomtone.
Visper i percussion ligger der som et fint slør.
Bassen er tett og fin. Går bløtt og kjellerdypt.
Ikke antydning til "knust glass" i toppen.

Lars Erstrand Quartett - Sweet Georgia Brown-  opus 3

Cymbaler er fremtredende men aldri harde.
Vibrafon slik jeg kjenner det fra virkeligheten.
Og Hammondorgel gjenngitt slik jeg har hørt det på konsert med bla. Ståle Storløkken og ikke minst The Real Thing.
Dette er det nærmeste the real thing jeg har hatt i mitt rom.

Mens jeg har skrevet dette har jeg spillt L.v. Beethoven`s 9. og 10 symfoni på vinyl.
Det er fra en boks jeg tok med fra min far.
Den inneholder alle hans symfonier.
Herbert von Karajan med Berlin Philharmonic fra 1977.
Her snakker vi om en boks med plater som knapt er tatt ut fra hylla de engang stod i.
Det er noe eget med disse "bøkene" som bla ligger i denne boksen.
Deilig!!

Dette var min forsiktige måte å prøve å beskrive noen timer sammen med Mårten Miles 3.
Om jeg hadde sittet sammen med noen av dere og lyttet, ville kanskje ordene ha fallt på en mer "beskrivende og inviklet" måte  :)
Dette ble i all enkelthet.

Tilslutt et blide av mine kjære ATC`er som står misunnelige langs veggen.......
(Jada, dere skal få slippe til snart  ;)
Må bare få i meg litt næring i form av hjortesteik m masse godis og drikke til først!!)

GODT NYTT ÅR!  :)

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
29.643
Torget vurderinger
28
Takk johna, for usedvanlig lekre bilder og flott artikkel. Har du hatt dem på hjemlån bare for "moro skyld", eller vurderer du å handler. Utrolig flotte høyttalere dette.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Godt nytt år, johna, og takk for bildetråden.

Håper jeg også før hørt disse svenskene en gang. Fikk ikke tid da jeg var innom Odder på julaften.

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Antall liker
422
Sted
Sola
Takk for flott (og musikkorientert! I like that!) tråd johna! Og virkelig flotte høyttalere må jeg si...disse er klart på shortlisten for Gallo-killers...

Kos deg med hjort og sprit - og ha et riktig godt nyttår! ;D

O.

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
3.012
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Takk johna, for usedvanlig lekre bilder og flott artikkel. Har du hatt dem på hjemlån bare for "moro skyld", eller vurderer du å handler. Utrolig flotte høyttalere dette.
Takker.
Bildekvaliteten er da så som så....fikk ikke nytt kamera til jul ;)

Sparekniven for ht kjøp er allerede satt på fullt, så får vi se hvor langt det rekker ::)

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
390
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Re: Mårten Design Miles3  -bildetråd-

Hei Johna!
Takk for fin tråd med bilder, og jeg vet at slikt tar litt tid ;)
Har du skrevet noe om din nye cdspiller eventuelt i andre tråder?

Mvh.KW

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Hva slags underlag er det du tester?
Bra vare?

JanOlav

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2005
Antall liker
1.151
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
15

Godt nyttår ønsker jeg deg og takker for flott bildetråd!

Hvilken prisklasse snakker vi her om?

Blir det handel?

Viking

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
435
Torget vurderinger
4

Glimrende skrevet johna :) Marten Miles III viste stort potensial da jeg var på besøk hos deg på fredag, Har du gjort noen flere justeringer? Tilting, basskorreksjon, vinkling etc etc?

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Antall liker
4.914
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
Tusen hjertelig takk for en flott og beskrivende tråd om testing av nye komponenter.
Jeg liker spesiellt godt at du også beskriver den konkrete musikken du lytter til  :)
Høytalerne er lekre!
Hvilken prisklasse snakker vi om?

Ha et riktig godt nytt HiFi år ;-)

cannot

Hi-Fi interessert
Ble medlem
31.03.2006
Antall liker
0
wow!!! detta var blankt å fint. godt nytt år. mvh.kenneth

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Tusen hjertelig takk for en flott og beskrivende tråd om testing av nye komponenter.
Jeg liker spesiellt godt at du også beskriver den konkrete musikken du lytter til  :)
Høytalerne er lekre!
Hvilken prisklasse snakker vi om?

Ha et riktig godt nytt HiFi år ;-)
Prisliste: audioroyal.no klikk nedlasninger og prisliste for marten design høyttalere.

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
3.120
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Så ut som et lekkert oppsett det. Kjenner igjen spilleren, men hva er det du kjører av forsterkere?

Prospero nuevo ano! ;D

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Så ut som et lekkert oppsett det. Kjenner igjen spilleren, men hva er det du kjører av forsterkere?

Prospero nuevo ano! ;D
Bryson 4b sst amp og en cary slp-2002 pre.

O

om.s

Gjest
Flott tråd med flotte bilder, skjönner jeg snart må legge turen innom Marten for en pröve lytt av sortimentet deres igjen.....

mvh

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.708
Sted
Østfold
Jeg synes du skriver bra Johna, og jeg synes du pleier å skrive generelt veldig nyansert og bra, og derfor vekker dette en viss skepsis hos meg:

Måten du beskriver disse opplevelsene på er nemlig for meg litt over "teoretisk mulig" med normalspredende høyttalere. Mine virkelige sjokkopplevelser med normalspredende høyttalere har Wilson Audio, Audiopax, Tannoy og Usher (hva jeg kommer på i farten) stått for. Men jeg har allikevel aldri vært i nærheten av å treffe et oppsett som er så balansert at det takler de innspillingene du beskriver så totalt fortreffelig som det du beskriver. Manglene har selvsagt ikke vært store, men jeg har følt at "lytte til en høyttaler-faktoren" tross alt er eksisterende, og den blir forsterket av svakheter blant annet i de spesifikke områdene du beskriver.

Derfor lurer jeg på: Er dette så fantastisk som du beskriver, eller er du simpelt hen litt forelsket? Eventuelt, har du latt deg forlede til å skrive en anelse unyansert?

Kan du gi noen fler detaljer rundt Toccata og Fuge-innspillingen? (Digger den låta)

Jeg mener ikke å si at du er ukritisk, eller å ta fra deg gleden over dette, men jeg er oppriktig nysjerrig. Om det virkelig treffer så godt som du beskriver så vil jeg selvsagt studere disse konstruksjonene nøye.

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
3.012
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Hei Johna!
Takk for fin tråd med bilder, og jeg vet at slikt tar litt tid ;)
Har du skrevet noe om din nye cdspiller eventuelt i andre tråder?

Mvh.KW
Tenkte å ta noen bilder av spiller utvendig og innvendig.
Har en del slike lastet ned fra nettet, men det er jo bedre med egne bilder synes jeg ;)

Men jeg må få lånt meg et kamera som er bedre. Mitt er ikke særlig glad i å ta nærbilder uten blitz  :(
Så TTT  ;)
Men en tråd kommer vel snart.

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
3.012
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Glimrende skrevet johna :) Marten Miles III viste stort potensial da jeg var på besøk hos deg på fredag, Har du gjort noen flere justeringer? Tilting, basskorreksjon, vinkling etc etc?
Da du var der hadde jeg bare hørt på høytalerne i ca 5 min :)

Oppsettet av disse var omtrent likt det jeg har på ATC`ene.
Flyttet M3 noen cm bakover samt vinklet de litt utover (ikke mye) og tiltet de litt fram....sitter jo ganske nære.

Tok en ny romkorreksjon tilpasset M3. Dette ryddet som sedvanlig opp i området 80-50hz.
Men jeg må si at de funker meget godt uten korreksjonen også. (litt musikkavhengig)
Jeg er litt overrasket over hvor bra de spiller i dette rommet.

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
3.012
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
:)
Det er jo musikk det hele bør dreie seg om, selv om en i slike settinger ikke kan unngå å lytte til høytalerne.

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
31.960
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2

Prospero nuevo ano! ;D
Opplys meg, proffen! Hva slags spiller er det?

Y a ti tambien
mvh

PS:Lekker billedtråd, Johna!

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
3.012
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Jeg synes du skriver bra Johna, og jeg synes du pleier å skrive generelt veldig nyansert og bra, og derfor vekker dette en viss skepsis hos meg:

Måten du beskriver disse opplevelsene på er nemlig for meg litt over "teoretisk mulig" med normalspredende høyttalere. Mine virkelige sjokkopplevelser med normalspredende høyttalere har Wilson Audio, Audiopax, Tannoy og Usher (hva jeg kommer på i farten) stått for. Men jeg har allikevel aldri vært i nærheten av å treffe et oppsett som er så balansert at det takler de innspillingene du beskriver så totalt fortreffelig som det du beskriver. Manglene har selvsagt ikke vært store, men jeg har følt at "lytte til en høyttaler-faktoren" tross alt er eksisterende, og den blir forsterket av svakheter blant annet i de spesifikke områdene du beskriver.

Derfor lurer jeg på: Er dette så fantastisk som du beskriver, eller er du simpelt hen litt forelsket? Eventuelt, har du latt deg forlede til å skrive en anelse unyansert?

Kan du gi noen fler detaljer rundt Toccata og Fuge-innspillingen? (Digger den låta)

Jeg mener ikke å si at du er ukritisk, eller å ta fra deg gleden over dette, men jeg er oppriktig nysjerrig. Om det virkelig treffer så godt som du beskriver så vil jeg selvsagt studere disse konstruksjonene nøye.
Takk for saklig og god tilbakemelding Snickers-is. :)

Etter å ha lest igjennom eget innlegg igjen noen ganger, kan jeg se at det nok kan være farget av glede og begeistring over at en høytaler fungerer så fort og bra uten å jobbe mye med plassering, i mitt rom.
Dette er ikke hverdagskost.
Joda, en smule unyansert ble det nok.
Bra dette da ikke er en Hifiskribents verk ;)

Når det gjelder det du nevner som "lytte til en høyttaler-faktoren", så er dette umulig å unngå før det har gått en viss tid, mener jeg.
Med det mener jeg at jeg som lytter må vennes til en ny komponent som gir andre opplevelser enn det jeg til daglig har i mitt rom.
For målet er jo alltid at høytalerne skal "forsvinne" i rommet.

Nå er det slik at jeg selv mener at ATC`ene etterhvert har gitt meg mye av det jeg har villet få til i rommet mitt.
Men da jeg koblet opp M3 fallt noen flere brikker på plass.
Overgangen mellom mellomtone og diskant gav meg en opplevelse av noe godt og litt nytt å tenke på.

Tidligere har jeg nevt endel ganger her på hfs at jeg er kontrollfreak i bassen.
Dette har ATC`ene sammen med Bryston gitt meg rimelig god kontroll på.
Overgangen mellom mellomtone og bass er disse høytalernes sterke side.
Dette har gitt meg mange store gleder og som musikker vet jeg at "musikkens fødsel" ligger i dette området og nedover.
Når ting blir rotet med i dette området.....da er jeg ikke god å ha med å gjøre ::)

Når jeg da får lyttet til en annen høytaler som er omtrent på samme nivået i dette området, og i tillegg har orden i overgang mellom mellomtone og diskant- (som er det svake leddet i ATC`ene mine synes jeg)
da smiler jeg og det føles meget godt å lene seg tilbake for å lytte til mer musikk.

Når det gjelder den tekniske biten med komponenter og konstruksjon, er jeg ikke kompetent til å se "testingen" min fra den vinkelen.
Jeg stiller altså med tilnærmet blanke ark på det området når jeg lytter til musikk.
Kanskje er det en bra ting?

Det er muligens mer her jeg burde skrevet, men hodet er ikke helt i vater etter en deilig og etterhvert fuktig middag i natt ::)

Innspillingen av J.S. Bachs Toccata&Fuge er som nevnt av Kåre Nordstoga.
Simax Classics 1152.
Innspillt 5-7 sept 2000
Produsent var Arne Akselberg

Kanskje ikke "verdens beste innspilling", men jeg liker "støyen" som er i kirkerommet under opptakene.
Hører "luftelyder" fra orgelanlegget, lyder som muligens skriver seg fra Oslo by og ikke minst tydelige ansatser i det pipene får luft fra systemet.

Og så er Kåre Nordstoge en organist i den absolutte toppklasse.

janhella

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2004
Antall liker
0
Flott innlegg, det går lenge mellom slike :)
Savner allikevel litt info. om begrensninger, de finnes alltid ;)

B

Back_Door

Gjest
Flott innlegg, det går lenge mellom slike  :)
Savner allikevel litt info. om begrensninger, de finnes alltid  ;)
Det er lov å overse begrensningene når man er begeistret! ;)

Et godt formulert og inspirerende innlegg Johna!

C

cpc

Gjest

Tok en ny romkorreksjon tilpasset M3. Dette ryddet som sedvanlig opp i området 80-50hz.
Men jeg må si at de funker meget godt uten korreksjonen også. (litt musikkavhengig)
Jeg er litt overrasket over hvor bra de spiller i dette rommet.
Hvilken type romkorreksjon er det du bruker?

janhella

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2004
Antall liker
0
Det er lov å overse begrensningene når man er begeistret! ;)

Et godt formulert og inspirerende innlegg Johna!
Helt klart, er vel bare litt ute etter mer info. som kunne få dem inn på lista mi ;)
Et eksempel:
Jeg har flere innspillinger som utfordrer frekvensfløyene i en høyttaler, regner også med Johna har dette, for meg er spesiellt bassen veldig følsom, den må gå dypt nok. For å sjekke ut dette hiver jeg på en krevende plate for å se om høyttalerene klarer å levere innenfor mine krav.....

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
3.012
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Helt klart, er vel bare litt ute etter mer info. som kunne få dem inn på lista mi  ;)
Et eksempel:
Jeg har flere innspillinger som utfordrer frekvensfløyene i en høyttaler, regner også med Johna har dette, for meg er spesiellt bassen veldig følsom, den må gå dypt nok. For å sjekke ut dette hiver jeg på en krevende plate for å se om høyttalerene klarer å levere innenfor mine krav.....
Jeg er egentlig ikke så "fanatisk" på frekvensfløyene.
For meg må ikke en høytaler absolutt spille helt ned mot 20hz eller lavere.
Det viktigste for meg er hvordan den spiller den bassen som ligger i det "akkustiske" området. Altså det området et flygel, bassgitar eller kontrabass "normalt" beveger seg. Det området som gir meg en følese av livet i musikken.
Klart at jeg synes det er show eller stas når jeg kjenner den fysiske kraften når en dyyyp basstone treffer kroppen.
Men i den store sammenhengen er dette nedprioritert hos meg.
Dette hører min fortid med bilstereobygging til. ;)

Miles3 er etter det jeg har fått teste dem, kapable til å gjengi rimelig dype frekvenser uten nevneverdig kompresjon, i mitt rom.

Hvilke innspillinger er favorittene for å sjekke frekvensfløyene janhella?

janhella

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2004
Antall liker
0
Jeg er egentlig ikke så "fanatisk" på frekvensfløyene.
For meg må ikke en høytaler absolutt spille helt ned mot 20hz eller lavere.
Det viktigste for meg er hvordan den spiller den bassen som ligger i det "akkustiske" området. Altså det området et flygel, bassgitar eller kontrabass "normalt" beveger seg. Det området som gir meg en følese av livet i musikken.
Klart at jeg synes det er show eller stas når jeg kjenner den fysiske kraften når en dyyyp basstone treffer kroppen.
Men i den store sammenhengen er dette nedprioritert hos meg.
Dette hører min fortid med bilstereobygging til.  ;)

Miles3 er etter det jeg har fått teste dem, kapable til å gjengi rimelig dype frekvenser uten nevneverdig kompresjon, i mitt rom.

Hvilke innspillinger er favorittene for å sjekke frekvensfløyene janhella?
Mange favoritter, men gjenngir ingen, liker ikke å bli satt i bås ;)

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
3.012
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Mange favoritter, men gjenngir ingen, liker ikke å bli satt i bås  ;)
:)
Godt poeng.
Noen "hemmeligheter" skal en da ha.
Men jeg er jo sugen på nye impulser og ny inspirasjon da..... ;)

janhella

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2004
Antall liker
0
Helt klart, er vel bare litt ute etter mer info. som kunne få dem inn på lista mi  ;)
Et eksempel:

Egentlig burde jeg skrevet levere nok bass, fremfor dypt nok, det blir mer korrekt, er ikke nødvendig at det er kjellerdypt det som blir presentert, bare det som blir levert er ekte nok.

R

Rojoh

Gjest
Jeg bruker en modda Behringer DEQ2496.
Fin tråd. :)

Bare for nysgjerrighetens skyld: Er Behringeren koblet mellom drivverk (digital ut) og Cary-preampen? Happy med løsningen?

Mvh. Johan

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
128

Jeg er bare enig Fosse!
Disse bildene var bra tatt!

johna, du er en flink fotograf!!!
Jeg liker det at disse høyttaleren ikke er flate på toppen!
Da slipper man å ha noe der! :)

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
128

Disse lignet litt på de Marten høyttalerne!

Disse er også beskrevet som normalt spredende av produsenten.
Hansen Audio, Canada. (ex Dahlquist.)

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
3.012
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Fin tråd. :)

Bare for nysgjerrighetens skyld: Er Behringeren koblet mellom drivverk (digital ut) og Cary-preampen? Happy med løsningen?

Mvh. Johan
Riktig  :)

Happy med løsningen ja.

Men er synes enda det er godt å ha muligheten til å kjøre direkte fra rørutgangen m xlr til preampen.
Kommer litt ann på musikken jeg skal spille.
For denne spilleren liker jeg.
Tenker ikke lenger på at den ikke kostet meg mer enn 4500,- ...... ;D

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
3.012
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Jeg er bare enig Fosse!
Disse bildene var bra tatt!

johna, du er en flink fotograf!!!
Jeg liker det at disse høyttaleren ikke er flate på toppen!
Da slipper man å ha noe der! :)
:-[ :) Takk

Som tidligere nevnt, hadde jeg hatt et kamera med bedre innstillingsmuligheter, linse, lys etc skulle jeg tatt meg bedre tid til å få det slik jeg ville ha det.
Nå ble det slik at de i tillegg ble lagt ubehandlet ut.
Men slik ble det nå.

Ønsker meg virkelig et ok diditalt speilrefleks kamera.
Kan da selvfølgelig finne fram mitt gamle Pentax K-1000....

Ja, hvorfor ha noe oppe på høytalerne ::)

StereoJoe

Overivrig entusiast
Ble medlem
25.11.2004
Antall liker
2
En meget velskrevet og god "test" med tilhørende flotte bilder, johna. Både du og andre har nevnt litt om cd spilleren, mulig jeg ikke har vært helt våken men hvilken spiller er det, egentlig?

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
3.012
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
En meget velskrevet og god "test" med tilhørende flotte bilder, johna. Både du og andre har nevnt litt om cd spilleren, mulig jeg ikke har vært helt våken men hvilken spiller er det, egentlig?
Det er en MHZS CD-88

Topp Bunn