Må skjerm termineres til chassis?

L

lark

Gjest
Må skjermen på en balansert signalkabel termineres til chassis for at den skal fungere som beskyttelse mot støy? Hva om den ikke termineres til noe som helst i noen av endene? Med den begrensede kjennskap jeg har til temaet, så vil vel skjermingen mot innstrålt støy fungere likevel?

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.411
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
31
Skjermen skal til chassis!
Ellers har den ingen skjermende effekt. Den vil virke som antenne, fange opp støy og koble støyen til signalet. Et balansert signal (to signalledere + skjerm) er mer immunt mot støy, men likevel................ Skjermen skal til chassis.

Stinius

Medlem
Ble medlem
23.10.2008
Antall liker
0
Nei, den må ikke termineres til chassis.
Hvis den skal termineres noe sted så er det inni XLR pluggen, dvs signal ground. Signal ground er ikke det samme som chassis ground.
Hvis du har alle tingene koblet i jordet stikk kan det ofte være en fordel å koble skjermen fra i den ene XLR kontakten for å hindre jordsløyfe (som bla. fører til brum)
Hvis skjermen mot formodning skulle virke som en antenne så vil støyen være likt fordelt på begge signalene og utlignes i inngangstrinnet.

Stinius

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.411
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
31
Med XLR er jo måten å koble dette på gitt.
I de fleste tilfeller er signaljord og chassis samme sak, men det finnes unntak.
Det som er viktig ar at skjermen er referert til jord. Chassis eller signaljord. Ellers vil den ikke skjerme.
Selv har jeg ingen støyproblemer ved å benytte signalkabler uten skjerm. Twisted pair ved ubalansert og flettet 3-leder ved balansert. Riktig koblet i connectoren. Så har produsenten av forsterkeren sørget for at det er riktig på innsiden av chassis :)

L

lark

Gjest
Hvis man terminerer skjermen bare i én ende, bør det da være i avsender- eller mottakerenden av kabelen? Og hvorfor?

Norlenning

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2007
Antall liker
584
Torget vurderinger
2
lark skrev:
Hvis man terminerer skjermen bare i én ende, bør det da være i avsender- eller mottakerenden av kabelen? Og hvorfor?
Hmm,husker ikke helt hvilken ende,men husker Supra hadde motsatt av normalen..Iallefall,skal bare kobles i en ende,hvis ikke har det ikke skjermingseffekt..Å,nu demra det,skal kobles til i avsenderenden,sånn e det i hvert fall på f.eks. en svinghjulsensor på en bilmotor...
mvh Filip

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.583
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Skjerm i den enden det låter best. Om du ikke hører forskjell så spiller det ingen rolle.

L

lark

Gjest
F.E. skrev:
Iallefall,skal bare kobles i en ende,hvis ikke har det ikke skjermingseffekt.
???..... Alle XLR-kabler jeg har vært borti har skjermen terminert i begge ender.

Stinius

Medlem
Ble medlem
23.10.2008
Antall liker
0
Alle XLR plugger/kabler har skjermen terminert i begge ender, men som jeg skriver så "kan" den kobles fra i den ene pluggen hvis det er problemer med jordsløyfe.
Hvis du ikke har problemer med det så kan eller bør den termineres i begge ender/plugger.
Hvis du skal fjerne skjermen fra en plugg ville jeg valgt å fjerne den i sender enden.

Stinius

Norlenning

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2007
Antall liker
584
Torget vurderinger
2
lark skrev:
F.E. skrev:
Iallefall,skal bare kobles i en ende,hvis ikke har det ikke skjermingseffekt.
???..... Alle XLR-kabler jeg har vært borti har skjermen terminert i begge ender.
:eek: :-[ :-[ huff,stemmer det,har visst ikkje fulgt helt med,ser nu at dette gjelder RCA..

Arcturus

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.04.2006
Antall liker
29
Sted
Vestfold
bambadoo skrev:
Skjerm i den enden det låter best. Om du ikke hører forskjell så spiller det ingen rolle.
Jeg har nettop hatt en erfaring med dette. Og jeg kunne faktisk både måle og høre forskjell.

Måling:
Platespilleren står litt uheldig plassert i forhold til akustisk tilbakekobling og når skjermen var koblet mot RIAA, kunne jeg vri volumknappen betydelig høyere før jeg merket akustisk tilbakekobling.
Lytting:
Med skjermen koblet mot RIAA: Mindre bass, flatere lyd, mellomtone er fremhevet.
Med skjermen mot pickup: Bassen er tydelig på plass, diskanten er bedre, lyden føles som silke og jeg sliter med å avslutte lyttingen.

Skink_123

Bransjeaktør
Ble medlem
08.10.2008
Antall liker
1.474
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
Hmm, så da bør skjermen kobles mot platespiller?

Arcturus

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.04.2006
Antall liker
29
Sted
Vestfold
Skink_123 skrev:
Hmm, så da bør skjermen kobles mot platespiller?
Det er i alle fall det som virker best hos meg. Jeg har en MM-pickup og den er følsom for kapasitiv last. Jeg vet ikke hvordan resultatet vil bli på for eksempel en MC-pickup.

Det er motsatt av hva jeg gjettet meg til at burde være riktig. Jeg hadde nemlig den hypotesen at det var best å koble skjermen mot det godset med mest metall, og dermed best evne til å absorbere støy fra skjermen. Jeg merker ikke forskjell i støynivå, uansett hvilken veg kabelen er koblet.

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Antall liker
3.598
Sted
Stavanger
Har alle komponentene jordtilkobling fra nettstikket, eller ingen ?
Hvis komponent A har jord, men ikke komponent B, så hadde jeg fjernet skjermen på B siden.

Gammeln

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.09.2007
Antall liker
43
Dersom skjermen skal virke som skjerm (og ikke antenne) skal den kobles til chassis, og den MÅ kobles til i begge ender.

Dersom skjermen ikke trenger å virke som skjerm men i steden skal gi en filtervirkning pga endring i L og C skal den ikke kobles til chassis, men til signaljord i den enden som gir den ønskede virkningen.

Så det kommer altså helt an på hva man ønsker å oppnå.

Arcturus

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.04.2006
Antall liker
29
Sted
Vestfold
Ja, det kan vel muligens vurderes som en antenne, men en antenne, som leder støyen til jord. Dersom den åpne siden av denne skjermen ligger inne i skjermen til en rca-konnektor (uten elektrisk kontakt), bør det ikke være grunnlag for at det skal komme inn noe særlig signal der.

Hvilken side man setter jordingen på, burde ikke endre den kapasitive belastningen på noen annen måte enn om man har lastkondensatoren på et RIAAtrinn før eller etter kabelen. Jeg vil tippe at man får samme resultat ved en kapasitansmåling, enten man måler kabelen fra den ene eller den andre siden.

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
44.530
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Rane note 110 er, som alltid, selveste svaret på slike spørsmål. Kortversjon: Hvis apparatene er korrekt konstruert skal skjermen til chassisjord på begge ender av en XLR-kabel. Se diagram 1, hjelpsomt merket "The right way to do it" i avsnittet "The Absolute Best Right Way to Do It". Men legg også merke til at de nyanserer dette litt lengre nede, og ender til slutt opp med et forslag om å koble fra skjermen i mottakerenden i tabell 4.

http://www.rane.com/note110.html

Arcturus

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.04.2006
Antall liker
29
Sted
Vestfold
Jeg kikket på siden og det ser veldig fornuftig og riktig ut, og jeg er sikker på at dette er gode råd i kampen mot brum og jordsløyfer. Jeg har lagt siden inn som favoritt. Faktasider kan rydde opp i forståelsen av hvordan ting er.

Men her sies det lite om det er forskjell i opplevd lyd med de forskjellige løsningene.
Jeg har ikke opplevd endringer i støy, enten kabelen er koblet på den ene eller andre måten. (Jeg har ikke slike problemer).

En MM-pickup er en svak signalgiver med høy impedans og jeg regner med at forhold som normalt ikke er av betydning der man bruker en lavimpedant utgang til å sende signalet gjennom kabelen, vil få større betydning her.

Jeg er altså i denne sammenhengen mer opptatt av hva som er best lydmessig, og hva som skjer og er årsaken til at bassen kan bli påvirket av om skjermen kun kobles til begynnelsen eller slutten av en kabel.

Jeg var forberedt på at endret kapasitiv last ville endre diskantgjengivelsen, men ikke at bassen skulle få forskjellig nivå.

Topp Bunn