Måleutstyr

Kvålsvoll

Bransjeaktør
Ble medlem
22.07.2010
Innlegg
1.601
Antall liker
1.696
Sted
Ålesund, Norge
Ja, det er vel REW5 som er mest nytt nå.
REW har blitt veldig bra og er godt egnet for akustikkmålinger for hifi/ht, når formålet er å tune akustikk og utstyr.
 

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Innlegg
19.865
Antall liker
10.699
Torget vurderinger
10
bjarnetv skrev:
hel skrev:
Er det noe nytt på målefronten?

Er det nye enkle gratisprogrammer?

Hva er billigste mikrofon til å plugge inn i laptopen?
kjøpte meg akkurat 6 Panasonic WM-61A på ebay ;D
trenger jo egentlig ikke så mange, så hvis du vil ha, kan jeg sende deg et par i brev når jeg får dem.

blir jo veldig billig å lage en slik phantompower-krets som svein_b bruker, og REW eller lignende til å måle.
Da sier jeg tusen takk. Kjempesnilt. :D
 

tofter

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.02.2006
Innlegg
689
Antall liker
479
Torget vurderinger
5
Jeg er nå på jakt etter et nybegynnersett med måleutstyr, har søkt litt og XTZ Room analyzer ser ut som en grei pakke men selges tilsynelatende ikke her i landet lenger. Finnes det andre alternativer som kan passe en nybegynner? Veldig greit hvis det er en ferdig "pakke".

Jeg anser frekvensrespons fra 20 - 20khz + impulsrespons som viktigst, henger dette på grep?
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
tofter skrev:
Jeg er nå på jakt etter et nybegynnersett med måleutstyr, har søkt litt og XTZ Room analyzer ser ut som en grei pakke men selges tilsynelatende ikke her i landet lenger. Finnes det andre alternativer som kan passe en nybegynner? Veldig greit hvis det er en ferdig "pakke".

Jeg anser frekvensrespons fra 20 - 20khz + impulsrespons som viktigst, henger dette på grep?
http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,62179.0.html
 

tofter

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.02.2006
Innlegg
689
Antall liker
479
Torget vurderinger
5
orso skrev:
tofter skrev:
Jeg er nå på jakt etter et nybegynnersett med måleutstyr, har søkt litt og XTZ Room analyzer ser ut som en grei pakke men selges tilsynelatende ikke her i landet lenger. Finnes det andre alternativer som kan passe en nybegynner? Veldig greit hvis det er en ferdig "pakke".

Jeg anser frekvensrespons fra 20 - 20khz + impulsrespons som viktigst, henger dette på grep?
http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,62179.0.html
Takk, får bestille en slik å prøve.
 

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Innlegg
19.865
Antall liker
10.699
Torget vurderinger
10
Du kan få låne min xtc hvis du vil :D
 

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Innlegg
19.865
Antall liker
10.699
Torget vurderinger
10
XTC har 1/3 oktav. Det er etter det jeg har fått med meg ikke særlig nøyaktig, eller?

Kan XTC micen brukes med andre typer software?

Er pink noise en grei metode for å måle frekvensresponsen i en høyttaler eller er tonesveip det eneste riktige?
 

tofter

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.02.2006
Innlegg
689
Antall liker
479
Torget vurderinger
5
HEL skrev:
Du kan få låne min xtc hvis du vil :D
Takk det var snilt! Bestilte for øvrig en slik målemic orso linket til og skal prøve sammen med REW, mulig jeg har tatt vann over hodet. :p
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
CDWMcInSpots skrev:
tofter skrev:
Jeg er nå på jakt etter et nybegynnersett med måleutstyr, har søkt litt og XTZ Room analyzer ser ut som en grei pakke men selges tilsynelatende ikke her i landet lenger.
[...]
Surround.no selger XTZ Room Analyzer.

XTZ kommer med nye modeller:
Kommer ann å hva man skal bruke måleprogrammet til, men dersom det er til akustiske tiltak så vil jeg fraråde folk å kjøpe XTZ sitt. Det er rett og slett ikke brukanes til det. Da hjelper det lite at det er enkelt å bruke. Skal man har det enda enklere, så kan må kjøpe seg en surround receiver, måle med den medfølgende mikrofonen og la den utføre romkorreksjon. Selvfølgelig fullstendig ubrukelig, men det er jo enkelt. ;D
 

tofter

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.02.2006
Innlegg
689
Antall liker
479
Torget vurderinger
5
tofter skrev:
HEL skrev:
Du kan få låne min xtc hvis du vil :D
Takk det var snilt! Bestilte for øvrig en slik målemic orso linket til og skal prøve sammen med REW, mulig jeg har tatt vann over hodet. :p
Da er utstyret i hus, og første måling er foretatt.





Nå gjenstår bare den vanskelige delen, nemmelig å lære seg programmet samt og kunne tolke målingene!

Jeg er spent på eget utsagn, angående vann over hodet.. :eek:
 

slartibartfast

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
2.982
Antall liker
3.845
Sted
Aukra
Torget vurderinger
7
har en Velodyne sms-1 som jeg bruker til subwooferen- duger målemikrofonen også til andre målinger, tro?

noen som vet om den trenger fantommating?
 

Gemeni

Medlem
Ble medlem
01.03.2006
Innlegg
6
Antall liker
13
Sted
Oslo
Torget vurderinger
3
orso skrev:
CDWMcInSpots skrev:
tofter skrev:
Jeg er nå på jakt etter et nybegynnersett med måleutstyr, har søkt litt og XTZ Room analyzer ser ut som en grei pakke men selges tilsynelatende ikke her i landet lenger.
[...]
Surround.no selger XTZ Room Analyzer.

XTZ kommer med nye modeller:
Kommer ann å hva man skal bruke måleprogrammet til, men dersom det er til akustiske tiltak så vil jeg fraråde folk å kjøpe XTZ sitt. Det er rett og slett ikke brukanes til det. Da hjelper det lite at det er enkelt å bruke. Skal man har det enda enklere, så kan må kjøpe seg en surround receiver, måle med den medfølgende mikrofonen og la den utføre romkorreksjon. Selvfølgelig fullstendig ubrukelig, men det er jo enkelt. ;D
Hvorfor er XTZ sitt måleutstyr ubrukelig. Og mener du da II pro varianten?
 

norcad

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2006
Innlegg
1.262
Antall liker
22
tofter skrev:
tofter skrev:
HEL skrev:
Du kan få låne min xtc hvis du vil :D
Takk det var snilt! Bestilte for øvrig en slik målemic orso linket til og skal prøve sammen med REW, mulig jeg har tatt vann over hodet. :p
Da er utstyret i hus, og første måling er foretatt.





Nå gjenstår bare den vanskelige delen, nemmelig å lære seg programmet samt og kunne tolke målingene!

Jeg er spent på eget utsagn, angående vann over hodet.. :eek:
Dette ser jo meget bra ut!
Innenfor +/- 5 dB målt i rommet er mer enn akseptabelt, selv om jeg ser at det er glattet vel mye på grafen.
Endre "smoothing" til 1/6 oct og se hva som skjer da. Nå er topper og dipper kamuflert noe av glattingen.
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Gemeni skrev:
orso skrev:
CDWMcInSpots skrev:
tofter skrev:
Jeg er nå på jakt etter et nybegynnersett med måleutstyr, har søkt litt og XTZ Room analyzer ser ut som en grei pakke men selges tilsynelatende ikke her i landet lenger.
[...]
Surround.no selger XTZ Room Analyzer.

XTZ kommer med nye modeller:
Kommer ann å hva man skal bruke måleprogrammet til, men dersom det er til akustiske tiltak så vil jeg fraråde folk å kjøpe XTZ sitt. Det er rett og slett ikke brukanes til det. Da hjelper det lite at det er enkelt å bruke. Skal man har det enda enklere, så kan må kjøpe seg en surround receiver, måle med den medfølgende mikrofonen og la den utføre romkorreksjon. Selvfølgelig fullstendig ubrukelig, men det er jo enkelt. ;D
Hvorfor er XTZ sitt måleutstyr ubrukelig. Og mener du da II pro varianten?
I forhold til akustiske tiltak så er man selvsagt interessert i det som skjer over schroeder frekvensen, altså frekvensområdet over romnoder. Det bruker man ETC til og XTZ (ingen av utgavene) viser ikke det. Jeg synes også XTZ har vel begrensete muligheter på andre områder, men mangelen på ETC er det største problemet. Det betyr at man ikke har et verktøy som kan brukes når man skal behandle frekvensområdet fra ca. 250/300 Hz og oppover.
 

ganilsen

Bransjeaktør
Ble medlem
14.02.2008
Innlegg
2.171
Antall liker
670
Sted
Porsgunn
Torget vurderinger
4
norcad skrev:
Dette ser jo meget bra ut!
Innenfor +/- 5 dB målt i rommet er mer enn akseptabelt, selv om jeg ser at det er glattet vel mye på grafen.
Endre "smoothing" til 1/6 oct og se hva som skjer da. Nå er topper og dipper kamuflert noe av glattingen.
Enig, en veldig bra kurve.


Geir Arne
 

tofter

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.02.2006
Innlegg
689
Antall liker
479
Torget vurderinger
5
Hei norcad og ganielsen, morro å få tilbakemeldinger!

Desverre er nok norcad inne på noe, 1/3 smoothing pyntet litt på målingene. Jeg kjøpte måleutstyret nettopp siden jeg ikke er fornøyd med lyden (låter skarpt), og vil finne ut om det er høyttaleren eller rommet som gjør det. Håper jeg lærer meg dette godt nok til å bruke det som et verktøy. Leser mye om temaet om dagen.

Her er en måling med 1/6 oct smoothing, er imidlertid usikker på om målingen ble utført korrekt.



NB: 50 Hz peak kommer fra bakveggen, der rommler det godt!



Jeg vil forøvrig meddele at å handle fra Sound of science er helt trygt, seriøs selger og utstyret virker å holde god kvalitet.

http://sofsci.com/soundsweeper-acoustic-measurement-kit

Igjen takk til orso for henvisning.
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Mye glatting dekker stort bare over problemene man har. Når man skal bruke målinger til å finne svakheter, så er det best å se på uglattet og 1/24 glatting.

Så bør man måle en og en høyttaler hver for seg. Og foruten frekvensrespons, så er ETC (ligger under fanen impulse) (se eksemplet under) og vannfall av spesielt bassen viktige. De tre områdene dekker det mest vesentlige i mindre rom som vi snakker om.

ETCen viser først direkte lyden ved 0 ms og så refleksjonene fra rommet etterpå. Det er de første 40-60 ms som er interessante for oss. ETCen blir ikke riktig dersom man ha målt begge høyttalerne samtidig. Lykke til videre tofter.
 

Vedlegg

tofter

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.02.2006
Innlegg
689
Antall liker
479
Torget vurderinger
5
Hjertelig takk for tips, det kommer godt med!
 
Topp Bunn