Diverse Måleanlegg vs det klassiske audiofile; finnes det noen vinner?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.378
    Antall liker
    4.025
    Torget vurderinger
    0
    Imidlertid har jeg hele tiden hatt en video om også denne typen justeringer i bakhodet, jf. lenken nedenfor:

    The IsoAcoustics Difference | IsoAcoustics
    Den videoen har ingen relevans til praktisk lytting.......
    Imidlertid har jeg hele tiden hatt en video om også denne typen justeringer i bakhodet, jf. lenken nedenfor:

    The IsoAcoustics Difference | IsoAcoustics
    Slik mikrofonene og høyttalerne er plassert, så er det klart det blir solide forskjeller. Man får en ulik off-axis respons både horisontalt og vertikalt.
    Hei og takk for kritiske tilbakemeldinger:)

    Veien min til videoen ovenfor fra IsoAcoustics gikk via Dynaudio (fra den gang jeg vurderte høyttalere fra dette merket):

    Dynaudio Professional and IsoAcoustics form strategic partnership | Pro Audio

    Fordi jeg er en "kopist", som i mangel av egen kompetanse hermer etter profesjonelle så godt det lar seg gjøre - noterte jeg meg disse høyttalerstativene i bakhodet. Er det sannsynlig at Dynaudio låner bort sitt navn til en liten produsent av stativer hvis stativprodusenten bedriver juks? For øvrig noterte jeg meg at stativene ikke koster så mye som enkelte high-end-stativer, hvilket etterlater et inntrykk av at produsenten har sitt opphav i no-nonsense-markedet.

    Øvrig omtale i medier for profesjonelle bidro også til at jeg fikk øynene opp for at stativer kan bety noe for lyden:

    IsoAcoustics ISO-L8R430 |

    SOS skriver blant annet følgende:

    "Before trying the IsoAcoustics stands, I had the speakers placed on a rather Heath Robinson combination of Auralex MoPads, large, thick granite floor tiles and Blu-Tak, which together did a reasonably good job of decoupling the speakers from my Omnirax studio furniture. It didn’t look very pretty, though, and such a combination isn’t particularly cheap if you buy the tiles new. If I’m honest, there wasn’t a huge perceptible difference between the two systems — but that was no surprise, given the amount of trial and error that went into the DIY stands in the first place. If anything, the sound was ever so slightly tighter when using the IsoAcoustics stands, particularly in terms of LF transmission through the furniture. Compared with placing the speakers directly on the furniture’s built-in platforms, the difference was night and day".

    Med og uten stativ eller plattform var som "natt og dag", ifølge SOS.

    Men jeg tenkte lenge som dere, og som jeg påpekte i kommentaren min ovenfor (#833), tok det lang tid før jeg hentet frem "løfteknepet" fra IsoAcoustics-videoen.

    Jeg har ikke disse stativene selv, men har gått for den løsningen som SOS-redaktør Matt Houghton beskriver, dvs. en plattform av stein, jf. bildet nedenfor. Stein kan som kjent være problematisk fordi den ikke absorberer lyd, men på den annen side vet vi fra f.eks. Sennheisers Orpheus at stein er egnet for å gi bl.a. stabilitet. Så jeg bestemte meg for å prøve. Og forsøket ble vellykket, selv om det kostet meg mange hundrelapper.

    Dette ble en lang historie, men jeg synes den er verdt å fortelle fordi den illustrerer hvordan jeg går til verks mht. små justeringer hjemme. Og akkurat denne justeringen er kanskje relevant også for andre? I tillegg illustrerer justeringen at man kommer lengre ved å kombinere det klassiske (bruk ørene, ta i bruk fysiske justeringer) med det nye (dvs. DSP). Plattformjusteringen hadde nok ikke vært like vellykket uten DSP i bl.a. bassområdet.

    :)
     

    Vedlegg

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.603
    Antall liker
    3.140
    Torget vurderinger
    0
    1. Alle som deltager i en eventuel test skal have den samme reference og være trænet i denne, referencen bør være live musik.
    2. Hi-fi har man den store fordel at der er en reference der kan sigtes efter, der er et defineret mål, som vi alle genkender når vi hører det.
    1. BS(tull&tøys)
    2. BS(tull&tøys)
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Eg kan nok ikkje leige rom på Bergensmessa.....men dersom eg (og sikkert vestlandsavdelinga på Audiophile.no) kan vere til noko nytte, skal vi prøve å gjere vår del.....
    Det hadde vært supert om dere kunne bidra. Og kanskje det kan ordnes med en stand til dere som "tilbakebetaling".

    Vi driver og ser på dette nå. Det hele koker selvsagt ned til interessen fra både publikum og aktører. Så vi får se.

    Jeg tror slutten av april er en god tid. Da burde vel også fjelloverganger være trygge?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn