Målkurve som prokrustesseng?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Status
    Stengt for ytterligere svar.

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.983
    Antall liker
    1.841
    Sted
    Fetsund
    Fwiw, jeg har lagt min RT over din. Mye høyere RT hos meg, se høyre y-akse.

    Det anbefales som kjent å ha noenlunde lik RT over alle frekvensene, og der er det en viss likhet. Du har mer variasjon i RT fra 50 til 100-150 Hz enn jeg har, men over 150 Hz har du mindre variasjon i RT.

    Vis vedlegget 932047
    Ligger din rt nede på 150ms også?
     
    • Haha
    Reaksjoner: erk

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.299
    Antall liker
    2.546
    Torget vurderinger
    1
    Mangler nok en null....
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.378
    Antall liker
    4.025
    Torget vurderinger
    0
    Ligger din rt nede på 150ms også?
    Jeg skrev: "Mye høyere RT hos meg, se høyre y-akse".

    Fwiw, her er tilsvarende sammenlikning mot din referanse (ditt rom?). Min er blå kurve, RT på høyre y-akse.

    Din kurve har mer variasjon, men du har jevnt over lavere RT, med unntak av i bassen.

    Skjermbilde 2023-07-01 kl. 21.40.27.png
     
    Sist redigert:

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.051
    Antall liker
    3.984
    Sted
    Tårnåsen
    Hvordan i all verden kom du på ideen om å bruke to y-akser?
    Det er ikke vanskelig (jeg vil si enklere) å visuelt vurdere de samme relative variasjonene uten en slik "kreativ" bruk av grafer ;-)
    Videre bør ratio-skala målinger (y-aksen) krysse x-aksen ved "y=0" for å gi et korrekt visuelt uttrykk. Ungdomskolematte...
     

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.983
    Antall liker
    1.841
    Sted
    Fetsund
    Hvordan i all verden kom du på ideen om å bruke to y-akser?
    Det er ikke vanskelig (jeg vil si enklere) å visuelt vurdere de samme relative variasjonene uten en slik "kreativ" bruk av grafer ;-)
    Videre bør ratio-skala målinger (y-aksen) starte på "0" for å gi et korrekt visuelt uttrykk. Ungdomskolematte...
    Politiker
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.378
    Antall liker
    4.025
    Torget vurderinger
    0
    Hvordan i all verden kom du på ideen om å bruke to y-akser?
    Det er ikke vanskelig (jeg vil si enklere) å visuelt vurdere de samme relative variasjonene uten en slik "kreativ" bruk av grafer ;-)
    Videre bør ratio-skala målinger (y-aksen) krysse x-aksen ved "y=0" for å gi et korrekt visuelt uttrykk. Ungdomskolematte...
    Jeg bruker to akser for å sammenlikne variasjon i RT. Det er enklere med to akser. Nivået kan man lett se på y-aksene. Mange mener at akustikk skal ha like egenskaper på tvers av frekvensene. Da tenkte jeg at det var viktig å illustrere variasjon og ikke bare nivå.
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.378
    Antall liker
    4.025
    Torget vurderinger
    0
    @Snickers-is , i innlegg #1631 tok du opp Olsons høyttaler som ble brukt i eksperimentene hans. Olson skrev at denne høyttaleren, RCA LC1A, målte innenfor ±2dB i anekoisk kammer. Flere på HFS trodde ikke på det Olson skrev, og det ble brukt mye tid på å diskutere at Olson skrev feil. Jeg har sagt at jeg ikke tror Olson skrev feil om noe så sentralt som frekvensresponsavvik fra nøytral.

    Det har også vært diskutert en annen høyttaler i denne tråden, en moderne høyttalere med DSP, som du har skrytt av. Nedenfor er en sammenlikning av frekvensresponsen i de to høyttaleren. Hvilken av de to ser i dine øyne mest nøytral ut basert på denne informasjonen?

    Skjermbilde 2023-07-01 kl. 22.04.37.png
     

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.051
    Antall liker
    3.984
    Sted
    Tårnåsen
    Jeg bruker to akser for å sammenlikne variasjon i RT. Det er enklere med to akser. Nivået kan man lett se på y-aksene.
    Jeg er uenig i at det er "lett" å se nivået med to forskjellige akser. Det er derimot mer forvirrende fordi grafene ikke har samme nullpunkt og skala.
    Hvis måleskalaene er ulike kan slike doble y-akser være hensiktsmessig siden man da sammenlikner epler og pærer uansett (for eksempel amplitude og fase), men det gjelder ikke her.
    Med din dedikasjon til vitenskapen kan jeg i hvert fall love deg at en slik graf hadde stått til stryk i de fleste empirisk orienterte vitenskapelige tidsskrifter som jeg både har vært editor for og publisert mye i. Dette er visuell manipulasjon intet annet. Som sagt ungdomskolematte. Ikke er de korrekt normalisert heller hvis det var målet. Men du vet nok best :)
     
    Sist redigert:

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.663
    Antall liker
    3.289
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    @Snickers-is , i innlegg #1631 tok du opp Olsons høyttaler som ble brukt i eksperimentene hans. Olson skrev at denne høyttaleren, RCA LC1A, målte innenfor ±2dB i anekoisk kammer. Flere på HFS trodde ikke på det Olson skrev, og det ble brukt mye tid på å diskutere at Olson skrev feil. Jeg har sagt at jeg ikke tror Olson skrev feil om noe så sentralt som frekvensresponsavvik fra nøytral.

    Det har også vært diskutert en annen høyttaler i denne tråden, en moderne høyttalere med DSP, som du har skrytt av. Nedenfor er en sammenlikning av frekvensresponsen i de to høyttaleren. Hvilken av de to ser i dine øyne mest nøytral ut basert på denne informasjonen?

    Vis vedlegget 932060
    Manta kurven har tydelig mindre glatting en kurven for RCA høyttaleren. Manta holder seg innenfor området 90-95dB, altså ca 92.5dB+/- 2.5dB. Det er ikke noe værre en RCA kurven med gjennomsnitt på ca 95dB, men som har mer glatting.
     

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.051
    Antall liker
    3.984
    Sted
    Tårnåsen
    Manta kurven har tydelig mindre glatting en kurven for RCA høyttaleren. Manta holder seg innenfor området 90-95dB, altså ca 92.5dB+/- 2.5dB. Det er ikke noe værre en RCA kurven med gjennomsnitt på ca 95dB, men som har mer glatting.
    Og igjen feil normalisering...
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.187
    Antall liker
    6.780
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    @svart-hvitt Kort innpå, her bruker du respons fra en prototype. Det kommer oppdaterte Klippelmålinger i høst. Men for å hjelpe til med tegningen så er det nok noe nærmere dette nå (skjøtet inn med en REW-måling in-room@1m fra 800hz og opp fra en produksjonshøyttaler med den andre). :)

    1688244190642.png
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.187
    Antall liker
    6.780
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Ellers kan du sikkert finne høyttalere til 5000kr som har en flat frekvensrespons on-axis, så hvis vi vurderer høyttalere utelukkende på det så kan vi slippe rimelig unna! :geek:
     

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.051
    Antall liker
    3.984
    Sted
    Tårnåsen
    Ellers kan du sikkert finne høyttalere til 5000kr som har en flat frekvensrespons on-axis, så hvis vi vurderer høyttalere utelukkende på det så kan vi slippe rimelig unna! :geek:
    Åh! Er det andre ting som spiller inn???? 😍
    Det tåpelige med denne diskusjonen er hvor enkelt det er å ta en høyttaler ut på terrassen og korrigere den anekoisk HELT DØNN FLAT on-axis på 2m avstand, for eksempel med litt kreativ bruk av Dirac eller annen DSP med høy oppløsning. Har forsøkt, funker strålende for alle som har LITT snøring på DSP.
    Helt til du tar høyttaleren inn i et rom, eller flytter mikrofonen 5 cm :)

    Her! Er det state-of-the-art da kanskje? Veldig gode høyttalere for øvrig som er kjent for å være nøytrale i utgangspunktet (Adam S5X, 4-veis) og som jeg bygde om med nytt delefilter og amper så det er ikke BARE flaks men likevel: denne imponerende grafen sier tilnærmet ingenting om lyden dessverre...
    1688244997814.png


    Det var med 1/3 oktav smoothing som tydeligvis er standarden i gamle dager. Her er samme kurve med 1/12, fortsatt glimrende:
    1688245386756.png


    Fortsatt +/- 1dB fra 50Hz til 20kHz ;-)

    Andre målinger var også fine:
    1688249206283.png


    Så snart jeg fikk denne høyttaleren inn i et rom og hørte på resultatet måtte jeg rett og slett starte litt forfra. Tok med meg delefilteret som jeg er småstolt av men ikke korreksjonene...
     
    Sist redigert:

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.593
    Antall liker
    34.346
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Fwiw, jeg har lagt min RT over din. Mye høyere RT hos meg, se høyre y-akse.

    Det anbefales som kjent å ha noenlunde lik RT over alle frekvensene, og der er det en viss likhet. Du har mer variasjon i RT fra 50 til 100-150 Hz enn jeg har, men over 150 Hz har du mindre variasjon i RT.

    Vis vedlegget 932047
    Så du mener at dere har store nok rom til å vurdere RT60 ved 50-150Hz?
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.378
    Antall liker
    4.025
    Torget vurderinger
    0
    Så du mener at dere har store nok rom til å vurdere RT60 ved 50-150Hz?
    Nei, usikker på hvor relevant det er i små rom på generell basis*.

    Men det får uansett frem hvor mye mer akustisk materiale det er i visse rom.

    @steinost mener rommet mitt er en katastrofe som lett kan løses med 7 kubikk med dempematerialer: https://www.hifisentralen.no/forumet/threads/målkurve-som-prokrustesseng.106973/page-40#post-3824283

    Genialt.

    :ROFLMAO:


    *PS: Det er kanskje mer relevant å se på variasjonen i RT enn at det skal være på et visst nivå? Kan store skift i RT indikere at man eksempelvis har bommet med akustiske tiltak?
     
    Sist redigert:
    A

    aardappeleter

    Gjest
    Siden vi har kommet til side 42. 42 er ,som vi husker, svaret på det store spørsmålet om livet, universet og alt. Hva var spørsmålet? :)
     

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.051
    Antall liker
    3.984
    Sted
    Tårnåsen
    I og med at det området er strengt modalt ser jeg ikke poenget. Hvorfor ikke holde seg til EBU også her, 1-8kKHz. :giggle:
    Tja hvorfor ikke, vi liker standarder, og EN y-akse iht ungdomsskolematte (ingen standard kreves tror jeg), men jeg tror ikke @svart-hvitt ønsker å se resultatet i så fall :cool:
     

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.051
    Antall liker
    3.984
    Sted
    Tårnåsen
    Tror ikke det er så ille.
    Nei, det er en annen sak. Jeg liker personlig ikke altfor døde rom... Synes det låter friskt i stua med RT60 på ca 300ms; det passer i grunn med størrelsen på rommet som er nesten 90kvm totalt sett. På kinoen er jeg vel godt under 200ms og det passer godt der, og jeg vil si det forenkler ting litt men begge rom låter bra i min subjektive verden.
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.402
    Antall liker
    8.531
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Nei, usikker på hvor relevant det er i små rom på generell basis*.

    Men det får uansett frem hvor mye mer akustisk materiale det er i visse rom.

    @steinost mener rommet mitt er en katastrofe som lett kan løses med 7 kubikk med dempematerialer: https://www.hifisentralen.no/forumet/threads/målkurve-som-prokrustesseng.106973/page-40#post-3824283

    Genialt.

    :ROFLMAO:


    *PS: Det er kanskje mer relevant å se på variasjonen i RT enn at det skal være på et visst nivå? Kan store skift i RT indikere at man eksempelvis har bommet med akustiske tiltak?
    Har jeg sagt det?
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.378
    Antall liker
    4.025
    Torget vurderinger
    0
    Oppfattet du virkelig det som en anbefaling for ditt rom?
    Naturligvis.

    Jeg skrev om akustikktiltak jeg har prøvd (tilsvarende 1-2 kubikk for bass), og @steinost har gjentatte ganger snakket om og kommentert mitt rom. Hvorfor skulle jeg tro at han ikke snakket om mitt rom da han svarte på min kommentar?
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Naturligvis.

    Jeg skrev om akustikktiltak jeg har prøvd (tilsvarende 1-2 kubikk for bass), og @steinost har gjentatte ganger snakket om og kommentert mitt rom. Hvorfor skulle jeg tro at han ikke snakket om mitt rom da han svarte på min kommentar?
    Nå får vel steinost svare sjøl, men jeg oppfattet det som en generell kommentar til at du hadde prøvd ulike tiltak uten hell. 1–2 kubikk holder ikke; du må opp i 7 kubikk for at det skal funke. Antar han har det i lytterommet sitt. Men at du enkelt kunne fylle på med 7 kubikk i stua di, sa han jo ikke.

    Kanskje ikke rart at tråden står i stampe ... :rolleyes:
     

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.051
    Antall liker
    3.984
    Sted
    Tårnåsen
    Åh! Er det andre ting som spiller inn???? 😍
    Det tåpelige med denne diskusjonen er hvor enkelt det er å ta en høyttaler ut på terrassen og korrigere den anekoisk HELT DØNN FLAT on-axis på 2m avstand, for eksempel med litt kreativ bruk av Dirac eller annen DSP med høy oppløsning. Har forsøkt, funker strålende for alle som har LITT snøring på DSP.
    Helt til du tar høyttaleren inn i et rom, eller flytter mikrofonen 5 cm :)

    Her! Er det state-of-the-art da kanskje? Veldig gode høyttalere for øvrig som er kjent for å være nøytrale i utgangspunktet (Adam S5X, 4-veis) og som jeg bygde om med nytt delefilter og amper så det er ikke BARE flaks men likevel: denne imponerende grafen sier tilnærmet ingenting om lyden dessverre...
    Vis vedlegget 932075

    Det var med 1/3 oktav smoothing som tydeligvis er standarden i gamle dager. Her er samme kurve med 1/12, fortsatt glimrende:
    Vis vedlegget 932076

    Fortsatt +/- 1dB fra 50Hz til 20kHz ;-)

    Andre målinger var også fine:
    Vis vedlegget 932083

    Så snart jeg fikk denne høyttaleren inn i et rom og hørte på resultatet måtte jeg rett og slett starte litt forfra. Tok med meg delefilteret som jeg er småstolt av men ikke korreksjonene...
    @svart-hvitt Jeg har vist deg grafer fra mitt hjemmesnekra amatørprosjekt. Hva synes du? På ignore-listen din? Eller har jeg en sensasjon stablet på gjesterommet? Jeg kan fikse høyttalerne dine også hvis du vil og har stor terrasse 😁
     
    Sist redigert:

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.402
    Antall liker
    8.531
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.378
    Antall liker
    4.025
    Torget vurderinger
    0
    Du sa att 1 til 2 hjelper ikke i bassen, Nei det gjør ikke det. Der er det jeg kommenterer.
    Men dette handler mer om å få ting mer ned i etterklang i bassen. Har ikke sagt att ditt rom er en katastrofe, du holder jo på å lege ord i munnen på andre. Ta deg sammen. Har aldri sagt det.
    Faan til tull du holder på med. Slutt å ta ting ut av sammenhenger
    Beklager. Det er OMF som snakket om katastrofe («fullstendig krise») i mitt rom og jeg blandet i farten.
     
    Sist redigert:

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.402
    Antall liker
    8.531
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Beklager. Det er OMF som snakket om katastrofe («fullstendig krise») i mitt rom og jeg blandet i farten.
    Du snakker hele tiden som om du har greie på dette. Det eneste du gjør er å sitter noen for 100 år siden. Prøv heller å sette deg inn i hvordan lyd fungerer i ett rom. Ydmykhet er en god ting når det gjelder dette. Du prøver å plukke fra hverandre det som blir sagt av de på dette forumet som har kunnskap om dette. Lytt å lær er en god egenskap. Legg ut frekvensrespons og vannfall av rommet ditt så muligens det er folk her som kan hjelpe deg å få bedre lyd.
    Men jeg har sagt over og ut til deg tidligere. Men når du legger ord I min munn, smeller det.
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.378
    Antall liker
    4.025
    Torget vurderinger
    0
    Du snakker hele tiden som om du har greie på dette. Det eneste du gjør er å sitter noen for 100 år siden. Prøv heller å sette deg inn i hvordan lyd fungerer i ett rom. Ydmykhet er en god ting når det gjelder dette. Du prøver å plukke fra hverandre det som blir sagt av de på dette forumet som har kunnskap om dette. Lytt å lær er en god egenskap. Legg ut frekvensrespons og vannfall av rommet ditt så muligens det er folk her som kan hjelpe deg å få bedre lyd.
    Men jeg har sagt over og ut til deg tidligere. Men når du legger ord I min munn, smeller det.
    At tråden har blitt så lang skyldes ikke minst påstander om at lydstandarder ikke følges av dem som produserer musikken til at lyd ikke kan høres bra ut med flat kurve og trenger løft i bassen fra rommet. Så har jeg lagt frem standardene og forsøkt å vise hvorfor og hvordan standardene har kommet i stand. Olson har vært nevnt (han brukte anekoisk kammer, et ideelt lytterom og et reflektivt rom i forskningen sin og var tidlig ute med å lage en høyttaler som tilfredsstiller dagens standard). Hidley, som har vært helt sentral i design og filosofi bak mange av verdens mest kjente produksjonsrom, er nevnt. Han står bak begrepet «bass trap», som jeg tipper mange på HFS bruker i dag. Newell er nevnt som en aktiv konsulent innenfor design av rom, og en som argumenterer for Hidleys non-environment room. Sammen med Holland (professor fra Southampton) og Hidley argumenterer han for at rommet bidrar med støy til det opprinnelige signalet.

    Jeg tar min del av skylden for at engasjement av og til tipper over i irritasjon, men når jeg møtes med påstander om at standardene er «tull» og at det jeg skriver om flat romkurve i produksjonen er «fantasi», så har kanskje tråden en misjon likevel? Olson, Hidley, Everest, Davis og Newell har ikke vært nevnt så ofte på HFS at det ikke er plass til å rydde rom for en diskusjon av hva de la i begreper som ideell lyd, nøytral og farging? Jeg føler at jeg har lært en del av å lese om de nevnte ingeniørene, men om jeg har klart å videreformidle dette, er en annen sak😀
     

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.983
    Antall liker
    1.841
    Sted
    Fetsund
    At tråden har blitt så lang skyldes ikke minst påstander om at lydstandarder ikke følges av dem som produserer musikken til at lyd ikke kan høres bra ut med flat kurve og trenger løft i bassen fra rommet. Så har jeg lagt frem standardene og forsøkt å vise hvorfor og hvordan standardene har kommet i stand. Olson har vært nevnt (han brukte anekoisk kammer, et ideelt lytterom og et reflektivt rom i forskningen sin og var tidlig ute med å lage en høyttaler som tilfredsstiller dagens standard). Hidley, som har vært helt sentral i design og filosofi bak mange av verdens mest kjente produksjonsrom, er nevnt. Han står bak begrepet «bass trap», som jeg tipper mange på HFS bruker i dag. Newell er nevnt som en aktiv konsulent innenfor design av rom, og en som argumenterer for Hidleys non-environment room. Sammen med Holland (professor fra Southampton) og Hidley argumenterer han for at rommet bidrar med støy til det opprinnelige signalet.

    Jeg tar min del av skylden for at engasjement av og til tipper over i irritasjon, men når jeg møtes med påstander om at standardene er «tull» og at det jeg skriver om flat romkurve i produksjonen er «fantasi», så har kanskje tråden en misjon likevel? Olson, Hidley, Everest, Davis og Newell har ikke vært nevnt så ofte på HFS at det ikke er plass til å rydde rom for en diskusjon av hva de la i begreper som ideell lyd, nøytral og farging? Jeg føler at jeg har lært en del av å lese om de nevnte ingeniørene, men om jeg har klart å videreformidle dette, er en annen sak😀
    Og du er hundre prosent sikker på at du tolker og forstår det du siterer fullt ut? Eller kan det være at det oppstår diskusjoner som kommer av noe der?
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.187
    Antall liker
    6.780
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    At tråden har blitt så lang skyldes ikke minst påstander om at lydstandarder ikke følges av dem som produserer musikken til at lyd ikke kan høres bra ut med flat kurve og trenger løft i bassen fra rommet. Så har jeg lagt frem standardene og forsøkt å vise hvorfor og hvordan standardene har kommet i stand. Olson har vært nevnt (han brukte anekoisk kammer, et ideelt lytterom og et reflektivt rom i forskningen sin og var tidlig ute med å lage en høyttaler som tilfredsstiller dagens standard). Hidley, som har vært helt sentral i design og filosofi bak mange av verdens mest kjente produksjonsrom, er nevnt. Han står bak begrepet «bass trap», som jeg tipper mange på HFS bruker i dag. Newell er nevnt som en aktiv konsulent innenfor design av rom, og en som argumenterer for Hidleys non-environment room. Sammen med Holland (professor fra Southampton) og Hidley argumenterer han for at rommet bidrar med støy til det opprinnelige signalet.

    Jeg tar min del av skylden for at engasjement av og til tipper over i irritasjon, men når jeg møtes med påstander om at standardene er «tull» og at det jeg skriver om flat romkurve i produksjonen er «fantasi», så har kanskje tråden en misjon likevel? Olson, Hidley, Everest, Davis og Newell har ikke vært nevnt så ofte på HFS at det ikke er plass til å rydde rom for en diskusjon av hva de la i begreper som ideell lyd, nøytral og farging? Jeg føler at jeg har lært en del av å lese om de nevnte ingeniørene, men om jeg har klart å videreformidle dette, er en annen sak😀
    Bare i dette innlegget står det jo masse tull, og det er fordi du kontinuerlig repeterer det at tråden blir lang.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Gutten har da rett i at en nøytral høyttaler må ha anekoisk flat respons, såpass må vi være enige i.

    Det neste spørsmålet blir spredning og hva som er nøytralt i den forbindelse. Min mening er at konstant direktivitet er et innlysende godt utgangspunkt, men med mindre det er brukt tilsvarende høyttaler I produksjon vil den tonale balansen bli veldig lys i et reflektivt rom dersom on-axis er helt flat.

    Mange høyttalere har i dag waveguide, og en god del av dem nærmer seg konstant direktivitet fra waveguiden sitt virkeområde, men mister helt kontrollen under - typisk små Genelec skoesker ol. Dette kan, i et objektivt syn (les mitt), ikke være nøytralt uansett on-axis. Sier seg selv.

    Etter det blir neste spørsmål om herping av høyttalerens anekoiske respons (EQ) er nøytralt, og i tilfelle hvor grensene går her.

    Så blir jo neste utfordring å definere hva som er nøytralt i forhold til romakustikk, SBIR, in-room respons etc, et tema som er altfor komplisert til å bestemme via noen løse sitater imo og som mangler gode studier.

    Deretter blir det jo en utfordring å finne ut av om det å følge alle disse stegene vil gi oss fehoder noe mer nytelse enn det vi allerede har med slike anlegg og slike rom som de mest hardbarka av hfs'ere allerede har. Jeg har mine tvil om det vil påvirke så veldig mye annet enn at snittinnspillingene vil bli bedre.

    Fool's errand?
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.378
    Antall liker
    4.025
    Torget vurderinger
    0
    Og du er hundre prosent sikker på at du tolker og forstår det du siterer fullt ut? Eller kan det være at det oppstår diskusjoner som kommer av noe der?
    Jeg kan ikke være helt sikker på at jeg forstår alt fullt ut. Men jeg er sikker på at jeg forstår hovedtrekkene. Jeg bruker dsp som er basert på beste praksis av de standardene jeg refererer til, og vet derfor hva som er beste praksis av disse standardene (som flat romkurve).

    Samtidig vet jeg at enkelte - som Toole - mener at standardene er feil. Men det er forskjell mellom det å være uenig i en standard og forstå beste praksis av dem.

    Andre ganger har tråden blitt utvidet fordi folk henger seg opp i ting som at Olson skriver feil og at man må tolke det han skriver annerledes, som når Olson skrev at hans høyttaler målte innenfor ±2dB. Slike ting, som å hevde at Olson skriver feil om helt vesentlige egenskaper i et system han argumenterer for er nøytralt, fører til unødige avsporinger.
     
    Status
    Stengt for ytterligere svar.
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn