Målinger av Clas Ohlson 25 meter interconnect

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    23.864
    Antall liker
    38.664
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    har fulgt tråden en stund nå,og jeg er imponert over dine kunnskaper rhesus.
    flott at du tar deg tid til å gjennomføre dette,er igrunnen overasket over at 25 m lakris har så gode egenskaper ;)
    stå på rhesus,vi trenger en av ditt kaliber her inne ;)

    mvh
     

    Brianh

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    09.02.2005
    Innlegg
    371
    Antall liker
    32
    Torget vurderinger
    1
    Soundproof skrev:
    Brianh skrev:
    pks skrev:
    Fin tråd dette.. Gleder meg til en konklusjon ;D

    Kansje jeg skal lodde noen motstander på signalkablene mine?

    Rhesus gjør en stor jobb!

    PK
    Noen konklusjon får du nok ikke. Det Rhesus gjør er helt fånyttes men interresant nok og jeg betviler ikke et sekund hans elektronikk kunnskaper. Så lenge man hører (les: lett hører) forskjell på kabler i et skikkelig oppsett så hjelper det ikke å måle. Skjønner at det kan være betryggende for de av dere som har så liten selvtillit at dere stoler mer på målinger enn på egen oppfattelse på endring av lyd men.....det vil aldri bli noen gjengs oppfattning blandt HIFI entusiaster at det ikke er forskjell på kabler. Skal liksom Rhesus sine målinger nå bli fasiten og revlusjonere en hel HIFI verden? Skal liksom Claes Ohlson kabelen og lampettledning bli det man bruker i et oppsett til 400 000,- kr fordi alt annet er bare jåleri. Sorry men sånn er det nok ikke ;) og sånn blir det nok ikke ;)
    Dette er da et underlig innlegg.
    Det er gjort mengder av målinger på kabler, og det gjøres kontinuerlig. Rhesus målinger blir ingen fasit, så det behøver du ikke å være redd for, du som mener andre mangler selvtillit.
    Men det Rhesus gjør er interessant - han tar en utskjelt kabel, fra CO, og i tillegg 25m av den, og så måler han hvordan den står seg i forhold til faktorer som avgjør rent elektronisk.
    Du må gjerne mene presis hva du vil, men kom ikke med "så liten selvtillit at dere stoler mer på målinger enn på egen oppfattelse på endring av lyd ..." Jeg kunne svart: "--- så liten selvinnsikt at du er villig til å la deg bedra med hva som helst av påstander, fremfor å erkjenne hva som konkret er mulig, og umulig, ved signaloverføring --- "

    Debatten kommer ingensteds med slike utsagn.

    Det foregår mye underlig når det gjelder salg av hi-fi komponenter. Selv er jeg engasjert fordi jeg tror at bransjen ville oppleve en langt større rekruttering av folk som ikke lot seg avskrekke av sinnsvake komponentpriser. Slik situasjonen er i dag så tror mange at det er umulig å oppleve god lyd uten å bruke en million, så da gir de faen og satser på mp3 i stedet.

    Det er mulig å oppleve ekstremt god lyd for under 50.000 -- godt under, om du plukker klokt, og det er et budskap som burde komme ut. Selv om enkelte komponentprodusenter trives med tingenes tilstand.
    Soundproof, jeg lar meg ikke bedra av påstander ifra bransjen. Har prøvet mange oppskrytte komponenter som overhodet ikke har svart til hva både bransje presse har sagt. Fks Electrocompaniets EC4.7. En meningsløst dårlig pre. Men jeg er ikke redd for å godta det jeg hører. Det jeg hører er for meg virkelig. Uansett hva slags innpakning det måtte ha. Jeg velger den kablen eller komponenten jeg synes låter best i mitt oppsett. Kabler har stort sett med matching og gjøre...men det er påfallende at de dårligste vanligvis er de billigste.
     

    Rhesus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2006
    Innlegg
    2.466
    Antall liker
    11
    Brianh skrev:
    Kabler har stort sett med matching og gjøre...men det er påfallende at de dårligste vanligvis er de billigste.
    Du skrev det selv..... Påfallende er ordet. ;)
     

    Vidar Øierås

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.01.2003
    Innlegg
    3.202
    Antall liker
    341
    [/quote]
    Soundproof, jeg lar meg ikke bedra av påstander ifra bransjen. Har prøvet mange oppskrytte komponenter som overhodet ikke har svart til hva både bransje presse har sagt. Fks Electrocompaniets EC4.7. En meningsløst dårlig pre. Men jeg er ikke redd for å godta det jeg hører. Det jeg hører er for meg virkelig. Uansett hva slags innpakning det måtte ha. Jeg velger den kablen eller komponenten jeg synes låter best i mitt oppsett. Kabler har stort sett med matching og gjøre...men det er påfallende at de dårligste vanligvis er de billigste.
    [/quote]

    Det vel er heller påfallene at de billigste OPPLEVES dårligere. Om de ER dårligere, er en annen sak - f.eks en verifisering i en blindtest ;)

    Vidar
     

    Brianh

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    09.02.2005
    Innlegg
    371
    Antall liker
    32
    Torget vurderinger
    1
    Soundproof, jeg lar meg ikke bedra av påstander ifra bransjen. Har prøvet mange oppskrytte komponenter som overhodet ikke har svart til hva både bransje presse har sagt. Fks Electrocompaniets EC4.7. En meningsløst dårlig pre. Men jeg er ikke redd for å godta det jeg hører. Det jeg hører er for meg virkelig. Uansett hva slags innpakning det måtte ha. Jeg velger den kablen eller komponenten jeg synes låter best i mitt oppsett. Kabler har stort sett med matching og gjøre...men det er påfallende at de dårligste vanligvis er de billigste.
    [/quote]

    Det vel er heller påfallene at de billigste OPPLEVES dårligere. Om de ER dårligere, er en annen sak - f.eks en verifisering i en blindtest ;)

    Vidar
    [/quote]

    Hallo......hvis de oppleves dårligere så er de faktisk dårligere for den som hører på dem. Hvis kabel A forringer min opplevelse av musikken i forhold til Kabel B så er kabel A for meg dårligere...uansett grunn. Musikk er ....ja hva er det ?? jo nettopp OPPLEVELSE.
     

    Rhesus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2006
    Innlegg
    2.466
    Antall liker
    11
    Brianh skrev:
    Hallo......hvis de oppleves dårligere så er de faktisk dårligere for den som hører på dem. Hvis kabel A forringer min opplevelse av musikken i forhold til Kabel B så er kabel A for meg dårligere...uansett grunn. Musikk er ....ja hva er det ?? jo nettopp OPPLEVELSE.
    Vi er i tech-hjørnet nå, og denne tråden handler om målinger. Det ligger en tilsvarende tråd i kabelhjørnet. Ta diskusjonen videre der.

    Jeg lagde denne tråden for å få litt mindre spam.....
     
    N

    nb

    Gjest
    Spørsmål: Har signalhastigheten i seg selv noensomhelst praktisk relevans? All den tid lyden til syvende og sist skal lages av ett eller flere elementer som skal bevege seg har jeg vanskelig for å se at det skal bety noe om det er 10, 50 eller 80 prosent av lyshastigheten.
     

    Rhesus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2006
    Innlegg
    2.466
    Antall liker
    11
    Så lenge group delay er nogenlunde konstant for alle frekvenser av betydning, så er det likegyldig hvor stort delayet er, for å si det sånn.
     

    Soundproof

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.07.2007
    Innlegg
    1.639
    Antall liker
    0
    Soundproof, jeg lar meg ikke bedra av påstander ifra bransjen. Har prøvet mange oppskrytte komponenter som overhodet ikke har svart til hva både bransje presse har sagt. Fks Electrocompaniets EC4.7. En meningsløst dårlig pre. Men jeg er ikke redd for å godta det jeg hører. Det jeg hører er for meg virkelig. Uansett hva slags innpakning det måtte ha. Jeg velger den kablen eller komponenten jeg synes låter best i mitt oppsett. Kabler har stort sett med matching og gjøre...men det er påfallende at de dårligste vanligvis er de billigste.
    [/quote]

    Det vel er heller påfallene at de billigste OPPLEVES dårligere. Om de ER dårligere, er en annen sak - f.eks en verifisering i en blindtest ;)

    Vidar
    [/quote]

    Hallo......hvis de oppleves dårligere så er de faktisk dårligere for den som hører på dem. Hvis kabel A forringer min opplevelse av musikken i forhold til Kabel B så er kabel A for meg dårligere...uansett grunn. Musikk er ....ja hva er det ?? jo nettopp OPPLEVELSE.
    [/quote]

    Noe tull med sitatstrukturen din, så jeg fremhever svaret:

    Vel - da er vi jo ombord i samme skøyte. Dvs at det handler om annet enn kun teknisk ytelse. F.eks. skal man ikke se bort fra at en cellist som spiller på en Guarneri, eller en fiolinist som har en Stradivarius mellom hendene føler at det spilles bedre, og låter langt bedre, enn om man spilte på et mindre berømt instrument.
    Men det vi diskuterer er hva som skjer når det spilles bak et akustisk forheng, og vi skal vurdere om det er lyden av Felemaker Olas fiolin vi nyter, eller om det er en Stradivarius. Nå er det kun ørene mine det kommer an på.

    Til orientering. Da man begynte å kjøre audition på musikere til symfoniorkester, vha slike akustiske forheng, så økte kvinneandelen i orkestrene betraktelig (over hele Europa). Det var opplest og vedtatt at kvinner var dårligere musikere enn menn -- inntil det kun var ørene som skulle dømme ...
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    Du må bare måle i vei Rhesus men så lenge kablenes formål er å videreføre musikksignaler beviser det ingenting.

    Men til spørsmålet mitt: Jeg har en gammel Van den Hul kabel på 30 cm. Den forringer signalet såpass mye at hørselen må være veldig dårlig for å ikke høre forskjell. Det tok 2sek å høre i en blindtest. Hva er den tekniske forklaringen på det? Forringes de med årene? Korridering(riktig skrevet)?
     

    Rhesus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2006
    Innlegg
    2.466
    Antall liker
    11
    Korrodering er en mulighet. Hvis pluggene er forgylt er nok sjansen heller liten.
    Det kan også tenkes at det finnes tretthetsbrudd, spesielt hvis pluggene er loddet på.
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    Forgyldt ja (gullfarge). Kontaktene er solide, loddet på nytt med vanlig loddetinn en gang (kan skrus av).
     

    SAL

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.10.2006
    Innlegg
    3.471
    Antall liker
    4.271
    Torget vurderinger
    10
    Lyngen skrev:
    Du må bare måle i vei Rhesus men så lenge kablenes formål er å videreføre musikksignaler beviser det ingenting.

    Men til spørsmålet mitt: Jeg har en gammel Van den Hul kabel på 30 cm. Den forringer signalet såpass mye at hørselen må være veldig dårlig for å ikke høre forskjell. Det tok 2sek å høre i en blindtest. Hva er den tekniske forklaringen på det? Forringes de med årene? Korridering(riktig skrevet)?
    Hva heter kabelen?
     

    el_mariachi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    5.636
    Antall liker
    394
    Lyngen skrev:
    Du må bare måle i vei Rhesus men så lenge kablenes formål er å videreføre musikksignaler beviser det ingenting.
    Kommer det musikk ut av kablene dine? Du trenger altså ikke høyttalere?

    Musikk eller støy, det som går i kablene er jo elektrisitet, og da vil jo dens elektriske egenskaper avgjøre hvor mye av det opprinnlige signalet som kommer frem til enden.
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    Jeg skrev musikksignaler, dvs elektriske signaler som gir musikk når de tilføres en spole med et membran på. Skal målinger ha noe for seg må det måles det øret/hjernen oppfatter. Det er her vi påstår å høre forskjeller. Klarer dere å måle det samme som vi hører?

    Hva som påvirker signalet blir bare diskusjoner uten ende uansett.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn