Måling av strøm i stikkontakten :-)

KAS

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.11.2005
Innlegg
156
Antall liker
0
Hei,

Dette tema har sikkert vær opp før, men jeg lurer på om følgende er riktig;

Måler 230 volt på begge polene. Måler 230 volt på ene polen mot jord. Måler 0 volt på andre pol mot jord. Hus fra 2001.

Om dette er riktig, er lederen den polen jeg måler 230 volt mot jord?

Takker så masse for svar :)

Mvh
Knut Solaas
 

KAS

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.11.2005
Innlegg
156
Antall liker
0
;D stemmer det. Men er det riktig?

KAS
 
N

nb

Gjest
KAS skrev:
;D stemmer det. Men er det riktig?

KAS
Er ikke elektriker, så skal avstå fra eventuell feilinformasjon om slike saker, det bør diagnostiseres og eventuelt fikses av noen som er kvalifisert for slikt.
 

KAS

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.11.2005
Innlegg
156
Antall liker
0
Det er ikke sikkert dette er feil i nyere bygg. I mitt gamle hus fra 60-tallet fikk jeg etter det jeg husker utslag mot jord med rundt halvparten +/- av Spenningen mot begge polene.

Knut
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.149
Antall liker
4.307
Torget vurderinger
1
Du har et TN-nett med leder/live, null/nøytral og jord i stikkontakten, og spenningene er helt etter boka.

mvh
KJ
 

KAS

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.11.2005
Innlegg
156
Antall liker
0
Takker så meget KJ. Begynte å måle da jeg skulle sjekke hvor av/på knappen på mitt LMC filter skulle stå for å kutte jord-tilknyttingen.

Takk igjen.

Knut
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.405
Antall liker
102.421
Torget vurderinger
23
Måler du 230V mellom en fase og jord, og 0V mellom den andre og jord så er det jordfeil. Ikke nødvendigvis hos deg, men et eller annet sted på strekket som trafoen forsyner. Dette kan enkelt måles av leverandøren, med full drift på anlegget. Er det i Oslo så kan du sende meg en PM så skal vi sjekke dette for deg!
 

KAS

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.11.2005
Innlegg
156
Antall liker
0
Hei Pengesluk,

Det måler slik i hele kåken. Bor i Stavanger, så jeg får ringe til leverandøren her og høre da.

Takk for hjelpen.

Knut
 

OS

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
1.587
Antall liker
11
Torget vurderinger
3
pengesluk skrev:
Måler du 230V mellom en fase og jord, og 0V mellom den andre og jord så er det jordfeil. Ikke nødvendigvis hos deg, men et eller annet sted på strekket som trafoen forsyner. Dette kan enkelt måles av leverandøren, med full drift på anlegget. Er det i Oslo så kan du sende meg en PM så skal vi sjekke dette for deg!
Jeg måler det samme hos meg og i følge elektrikeren min er dette helt normalt og skyldes ikke jordfeil. Jeg har såkalt 400Volts anlegg. Mulig det er det samme som TN-nett som nevnes ovenfor.

mvh,
OS
 

limvingen

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.07.2006
Innlegg
831
Antall liker
20
Torget vurderinger
3
Du beskriver et TN nett eller 400volts anlegg som er det nye som kommer til å overta i Norge. Hele resten av Europa (uten om Albania) har hatt TN nett i laaaang tid. Norge har IT nett, men som du har erfart er det ombygging på gang.

http://no.wikipedia.org/wiki/TN-Nett
 
Topp Bunn