Når ditt eneste kompetansekriterie er at man må ha publisert noe om lyd så forstår jeg at du tenker slik, og det forklarer også veldig mye av din øvrige fremferd i tråden.Meg bekjent er det ingen på HFS som har publisert noe som helst om lyd.
Når ditt eneste kompetansekriterie er at man må ha publisert noe om lyd så forstår jeg at du tenker slik, og det forklarer også veldig mye av din øvrige fremferd i tråden.Meg bekjent er det ingen på HFS som har publisert noe som helst om lyd.
Det er to muligheter slik jeg ser det; enten er det begrenset dsp kapasitet og Genelec er for kjipe til å utstyre flaggskipene sine med adekvat dsp til å opprettholde sin vante standard på frekvensresponsen.Jeg har inntrykk av at det tradisjonelt har vært ønskelig å oppnå en best mulig anekoisk respons uten latensøkende dsp.
I 8381a er latenstiden 5,3 ms, eller ca. 1,8 meter.
Til tross for fokuset på å løse tekniske utfordringer uten for mye latensøkende dsp, er det likevel ingen monitorer (så vidt jeg vet) som har blitt målt med lavere FR-feil enn G (pluss-minus 1,24 for 8361A) av Anselm Goertz (Kii har til sammenlikning et bånd på 2,5 ifølge Goertz).
Genelec har alltid hatt som designmål å løse utfordringer akustisk før de går over til dsp. De ventet med å innføre digitale delefiltre i sin tid til teknologien var god nok.Det er to muligheter slik jeg ser det; enten er det begrenset dsp kapasitet og Genelec er for kjipe til å utstyre flaggskipene sine med adekvat dsp til å opprettholde sin vante standard på frekvensresponsen.
Eller så vet Genelec at dsp er kraftige saker som fort kan ende med at det låter dårligere til tross for en penere graf og har funnet beste kompromiss med designvalgene de har tatt. Tipper sannsynligheten for disse alternativene er 70/30, men det er en antakelse.
Jeg tror derimot ikke at latens er en frekvensrespons-relatert bekymring da det kan korrigeres med IIR filtre, men det er jo bare å spørre Snickers eller Bx, så slipper man å anta. Med mindre man ikke stoler på folk utenfor Genelec med mindre de har publisert noen AES papers om saken, selvsagt
Vis vedlegget 934871 Vis vedlegget 934872
At man publiserer, kan være et tegn på særskilt kompetanse. Et annet tegn kan være at man er referert til - slik som Hidley - uten at man selv publiserte (så mye). Patenter kan også være en måte å dokumentere kompetanse og produktutvikling på. Det er mange måter å dokumentere meritter på.Når ditt eneste kompetansekriterie er at man må ha publisert noe om lyd så forstår jeg at du tenker slik, og det forklarer også veldig mye av din øvrige fremferd i tråden.
Kan det være greit å nevne at lydnivået i lytteposisjon er helt avgjørende og svært forskjellig ?En del utstyr rettet mot forbrukermarkedet har til og med innebygget Dynagroove-elementer som dynamisk Fletcher-Munson-inspirert korrigering for mer bass ved lavt volum (Fletcher-Munson er i seg selv en mulig årsak til at folk liker heving i bassen). Men en slik dynamisk eq er naturligvis helt uinteressant for det profesjonelle markedet - men kanskje mer interessant for en del på HFS?
Sier Børja det motsatte av hva jeg sier?Du skriver: "Et gjennomtenkt system tar seg av parametre som du er inne på."
Også var du ferdig med den saken, og har fortsatt ikke forstått kjernen i temaet.
Også siterer du Børja, som sier nøyaktig deg motsatte av det du sier.
Tenker Shy da må stå høyt i kurs i dine øyne. Vet ikke om en du har referert mer til.At man publiserer, kan være et tegn på særskilt kompetanse. Et annet tegn kan være at man er referert til - slik som Hidley - uten at man selv publiserte (så mye). Patenter kan også være en måte å dokumentere kompetanse og produktutvikling på. Det er mange måter å dokumentere meritter på.
At man skriver mye på et nettforum, er ikke nødvendigvis en meritt slik jeg ser det![]()
Ja, og derfor opererer standardene med anbefalt SPL i lytteposisjon - fra 75 til 85 dB, hvor det høyere SPL er rettet mot større rom og film. For musikk er det neppe galt å si at høyt på 70-tallet, kanskje 80, er konsensus. Spiller man lavere enn 80, er det kanskje ikke så rart at folk bruker tonekontroller og legger til litt bass.Kan det være greit å nevne at lydnivået i lytteposisjon er helt avgjørende og svært forskjellig ?![]()
Da synes jeg du skal sitte på hendene dine.At man skriver mye på et nettforum, er ikke nødvendigvis en meritt slik jeg ser det![]()
Det er nettopp denne selvforherligelsen du uttrykker her som er både fascinerende og sannsynligvis årsaken til at temperaturen blir høy når ord som nøytral, flat, hi-fi, troverdig, farget osv. brukes.Da synes jeg du skal sitte på hendene dine.
De alle fleste som du kverullerer med her inne kan tingene sine meget godt.
Jepp, så at man publiserer KAN være tegn på kompetanse, men langt fra noe bevis på at alt som skrives er riktig.At man publiserer, kan være et tegn på særskilt kompetanse. Et annet tegn kan være at man er referert til - slik som Hidley - uten at man selv publiserte (så mye). Patenter kan også være en måte å dokumentere kompetanse og produktutvikling på. Det er mange måter å dokumentere meritter på.
At man skriver mye på et nettforum, er ikke nødvendigvis en meritt slik jeg ser det![]()
Som nevnt tidligere er de fleste uenige med DEG og dine tolkninger, ikke nødvendigvis dine kilder. Som også nevnt tidligere hadde du dermed hentet mye i diskusjonsteknikk hvis du var langt mer presis både når du siterer kilder og andre her på forumet.Er det ikke det minste interessant at så å si alle deltakerne i denne tråden mener Volkmann tar feil? Og ikke minst grave litt i hvor denne uenigheten mellom HFS og folk som Volkmann kommer fra?
Kii sin høyere latens betyr bare at fasekorreksjonen rekker lenger ned.Fordelen med å lage et enhetlig system av forsterkere, høyttalere og dsp er at dsp-delen slipper å gjette seg til hva den skal gjøre. Mange av de tingene som kommersiell dsp-programvare løser i andre høyttalere, er allerede løst akustisk i G-høyttalere, og GLM kjenner til høyttalers respons mv. Det er for øvrig fasekorrigeringen som øker latens i 8381A fra 3 til 5 ms. Til sammenlikning har Kii latens på 90 ms. Det betyr lite eller ingenting i forbrukermarkedet, men mer i kontrollrom. Sånn sett er behovet for lav latens helt sikkert et kompromiss som må inngås, men fordelen er kanskje at man legger mer vekt på «fysiske» løsninger fremfor signanprosessering?
... sa han i glansen av sin egen fortreffelighet.Det er nettopp denne selvforherligelsen du uttrykker her som er både fascinerende og sannsynligvis årsaken til at temperaturen blir høy når ord som nøytral, flat, hi-fi, troverdig, farget osv. brukes.
Genelec G3 benytter tydeligvis ikke FIR korreksjon av fase i delefilter, skuffende.Utover frekvensrespons og faserespons har jeg vanskelig for å se hva en kommersiell dsp kan gjøre med høyttaler-korreksjon?
Jepp, selv i sitatet du inkluderte. Han skriver "kan være" og "utgangspunkt". Det velger du å hoppe over, selv om han dermed bekrefter det 20 andre forsøker å banke inn i nøtta di.Sier Børja det motsatte av hva jeg sier?
Du skriver: «Du fremstiller til stadighet din tolkning av ting du leser som meningen til forfatteren av det du har lest».Jepp, så at man publiserer KAN være tegn på kompetanse, men langt fra noe bevis på at alt som skrives er riktig.
At man skriver mye på nettforum, er ikke nødvendigvis et tegn på kompetanse, men det faktum at man skriver på et nettforum utelukker heller ikke at man er kompetent.
Du har rett og slett ikke nok datapunkter til å vurdere hvem som har eller ikke har kompetanse, spesielt ikke blant de som er på forumet her. Du gjetter deg til at de ikke er kompetente fordi de er uenige med deg. Arroganse heter det.
Som nevnt tidligere er de fleste uenige med DEG og dine tolkninger, ikke nødvendigvis dine kilder. Som også nevnt tidligere hadde du dermed hentet mye i diskusjonsteknikk hvis du var langt mer presis både når du siterer kilder og andre her på forumet.
Sagt på en annen måte:
Du fremstiller til stadighet din tolkning av ting du leser som meningen til forfatteren av det du har lest. Dette blir upresist. Det er nemlig ikke sikkert du har fortstått det riktig.
Dernest kommer en følgefeil: Når noen argumenterer i mot, fremstiller du dette som at din meningsmotstander er uenig i forfatteren av det du har lest. Dette blir også upresist. Vedkommende er uenig med deg og din tolkning, ikke nødvendigvis den opprinnelige kilden.
G3 er en analog høyttaler. Hvordan tenkte du å foreta en analog FIR-korreksjon?Genelec G3 benytter tydeligvis ikke FIR korreksjon av fase i delefilter, skuffende.
Vis vedlegget 934913
Hadde du enda skrevet «... som det er bred enighet om [kilde] er beste praksis av ...».Vel, se hva GLM gjør, som jeg oppfatter å være beste praksis av «overall acoustic performance characteristic of the monitoring loudspeaker system and room acoustics be as nearly uniform as possible».
Jeg har sitert omtrent hele Børja-artikkelen. Samtidig ønsker jeg ikke å bryte noen åndsverkslover, men det jeg har delt er tilstrekkelig til å gjøre seg opp sin egen mening. At man har forskjellige meninger om det folk skriver, er helt normalt. Hvordan får du det til å bli brudd på en regel?Jeg trodde vi hadde en regel som satte en stopper for feilrepresentering av tredjepart. Det ser ut til at dette mangler. Selv om regel nr 4 er aktuell i denne tråden burde vi nok allikevel hatt en regel for dette.
Jeg er fortsatt litt usikker på om du har skjønt hva jeg kritiserer.Du skriver: «Du fremstiller til stadighet din tolkning av ting du leser som meningen til forfatteren av det du har lest».
Vel, se hva GLM gjør, som jeg oppfatter å være beste praksis av «overall acoustic performance characteristic of the monitoring loudspeaker system and room acoustics be as nearly uniform as possible».
Det er slik man praktiserer det Volkmann skriver, og det er denne praksisen du kritiserer.
Hvorfor sier testen i Stereophile "Active loudspeaker"?G3 er en analog høyttaler. Hvordan tenkte du å foreta en analog FIR-korreksjon?
Mann bryter vel den loven når det klippes og limes etter eget ønske. Det er jo det eneste du gjør " ifølge" kommer jo nesten i hvert eneste inlegg fra deg.Jeg har sitert omtrent hele Børja-artikkelen. Samtidig ønsker jeg ikke å bryte noen åndsverkslover, men det jeg har delt er tilstrekkelig til å gjøre seg opp sin egen mening. At man har forskjellige meninger om det folk skriver, er helt normalt. Hvordan får du det til å bli brudd på en regel?
Jeg har tidligere omtalt deler av HFS som mullaher, og her ser vi vel et forsøk på å regulere hvordan man skal oppfatte en tekst.
Har du for øvrig lest hele teksten fra a til å? I så fall kan du forsøke å gjøre din egen oppsummering av teksten.
Hmmm…når ble du en «ekspert» på GLM? Det du skriver er feil. GLM har alltid tatt hensyn til rommet (Jeg er fortsatt litt usikker på om du har skjønt hva jeg kritiserer.
Jeg har ellers vist til flere tilfeller hvor GLM ikke gir flat kurve som resultat, noe du har forklart med at GLM i disse tilfellene "ikke klarte" å få flat respons, noe som naturligvis er rent tøv. Det som har skjedd er at nyere versjoner av GLM faktisk begynner å ta innover seg rommet og avstanden det måles i, og i tillegg har fått tilgang til anekoisk respons til høyttalerne som måles, slik at den i mindre grad overkompenserer.
Du bifaller også Børja for å "se på reproduksjon av lyd som én enhet" (dine ord), basert på hans sitat "Monitor loudspeakers and control rooms, including technical equipment and furniture, must be treated as one entity." - men når f.eks jeg prioriterer det endelige resultatet i rommet fremfor anekoisk respons i design av mine høyttalere, da er det plutselig feil.
Du klipper og limer og (feil)siterer for å pushe din egen agenda, og er totalt blind for mulighet til å lære noe underveis.
G3 er en analog, aktiv høyttaler.Hvorfor sier testen i Stereophile "Active loudspeaker"?
I spesifikasjonene i Stereophile testen står det også: Crossover frequency: 3kHz. Amplifiers: Two 50W class-D/channel?
1.Aldri hevdet å være ekspert på GLM, men såvidt jeg har forstått kom autocal2 for et par år siden, hvor anekoiske data for de forskjellige høyttalerne ble introduert.Hmmm…når ble du en «ekspert» på GLM? Det du skriver er feil. GLM har alltid tatt hensyn til rommet (), avstand og brukt anekoiske data for filtre.
Så skriver du (min utheving): «…når f.eks jeg prioriterer det endelige resultatet i rommet fremfor anekoisk respons i design av mine høyttalere…».
Hvilket rom er det du skriver om?
Er for øvrig høyttalerne dine så gode at anekoiske målinger gjør skam på dem?
Send høyttalerne dine til ASR så kan vi diskutere fakta.
Dynaudio?Jeg tok for gøy en overlay av snitt av tre studio med SBS/Manta med tilsvarende smoothing, tror jeg vet hva jeg ville valgt personlig.
Det hadde sikkert ikke vært et dumt valgDynaudio?
Morsomt. Dypbassen er ekstremt viktig... Gamle dager var ikke spesielt nøytral hvis bassen ikke ble reprodusert med noenlunde naturlig mengde energi. Og her er det -10dB allerede v/40Hz og sikkert nada under det... Det er IKKE nøytralt. Skammekroken hos meg. Man ser liksom bort fra akkurat dypbassen i veldig mange tilfeller, både i gamle dager og i nyere tid. Merkelig egentlig.Da har jeg bladd litt i paperet til han Volkmann for gøy, finner vel ikke noe jeg er direkte uenig i der.
Han har med snitt av tre kontrollrom (som SH vel har delt femten ganger), dette er jo fra 1966, så de hadde åpenbart ikke monitorer med veldig mye bass. Det er også litt rart at alle rom har typ 4dB løft ved 3khz (eller en eller flere av dem har enda mer), det ser ikke veldig nøytralt ut.
Jeg tok for gøy en overlay av snitt av tre studio med SBS/Manta med tilsvarende smoothing, tror jeg vet hva jeg ville valgt personlig. Ellers ser det ikke ut som target er veldig annerledes bortsett fra peaken rundt 3khz, det var bare fullfrekvent i mindre grad i 1966. Ikke så rart det. Oppsummert ikke veldig uenig med Volkmann.
Vis vedlegget 935001
Det var nok neste generasjon med spesielt Hidley i spissen (fra midten av 1960-tallet) som økte både SPL (høyere lydvolum i nyere musikk) og kapasitet i bånn. Hidley begynte med å garantere respons ned til 30 Hz, deretter tok han kapasiteten ned til 20 og til slutt 10 Hz.Morsomt. Dypbassen er ekstremt viktig... Gamle dager var ikke spesielt nøytral hvis bassen ikke ble reprodusert men noenlunde naturlig mengde energi. Og her er det -10dB allerede v/40Hz og sikkert nada under det... Det er IKKE nøytralt. Man ser liksom bort fra akkurat dypbassen i veldig mange tilfeller, både i gamle dager og i nyere tid. Merkelig egentlig.
Hva syntes du låter riktig for deg? Var det helt flatt i lytteposisjon?Jeg gikk tilbake til åpningsposten - for mer enn 2000 innlegg siden… - og dette er de første ordene i åpningen:
Idéen til denne tråden kom etter en brannfakkel fra en kompetent ingeniør:«So to get a slightly tilted response requires a defective speaker or a defective room, and to get something that comes close to the 3db-slope-target requires BOTH speakers and room to be defective».
Jeg synes disse ordene står seg i møte med Børja (1976, 1977), hvor NRK-teknikeren viste at 3 av 4 rom han undersøkte, hadde en sterk helning i kurven (10 dB eller mer).
Kvålsvoll brukte ordet defekt om både høyttaler og rom for å få en kurve med så sterk helning. Børja brukte ordene «How to Fool the Ear and Make Bad Recordings». Men begge snakker vel om det samme; farging som motvekt til HIFI?
Børja kommenterte bl.a. slik:
«Whether a recording is good or bad may be a matter of taste. But the question of its fidelity, its faithfulness to the real music and instrumental sound is a matter of precision, requiring a monitoring system of the highest possible standard, which can be used as a reference second in quality only to how the music sounds where the rnicrophone is set up».
Ny runde på gang med endeløs henvisning til årgangspublikasjoner....Jeg gikk tilbake til åpningsposten - for mer enn 2000 innlegg siden…
Men hva tenker du om responsen du har fått i denne tråden da? Er alle andre fortapte Harman-fanboys som er glad i for mye bass, eller kan det være noe i det dine motdebattanter skriver?Jeg gikk tilbake til åpningsposten - for mer enn 2000 innlegg siden…
Jeg har prøvd 8341A i ultranærfelt, ca. 60-65 cm. I UNF vil den svært flate anekoiske responsen oppfattes av øret før refleksjoner kommer inn i bildet.Hva syntes du låter riktig for deg? Var det helt flatt i lytteposisjon?