Må vi vises så godt på nettet?

ivar

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.10.2004
Antall liker
1
jeg har i prinsippet ingenting i mot at all informasjon om meg ligger tilgjengelig for hvermansen på dette internett som mange snakker om.

Men må signaturene våre dukke opp overalt, samme hva man søker på, via google?
Sikkerhetshensyn (tjuver osv) bør tas seriøst her, og jeg lurer rett og slett på om denne signaturen kan utestenges fra søkemotorenes (eller sentinels som jeg lett tenker på, fra the matrix)
Er fullstendig klar over at det er slike motorer som driver internett, men det er tross alt grenser for hva slags informasjon folk trenger å få.

Kanskje tiden er inne for å stenge forumet for uregistrerte? I alle fall sånn at uregistrerte ikke kan se bildene som postes. Da blir det straks mer attraktivt å registrere seg.

"drifter" delvis selv et forum som har et par regler (selv om det KUN prates "sjit" der), det funker fjell, det!

Ønsker en saklig meningsutvekslin rundt dette!

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
13.039
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Det finnes fora på internet hvor søkeroboter er sperret ute, dvs slik at man feks ikke kan google seg til innholdet i poster. Om det er påslått her vet jeg ikke, men en rask googling fikk fram profilen min her. Jeg vet ikke helt om jeg har noen mening om hvor sensitivt dette er, men kanskje noe man bør diskutere.

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Antall liker
4.863
Godt spørsmål!

Det hadde jo vært fint hvis profilen var forbeholdt andre medlemmer f.eks.

Jeg synes ellers at noe det fine med internett er at man kan finne relevant informasjon i de underligste kroker. Og HFS er en slik krok. Det vil da være litt synd hvis den skal bli usynlig for omverdenen.

ivar

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.10.2004
Antall liker
1
bx: jeg sier ikke at vi skal være usynlige for resten av verden, noe jeg også nevner ref søkemotorer osv.
Men, profilen som du sier, kan godt være skjult.

Det skal ikke mye til å finne annen relevant informasjon rundt spesifikke brukere.
navn
adresse
lønn osv.

Fra facebook (jeg er ikke der) er det jo flere tilfeller hvor kriminelle har sett at "x" er på ferie, for så å besøke vedkommende, på natta...

ch

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.05.2007
Antall liker
1.633
Fjernet signaturen etter at den dukket opp i google. Likte ikke det.

mvh

Høvdingen

The big chief
Administrator
Ble medlem
01.01.2001
Antall liker
6.463
Torget vurderinger
2
Det er ikke vanskelig å hindre robotene fra å søke på siden, men det er ikke så enkelte å skille ut enkelte ting som den ikke skal fange opp, slik som f.eks. signatur.

Jeg ser problemstillingen til dette med kjeltringer og innbrudd, men det er jo mulig å skjule seg bak anonyme nicks, og hvis en står frem slik at det er mulig å identifisere brukeren så er det jo det en risiko som jeg vanskelig kan gjøre noe med.

Når det gjelder Profiler, så er disse skjult fra alle bortsett fra andre medlemmer. Det er noe som jeg nylig har endret på, så det er mulig det vil ta litt tid før søkemotorene blir oppdatert på dette.

Mvh
Høvdingen

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
397
Synes det er litt tvilsomt når et enkelt Google-søk som dette:

FØRSTE treff leder rett hit:

Er liksom litt for enkelt å komme til informasjonen.

ivar

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.10.2004
Antall liker
1
Det er som mariachi sier altfor enkelt å finne så tydelig info som dette.
Nå har jeg også fjerna min signatur.
Når det nevnes at man kan være anonym på nett så synes jeg dette blir å kaste i feil retning, da det fra før av har vært lange tråder på akkurat dette med å skjule seg bak en falsk identitet.
Det skal heller ikke særlig mye til å finne informasjonen en trenger rundt et nick, om man først er i søkemodus på dette internettet. Jeg satt selv en kveld her med noen trådløse nettverk rundtomkring, og det skal IKKE mye peil til før en har sysadminpassord på ruterne til folk rundtomkring.
Derfra er det jo som regel lang vei til nettbank osv, neeeeei er ikke det gitt!

Hva med å stenge forumet for uregistrerte brukere? Det skal gode argumenter til for at dette ikke er et godt forslag. Vil du lese, registrér deg!
eller?

toref

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2006
Antall liker
39
Sted
Trondheim
Sunn skepsis til hva man legger ut på nettet er viktig. Men minst like viktig er prosedyrer for å ivareta sikkerheten på de forskjellige systemene som brukes. Hvordan blir forøvrig sikkerheten internt på HFS ivaretatt? Det er vel dette som er viktig? For dersom noen bryter seg inn på HFS og kan snoke i PM-er er det jo skummelt. Folk avtaler jo hjemmebesøk, sender telefonnummer til hverandre ifbm brukbørsen osv. At signaturer avslører utstyr er ikke så farlig, tenker jeg. Det er jo ikke verre enn at man snakker om utstyr man har i vanlige innlegg.

Mvh

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Antall liker
6
Godt poeng som tas opp her.

Slettet selv epost adresse, anleggsbeskrivelse i signatur, hvor i landet jeg bor osv. etter aa ha lest traaden her.

Tror ikke jeg blir usynlig av den grunn, men i alle fall litt mindre synlig!

pks

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.10.2006
Antall liker
3
Herregud gutter, nå må dekk sjå tel å kjøpe tyngre utstyr ;D

Je måtte fjerne signatur'n pga regla :(

PK

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
397
pks skrev:
Herregud gutter, nå må dekk sjå tel å kjøpe tyngre utstyr ;D

Je måtte fjerne signatur'n pga regla :(

PK
Hva i all verden hadde du i signaturen din da?

el_m

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
397

ivar

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.10.2004
Antall liker
1
Dette er tydeligen noe som opptar ganske mange her inne.

Etterlyser et godt svar fra moderatorer/leder på det toref nevner ihht sikkerhet hva pm osv angår!

Høvdingen

The big chief
Administrator
Ble medlem
01.01.2001
Antall liker
6.463
Torget vurderinger
2
Etterlyser et godt svar fra moderatorer/leder på det toref nevner ihht sikkerhet hva pm osv angår!
Vi har tilsvarende sikkerhet som de fleste andre forum med tanke på PM'er osv, men som alle vet så kan en god hacker kommer inn i Pentagon, og da tror jeg ikke vår database er verdens største utfordring. Som det står i reglementet som du må godta ved registrering, så anbefales det og ikke bruke PM til sensitiv informasjon. Det beste er å slette PM'ene fra tid til annen.

Mvh
Høvdingen

ivar

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.10.2004
Antall liker
1
hva, må jeg lese før jeg godtar? :)

Lurer på om vi bare må legge ned dette internettet

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
397
Slik jeg ser det er ikke pm problemet, for å få tilgang til dem må det være av litt mer målrettet karakter og da er det innbrudd. Værre er det med opplysninger som kan googles.

At teksten i en post kan googles er jo en ting, men signaturen bør ikke kunne googles.

Topp Bunn