måling av frekvensgang?

JORFIN

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2004
Antall liker
15
Torget vurderinger
22
hei
lurer på hva som trengs av utstyr for å måle frekvensgangen i anlegget, og hva noe slikt vil koste?

mvh

K

knutinh

Gjest
Jeg tror at det finnes noen tråder på dette allerede.

Det mest primitive (og unøyaktige) er en CD med test-toner og en SPL-måler fra eltek/clas ohlson.

Du kan evt generere slike toner selv med Cool Edit/Adobe Audition eller tilsvarende.

For skikkelig måling bør du ha:
  • en frekvens-lineær electret/kondensator omni-mikrofon. Behringer har en til rundt 500,- som fungerer greit. B&K har slike til ti-tusener.
  • mic pre-amp med phantom-power. De som sitter i lydkort er gjerne uegnet, men "micro-mixere" eller semiproffe eksterne lydkort kan fungere godt
  • Måleprogram som sender ut testsignaler (MLS eller synkronisert sveipa sinus) og måler responsen. WinMLS er et slikt program.

Dessuten krever det litt tid og innsikt å måle de rette tingene og tolke målingen rett.

http://www.hifisentralen.no/cgi/yabb/YaBB.cgi/YaBB.cgi?board=hifi1;action=display;num=1174910579

http://www.winmls.com/

http://www.behringer.com/

-k

JORFIN

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2004
Antall liker
15
Torget vurderinger
22
takker for svar, tenkte å prøve å få målt frekvensgangen i mitt anlegg, det første du nevner med f.eks test cd og SPL måler høres jo enkelt og greit ut, og vil sikkert være det enkleste for meg å bruke. Har ingen erfaringer med slikt så må nokk ha dette inn med t-skje :)

General8

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.07.2005
Antall liker
0
Hei jeg "låner" tråden din litt jeg J.Finvaag..
Håper det går bra..

Til dere som har peiling: Når en har målt opp, hva kan en gjøre for å optimalisere lyden i en normal stue uten inngrep som kona ikke setter pris på?

K

knutinh

Gjest
Til dere som har peiling: Når en har målt opp, hva kan en gjøre for å optimalisere lyden i en normal stue uten inngrep som kona ikke setter pris på?
Hva mener du trengs å gjøres ut fra målingen da?

-k

K

kbwh

Gjest
Dersom fruen nekter flytting av høyttalerne kan det bli vanskelig.

General8

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.07.2005
Antall liker
0
Dersom fruen nekter flytting av høyttalerne kan det bli vanskelig.
Det skal nok gå bra, men jeg tenker mer på andre passive ting.

General8

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.07.2005
Antall liker
0
Hva mener du trengs å gjøres ut fra målingen da?

-k
Ok.. Dårlig forklart av meg..
Jeg skal flytte inn i nytt hus med en stue på c. 50m2. Jeg ønsker å optimalisere lyden uten bruk av ting og tang som fruen ikke vil ha i stuen.
Hvor langt kommer jeg med å måle opp frekvensgang og plassere HT ut ifra det?

T

theStig

Gjest
De største avvikene i frekvensresponsen skjer alltid i bassen pga. rommets innvirkning, og det er egentlig bare tre ting som hjelper: plassering, plassering og plassering. Med riktig plassering kan vi få en god bass... men hva så med resten av området fra 200 Hz og oppover? Her er rommets "frekvensrespons" (egentlig et helt feil begrep) mindre vesentlig - det er rommets refleksjonsmønster og "etterklang" som man må se på. Her hjelper plassering også en del (ref nærfeltslytting), men demping eller diffusering med akustiske produkter vil også hjelpe mye. Plasseringen av disse er også svært kritisk for at de skal fungere etter hensikten.

K

kbwh

Gjest
En 180x120cm ramme med 10cm Rockwool akustikkplate i førsterfleksjonsområdet i taket fjerner faktisk hele taket (demper iallefall 20dB) for alle frekvenser over 250 Hz. Dette tiltaket er ganske diskret, faktisk.

K

knutinh

Gjest
Bruk og plassering av tunge gulvtepper, sofa, tunge gardiner påvirker alle varierende deler av frekvensområdet i potensielt positiv eller negativ grad.

Hvis du noen gang har flyttet inn/ut av leilighet og prøvd å snakke i helt tomme rom har du et inntrykk av møblenes påvirkning på etterklangstid.

-k

T

theStig

Gjest
Problemet med gardiner og tepper er at de demper svært ulineært. Typisk dempes det mye over 2 kHz, men fint lite lengre ned. Store møbler som sofaer kan nok dempe noe etterklang over et bredere område, men de er lite hensiktsmessige til å kontrollere refleksjoner fra tak, vegger og gulv.

Derfor sier jeg som regel at hvis du skal dempe, så gjør det skikkelig med bredbåndede akustikkplater, og demp kun der det har hensikt (dvs. i de primære refleksjonspunktene)

K

knutinh

Gjest
http://www.ethanwiner.com/acoustics.html

Innholdsrik guide fra en som figurerer mye på www.avsforum.com

http://en.wikipedia.org/wiki/Soundproofing

http://en.wikipedia.org/wiki/Architectural_acoustics

"[edit] Interior space acoustics
This is the science of controlling a room's surfaces based on sound absorbing and reflecting properties. Excessive reverberation time can lead to poor speech intelligibility, which can be calculated [1]. Reflective surfaces can be angled and coordinated to provide good coverage of sound for a listener in a concert hall or music recital space. To illustrate this concept consider the difference between a modern large office meeting room or lecture theater with a traditional classroom with all hard surfaces.

Interior building surfaces can be constructed of many different materials and finishes. Ideal acoustical panels are those without a face or finish material that interferes with the acoustical infill or substrate. Fabric covered panels are one way to heighten acoustical absorption. Finish material is used to cover over the acoustical substrate. Mineral fiber board, or Micore, is a commonly used acoustical substrate. Finish materials often consist of fabric, wood or acoustical tile. Fabric can be wrapped around substrates to create what is referred to as a "pre-fabricated panel" and often provides the good noise absorption if laid onto a wall. Prefabricated panels are limited to the size of the substrate ranging from 2'x 4' to 4' x 10'. Fabric retained in a wall-mounted perimeter track system, is referred to as "on-site acoustical wall panels" This is constructed by framing the perimeter track into shape, infilling the acoustical substrate and then stretching and tucking the fabric into the perimeter frame system. On-site wall panels can be constructed to accommodate door frames, baseboard, or any other intrusion. Large panels (generally, greater than 50 square feet) can be created on walls and ceilings with this method. Wood finishes can consist of punched or routed slots and provide a natural look to the interior space, although acoustical absorption may not be great.

There are three ways to improve workplace acoustics and solve workplace sound problems – the ABC’s.

A = Absorb (usually via ceiling tile)

B = Block (via workstation panels, wall placement and workspace layout)

C = Cover-up (via electronic sound masking)

While all three of these are recommended to achieve optimal results, C = Cover-up by increasing background sound produces the most dramatic improvement in speech privacy –– with the least disruption and typically the lowest cost."

Merk at rom-akustikk klassisk sett har dreid seg om store konsert-saler. Små stuer skiller seg vesentlig fra disse selv om den grunnleggende fysikken baserer seg på det samme.

-k

General8

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.07.2005
Antall liker
0
Da har jeg en avtale med theStig om måling og hjelp når jeg kommer på plass.. Takk for alle råd og innspill..

endrea

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
142
Sted
Bergen
Hei

DAAD er det beste produktet jeg har vært borte i på dette området. Absolutt konevennlig. Eighth Nerve Acoustics er kanskje enda mer konevennlig, og gir gode lydmessige resultater. Bruker selv begge produktene.

Endre
Det skal nok gå bra, men jeg tenker mer på andre passive ting.

balleklorin

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.02.2005
Antall liker
1
Her har jeg målt mine to anlegg etter å ha kalibrert inn lyden slik jeg liker den på musikk :) Som man ser av kurvene er lyden på veldig likt nivå nettopp fordi ørene fikk bestemme lydbildet ved hjelp av flere konkrete lyttetester.

snittnivået på kinoen er på 85 dB og stueanlegget på 84 dB med fine flate kurver fra 160 hz og oppover (takket være bra romkorreksjon i HK AVR 745 og Yamaha RX-V-2700?)

kurvene for begge anleggene sees her:

http://avforum.no/minhifi/show.php/dag johnsen

Dag :)

Topp Bunn