Målbare forskjeller på kabler.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • mutz

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.01.2005
    Innlegg
    1.057
    Antall liker
    85
    Torget vurderinger
    1
    1. http://www.audiodesignline.com/showArticle.jhtml?articleID=201807390

    2. http://www.bruce.coppola.name/audio/cableInteractions.pdf

    3. http://www.nordost.com/downloads/New Approaches To Audio Measurement.pdf

    4. http://audiofest.net/2010/video_player.php?video_id=10&Sid=10c06a43bf211482677cce015fb162ea

    Skal man tro disse målingene og forklaringene er det betydelig objektiv forskjell mellom kabler. Da er det naturlig å spørre om disse målingene kan ha en sammenheng med de hørbare forskjellene enkelte beskriver. Dette er jo et av de store stridstemaene på sentralen om dagen.

    Håper det er mulig å holde en saklig debatt uten at spaden trekkes frem.


    EDIT: 2 nye linker lagt inn på vegne av trådstarter.

    bjornh, moderator
     

    Sleiven

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.12.2003
    Innlegg
    2.302
    Antall liker
    21
    Noen målinger av Philip Newell and Keith Holland.

    Dett er første gang jeg har sett målinger som viser forskjeler på kabler i det "hørbare " frekvensområde...
    Er det L og C til kabelen som samspiller med L og C i delefilteret mon tro?
    Sleiven
     

    mutz

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.01.2005
    Innlegg
    1.057
    Antall liker
    85
    Torget vurderinger
    1
    "when they replaced the 8 ohm resistive load with a passively crossed-over loudspeaker system, they were surprised to see the results as shown in Figure 6.8. With the more complex load, all the plots had changed. After changing the load to the low frequency loudspeaker, all the plots changed again, as shown in Figure 6.9.


    The distortion patterns were noticeably different, not only between the cables, but also between the input and output ends of each cable. The implication here is that the cables change the way that the complex load is seen by the amplifier."



    Interessant!

    Slik jeg leser dette:
    Når lasten til forsterkeren er en høyttaler, spiller kabelen en langt større rolle enn observatørene tidligere hadde trodd.
     

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.403
    Antall liker
    3.172
    Torget vurderinger
    1
    mutz skrev:
    Slik jeg leser dette:
    Når lasten til forsterkeren er en høyttaler, spiller kabelen en langt større rolle enn observatørene tidligere hadde trodd.
    Nettopp! Jeg har lenge påpekt at den gjengse målemetoden på kabler ikke er representativ for the real life. Metoden i linken til Audio Design Line virker å være et skritt i riktig retning.

    ------------------------------

    Det burde også være kurrant å måle mikrofoni i signalkabler. Poster denne oppfordringen på nytt:

    KJ skrev:
    Får jeg lov til å påkalle Rehsus eller noen av de andre ? ;)
    Hvis han har måleinstrument med god oppløsning så hadde det vært interessant å foreta denne kabelmålingen jeg foreslo i en annen tråd:
    pedal skrev:
    Skink_123 skrev:
    De mekaniske egenskapene er vel ikke diskutert så mye?
    Dette er et godt poeng! Såkalt mikrofoni i signalkabler er lett målbart. Her kan "målemafiaen" for en gangs skyld gjøre nytte for seg, uten å løfte en finger. Dvs. det er akkurat det de skal gjøre. Skru på scopet og knipse på tilsluttet måleledning. Da vil de se utslag på scopet. Noen som tar utfordringen?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.286
    Antall liker
    34.823
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det gjør all verdens forskjell om lasten er en 8-ohms motstand eller en høyttaler med mye mer kompleks impedanskurve. Jeg gjorde noen Spice-simuleringer for en tid tilbake som ble drepende kjedelige med resistiv last, men som viste interessante forskjeller straks det ble interaksjon mellom en høyttalerkabel, et delefilter og et par høyttalerelementer. Link: http://www.hifisentralen.no/forum/index.php?topic=18749.msg361607#msg361607

    Edit: I det tilfellet greide jeg ikke å vise noen forskjell med en mer detaljert forsterkermodell, men, som nevnt i en annen tråd, vil jeg mene at det kunne oppstått forskjeller hvis jeg hadde modellert visse klasse-D-forsterkere med filter på utgangen. Induktans og kapasitans i høyttalerkabelen vil, i større eller mindre grad, endre egenskapene til filteret, jfr denne artikkelen fra samme kilde som den som startet tråden.
    http://www.audiodesignline.com/howto/205601397
     

    KW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    6.388
    Antall liker
    389
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Denne tråden kommer jeg til å følge nøye og med interesse.

    Jeg ser muligheten for at den kan skli ut, fra det som er intensjonen, og få belyst temaet hørbare/målbare forskjeller på kabler (primært HT kabler?), men selvfølgelig eventuelt også andre kabler brukt i våre HiFi anlegg.

    Jeg håper derfor inderlig at diskusjon om eventuelt "Hva sa jeg/vi" IKKE roter til/ødelegger denne tråden, derfor
    ber jeg innstendig om at eventuelle typer krangling/diskusjon vedrørende........ den delen, om nødvendig taes i egne tråder, da jeg synes forklaringer om det mange bestemt mener å høre er langt viktigere.

    Mvh.KW
     
    R

    RoDa

    Gjest
    Ser ikke ut som om tråden sklir ut, mer at den dør KW.
    Jeg skal ikke rope hurra eller noe slikt, forstår fortsatt ikke mer enn at jeg hører forskjell på kabler.
    Teorien og bevisene får andre ta seg av.

    Men det hadde vært uhyre interessant dersom noen av de teknisk kyndige her på sentralen (Rhesus for ekspempel) kan tolke det som er skrevet?

    Her på HFS er det konstatert at 1m Valhalla og 20m Clas låter likt, hvem skiter på leggen?

    R
     

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.403
    Antall liker
    3.172
    Torget vurderinger
    1
    RoDa skrev:
    Ser ikke ut som om tråden sklir ut, mer at den dør KW.
    Jeg skal ikke rope hurra eller noe slikt, forstår fortsatt ikke mer enn at jeg hører forskjell på kabler.
    Teorien og bevisene får andre ta seg av.

    Men det hadde vært uhyre interessant dersom noen av de teknisk kyndige her på sentralen (Rhesus for ekspempel) kan tolke det som er skrevet?

    Her på HFS er det konstatert at 1m Valhalla og 20m Clas låter likt, hvem skiter på leggen?

    R
    Tråden dører ikke ut. Den er sikret evig liv øverst her på kabelforumet, hvor den titter ned fra sin tegnestift og skinner sitt rene hvite lys over alle kabeldiskusjoner som måtte komme.

    Kabelskeptikerne har nå tatt en time-out, men kommer helt sikkert sterkt tilbake senere i matchen, he-he.
     

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.403
    Antall liker
    3.172
    Torget vurderinger
    1
    Når det er sagt, så opprettholder jeg at en god kabel ikke trenger koste skjorta. Og at mange av disse alskens kabelmodellene representerer et sideskritt og ikke et fremskritt mht lydkvalitet. De byr på en "vri" som KAN være gunstig i et gitt oppsett. En liten "touch-up". De vekter lyden litt annerledes. Noen er basstunge, etc.

    Sånn sett så anser jeg meg å stå "i midten" mellom fornekterne på den ene siden og de som forsvarer kabler i 6-siferet prisklasse på den andre siden.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.286
    Antall liker
    34.823
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    pedal skrev:
    Når det er sagt, så opprettholder jeg at en god kabel ikke trenger koste skjorta. Og at mange av disse alskens kabelmodellene representerer et sideskritt og ikke et fremskritt mht lydkvalitet. De byr på en "vri" som KAN være gunstig i et gitt oppsett. En liten "touch-up". De vekter lyden litt annerledes. Noen er basstunge, etc.

    Sånn sett så anser jeg meg å stå "i midten" mellom fornekterne på den ene siden og de som forsvarer kabler i 6-siferet prisklasse på den andre siden.
    Ganske enig i det. Det blir for dumt å kategorisk benekte at det kan være hørbare forskjeller, på samme måte som det blir for dumt å bruke 100k+ på en høyttalerkabel, spesielt hvis høyttalerne koster halvparten. :)
     
    P

    Parelius

    Gjest
    RoDa skrev:
    Ser ikke ut som om tråden sklir ut, mer at den dør KW.
    Jeg skal ikke rope hurra eller noe slikt, forstår fortsatt ikke mer enn at jeg hører forskjell på kabler.
    Teorien og bevisene får andre ta seg av.

    Men det hadde vært uhyre interessant dersom noen av de teknisk kyndige her på sentralen (Rhesus for ekspempel) kan tolke det som er skrevet?

    Her på HFS er det konstatert at 1m Valhalla og 20m Clas låter likt, hvem skiter på leggen?

    R
    Hvor står det?
     
    R

    RoDa

    Gjest
    Du har rett parelius.
    Så linken har nok null revelans med denne tråden?
    Har det blitt fremsatt at det ikke er hørbare forskjeller på høyttalerkabler her på HFS?
    Hmmm... Må tenke jeg nå, uff det gjorde vondt!

    EDIT: Skulle sikkert vært noen smilys her, men det er visst ikke lov lenger?
     
    N

    nb

    Gjest
    RoDa skrev:
    Har det blitt fremsatt at det ikke er hørbare forskjeller på høyttalerkabler her på HFS?
    Hmmm... Må tenke jeg nå, uff det gjorde vondt!
    Har noen på HFS vist at de klarer å plukke f.eks Valhalla uten å vite hva som spiller?
    Hmmm... Må tenke jeg nå, uff det gjorde vondt!

    Men til saken: Noen som har en fornuftig forklaring på hva den store dippen med senter rundt 7.5kHz kommer av?? Jeg skjønner heller ikke helt hva de grafene skal vise, om en "søyle" skal vise en måling ved en frekvens, så synes jeg spredningen er skikkelig stor, særlig siden dette er målt ved enden av kablene og ikke som en akustisk måling.
     

    mutz

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.01.2005
    Innlegg
    1.057
    Antall liker
    85
    Torget vurderinger
    1
    nb skrev:
    RoDa skrev:
    Har det blitt fremsatt at det ikke er hørbare forskjeller på høyttalerkabler her på HFS?
    Hmmm... Må tenke jeg nå, uff det gjorde vondt!
    Har noen på HFS vist at de klarer å plukke f.eks Valhalla uten å vite hva som spiller? <br>
    Hmmm... Må tenke jeg nå, uff det gjorde vondt!
    La oss heller ta ballen, altså diskutere linken. Mye mer interessant enn sandkasting.
     
    N

    nb

    Gjest
    mutz skrev:
    La oss heller ta ballen, altså diskutere linken. Mye mer interessant enn sandkasting.
    Enig, beklager OT. Jeg skjønner som sagt ikke hvorfor SPL varierer så mye som det gjør på de målingene - nesten 20dB avvik innenfor 20-20kHz er jo villt mye uansett om man måler før eller etter kabelen. Er det fordi målesignalet de forer med ser slik ut?
     
    R

    RoDa

    Gjest
    Støttes Mutz, sorry.
    Dette som er linket til blir jo først interesant når noen med teknisk ballast kan vurdere påstandene.
    For meg er det Status Quo siden jeg ikke kan vurdere riktigheten av målinger og påstander.

    R
     

    slowmotion

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Innlegg
    6.387
    Antall liker
    3.117
    nb skrev:
    mutz skrev:
    La oss heller ta ballen, altså diskutere linken. Mye mer interessant enn sandkasting.
    Enig, beklager OT. Jeg skjønner som sagt ikke hvorfor SPL varierer så mye som det gjør på de målingene - nesten 20dB avvik innenfor 20-20kHz er jo villt mye uansett om man måler før eller etter kabelen. Er det fordi målesignalet de forer med ser slik ut?
    Hvilken graf er det du sikter til?
     

    KW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    6.388
    Antall liker
    389
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    mutz skrev:
    nb skrev:
    RoDa skrev:
    Har det blitt fremsatt at det ikke er hørbare forskjeller på høyttalerkabler her på HFS?
    Hmmm... Må tenke jeg nå, uff det gjorde vondt!
    Har noen på HFS vist at de klarer å plukke f.eks Valhalla uten å vite hva som spiller? <br>
    Hmmm... Må tenke jeg nå, uff det gjorde vondt!
    La oss heller ta ballen, altså diskutere linken. Mye mer interessant enn sandkasting.
    Fullstendig enig, alt det andre kan taes i andre alternative tråder, eller så risikerer denne tråden å bli på svært mange sider med masse egentlig uinteressant og ikke slikt vi som nå mener vi har en mulig forklaring på at vi evner å høre forskjell på Ht.kabler.
    Her burde det være mulighet for på sikt å kunne rydde vekk de innleggene bl.a. dette ;D
    Så kan alt det andre taes i alternative tråder og gjerne da med link til denne ;)

    Mvh.KW
     
    N

    nb

    Gjest
    slowmotion skrev:
    Hvilken graf er det du sikter til?
    Egentlig alle sammen... det er muligens ikke mer mystisk enn at de påtrykker et ikke-lineært signal, det står i teksten at "<i> The amplifier driving the cables was fed with a multitone test signal3,4, designed to show up non-linear distortions; in particular inter-modulation distortion. </i>"
     
    N

    nb

    Gjest
    mutz skrev:
    Da er det naturlig å spørre om disse målingene kan ha en sammenheng med de hørbare forskjellene enkelte beskriver.
    Svaret på dette er sannsynligvis nei, siden stort sett akkurat de samme forskjellene rapporteres uavhening av om det er signal- eller høyttalerkabler, og tilsvarende målinger neppe ville vise særlig utslag om man målte før og etter en signalkabel.
     

    mutz

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.01.2005
    Innlegg
    1.057
    Antall liker
    85
    Torget vurderinger
    1
    nb skrev:
    mutz skrev:
    Da er det naturlig å spørre om disse målingene kan ha en sammenheng med de hørbare forskjellene enkelte beskriver.
    Svaret på dette er sannsynligvis nei, siden stort sett akkurat de samme forskjellene rapporteres uavhening av om det er signal- eller høyttalerkabler, og tilsvarende målinger neppe ville vise særlig utslag om man målte før og etter en signalkabel.
    Ja kanskje. Men det var en veldig rask konklusjon.
    Kanskje mange forsterkere representerer en tilsvarende komplissert last, og da er problematikken lik for signalkabler. De mange motstridende vitnemål(subjektive) om hvordan en og samme kabel låter, har da en plausibel forklaring. Alt etter hvilken krets den blir plassert i.
     

    KW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    6.388
    Antall liker
    389
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    nb skrev:
    mutz skrev:
    Da er det naturlig å spørre om disse målingene kan ha en sammenheng med de hørbare forskjellene enkelte beskriver.
    Svaret på dette er sannsynligvis nei, siden stort sett akkurat de samme forskjellene rapporteres uavhening av om det er signal- eller høyttalerkabler, og tilsvarende målinger neppe ville vise særlig utslag om man målte før og etter en signalkabel.
    Dette blir for min del ganske feil NB.
    Jeg har aldri uttalt meg for egen del om (hørbare) forskjeller mellom signalkabler, men derimot om HT. kabler og selv da med en viss ydmykhet ;)
    Så dette blir litt å ta de som hevder å høre enorme og betydelige forskjeller (til hjelp) i et forsøk på å søle til tråden imo.


    Nok om det ;)

    www.audiodesignline.com/201807390;jsessionid=LJ3ELTD3ZX4HNQE1GHPSKHWATMY32JVN?pgno=3

    The plots clearly show how the losses within different cables are quite different, and how the changes in impedance at the loudspeaker end can further affect the losses in the cables. All the measurements of Figure 6.16 were on lengths of only two metres of cable. Despite the fact that the scaling of the amplitude is only relative, it can still be seen that differences in the losses do exist, not only in terms of overall level but also in frequency balance.

    As the evidence presented in this chapter has shown, loudspeaker cables seem to be sensitive to the equipment to which they are connected, and vice versa. What is more, the entire systems seem to be sensitive to their environment, at least in electromagnetic terms.

    Mvh.KW
     

    Vidar Øierås

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.01.2003
    Innlegg
    3.202
    Antall liker
    340
    Sakset fra en annen tråd....

    mutz skrev:
    Low-Q skrev:
    Dette var interessant. Spesiellt interessant å se at de får samme resultater som jeg gjør i mine tester i plottene sine. Det som ikke er så oppsiktsvekkende er at tendensen i plottene for alle typer kabler er de samme på samme last med forskjellig kabler, mens ulik last gir klart forskjellig utslag i målingene. Ikke noe nytt altså.

    Vidar
    Javel. Hvis anlegget er forsterker - flat 8 Ohms last, da har kabler ingen betydning. Men, består anlegget av forsterker - høyttaler, ja da er kabelen av betydning. Det er resultatet i denne testen. Er din konklusjon motstridende?
    Ikke motstridende, men det viser det naturlige faktum at også kabler lider av tap, og at dette tapet gjenspeiler seg i forskjellen mellom forsterker og høyttaler, og at høyttalerens egenskaper naturligvis gir seg utslag i hvordan dette effekttapet i kabelen oppfører seg. En flat 8 ohms last gir som regel også flat (ikke nødvendigvis horisontal) tapskurve i kabelen. Det viser forsåvidt testen i artikkelen også, men det ser ut som alt under 1kHz er tilfeldig støy. Den rette men skrå kurven i testen skulle vel egentlig fortsatt nedover, men målingene ser ut til å inneholde for mye støy. Dette kan jo også tyde på at disse menneskene måler i et uhyre fintfølende nivå - altså helt i bånn på støygulvet - så langt unna i signalstyrken i musikken man kan komme. Jeg skal imidlertid ikke trekke konklusjoner raskere enn min egen skygge...

    Vidar
     

    Vidar Øierås

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.01.2003
    Innlegg
    3.202
    Antall liker
    340
    Sakset fra en annen tråd....

    KW skrev:
    Low-Q skrev:
    slowmotion skrev:
    Takk for link.

    Jeg ble veldig interessert i coaxiale høyttalerkabler da jeg leste dette:

    http://www.audiodesignline.com/showArticle.jhtml?articleID=201807390
    Dette var interessant. Spesiellt interessant å se at de får samme resultater som jeg gjør i mine tester i plottene sine. Det som ikke er så oppsiktsvekkende er at tendensen i plottene for alle typer kabler er de samme på samme last med forskjellig kabler, mens ulik last gir klart forskjellig utslag i målingene. Ikke noe nytt altså.

    Vidar
    ???

    Du mener altså at dette dermed IKKE kan være en forklaring på at mange bestemt mener å høre forskjell på forskjellig oppbygde HT.kabler i forskjellige anlegg?
    Det er da vel ingen som sitter å lytter til testtoner ved samme last ;)
    Vi lytter til musikk og mener bestemt at vi i en del tilfeller hører forskjell.

    Har du nå en mulighet for å bruke samme fremgansmåte som de i linken har brukt til å måle forskjell på f.eks. Ht.kabler?

    Mvh.KW
    Jeg bruker jo ikke samme utstyr. Og langt i fra 10kw forsterker med germaniumtransistorer. Men testresultatene med forskjellig last gir også hos meg forskjellig resultater - selv om fremgangsmåten ikke er helt identisk. Dette er ikke synonymt med ikke-hørbar forskjell, men det bekrefter at måleresultater er forskjellig fra last til last. Det testen også viser, er at de forskjellige kablene på samme last, viser samme tendenser i testresultatene - forskjellene er altså slik jeg tolker det, ikke forskjellig fra kabel til kabel, men fra last til last. Det virker som disse menneskene påstår at det er også forskjell i målingene fra kabel til kabel med sammen last. Men slik jeg ser resultatene, er de ikke akkurat veldig forskjellige med samme kabel - uansett resistiv eller variabel last. Virker nesten som de sier mot seg selv - eller har jeg misforstått noe?

    Testsignaler er ikke så pent å høre på, så ofte måler jeg diverse utstyr med musikk, og ikke alltid testsignaler, men at med en testtone er enklere å identifisere forvrengning er helt klart.
    Disse menneskene har valgt å bruke et komplekst signal som i stor grad vil generere intermodulasjonsforvrengning - altså at det oppstår en differansefrekvens, mellom to eller flere frekvenser, som ikke nødvendigvis er harmonisk: F.eks at man mater 10kHz of 11kHz gjennom en kabel, og måler ikke bare 10 og 11khz i andre enden, men også 1khz, 9kHz, og 12khz. Jeg kan ikke uten videre se dette ut i fra testresultatene i artikkelen at det oppstår et annet frekvensspekter i andre enden som er forskjellig fra kabel til kabel, men i fra ende til annen. Så intermodulasjonen skjer hovedsakelig i forsterkeren og høyttaleren/lasten og ikke nødvendigvis i kabelen, men kabelen som mellomledd belastes altså med forskjellen mellom last og forsterker - og det vil jo alltid en kabel belastes med uansett hva den er laget av.

    Det finnes flere måter å teste kabler på. Jeg bruker gjerne differansemetoden mellom forsterkerende og høyttalerende på kabel A, og trekker ifra tilsvarende differanse på kabel B. Hører jeg musikk med litt snålt frekvensspekter etter dette regnestykket, er det en forskjell på disse kablene - og det hender jo at skjer, men som oftest ikke.

    Vidar
     

    Vidar Øierås

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.01.2003
    Innlegg
    3.202
    Antall liker
    340
    nb skrev:
    mutz skrev:
    La oss heller ta ballen, altså diskutere linken. Mye mer interessant enn sandkasting.
    Enig, beklager OT. Jeg skjønner som sagt ikke hvorfor SPL varierer så mye som det gjør på de målingene - nesten 20dB avvik innenfor 20-20kHz er jo villt mye uansett om man måler før eller etter kabelen. Er det fordi målesignalet de forer med ser slik ut?
    Når du måler i nivåer som er rett over det støygulvet, vil du se MYE variasjon i dB. F.eks +/- 10dB variasjon ved -50dB er ikke mer enn variasjon enn +/- 0,009dB ved 0dB. Så forskjellene er fortsatt små, men fullt ut målbare. Hørbart? Det kan diskuteres.
     
    N

    nb

    Gjest
    Low-Q skrev:
    Når du måler i nivåer som er rett over det støygulvet, vil du se MYE variasjon i dB. F.eks +/- 10dB variasjon ved -50dB er ikke mer enn variasjon enn +/- 0,009dB ved 0dB. Så forskjellene er fortsatt små, men fullt ut målbare. Hørbart? Det kan diskuteres.
    Ok da henger verden litt mer sammen, vet du at de måler like over støygulvet eller antar du det basert på hvordan målingene ser ut? Om dette er like over støygulvet så ble dette plutselig ikke så veldig interessant synest jeg...
     

    mutz

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.01.2005
    Innlegg
    1.057
    Antall liker
    85
    Torget vurderinger
    1
    Kanskje greit å se målingene first hand.

    Med høyttaler koblet til:



    Figure 6.8 Three 6 m cables feeding a full-range loudspeaker with a passive crossover. The left-hand plots are from the amplifier output terminals. The right-hand plots were measurements from the loudspeaker cabinet input terminals


    Og med Subwoofer:



    Figure 6.9 Three 6 m cables feeding a sub-woofer box. The left-hand plots are from the amplifier output terminals. The right-hand plots were measurements from the loudspeaker cabinet input terminals
     

    Vedlegg

    KW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    6.388
    Antall liker
    389
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    @LowQ

    Du skrev:
    Jeg bruker jo ikke samme utstyr. Og langt i fra 10kw forsterker med germaniumtransistorer.

    Bommer jeg (stygt) dersom jeg sier at min tro er at jo større efektforsterkeren er (større srømforsyning) jo mindre vil kablene mellom den og HT. ha av betydning, gjerne opp mot vanskelighetsgraden av høyttaleren rent lastmessig.

    Fint om du ikke blir for teknisk i dine uttrykk/argumenter, husk at vi er flere her som ikke alltid kan nok om slikt, så jeg oppfordrer deg derfor å gi med noe i nærheten av teskje forhåpentligvis uten for mye ekstra arbeid. ;)

    Jeg har jo fått med meg at enkelte ht. med oppgitt grei/lav driftseffekt likevel kan være en lei last for effektforterker og de kommer vel inn på slikt i linken.

    The plots clearly show how the losses within different cables are quite different, and how the changes in impedance at the loudspeaker end can further affect the losses in the cables. All the measurements of Figure 6.16 were on lengths of only two metres of cable. Despite the fact that the scaling of the amplitude is only relative, it can still be seen that differences in the losses do exist, not only in terms of overall level but also in frequency balance.

    As the evidence presented in this chapter has shown, loudspeaker cables seem to be sensitive to the equipment to which they are connected, and vice versa. What is more, the entire systems seem to be sensitive to their environment, at least in electromagnetic terms.


    Forandringene i impendansen i en gitt HT. varierer jo en god del, hvor kommer fasevinkler (som jeg ikke har noen greie på inn i bildet her, eller er det nettopp de som forårsaker det (impedansforskjellene).

    Mvh.KW
     

    mutz

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.01.2005
    Innlegg
    1.057
    Antall liker
    85
    Torget vurderinger
    1
    Minner om at testsignalet er det samme som ble foret mot flat 8 Ohms last.

    Her er det:
     

    Vedlegg

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.403
    Antall liker
    3.172
    Torget vurderinger
    1
    Low-Q skrev:
    Når du måler i nivåer som er rett over det støygulvet, vil du se MYE variasjon i dB. F.eks +/- 10dB variasjon ved -50dB er ikke mer enn variasjon enn +/- 0,009dB ved 0dB. Så forskjellene er fortsatt små, men fullt ut målbare. Hørbart? Det kan diskuteres.
    Denne skjønte jeg ikke helt. Kan du utdype litt mer? -50dB er da ikke "rett over støygulvet" når vi snakker elektronikk. Mange av de lydforbedringer vi har opplevd siste årene med nye DAC- og Opamp-kretser gir seg utslag på målinger så langt ned som -100dB. Jevnfør også KJ i dette innlegget her. Øret er uhyre følsomt for InterModulasjonsforvrengning som foldes ned i det hørbare toneområdet. Folkene bak dette måleeksperimentet fortjener honnør for å ha tatt dette med kabelmåling på alvor. Bruk av målesignal og last som simulerer virkeligheten har vært (og er) en mangel i hi-fi bransjen. Nå er det konstatert målbare forskjeller og sammenhenger. Det er funnet liv på Mars. Om enn ikke inteligente vesen, så i det minste noen mikrober i isen. En merkedag i romfartens historie!
     

    coolbiz

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    9.169
    Antall liker
    4.758
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    RoDa skrev:
    ...
    Her på HFS er det konstatert at 1m Valhalla og 20m Clas låter likt, hvem skiter på leggen?
    Med all respekt: Logikken i resonnementet ditt er ikke overbevisende. At det er påvist hørbare og målbare ulikheter på kabler i noen sammenhenger (knappest noen bombe), kan ikke tas som bevis for at det er hørbare forskjeller mellom hvilke som helst kabler i et hvilket som helst oppsett.
     

    coolbiz

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    9.169
    Antall liker
    4.758
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2

    KW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    6.388
    Antall liker
    389
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1

    coolbiz

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    9.169
    Antall liker
    4.758
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    KW skrev:
    coolbiz skrev:
    mutz skrev:
    Interessant! Ved siden av implikasjonene for kabel-debatten, viser ikke artikkelen også at kabelen på sett og vis blir en komponent i det passive delefilteret, og gir dermed grunn til å konkludere med at man med aktiv drift blir langt mindre følsom for høyttaler-egenskaper?
    Det vil jeg jo tro ja!
    Mvh.KW
    Jeg mente å skrive "kabel-egenskaper" (har rettet det nå), men begge deler gjelder vel forsåvidt.
     

    Vidar Øierås

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.01.2003
    Innlegg
    3.202
    Antall liker
    340
    @KW: Jeg skal ikke uttale meg om hvor følsomme forsterkere er ift. effekt vs kabler. Det kan sikkert slå i alle retninger på alle tilfeldig valgte effektnivåer. Men det er gjerne en sammenheng mellom kraftreserver og lasten som skal kontrolleres. Du kan sikkert stoppe å lese her, for resten er nokså teknisk. Jeg kan jo tegne og forklare hvis du kommer på kabel-lyttekvelden på søndag :)

    @pedal: -50dB er ikke rett over støygulvet, men var et eksempel. Støygulvet i et studioopptak har jeg da sett ikke alltid ligger under -60dB i alle fall - ikke på master tapen engang. Det elektronikken opererer med er nok derfor i de aller fleste sammenhenger overkill i dynamikkomfang.

    Om vi skulle konsentrere oss om 20dB variasjon rundt det teoretiske støygulvet (-100dB og deromkring) blir plutselig variasjonene i lyttestyrke enda mindre betydelige - spesiellt når et studioopptak ikke er bedre enn det er, hvor støygulvet ligger kanskje 10000 ganger høyere enn der variasjonene mellom to kabler begynner å bli synlig.

    Jeg ser at dB skalaen ligger på +siden i målingene til gutta, men det betyr nok bare at referansepunktet er flyttet. dB er ikke absoluttverdier, men dB brukes utelukkende for å sammenligne forhold mellom to størrelser. Da spiller det liten rolle hvor man legger referansepunktet.
    At det er 20dB variasjon i en kabel er helt absurd innenfor lyttenivået, og ville med nokså stor sansynlighet gitt et entydig resultat i en blindtest - uansett hvor stresset deltagerne er. Jeg kjenner imidlertid igjen variasjonene når det måles rundt støygulvet når altså den ene målingen trekkes fra den andre. Det man sitter igjen med er et uhyre svakt signal som ligger kanskje mellom -80 til -120dB ift. signalet som gikk gjennom kabelene. Variasjonene er likefullt mange dB, kanskje flere titalls dB, når kun differansene er igjen.

    Og det er for øvrig helt riktig at det er forskjeller på kabler, ingen raritet det, men de ligger gjerne veldig lavt ift. signalet som går gjennom dem. Alle kabler er mekaniske, induktive, kapasitive og resistive komponenter. Et AC signal gjennom en kabel vil generere et varierende magnetfelt rundt hver leder. Dette magnetfeltet tvinger hver leder fra hverandre uansett polaritet. Dette ikke bare genererer en svak motspenning som påvirker signalet som transporteres gjennom dem, men signalet modulerer seg selv i magnetfeltet og den mekaniske bevegelsen som oppstår når AC strøm går gjennom to ledere nær hverandre. Når et AC-signal modulerer seg selv, har vi i praksis et signal som ser ut som det har passert en toveis likeretter. Da vil det oppstå en rekke signaler og frekvenser som kommer av alle de store og små spissene som oppstår i dét det modulerte signalet endrer fra fallende til stigende kurve. Se for dere signalformen etter en likeretter uten glattekondensatorer - ser ut som mønstret av en sprettball eller stålkule som spretter bortover et like hardt underlag, og hver gang kula treffer bakken snur den så brått at det oppstår et lite smell. Dette smellet vil oppstå i kabelen også som resultat av det selvmodulerende signalet. Se videre for dere at vi slipper tusenvis av slike stålkuler fra ulik høyde samtidig, og hvilken støy dette medfører. Nå er selvmodulasjonen og denne støyen veldig svak, men kan detekteres av målinger.
    I tillegg endres induktansen og kapasitansen i samme takt som lederne går fra hverandre og nærmer seg hverandre.

    Nå er jeg helt nede på et pirkete petimeter flisespikkeri-nivå altså. Det er ikke snakk om katastrofale forvrengninger en kabel fører med seg. Men uansett ville det vært mulig å bli kvitt alle disse "problemene" ved å la en kortslutningssløyfe kollapse magnetfeltet rundt lederne. Det kan i alle fall være spennende å høre om det har noe som helst påvirkning lydmessig for mine og andres ører på søndag :)

    Vidar
     

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.403
    Antall liker
    3.172
    Torget vurderinger
    1
    Low-Q skrev:
    Og det er for øvrig helt riktig at det er forskjeller på kabler, ingen raritet det, men de ligger gjerne veldig lavt ift. signalet som går gjennom dem. Alle kabler er mekaniske, induktive, kapasitive og resistive komponenter. Et AC signal gjennom en kabel vil generere et varierende magnetfelt rundt hver leder. Dette magnetfeltet tvinger hver leder fra hverandre uansett polaritet. Dette ikke bare genererer en svak motspenning som påvirker signalet som transporteres gjennom dem, men signalet modulerer seg selv i magnetfeltet og den mekaniske bevegelsen som oppstår når AC strøm går gjennom to ledere nær hverandre. Når et AC-signal modulerer seg selv, har vi i praksis et signal som ser ut som det har passert en toveis likeretter. Da vil det oppstå en rekke signaler og frekvenser som kommer av alle de store og små spissene som oppstår i dét det modulerte signalet endrer fra fallende til stigende kurve. Se for dere signalformen etter en likeretter uten glattekondensatorer - ser ut som mønstret av en sprettball eller stålkule som spretter bortover et like hardt underlag, og hver gang kula treffer bakken snur den så brått at det oppstår et lite smell. Dette smellet vil oppstå i kabelen også som resultat av det selvmodulerende signalet. Se videre for dere at vi slipper tusenvis av slike stålkuler fra ulik høyde samtidig, og hvilken støy dette medfører. Nå er selvmodulasjonen og denne støyen veldig svak, men kan detekteres av målinger.
    I tillegg endres induktansen og kapasitansen i samme takt som lederne går fra hverandre og nærmer seg hverandre.
    Bravo! Takk for dette innsiktsfulle innlegget. Det hever nivået i denne tegnestifttråden, til gagn for de etterfølgende slekter.

    Til de som husker NRK programmet "På roteloftet": Ta en billig HT-ledning, eventuelt en lampettledning. Sprett den, slik at pluss og minus er fysisk separert. La de henge fritt i parallell mellom forsterkerens terminaler og høyttalerens terminaler. (Eventuelt i svai over en bukk i hver ende). Når du da spiller musikk, så vil du se at de begynner å svinge ("danse") fra hverandre. (Prøv gjerne med Frank Zappa/Dancing Fools fra Sheik Yerbouti albumet). Dette som en enkel øvelse i at også kabelens mekanikk spiller inn. Det samme gjelder en signalkabel. Knipser du på den, så vil du få utslag på et scop. Den mekaniske energien blir til elektrisk signal.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.852
    Antall liker
    4.281
    nb skrev:
    mutz skrev:
    Da er det naturlig å spørre om disse målingene kan ha en sammenheng med de hørbare forskjellene enkelte beskriver.
    Svaret på dette er sannsynligvis nei, siden stort sett akkurat de samme forskjellene rapporteres uavhening av om det er signal- eller høyttalerkabler, og tilsvarende målinger neppe ville vise særlig utslag om man målte før og etter en signalkabel.
    Det er mange feilkilder når det gjelder subjektive lydforskjeller. Subjektene er definitivt en av dem. Målinger som viser så kraftig støy som her bør man ta seriøst. Selv om det dreier seg om kabler.

    Så jeg tror at disse målingene har en sammenheng med noen av de hørbare forskjellene som enkelte beskriver. Men de hørbare forskjellene som enkelte andre beskriver tror jeg ikke på overhodet. Problemet er at det er ikke lett å skille de troverdige fra de andre. Omtrent som forskeren som sa at 70% av alle reklameutgifter et bortkastede penger. Hvorpå en mann fra Coca Cola sa: Helt enig. Men hvordan skal vi skille de 30% som virkelig fungerer fra de andre?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn