du trenger to målinger for en tilnærmet måling av effekt:Defo skrev:Lurte på om det er mulig å måle hvor mye watt en forsterker sender ut til et gitt signal ved et multimeter mellom forsterker og høytalere...
Kunne noen forklart innstillingene på multimeteret i såfall?![]()
En måling holder lenge:KJ skrev:du trenger to målinger for en tilnærmet måling av effekt:Defo skrev:Lurte på om det er mulig å måle hvor mye watt en forsterker sender ut til et gitt signal ved et multimeter mellom forsterker og høytalere...
Kunne noen forklart innstillingene på multimeteret i såfall?![]()
1) kjør testsignal og mål AC-spenningen over terminallene
2) kjør testignal en gang til og mål AC-strøm
vupsalaboom og du har VA (VoltAmpere) - VA og W er ikke helt det samme og avviker med fasevinkelen mellom strøm og spenning: VA og W er lik når fasevinkelen er 0 grader /effektfaktoren er 1 (dvs lasten er resistiv), for alle andre tilfeller (kapasitiv eller induktiv last) så er VA høyere enn W.
Dersom multimeteret ditt ikke måler «true RMS» så bør du bruke lavfrekvente (typisk under ca 400 Hz) sinustoner til måling, andre testsignaler gir feilmåling som kan avvike tildels ganske mye (avhengig av hvor ulik crestfaktoren i signalet er fra kvadratroten av 2).
Som det framkommer så er ovennevnte en tilnæriming, den gir ikke et nøyaktig resultat.
EIDT: det ser ut som jeg er 6 min. for treig på knastene ...
mvh
KJ
NettoppValentino skrev:Det enkleste er vel å kjøpe seg en McIntosh. Skikkelige wattmetere der (ikke VU, nei), så kan man kose seg med å se på avgitt effekt mens man nyter musikken (eller i stedet for).
Bortsett fra at R er «ukjent» - den er antagelig i nabolaget omkring nominell impedans +/-100% eller deromkring.xerxes skrev:...
En måling holder lenge:
U*U/R= U*I (I=U/R)
Dersom impedansen er ukjent så er vel heller ikke effektmålingen av særlig interesse? Forsterkeren yter 50 VA i x ohm kan vel ikke kalles særlig opplysende?KJ skrev:Bortsett fra at R er «ukjent» - den er antagelig i nabolaget omkring nominell impedans +/-100% eller deromkring.xerxes skrev:...
En måling holder lenge:
U*U/R= U*I (I=U/R)
mvh
KJ
Poenget er at nominell og reell impedans er to forskjellige ting, de slekter på hverandre men størrelsen på avviket er ikke kjent med mindre man måler.xerxes skrev:...
Dersom impedansen er ukjent så er vel heller ikke effektmålingen av særlig interesse? Forsterkeren yter 50 VA i x ohm kan vel ikke kalles særlig opplysende?
DET kommer an på hvor høyt det spilles...Audiomix skrev:Uten å tenke på hvor mange watt det leveres av forsterkeren.
Veldig sjelden det er over 1 Watt.
Sorry for sent svarAudiomix skrev:Spennende å se om trådstarter kommer tilbake.
Han ka ha blitt skremt og funnet på noe annet. Kanskje han bare spiller musikk
Uten å tenke på hvor mange watt det leveres av forsterkeren.
Veldig sjelden det er over 1 Watt.
En mulighet som du evt kan teste er såkalte energimålere til netttilkobling, Kurtern (CO) har et par slike. Test først i normalt operasjonsmodus, dvs med nettkontakten til effekttrinnet via en slik, sjekk strømforbruket ved tomgang uten lyd, og deretter forbruket med lyd; det meste av differansen er vanligvis effekt omsatt i HT (men ikke alt og hvor stort avviket er varierer selvfølgelig). Mer eksperimentelt (dvs jeg har ingen aning om det funker) kan du teste det samme med energimåleren koblet mellom effekttrinnet og HT (kanibaliser en passende sjøteledning), og se hva som skjer; sannsynlig vis er ikke enrgimåleren særlig god på litt høye frekvenser da den egentlig er ment for 230V og 50 Hz, men sjekk dette med test-toner ved ulike frekvenser og så hvordan målingene endres ift. frekvens, kontroller evt med multimeter og VA-metoden over. Usikkerheten her er hvor godt energimålerne fungerer til dette og hvor presise de er.Defo skrev:...
Sorry for sent svarBle nok litt skremt her ja... Var vist ikke så enkelt som jeg trodde. Baktanken var å finne ut følsomheten på høyttalerne, samt å se hvor mange watt horna bruker når det spilles som fullt... I teorien skal det ikke mye til, men hadde vært morsomt å se det med egne øyne. En annen tanke er å se hvor høyt en diskant må kunne spille for at jeg gir meg før den...