Målemafian - noen feiginger ?

B

brand-x

Gjest
HCS !

Nå oppfatter jeg ikke akkurat startinnlegget ditt som "fredelig"... men det er mulig du har skjulte hensikter.... Hva med pris ??? det bør jo være mere kvalifisert enn hvilke "brand" det er snakk om.?? Eller er det "din" smak kontra andres ??? Eller er det i henhold audiofile aksepter som klasse-a listen til stereophile ???

At dette blir nok en krangletråd med innhold av ufinheter kan man forvente med stor sikkerhet eller så har det skjedd en revulosjon som egentlig er helt utenkbar...men jeg håper jeg tar feil...

mvh
Kjell P...
audio optimum

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Antall liker
32.286
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
brand-x skrev:
HCS !

Nå oppfatter jeg ikke akkurat startinnlegget ditt som "fredelig"... men det er mulig du har skjulte hensikter.... Hva med pris ??? det bør jo være mere kvalifisert enn hvilke "brand" det er snakk om.?? Eller er det "din" smak kontra andres ??? Eller er det i henhold audiofile aksepter som klasse-a listen til stereophile ???

At dette blir nok en krangletråd med innhold av ufinheter kan man forvente med stor sikkerhet eller så har det skjedd en revulosjon som egentlig er helt utenkbar...men jeg håper jeg tar feil...

mvh
Kjell P...
audio optimum
Ja, jeg ser at tråden kan oppfattes sånn... Det er isåfall å beklage da det er "no harm meant". Det er mer en genuin nyskjerrighet rundt hvilke anlegg de som kan og mener så mye om vanskelige teoretiske ting. Jeg synes mange av de såkallte i "målemafian" har skrevet utførlig om sine ting hjemme i tråden og det gjør det enklere å forstå hvilke måter de grunngir sine syn på da jeg vet litt mer om deres prioriteringer.

Vi deler alle denne hobbyen her inne og derfor er det å håpe at vi kan DELE og ikke sitte på hver vår tur med en fasit i hånden.

Lister på Stereophile etc er ikke relevant, ei heller pris for min del. Det viktigste er at hver å en går den veien som er rett for en selv og derav lærer, og kanskje lærer bort noe når noen spørr. :)

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Jeg er målemafioso og forteller gjerne hva jeg har, det står under her et sted. Jeg innrømmer til og med at jeg har Jorma-kabler. Men det er bare for å gjøre kompisene mine som er troende sjalu.

endrea

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
142
Sted
Bergen
Dette er en edel og god tanke, men akk så optimistisk. Ikke misforstå, jeg mener at det må være hyggelig å kunne hjelpe noen som spør om hjelp, men det er fordømt kjedelig når alle de barmhjertige samaritanerene kommer løpende til og skal forklare at du driver med vranglære. Så starter en avhandling med hvorfor din kunnskap er feil, men den rette og riktige kunnskapen, er den som de formiddler.
Jeg tror derfor at det er en del som reserverer seg litt for å dele kunnskapen sin med andre, nettopp fordi de vet hvilket helve... dette kan starte i tråden.
Synd at det har blitt slik på sentralen, men dette er en trend som jeg har merket meg etter mange år som medlem. Du skal ikke komme her og komme her. Du må ikke tro at du er noe, for da skal vi komme og hjelpe deg til å forstå hvor landet ligger.

mvh

HCS skrev:
Det viktigste er at hver å en går den veien som er rett for en selv og derav lærer, og kanskje lærer bort noe når noen spørr. :)

O

omholt

Gjest
BT skrev:
Jeg er målemafioso og forteller gjerne hva jeg har, det står under her et sted. Jeg innrømmer til og med at jeg har Jorma-kabler. Men det er bare for å gjøre kompisene mine som er troende sjalu.
Den var god.
Forstår ikke poenget med at målemafian skal fortelle hvilke kabler og anlegg de har. Det spiller da ingen rolle.

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Antall liker
32.286
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
omholt skrev:
BT skrev:
Den var god.
Forstår ikke poenget med at målemafian skal fortelle hvilke kabler og anlegg de har. Det spiller da ingen rolle.
Poenget har jeg forsøkt å forklare...Ved å fortelle litt om hva de liker av utstyr er det lettere å forstå deres preferanser teknisk sett også... Om det har noen relevans får bli opptil den enkelte, jeg synes det er artig å vite hva de "høye" herrer hører på selv.... :)

O

om.s

Gjest
HCS skrev:
omholt skrev:
BT skrev:
Den var god.
Poenget har jeg forsøkt å forklare...Ved å fortelle litt om hva de liker av utstyr er det lettere å forstå deres preferanser teknisk sett også... Om det har noen relevans får bli opptil den enkelte, jeg synes det er artig å vite hva de "høye" herrer hører på selv.... :)
Jeg ser poenget ditt og er vel egentlig litt enig med deg, generellt sett. Som förespråkare for å dele erfaringer og opplevelser, får man ofte pepper når man etterlyser andre referanser enn formelboka, dessverre har det blitt noe mindre hyggelig å dele av seg med sine erfaringer og opplevelser, det fokuseres til tider for mye på det rent tekniske, og ikke hvordan formidlingen av dette oppleves. Ikke misforstå meg, jeg har respekt for de som dyrker den rent tekniske siden av hobbien (diyére m.fl) men det burde jo i mange tilfeller väre mer gjensidig enn tilfellet ofte er, det er vel tross alt ikke snakk om rett eller feil, men mer snakk om smak og preferanser for god lyd, imo.

For ordens skyld kan jeg for engangsskyld skrive opp hva man selv bedömmer/refererer til i mange sammenhenger.

SME Model 10-SME V m/Benz Micro LP
Audionet PAM (riaa) m/Audionet EPS (egen strömforsyning)
Audionet PRE 1 G2 m/Audionet EPS (egen strömforsyning)
Audionet AMP II MAX (mono blokker)
Audionet VIP (cd/dvd-a/dvd)
Richard Gray Power Company 1200C (Anti surge/strömfilter)
Wilson-Benesch Discovery (Höyttalere)
Cardas Golden Reference (rca, phono, höyttaler og powerkabler)
Quadraspire Q4 x2 (Racks) på Atacama Spike shoes
Finite-Elemente Ceraballs

..og dette spiller helt fortreffelig, imo, men for tiden i ett rom som riktig suger med tanke på akustikken, dessverre.....

mvh

Luvaton

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.05.2007
Antall liker
38
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Jeg har lest mye her inne om målinger og tror helt klart der ligger noe i det. Jeg har aldri målt noe selv, men kommer nok til å teste det en dag.
Jeg har det anlegget som som jeg har råd til å ha for tiden og er dritfornøyd ;D
Har aldri hatt bedre lyd. Kommer jeg til å oppgradere? JA
Søken etter bedre lyd er en hobby

Jeg liker diskusjonene her inne og er for mest mulig ytringsfrihet, men jeg synes at man skal respektere hverandre og holde de "heftige" diskusjonene i tråder som legger opp til det. Og personangrep er fy fy

Om du absolutt vil vite hva jeg nyter musikken min via, så finner det med å søke her inne. Det trenger ikke være referanseanlegget mitt jeg har i stua.

coolbiz

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.03.2006
Antall liker
5.415
Sted
Sydvestlandet
Torget vurderinger
2
LydMekk skrev:
Tror nok det å diskutere - og krangle om teknikk og fysikk - er viktigere enn selve anlegget for disse...
Dette er da en underlig påstand, som desverre har en irriterende tendens til å dukke opp til stadighet i disse diskusjonene. Kan ikke med min beste vilje se at en kunnskapsbasert tilnærming til emnet på noen som helst måte kommer i veien for den musikknytelsen vi alle (forhåpentligvis) deler.

Det blir omtrent like dumt som å påstå at gynekologer har mindre glede av sex med kona enn oss andre. ;D

Merker meg forøvrig at du skriver "- er viktigere enn selve anlegget for disse..." og ikke "- er viktigere enn selve musikken for disse..." ::)

O

OldBoy

Gjest
HCS skrev:
omholt skrev:
BT skrev:
Den var god.
For å sammenligne med bilbransjen, som alle forstår seg på. I motsetning til hi-fi:

Ingeniører kan godt kjøre i biler som får motorstopp og bakakselbrudd hele tiden. Økonomer kan godt kjøre rundt i dyre, uøkonomiske biler. Det avskjærer ingen av dem fra å kunne gi gode og riktige råd når de blir spurt. Selv om de altså ikke praktiserer det de doserer.

Jeg tror ikke at det nødvendigvis er noen stor sammenheng mellom liv, lære og hobby. For min egen del tviler jeg for eksempel på at kabler er av avgjørende betydning for lyden. Likevel har jeg kabler for kanskje over 20 tusen kroner hjemme, som er uforholdsmessig mye etter alle HFS-normer. Hvorfor? Fordi jeg ikke vil at kablene skal ta oppmerksomheten fra musikken. De skal ikke være for dyre eller for glorete, da stjeler de oppmerksomhet, men de skal heller ikke være for billige og sjuskete, da stjeler de også oppmerksomhet.

Jeg kan altså argumentere for, rent objektivt, at man ikke bør bruke så mye penger på kabler som jeg gjør selv.

Når det gjelder andre deler av hi-fi'en har jeg det litt motsatt. Jeg tror for eksempel på at høytttalere er viktigere enn forsterker, i gjennomsnitt. Men selv har jeg i alle mine anlegg langt dyrere forsterker og langt billigere høyttalere enn mitt grunnsyn skulle tilsi.

Så jeg vet ikke, jeg.....

B

brand-x

Gjest
Jeg oppfatter en person som Endre Askeland som en genuint hi-fi menneske som gleder vannet av den mest notoriske hifi-pusher i det øvre kvalitets-segment... Er det fordi han har mere penger en andre med samme lidenskapen men mindre økonomiske fordeler ? nei jeg tror ikke det.... Han tilhører den passive målemafian, som tross innfallsvinkel blandt noen bygger invisteringer på hva han finner som det mest opprimale innenfor de økonomiske rammer han er villig til å bruke... er han personlig fornøyd med det han eier ? svaret må være ett ubetinget ja , for hvem ville ikke vært det.. Hvis han liker sirkuskabler så gjør han det fordi han finner dem som de beste etter sin smak og lommebok..

Ingen av hans produkter har noen gang målt dårlig ... Er de verdt pengene ? Ja selvfølgelig er de det... og ikke minst øker de hans søken etter opptimal opplevelse og bidrar til enda mere innsikt i hva som er mulig av high fidelity....

Men ingen av disse opplevelsene og referansene hadde vært mulig uten målemafian selv om han mener kabelforskjeller ikke kan måles, og egentlig har han helt rett i og med att det er hjernen som bearbeider informasjonen og det gjør den like forskjellig som det er mennesker på jorden..

Detter var ingen hyllest til Endre askeland men en betraktning av innlegg og inntrykk.. Uenig kan jeg være men likevel , genuint opptatt av lyd er han... men han har feil rack ;)

håper du aksepterer innlegget og forstår budskapet... Kun godt ment..

mvh
Kjell P..
audio optimum

endrea

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
142
Sted
Bergen
Hei

Innertier, men racket er riktig ;D

Hilsen
Endre

brand-x skrev:
Jeg oppfatter en person som Endre Askeland som en genuint hi-fi menneske som gleder vannet av den mest notoriske hifi-pusher i det øvre kvalitets-segment... Er det fordi han har mere penger en andre med samme lidenskapen men mindre økonomiske fordeler ? nei jeg tror ikke det.... Han tilhører den passive målemafian, som tross innfallsvinkel blandt noen bygger invisteringer på hva han finner som det mest opprimale innenfor de økonomiske rammer han er villig til å bruke... er han personlig fornøyd med det han eier ? svaret må være ett ubetinget ja , for hvem ville ikke vært det.. Hvis han liker sirkuskabler så gjør han det fordi han finner dem som de beste etter sin smak og lommebok..

Ingen av hans produkter har noen gang målt dårlig ... Er de verdt pengene ? Ja selvfølgelig er de det... og ikke minst øker de hans søken etter opptimal opplevelse og bidrar til enda mere innsikt i hva som er mulig av high fidelity....

Men ingen av disse opplevelsene og referansene hadde vært mulig uten målemafian selv om han mener kabelforskjeller ikke kan måles, og egentlig har han helt rett i og med att det er hjernen som bearbeider informasjonen og det gjør den like forskjellig som det er mennesker på jorden..

Detter var ingen hyllest til Endre askeland men en betraktning av innlegg og inntrykk.. Uenig kan jeg være men likevel , genuint opptatt av lyd er han... men han har feil rack ;)

håper du aksepterer innlegget og forstår budskapet... Kun godt ment..

mvh
Kjell P..
audio optimum

LydMekk

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2003
Antall liker
2
Foreslår opprettelse av et nytt underforum: "Lytteopplevelser".

Der skal det ikke være lov å i det hele tatt skrive ordet Dobbel blindtest el.l. Det skal ikke være lov å drite ned tråder med f.eks. "Har du dokumentasjon for dette? Vi krever det før vi kan tro på det du sier" osv. osv. Type underforum hvor man kan dele opplevelser og bilder uten å måtte krangle med de som mener å vite alt bedre her i verden...

Dette er seriøst ment. Kan godt ta på meg ansvaret som Moderator for et slikt underforum. Vet det er MANGE som begynner å gå lei av "dagens" HFS. Dette er et alternativt forslag til å starte et nytt parallelt forum, noe det egentlig ikke er liv laga for i et så lite marked som Norge og vår hobby.

Synspunkter?

K

knutinh

Gjest
LydMekk skrev:

Der skal det ikke være lov å i det hele tatt skrive ordet Dobbel blindtest el.l. Det skal ikke være lov å drite ned tråder med f.eks. "Har du dokumentasjon for dette? Vi krever det før vi kan tro på det du sier" osv. osv. Type underforum hvor man kan dele opplevelser og bilder uten å måtte krangle med de som mener å vite alt bedre her i verden...

Dette er seriøst ment. Kan godt ta på meg ansvaret som Moderator for et slikt underforum. Vet det er MANGE som begynner å gå lei av "dagens" HFS. Dette er et alternativt forslag til å starte et nytt parallelt forum, noe det egentlig ikke er liv laga for i et så lite marked som Norge og vår hobby.

Synspunkter?
Jeg mener at det allerede finnes slike forum, i det minste engelsk-språklige?

Jeg unngår å delta i slike tråder som du nevner. Likevel får jeg jevnlig kjeft for at jeg er en av disse som visstnok henger rundt hele dagen og bare venter på en uskyldig tråd med meningsutveksling for å overfalle folk med bastante krav om DBT. Ser du at dette er en urettferdig beskyldning?

De trådene jeg har skrevet mest i har vært åpenbare "krangletråder" hvor det har gått åpenbart fram av trådens tittel hva temaet er, og de forskjellige deltakerne har kommet med argumenter av varierende kvalitet for hvorfor de har rett og "motparten" tar feil. Greit nok. Dessverre er det noe som blir frustrert over å mangle evnen til saklig argumentasjon, og da leter man fram jokeren: "Du er ikke interessert i musikk, du. Du har ikke dyrt nok anlegg, du. Du er en måleoscilloskopdust som burde ha vært stengt ute. Du ødelegger for oss som bare vil utveksle opplevelser" Hvorfor i huleste oppsøker man en tråd som heter noe ala "siste spiker i kista til målemafiaen.." og sukker og bærer seg over at noen er uenige med test-metodikken sin? Man må da være dyslektiker av rang for å gå i en slik tråd og tro at det handler om å diskutere hvilken strømkabel som låter best på vinter-halvåret?

Jeg har konkret invitert de som kritiserer meg til å finne trådene som utelukkende handler om utveksling av erfaringer og hvor jeg kupper tråden for å fortelle om mine kjepphester. Jeg utelukker ikke at det skjer, men det at ingen kommer til å komme med en slik henvisning nå (?) indikerer for meg at min sti er noenlunde ren. Hvis ikke så ber jeg moderator om å hardt og skånselsløst slette alle innlegg fra meg som opplagt er o.t. og irrelevant for vendingen en tråd måtte ha tatt.

-k

SAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.10.2006
Antall liker
4.666
Torget vurderinger
10
Endre Askeland skrev:
Dette er en edel og god tanke, men akk så optimistisk. Ikke misforstå, jeg mener at det må være hyggelig å kunne hjelpe noen som spør om hjelp, men det er fordømt kjedelig når alle de barmhjertige samaritanerene kommer løpende til og skal forklare at du driver med vranglære. Så starter en avhandling med hvorfor din kunnskap er feil, men den rette og riktige kunnskapen, er den som de formiddler.
Jeg tror derfor at det er en del som reserverer seg litt for å dele kunnskapen sin med andre, nettopp fordi de vet hvilket helve... dette kan starte i tråden.
Synd at det har blitt slik på sentralen, men dette er en trend som jeg har merket meg etter mange år som medlem. Du skal ikke komme her og komme her. Du må ikke tro at du er noe, for da skal vi komme og hjelpe deg til å forstå hvor landet ligger.

mvh

HCS skrev:
Det viktigste er at hver å en går den veien som er rett for en selv og derav lærer, og kanskje lærer bort noe når noen spørr. :)
Godt skrevet Endre! Flere og flere gidder ikke mer når det gjelder Sentralen, jeg får stadig pepper av kompiser som har gitt opp for lenge siden!

LydMekk

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2003
Antall liker
2
Hva med forslaget mitt over, SAL, synspunkter på det?

K

knutinh

Gjest
SAL skrev:
Endre Askeland skrev:
Ikke misforstå, jeg mener at det må være hyggelig å kunne hjelpe noen som spør om hjelp, men det er fordømt kjedelig når alle de barmhjertige samaritanerene kommer løpende til og skal forklare at du driver med vranglære. Så starter en avhandling med hvorfor din kunnskap er feil, men den rette og riktige kunnskapen, er den som de formiddler.
HCS skrev:
Godt skrevet Endre! Flere og flere gidder ikke mer når det gjelder Sentralen, jeg får stadig pepper av kompiser som har gitt opp for lenge siden!
Mange flinke og hjelpsomme folk finner noe mer nyttig å fylle dødtiden med, og nye kommer til. Jeg ser det ikke så dramatisk.

Hvis man stadig plages av ivrige "hjelpere" som er uenige i rådene man gir i beste mening, kan det være at man er for bastant? Kan det være at en innskutt bisetning er alt som skal til for ikke å trigge bedrevitere og pedanter? "dette er bare min subjektive mening ut fra min erfaring", "jeg tro at skin-effekten kan være årsaken, men jeg vet det ikke", "uavhengig av hva som fysisk skjer i høyttalerene mine så får jeg en livsdejavuende opplevelse hver gang jeg lytter til dem"

Jeg opplever mye av det samme som det du sier, at enkelte tilsynelatende ser et rødt flagg idet de ser brukernavnet mitt, og umiddelbart hamrer løs på tastaturet sitt en forhåndsdefinert regle om hvor dum måleteoretikere er (selv om jeg ironisk nok f.eks argumenterer for en lyttetest...) og hvordan hobbyen deres blir ødelagt av mitt blotte nærvær.

Samtidig har jeg fått noen PM fra folk som sier at de er knakende uenig med meg, men at det er ok å diskutere med meg. Jeg skulle gjerne ha vært flinkere til å gi creds på den måten selv.

-k

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
128
Heldigviiiis er det ikke noe som heter "nikke-hjertens enig i alt mafiaen" ...
Det hadde vært aldeles grufullt om alle var enige!!!
Det hadde også vært aldeles grufult om målemafiaen ikke hadde vært her!!!
Det er viktig med salt i systemet for å rive litt opp av og til synes jeg.
De fleste har noe å bidra med, og det er viktig.

Evnen til å kunne vurdere graden svaret skal ha og om en eventuell feil eller rett og slett annen oppfattning går
ut over felleskapet ve og vel, det er en flott synsabilitetsevne å ha... :p
Å forsvare egen innsats er ikke nødvendig synes jeg!
Det er klart og det har man da nevnt før at målemafiaen er en resurs, men ikke noen større resurs en alle de andre som utgjør dette forum da.

Det er ikke slik at ett forum går til hundene om noen hører forskjell på biltema og clas ohlsons kabler...

mvh

O

OldBoy

Gjest
Imperial skrev:
Det er ikke slik at ett forum går til hundene om noen hører forskjell på biltema og clas ohlsons kabler...
Det er heller ikke slik at et forum går til hundene om noen skulle greie å måle en eller annen forskjell heller.

Isolert sett er det lytteopplevelsen som er interessant. I den forstand at øret er "sjef".

Men sjefen trenger gode medarbeidere, og det er her målinger har sin plass. Som støttespiller i jakten på gode lytteopplevelser. Som en veiviser for å avdekke når man eventuelt har kommet litt skjevt ut og vil rette seg inn igjen. Som et verktøy for rasjonell utvikling, produksjon og kjøp av hi-fi-utstyr av alle slag, med ett mål for øyet: forutsigbar og god lyd for pengene. Og gjerne tilpasset lyd: "Javel, du vil ha en komponent X som har en klang som matcher komponent Y? Og som gjør diskanen litt mykere? Uten å gjøre noe med bass og mellomtone? Tenke, tenke.....Da bør den i utgangspunktet ha følgende måledata..... La oss se.... Jo, da bør du prøve denne.... I første omgang." I stedet for evig prøving og feiling.

niklasthedolphin

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.06.2006
Antall liker
1
LydMekk skrev:

Synspunkter?
Jeg synes det er en dårlig idé!

Deltagerne på et forum med så højt dannede mennesker der besidder evner der gør dem i stand til at måle så små nuancer og tolerancer, som der ofte skændes om i tråde her på forum, må da også kunne forstå at en oplevelse perciperes og bearbejdes subjektivt.

Alternativt kan de tilegne sig den nødvendige viden om hjerne, psykologi, sanseapparatet, akustik og andre faktorer som alle spiller ind på vores lytteoplevelser, ligesom disse mennesker også var i stand til at tilegne sig viden om fysik, matematik, elektronik og andre konkrete videnskaber.
Noget de sandelig ikke lægger skjul på at de har studeret.

Alle de målinger er til ingen verdens nytte.

Det er nemlig muligt at opleve reproduceret musik på udstyr som måler super godt og alligevel formidler musikken så den lyder ringe.

Det er også ganske nemt at opleve reproduceret musik på et anlæg som måler skødesløst ringe men som alligevel lyder super godt og giver en glædelig lytteoplevelse.

Hvordan vil man analysere en følelse som en oplevelse jo selvsagt kan være skaberen af.

Musik skabes med følelse og opfanges med følelse.
Kan kærlighed dechifreres?

Målemafiaen kan kværulere herfra til evigheden.
Det ændrer ikke på disse fakta.

Derfor skal der ikke dannes undergrupper eller forgrenede fora for at rumme de deltagere som er kommet til erkendelse.

Jo mere viden man tilegner sig, jo mere bliver man klar over hvor lidt man ved.

Denne erkendelse af den utopiske distance til en universel bevidsthed kan være vanskelig for dem der alene analyserer udfra konkrete videnskabers teori og empiri, for denne erkendelse kræver jo netop en accept af at mangt og meget hverken kan måles, testes eller påvises.

Og denne accept vil i sig selv undergrave de konkrete videnskabers fundamentalisme.

Så alle grupper, tråde og fora har brug for deltagere som besidder denne værdifulde accept, så vi løbende kan sikre at problemstillinger vendes og drejes, at nye holdninger og erfaringer positivt kan bidrage til en debat, at bevidstheden konstant søges udviddet, at underbevidstheden respekteres og ikke mindst aktuelt for alle herinde:
At musik kan bibringe glæde.

"dolph"

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
10.651
Sted
Holmestrand
HCS skrev:
Ofte når jeg sitter å skummer innlegg om kabler og andre ting som er såkallte målbare er det ofte at noen går igjen som ivirige debattanter for fysikkens mange og mystiske lover. At dette er personer med stor innsikt i strøm og fysikk betviles ikke.

Hvordan kan det da så ha seg at disse individene som kan mye om kabler og strøm sjelden fremtrer med sine anlegg i sin signatur ? Det hadde jo vært spennede å sett hvilke kabler og andre ting du hadde målt seg til som ble deres preferanse ? Dette er jo nyttig for oss som ikke var så dyktige i fysikk også :)

ok, målemafia....Arenaen er deres...Hva er deres tilsvar? ;D
Forklaringen tror jeg er ganske enkel:
Når man studerer elektro/elektronikk blir alle kretser forenklet for å gjøre beregninger oversiktlige. Den første forenklingen som blir gjort er at alle ledere settes til 0. Dette er et postulat som jeg tror sitter i ryggmargen hos alle som jobber med elektrisitet. Etter hvert som erfaring kommer ser man faktisk at lederne har liten eller ingen betydning. Her gjør vi untak for svært lange tilførsler og andre spesielle forhold, eks Aurland-Oslo og lignende. Hvis det er problemer med ledere er det som regel korrosjon eller kontaktutstyret som er problemet, men selv dette løses greit uten stikkontakter (her mener jeg støpsel) til ørten tusen. Derfor en SVÆRT STOR porsjon skepsis...det har ingen ting med mangel på mot eller andre edle karaktertrekk å gjøre.
.....og ja - det er morsomt med en diskusjon. Du skal heller ikke se bort fra at mange av faktisk er åpne for argumenter, selv om frontene kan synes steile. ;)

R

Roysen

Gjest
Jeg synes målemafiaen spiller en viktig rolle. De ser det tydeligvis som sin oppgave å være motvekt mot det de anser som naivitet fra folk som ikke vet hva de snakker om og som dermed feilinformerer andre medlemmer. Problemet her på sentralen er etter mitt sin at målemafiaen tar sin oppgave alt for seriøst og ikke bare nøyer seg med å påpeke fakta men i svært mange tilfeller ser det som sin oppgave å "omvende" den andre part.

Jeg synes at man bør være litt mer varsom med sine standpunkter. Dersom de er fremmet en gang og ikke fått gjennomslag hos den andre parten ser jeg det egentlig kun som en provokasjon når man da fortsetter å hamre løs med det samme synspunktet for "å bevise at man har rett".

Jeg synes også det at man bør være litt mer åpen for at man ikke er en ekspert som sitter inne med den absolutte sannheten selv om man har tatt et og annet grunnfag i fysikk og elektronikk på skolen.

Mvh
Roysen

swans

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.02.2006
Antall liker
2
fra xerxes. Forklaringen tror jeg er ganske enkel:
Når man studerer elektro/elektronikk blir alle kretser forenklet for å gjøre beregninger oversiktlige. Den første forenklingen som blir gjort er at alle ledere settes til 0. Dette er et postulat som jeg tror sitter i ryggmargen hos alle som jobber med elektrisitet. Etter hvert som erfaring kommer ser man faktisk at lederne har liten eller ingen betydning. Her gjør vi untak for svært lange tilførsler og andre spesielle forhold, eks Aurland-Oslo og lignende. Hvis det er problemer med ledere er det som regel korrosjon eller kontaktutstyret som er problemet, men selv dette løses greit uten stikkontakter (her mener jeg støpsel) til ørten tusen. Derfor en SVÆRT STOR porsjon skepsis...det har ingen ting med mangel på mot eller andre edle karaktertrekk å gjøre.
.....og ja - det er morsomt med en diskusjon. Du skal heller ikke se bort fra at mange av faktisk er åpne for argumenter, selv om frontene kan synes steile.

hva om andre med både kortere og lengere fartstid en deg. faktisk opplever det motsatte med kabel og ledere ?
dette er sakens kjerne. jeg respeterer lett at du har din oppfatning her.
da syntes jeg du kan vere mindre bastant i din mening om andres, (selv om du i tankene dine, syntes det er bort i natta).
har mange synspungter og meninger jeg også. men de forblir usakt. det kunne jo tenkes jeg hadde feil !!!! å gru

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
10.651
Sted
Holmestrand
swans skrev:
fra xerxes. Forklaringen tror jeg er ganske enkel:
.....og ja - det er morsomt med en diskusjon. Du skal heller ikke se bort fra at mange av faktisk er åpne for argumenter, selv om frontene kan synes steile.

hva om andre med både kortere og lengere fartstid en deg. faktisk opplever det motsatte med kabel og ledere ?
dette er sakens kjerne. jeg respeterer lett at du har din oppfatning her.
da syntes jeg du kan vere mindre bastant i din mening om andres, (selv om du i tankene dine, syntes det er bort i natta).
har mange synspungter og meninger jeg også. men de forblir usakt. det kunne jo tenkes jeg hadde feil !!!! å gru
Så vidt jeg kan se mener jeg ikke noe om andres meninger?

K

kbwh

Gjest
Roysen skrev:
Jeg synes målemafiaen spiller en viktig rolle. De ser det tydeligvis som sin oppgave å være motvekt mot det de anser som naivitet fra folk som ikke vet hva de snakker om og som dermed feilinformerer andre medlemmer. Problemet her på sentralen er etter mitt sin at målemafiaen tar sin oppgave alt for seriøst og ikke bare nøyer seg med å påpeke fakta men i svært mange tilfeller ser det som sin oppgave å "omvende" den andre part.
"There is such a thing as invincible ignorance" skrev Peter Aczel i The Audio Critic. Vi får vel legge ned våpnene. La folk fikse bedre lyd med firetusenkronerssignalkabler i tjuetusenkronersanlegget som står plassert på verste vis. Etc.

endrea

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
142
Sted
Bergen
Jeg synes dette er ett meget godt forslag, og støtter dette 100%

mvh
LydMekk skrev:

Synspunkter?

B

Back_Door

Gjest
Jeg synes enkelte på dette forum har et underlig forhold til realkunnskap. Man forakter mennesker som innehar den kunnskap som uvergerlig er nødvendig for å i det hele tatt kunne konstruere og bygge anlegg. Mennesker som innehar slik kunnskap, blir på dette forum omtalt som "mafia". De samme personer som strør om seg med slike omtaler, sitter da virkelig selv og nyter sine egne anlegg, fundamentert på faktisk vitenskap. ::)

Når det gjelder hvem som bør tas seriøst på et forum som dette, vil jeg gjerne gi en sammenligning fra vår business verden. Det er et faktum at makt i næringslivet er proporsjonalt med egen formue. Konsekvenser av dette er ikke vanskelig å finne. Vil vi ha det slik innen vår hobby også?

Uansett så glemmer vi lett hva som burde forene oss på forumet: Gleden over god musikk på et godt anlegg.

endrea

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
142
Sted
Bergen
Generell betraktning.
Jeg har studert elektronikk i 7 år. Ble til slutt høyskoleutdannet innenfor fagfeltet. Har nå jobbet med elektronikk i 18 år. Ser på meg selv som en som har betydelig realkunnskap innenfor fagfeltet.

MEN, det er fortsatt ørene som bestemmer, selv om det ikke er alt som jeg kan forklare med min kunnskap innenfor elektronikk.
Problemet til en del her på sentralen slik som jeg ser det, er at de stoler litt for lite på det ørene forteller dem.

mvh

Ivaols

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.12.2004
Antall liker
551
Sted
Flekkerøy
Hadde dette forumet bestått utelukkende av representanter fra kun en leir hadde jeg fort blitt gal av å lese her. Tenk så fryktelig ensidig og etter min mening feil det hadde blitt.

Flere tusen objektivister som diskuterer ABX og teknikk, snork!

Flere tusen subjektivister som diskuterer livsbejaende rør og svevende teorier, grøss!

Nei, vi trenger alle, men en generelt litt mer ydmyk holdning kan nok være noe å tenke på for alle parter.

K

knutinh

Gjest
Endre Askeland skrev:
Generell betraktning.
Jeg har studert elektronikk i 7 år.
Det er flere her inne som har noe relevant utdanning og erfaring. Siden det er veldig vanskelig å vurdere folks kvalifikasjoner så mener jeg (kanskje noe urettferdig) at man bør vurderes ut fra hvor flink man er til å bygge opp en logisk tankerekke som støttes av kvalitetssikrede kilder og data.

Dvs at dersom du har lært deg høyttalerbygging ved å lese og lodde på gutterommet, så kan det potensielt være like bra/dårlig som en doktorgrad i elektroakustikk, den avgjørende faktoren bør være om du kan bidra med argumenter som tåler den kritiske gjennomgangen som ting gjerne får her inne.
Problemet til en del her på sentralen slik som jeg ser det, er at de stoler litt for lite på det ørene forteller dem.
Jeg mener at ørene er det absolutt viktigste, og det er et grunntema som gjennomsyrer min holdning til hifi og poster her inne.

Likevel blir jeg stadig stemplet som målemafia av de som ikke liker de konklusjonene jeg trekker ut fra det folk beviselig hører.

Er ikke problemet da egentlig at noen enten er dårlige til å lese, eller beleilig stempler andre mennesker fordi de ikke liker hva de sier?

Forøvrig så inviterer setningsoppbyggingen din til irritasjon ved at du (sikkert uten å mene noe med det) erklærer hva "andres problem er", at de stoler for lite på ørene. Mitt problem er slett ikke det, i den grad jeg har noe problem så må det være at folk kritiserer meg og besvarer postene mine uten å lese skikkelig.

-k

Soundproof

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.07.2007
Antall liker
0
Jeg kan sikkert finne ut av hvor mange tråder som er aktive, og hvor mange beskjeder som lastes opp til disse i snitt hver dag. Det er mange. Jeg er temmelig sikker på at det er et fåtall som opprører slik Eskeland skal ha det til.

Nå skal jeg ikke sitere Ibsens Brand her, det blir vel som å helle bensin på bålet, men om folk ikke er voksne nok til å kunne ta en diskusjon omkring dette emnet, uten å bli såre og ha lyst til å finne seg et annet sted å være, så blir det merkelig. Diskusjon fører til større forståelse, for begge siders standpunkt -- å stikke fingrene i ørene og nynne "na-na-na-na-na" øker ikke forståelsen.

B

Back_Door

Gjest
knutinh skrev:
Endre Askeland skrev:
Generell betraktning.
Jeg har studert elektronikk i 7 år.
Det er flere her inne som har noe relevant utdanning og erfaring. Siden det er veldig vanskelig å vurdere folks kvalifikasjoner så mener jeg (kanskje noe urettferdig) at man bør vurderes ut fra hvor flink man er til å bygge opp en logisk tankerekke som støttes av kvalitetssikrede kilder og data.

Dvs at dersom du har lært deg høyttalerbygging ved å lese og lodde på gutterommet, så kan det potensielt være like bra/dårlig som en doktorgrad i elektroakustikk, den avgjørende faktoren bør være om du kan bidra med argumenter som tåler den kritiske gjennomgangen som ting gjerne får her inne.
Jeg mener at ørene er det absolutt viktigste, og det er et grunntema som gjennomsyrer min holdning til hifi og poster her inne.

Likevel blir jeg stadig stemplet som målemafia av de som ikke liker de konklusjonene jeg trekker ut fra det folk beviselig hører.

Er ikke problemet da egentlig at noen enten er dårlige til å lese, eller beleilig stempler andre mennesker fordi de ikke liker hva de sier?

Forøvrig så inviterer setningsoppbyggingen din til irritasjon ved at du (sikkert uten å mene noe med det) erklærer hva "andres problem er", at de stoler for lite på ørene. Mitt problem er slett ikke det, i den grad jeg har noe problem så må det være at folk kritiserer meg og besvarer postene mine uten å lese skikkelig.

-k
"Hørbart, men ikke målbart: Tinnitus??"

Vi er vel alle opptatt av hva vi hører? Hva skulle vi ellers med musikksamlingene våre?

Uenigheten går på om alt vi "hører" kun kommer fra anlegget, eller om vi også må ta hensyn til prosesseringen i vår hjerne.
Selv om mange anser seg som immune mot dette forhold, er det et vitenskapelig fakta at det påvirker våre opplevelser. Og slik går no dagan.. ;)

Sniff

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.09.2005
Antall liker
94
Tror det er svært få som ikke bærer med seg en viss bevissthet om hjernens rolle i dette. Så blir det da en avveing om man skal be hjernen holde kjeft når den uttaler seg om ting den ikke har greie på, om man skal adlyde sin indre stemme i ett og alt eller om man skal gå i en kritisk dialog med den villstyrlige lille nissen på loftet:

Jeg: - Joda, lille selv, jeg forstår at du synes at de pene kablene er veldig fine, og at de blinker så mye at det låter bra, men den flinke mannen med osciloskopet sier at de plastikkvasene der er akkuratt like bra.

Hjernen: - Ja, men den flinke mannen i Sverige har laget de helt selv! Han har stått i timevis og viklet og fiklet, og det har blitt så bra så. Dessuten er osciloskopmannen en mafiafyr uten ånd og fantasi. Kabler skal være lianer musikken slynger seg i gjennom elektrodenes jungel. De skal ikke være grå galger som struper og begrenser.

Jeg: - Det var nesten et så godt argumentert at jeg vurderer å selge konen og kjøpe et slikt sett. Da vil jeg også kunne innrede stuen som jeg vil, men se på dette skjemaet som osciloskopmannen har tegnet så fint, her er det ikke mye lijaner eller ånder eller noe som helst. Når jeg var liten trodde jeg på julenissen. Det gjør jeg ikke lenger. Nå er jeg stor gutt og må slutte å tro på ånden i kabelen også. Slutt med det maset.

Oj. Dette var en av de litt langsomme dagene på jobben. Det rant litt over.Beklager. ;)

Mvh

sniff

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Riktig fornøyelig, Sniff! Jeg tror jammen du trenger flere langsomme dager på jobben..... ;D

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.338
Torget vurderinger
1
Sniff: Vakkert! ;D

mvh
KJ

O

OldBoy

Gjest
Takk Sniff, jeg har også en rolig dag på (hjemme)kontoret. Med litt hi-fi-lyd behagelig tilstedeværende.

Jeg: Ah, musikk er livet!.....Nå koser jeg meg skikkelig... Men hva er det jeg legger merke til? Er bassen litt slapp i dag, eller.... F.... også, jeg som nettopp skiftet kabler og flyttet rundt på høyttalerne! Da er det på'an igjen....

Hjernen: Rolig nå, kjære venn! Det kan jo være hørselen som spiller deg et puss. Du vet hvordan det er når du er litt småforkjølet. Men for sikkerhets skyld kan du jo ta frem det nyinnkjøpte alt-i-ett-hi-fi-måleapparatet ditt, så du kan sjekke om noe har forandret seg siden sist. Før du begynner å tøyse rundt med tilfeldig tweaking.

Jeg: Det var smart! Hvis målingene viser det samme som sist, er det i hvert fall ingenting som har forandret seg.

.....

Jeg, litt motvillig: OK, får se å få gjort disse hersens målingene, da!

.....

Jeg: Vel, hjerne, her har du dataene!

Hjernen: Hm....Interessant! Det er ingenting som er forandret her, såvidt jeg kan se. Det er jo en indikasjon på at anlegget burde spille som det gjorde rett etter den siste oppgraderingen du gjorde.

Jeg: Men det høres helt annerledes ut....

Hjernen: Kan ikke hjelpe deg noe mer, dessverre, kjære venn....Hvis ørene dine ikke er fornøyd, må du bestemme deg.....Leve med det som det er, eller gjøre noe.

Jeg: Nei, f.... heller! Livet er for kort til å sitte her å gremme meg over lyd jeg ikke er 100% fornøyd med!

Hjernen: Da får du måle litt igjen, tror jeg, så kanskje vi kan få en indikasjon på hvor skoen kan trykke.

Jeg: Det trenger du ikke å måle for å finne ut av, det er bassen som er håpløs!

Hjernen: Jeg skjønner det, men det var det å finne årsakene, da..... Mål, du, så snakker vi om det etterpå!

.....

Jeg: Her har du de fordømte måledataene! Som om de skulle hjelpe!

Hjernen: Hm...... Du har forskjellige indikasjoner på hva du kan gjøre her. Høyttalerne henger ikke skikkelig med i bassen, ser jeg. Forsterkeren har også noen unoter. Litt slapp i spillestilen, innimellom. Lydkurvene tyder på at du har resonanser og dessuten står høyttalerne dine ikke helt optimalt i forhold til veggen, så bassen blir nok litt unødvendig svulstig bare av den grunn....Den høyoppløselige kabelmålingen du gjorde, tyder forresten på at bassgangen i kablene dine i hvert fall skulle være helt på topp. Ingen vits å i begynne der, skulle jeg tro..... Mange muligheter her, kjære venn. Men husk, det er bare indikasjoner, jeg kan ikke si noe 100% sikkert. Det skjønner du nok. Men du har nok å jobbe videre med nå, skulle jeg tro......

Jeg: Ja, ja!! Ikke mas!

HåkonN

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.11.2007
Antall liker
0
Bra Sniff.... ;D

Poenget til mafiaen er at placebo er langt vanligere enn vi tror, og det er stor sannsynlighet for at det spiller en vesentlig rolle også innen hifi. Dersom man virkelig fornekter muligheten for at placebo er tilstede, ikke er interisert i å prøve en blindtest før man legger tusenvis av kroner på bordet for kabler og små passive gadgets, og heller legger sin fulle lit (og oppsparte penger) på at dette ligger på et høyere nivå enn det vitenskapen kjenner til...........kan man da komme i etterkant å hevde at man ikke vil bedras?

EDIT: dette med vitenskapen stemmer jo ikke helt. Vi vet jo alle at de fleste kabelprodusenter har kommet langt på dette området, de vil bare ikke dele sine hemmeligheter med allmenheten.

Er det så galt å påpeke dette, i det ønske om at folk heller legger pengene sine i ting som bevist kan gjøre store endringer (akustikk, høyttalere etc)?

For meg høres det ut som det plager folk forferdelig at enkelte ikke er enige i deres forestilling om hvordan den "magiske" hifi-verden er...... Og jeg skjønner godt at det da høres flott ut å starte et forum der alle må være enige. Men jeg vet ikke hvor enig jeg er i at alle er tjent med dette.....

Topp Bunn