Måle seg fram til forsterkers tekniske data?

P

parafinoksen

Gjest
Jeg har en rørforsterker jeg vet veldig lite om (bortsett fra type rør, utgangsimpedans, sånn cirka utgangseffekt). Jeg har kontaktet produsenten (Toroidy.pl, som siden startet Fezz Audio), men dette er en av tolv prototyper som ble laget for ulike folk med ulike preferanser. De har rett og slett ikke dokumentasjon eller skjemaer for disse forsterkerne.

Er det i det hele tatt mulig (for en fagmann) å måle seg fram til de ulike spesifikasjonene (nøyaktig utgangseffekt, frekvensområde, THD, demping osv.)? Det er for så vidt ett fett - forsterkeren gir masse lytteglede - men det er alltid artig med litt tall bare for å sammenligne med andre produkter.
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.241
Antall liker
9.476
Torget vurderinger
2
Ja. Med noen motstander og potensiometer/volumkontroll og noen overganger kan du bruke gratisprogrammet REW til å måle alt du vil/trenger. Jeg har gjort det på mine . Oppskriften ligger er på sentralen ett sted.
5050015C-2739-481B-B59A-D4395FFBA96F.jpg


Obs! Jeg bruker 10stk paralellkoblede 10watts 8.2 ohms motstander som forsterker last , som gir 100watt kapasitet for å måle opp til 70watts rørforsterker. Det blir varmt !!!

Poenget med motstanden i parallell og potmeter er å beskytte og ta spenningen ned fra 25volt til under 0.3volt som er det maksimale mic inngangen på PC takler.

Utgang impedansen finner du ved å måle spenningen ut ved 8 og feks 4 ohms og da kan utgangsimpedanse beregnes fra kjente former ( Google det, har den ikke i hodet )
REW gir frekvensgang samt forvregning ( som indikerer punkt for maks effekt) og vanlig mulimeter måler spenningen for å beregne effekt på en kjent Ohm
 
Sist redigert:

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.927
Antall liker
11.333
Sted
Ytterst i havgapet...
På en rørforsterker vil rørtype i utgangen og anodespenning gi en grei pekepinn på max effekt. Typenr på utgangstrafo i tillegg kan også gi noen ideer om hvor landet ligger...
 
P

parafinoksen

Gjest
Hvis jeg tar med forsterkeren til en elektroreperatør, vil vedkommende kunne finne ut av dette med typiske instrumenter de bruker? Eller må det programvare til (REW f.eks.)?
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.111
Antall liker
4.965
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Hvis jeg tar med forsterkeren til en elektroreperatør, vil vedkommende kunne finne ut av dette med typiske instrumenter de bruker? Eller må det programvare til (REW f.eks.)?
Det vil han kunne.
Om han har egnet utstyr.
 

CarstenS

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.03.2005
Innlegg
308
Antall liker
115
Finner du en av eldre garden, som og har oscilloskop, skal det gå greit at måle utgangseffekten. Om også "han" har forvrengningsmåler - får du det med. VAr nylig et innlegg, Aurora??, som beskrev måling av en TDA3020 forsterker. Kanskje høre med han??
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.927
Antall liker
11.333
Sted
Ytterst i havgapet...
Nei, det var ikke meg... men det trengs bare REW e.l, - en liten handfull deler, og litt kunnskap om hva man gjør...:cool:
 
P

parafinoksen

Gjest
Jeg skal sikkert få det til selv, men har ikke helt overskuddet til å sette meg inn i REW akkurat nå. Pluss at jeg er litt redd for å gjøre feil og ødelegge forsterkeren. Jeg holder forresten til i Polen, og her er det (for oss med norske lønninger) veldig hyggelige timespriser hos fagkyndige.
 

Armand

Bransjeaktør
Ble medlem
13.08.2005
Innlegg
2.963
Antall liker
7.007
Sted
Kongsberg
Jeg bruker en UPV audio analyser til slikt. https://www.rohde-schwarz.com/my/product/upv-productstartpage_63493-7558.html
Jeg har også bygget meg en viftekjølt last som kan konfigureres til 2, 4 og 8 ohm som tåler 3600W.

Med dette instrumentet er alt automatisert slik at man gjøre disse målingene ganske kjapt.
Det er også kalibrert, kan måle opp til 160V, har lav egenstøy, etc.

I prisippet kan man gjøre det samme med REW og et bra lydkort, men det er litt mer styr.
 

CarstenS

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.03.2005
Innlegg
308
Antall liker
115
Ja - beklager. Så det var "Armand". Sorry...
 
Topp Bunn