Måle watt ut av forsterker med multimeter - hvordan?

Defo

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.09.2007
Antall liker
1
Torget vurderinger
4
Lurte på om det er mulig å måle hvor mye watt en forsterker sender ut til et gitt signal ved et multimeter mellom forsterker og høytalere...

Kunne noen forklart innstillingene på multimeteret i såfall? :)

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.408
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Du trenger et Wattmeter til denslags.
Du kan bruke multimeteret (iallefall et slikt gammelt som jeg har) og

1) måle den resistive delen av høyttalerimpedansen R (uten effektforsterkeren tilkoplet), og
2) måle spenningen over høyttalerterminalene med signal på.

Avsatt effekt P=U2/R

Det kan bli litt høyt, så å erstatte høyttaleren med en effektmotstand er ingen dum ide.

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.339
Torget vurderinger
1
Defo skrev:
Lurte på om det er mulig å måle hvor mye watt en forsterker sender ut til et gitt signal ved et multimeter mellom forsterker og høytalere...

du trenger to målinger for en tilnærmet måling av effekt:
1) kjør testsignal og mål AC-spenningen over terminallene
2) kjør testignal en gang til og mål AC-strøm

vupsalaboom og du har VA (VoltAmpere) - VA og W er ikke helt det samme og avviker med fasevinkelen mellom strøm og spenning: VA og W er lik når fasevinkelen er 0 grader /effektfaktoren er 1 (dvs lasten er resistiv), for alle andre tilfeller (kapasitiv eller induktiv last) så er VA høyere enn W.

Dersom multimeteret ditt ikke måler «true RMS» så bør du bruke lavfrekvente (typisk under ca 400 Hz) sinustoner til måling, andre testsignaler gir feilmåling som kan avvike tildels ganske mye (avhengig av hvor ulik crestfaktoren i signalet er fra kvadratroten av 2).

Som det framkommer så er ovennevnte en tilnæriming, den gir ikke et nøyaktig resultat.

EIDT: det ser ut som jeg er 6 min. for treig på knastene ... ;)

mvh
KJ

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.405
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
31
Det tar minst 6 minutter å forklare dette så presist :)
Og det bør ikke ta mer enn 6 sekunder for de fleste å finne ut at dette ikke lar seg gjøre med enkle midler.
Hvis en ønsker å måle maks effekt fra forsterkeren, må en i tillegg kunne se (oscilloscope) eller måle (distortion analyzer) når forsterkeren ikke orker mer. Det vil si når den begynner å klippe eller at forvrengningen blir uakseptabel høy.

Valentino

Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.408
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Det enkleste er vel å kjøpe seg en McIntosh. Skikkelige wattmetere der (ikke VU, nei), så kan man kose seg med å se på avgitt effekt mens man nyter musikken (eller i stedet for).

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
10.710
Sted
Holmestrand
KJ skrev:
Defo skrev:

du trenger to målinger for en tilnærmet måling av effekt:
1) kjør testsignal og mål AC-spenningen over terminallene
2) kjør testignal en gang til og mål AC-strøm

vupsalaboom og du har VA (VoltAmpere) - VA og W er ikke helt det samme og avviker med fasevinkelen mellom strøm og spenning: VA og W er lik når fasevinkelen er 0 grader /effektfaktoren er 1 (dvs lasten er resistiv), for alle andre tilfeller (kapasitiv eller induktiv last) så er VA høyere enn W.

Dersom multimeteret ditt ikke måler «true RMS» så bør du bruke lavfrekvente (typisk under ca 400 Hz) sinustoner til måling, andre testsignaler gir feilmåling som kan avvike tildels ganske mye (avhengig av hvor ulik crestfaktoren i signalet er fra kvadratroten av 2).

Som det framkommer så er ovennevnte en tilnæriming, den gir ikke et nøyaktig resultat.

EIDT: det ser ut som jeg er 6 min. for treig på knastene ... ;)

mvh
KJ
En måling holder lenge:
U*U/R= U*I (I=U/R)

Lars™

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.10.2004
Antall liker
502
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
5
Valentino skrev:
Det enkleste er vel å kjøpe seg en McIntosh. Skikkelige wattmetere der (ikke VU, nei), så kan man kose seg med å se på avgitt effekt mens man nyter musikken (eller i stedet for).
Nettopp ;)

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.339
Torget vurderinger
1
xerxes skrev:
...
En måling holder lenge:
U*U/R= U*I (I=U/R)
Bortsett fra at R er «ukjent» - den er antagelig i nabolaget omkring nominell impedans +/-100% eller deromkring.

mvh
KJ

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
10.710
Sted
Holmestrand
KJ skrev:
xerxes skrev:
...
En måling holder lenge:
U*U/R= U*I (I=U/R)
Bortsett fra at R er «ukjent» - den er antagelig i nabolaget omkring nominell impedans +/-100% eller deromkring.

mvh
KJ
Dersom impedansen er ukjent så er vel heller ikke effektmålingen av særlig interesse? Forsterkeren yter 50 VA i x ohm kan vel ikke kalles særlig opplysende?

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Antall liker
6
eller å kjøpe et fint måleinstrument av Motron som måler denslags :)

Jeg har et fint Italiensk apparat som jeg mener er laget av Macroni?

Det måler ut-effekt opp til 30 W.

Ved å kombinere dette med en signalgiver hvor man gir en frekvens i en oppgitt styrke, kan man i tillegg måle forsterkningen av signalet.

Ønsker man mer detaljert informasjon om hvordan forsterkeren oppfører seg, må det nok et oscilloscope til....

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.339
Torget vurderinger
1
xerxes skrev:
...
Dersom impedansen er ukjent så er vel heller ikke effektmålingen av særlig interesse? Forsterkeren yter 50 VA i x ohm kan vel ikke kalles særlig opplysende?
Poenget er at nominell og reell impedans er to forskjellige ting, de slekter på hverandre men størrelsen på avviket er ikke kjent med mindre man måler.

f.eks: man tager et 50Hz sinus, for å måle effekten i en lukket basskasse med 50 Hz resonansfrekvens og nominell impedans på 8 ohm, la oss si at vi måler 40V RMS og kommer til 200W med U2/R ... men så viser det seg at impedansen ved resonansfrekvenssen f.eks. er 40 ohm og avsatt effekt dermed skulle være omkring 40W. «VA metoden» vil gi noe mindre feilmargin ved slike tilfeller, og en anslag for «tilsynelatende» impedans; med flere målepunkter (frekvenser) får man også et litt bedre grunnlag for å se hva som skjer og hvor i frekvensområdet belastningen er «stor»/«liten».

... til syvende og sist er det uansett et anslag, og det er et spørsmål om hvor stor feilmargin man ønsker/kan akseptere.

mvh
KJ

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Antall liker
1.270
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
En pragmatisk måte er denne:

1. Til forsterkerens utgangsterminal kobler du 2 motstandere i serie - en 8 ohm som tåler forsterkerens utgangseffekt og en 0,1 ohm som tåler 1% av forsterkerens utgangseffekt.
2. Koble en høyttaler over 0,1 ohms motstanden for å høre når forsterkeren klipper.
3. Koble et AC-voltmeter over 8 ohms motstanden og les av målt verdi når du hører forvregning i høyttaleren.

Beregn så avgitt effekt vha formelen: Effekt = Målt spenning x Målt spenning / 8

P.S. Du må ha et sinussignal på forsterkerens inngang!

:)

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.405
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
31
Spennende å se om trådstarter kommer tilbake.
Han ka ha blitt skremt og funnet på noe annet. Kanskje han bare spiller musikk :)
Uten å tenke på hvor mange watt det leveres av forsterkeren.
Veldig sjelden det er over 1 Watt.

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
7
Audiomix skrev:
DET kommer an på hvor høyt det spilles...

VegardW

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Antall liker
3.157
Sted
Kolsås
Torget vurderinger
4
"veldig sjelden det er over 1 Watt!

Kommer vel bla an ht ?
Med en tungdreven sak som mine er det vel sjelden under 1 watt ;D

Valentino

Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.408
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Kommer an på musikken som spilles også. Jo mer dynamikk, jo lavere gjennomsnittseffekt.

Roald

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2005
Antall liker
3.378
Torget vurderinger
1
Vel jeg har Mcintosh og når jeg spiller musikk svinger nålen, om den står stille det være seg over eller under 1w vil jeg si du lytter til komprimerte saker ;D

Defo

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.09.2007
Antall liker
1
Torget vurderinger
4
Audiomix skrev:
Spennende å se om trådstarter kommer tilbake.
Han ka ha blitt skremt og funnet på noe annet. Kanskje han bare spiller musikk :)
Sorry for sent svar :) Ble nok litt skremt her ja... Var vist ikke så enkelt som jeg trodde. Baktanken var å finne ut følsomheten på høyttalerne, samt å se hvor mange watt horna bruker når det spilles som fullt... I teorien skal det ikke mye til, men hadde vært morsomt å se det med egne øyne. En annen tanke er å se hvor høyt en diskant må kunne spille for at jeg gir meg før den...

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.339
Torget vurderinger
1
Defo skrev:
...
Sorry for sent svar :) Ble nok litt skremt her ja... Var vist ikke så enkelt som jeg trodde. Baktanken var å finne ut følsomheten på høyttalerne, samt å se hvor mange watt horna bruker når det spilles som fullt... I teorien skal det ikke mye til, men hadde vært morsomt å se det med egne øyne. En annen tanke er å se hvor høyt en diskant må kunne spille for at jeg gir meg før den...
En mulighet som du evt kan teste er såkalte energimålere til netttilkobling, Kurtern (CO) har et par slike. Test først i normalt operasjonsmodus, dvs med nettkontakten til effekttrinnet via en slik, sjekk strømforbruket ved tomgang uten lyd, og deretter forbruket med lyd; det meste av differansen er vanligvis effekt omsatt i HT (men ikke alt og hvor stort avviket er varierer selvfølgelig). Mer eksperimentelt (dvs jeg har ingen aning om det funker) kan du teste det samme med energimåleren koblet mellom effekttrinnet og HT (kanibaliser en passende sjøteledning), og se hva som skjer; sannsynlig vis er ikke enrgimåleren særlig god på litt høye frekvenser da den egentlig er ment for 230V og 50 Hz, men sjekk dette med test-toner ved ulike frekvenser og så hvordan målingene endres ift. frekvens, kontroller evt med multimeter og VA-metoden over. Usikkerheten her er hvor godt energimålerne fungerer til dette og hvor presise de er.

mvh
KJ

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Antall liker
22
Jeg gjør det slik.

1. Koble effektmotstandstand med ca 8 ohm der høyttalern vanligvis kobles.(Må parallellkoble mange effektmotstander for å takle stor nok effekt, (12stk 100ohms effektmotstander a 10 Watt gir 8,3 ohm (100/12) og 120Watt (12*10). Ville aldri kjørt 120 watt ,men jeg har kjørt dette på 70watt en kort stund).

2. Spill av 400 Hz sinus og mål spenningen over motstanden(e). Multimeter på Volt AC.

3. Effekten er P=U*I=U*U/R hvor R er 8,3 i mitt tilfelle og målt AC spenning=U.

(4.Siden jeg har oscilloskop kan jeg skru opp til sinusen klippes av og finner da max effekt )

Siden jeg har Stereophile test data for min høyttaler vet jeg at den har impedanse på 4 ohm ved 400Hz og ingen fasevinkel, dvs ren resistiv last, så Ohms lov og formelen over kan benyttes med R=4, og høyttaler tilkoblet istedet for lastmotsstand..he he.
Med 89 db høyttaler følsomhet spiller jeg sjelden over 1-2 watt, så hva man skal med flere hundre watts forsterkere skjønner jeg ikke helt...

For å finne høyttalerens følsomhet trenger du et dB meter, og selv da fortyrres målingen av rommet
Slå heller opp i spec'en for høyttaler hhv forsterker

Sleiven

Sleiven

Sleiven

aolsson

Hi-Fi interessert
Ble medlem
26.09.2005
Antall liker
4
Sted
Flateby
Torget vurderinger
18
NB! Høyttalere har sjeldent jevn motstand, så du må ha en effektmotstand på den verdi du ønsker watt oppgitt, det være seg 8 ohm eller 4 ohm. Sett en signalkilde på og test 400 hertz og 1000 hertz, dette bør måles i et oscilloskop, og ikke via noe multimeter, ta så effektivverdien, dvs. 0,707 fra toppen av effektkurven ( og det bør være ren sinus ut ved målingen, hvis ikke er det for høyt for forsterkeren) Da får du den reelle effekten av forsterkeren. Du kan også måle f.eks. fra 30 til 20.000 hertz å se når forsterkeren knekker av ved 3db punkt.
3db blir ofte gjengitt som teknisk detalje, og kan høres lite ut, men husk at 3db markerer en dobling eller halvering av signalstyrke!

Arild

Topp Bunn