Må ProAc'ene vike for fruens krav?

onkeljonny

Medlem
Ble medlem
26.12.2011
Innlegg
37
Antall liker
1
Sted
Oslo
Nå var det vel strengt tatt ikke min intensjon å legge opp til en slags kjønnsrolledebatt her. Ikke er hifi-interessen min "ene ting" heller; jeg er nok lykkeligvis ikke fullt så monoman som noen av de hyppigst frekventerende her på forumet, ettersom min kone og jeg nok deler det meste av interessene rundt interiør, estetikk og kunst. Og da må det tidvis gjøres et og annet kompromiss, ikke minst når far selv har kjøpt seg Wegner-lyttestol som tar mye mer plass enn den gamle Siestaen i samme rommet. Min primære intensjon var derfor - vel mye kamuflert, kanskje - å få innspill på mulige høytaleralternativer som legger mindre føringer på "totalløsningen" i nederste stue, men som samtidig sikrer at "magien ikke går tapt", for å sitere Ulf-B. Jeg vet at dette er et komplisert prosjekt, men her har jeg fortsatt forventninger til respons..........
I all hast før neste møte starter;
Stavros
Hvis bakveggen har nogenlunde riktig vinkel, kan kanskje innmonteringshøyttalere gjøre susen? Jeg har ingen erfaring med slike, menn Linn lager noen: Linn Custom :: Sekrit IW10 In-Wall Loudspeaker
 

Nusse

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.04.2010
Innlegg
397
Antall liker
174
Synes nok ditt utgangspunkt i forhold til kona er noe defensivt. Jeg ble også nektet å ha store gulvstående høytalere i stua. Kompromisset ble at jeg tok fruens treningsrom (og gjesterom) som hifirom. Noen protester riktignok, men et kompromiss er et kompromiss. Motstanden av tar med tiden. Hold ut.

Så til det som etterhvert ble spørsmålet hva slags høytalere kan være et alternativ. En mer plasseringsvennlig høyttaler kan enten ha bassporten under, forran eller rett og slett en ekstra slavebass slik at port blir unødvendig. F.eks Marten bruker dette systemet. Hvis du ikke trenger voldsom bass kan dette være en løsning.
 

H.R

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.12.2008
Innlegg
8.084
Antall liker
6.539
Sted
Jessheim | Ullensaker
Torget vurderinger
5
Viste min fru tråden og hun ristet oppgitt på hodet. De proacene er ikke store og tar ikke mye plass. " Hun burde faktisk innse hvor heldig hun er som ikke har slike i stua" og peker på høyttalerene våre:rolleyes:
 

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Innlegg
8.515
Antall liker
6.917
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Hmm - Det der var jo små og nusselige greier.

Du får vise dama dette, så skjønner hun at hun ikke har noe å klage på...
853256.jpeg


For the record - disse er bytta ut. Hovedsakelig fordi jeg bygde veranda, og det ble vrient å komme seg ut på verandaen... De ble byttet ut med Kef Reference 107.2 - ikke små greier, det heller...

Johan-Kr
 

oseanna

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.05.2007
Innlegg
182
Antall liker
126
Torget vurderinger
1
Å oppgradere kona er et helvete. Å nedgradere anlegget bittelitte grann er oftest et akseptabelt kompromiss. Til trådstarter: Jeg ofret gulvstående høyttaler til fordel for et par Dynabel Super Exact. På veggstativ!! Det funker bedre enn en skulle tro.
PS. Jeg er også en mann!
 

The Gunner

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.05.2010
Innlegg
9.936
Antall liker
17.212
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Å oppgradere kona er et helvete. Å nedgradere anlegget bittelitte grann er oftest et akseptabelt kompromiss. Til trådstarter: Jeg ofret gulvstående høyttaler til fordel for et par Dynabel Super Exact. På veggstativ!! Det funker bedre enn en skulle tro.
PS. Jeg er også en mann!
Du misforstår. Det er høyttalerne som skal oppgraderes, ikke kona.

Btw, ekte mannfolk bruker ikke veggstativ:p
 

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Innlegg
7.551
Antall liker
564
Sted
Bergensregionen
Tilbake til saga:

Håndsag.jpg


Det finnes en rekke HFS-tråder med omtrent samme tema. Da mener jeg trådstarters høyttalertema, og ikke mange andres temaer som konebytte, huspåbygging osv.

Eksempler:
Rådet om høyttalere som er laget for plassering inntil vegg eller endog på vegg er godt.

Von Schweikert Audio VR-35 Export Deluxe er laget for plassering inntil vegg.
The VR-35 was expressly designed to be used against the wall. Our engineering target was depth of field and three dimensional imaging when boundary loaded by the wall.
Tidligere nevnte Wisdom Audio har modeller som kan plasseres fritt, nær vegg, på vegg eller innfelles i vegg.

Jeg tror ikke du har skrevet noe om prisnivå. Ei heller om et oppsett med subwoofer(e) kan være aktuelt. Hvor stort er rommet og hva er takhøyden? Hva annet skal det brukes til og av hvem, osv. osv.
 

zodiac

Hi-Fi interessert
Ble medlem
30.01.2009
Innlegg
93
Antall liker
32
Losing battle åkke som. Kvinnfolk og bønder blir aldri fornøyde. Og du vil være under ild til musikklytting kun kan foregå med hodetelefoner på dass. Før eller siden må en ta valget: høre på gnål eller musikk.

Bør kanskje nevne at jeg lever lykkelig med 2 x 450 l Tannoy i stua som er møblert rundt stereoen. Men kjerringa har jeg kvittet meg med. Problem solved
 

roger

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Innlegg
1.578
Antall liker
471
Sted
Nøtterøy
Få lånt deg et par svære beist av noen høyttalere i et par uker, så vil nok Proac'ene fremstå som akseptable. Store hornhøyttalere gjør nok susen :)
Roger
 

zodiac

Hi-Fi interessert
Ble medlem
30.01.2009
Innlegg
93
Antall liker
32
Fint knep! Et par Avantgarde Trio på hjemlån kan være et bra ledd i våpenkappløpet.
 

Stavros

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.05.2002
Innlegg
149
Antall liker
21
For å sette et lite punktum for tråden fra fra starters side: Hjartans takk for allehånde tilbakemeldinger langs nokså mange dimensjoner med ulike tilnærminger! Som ikke minst indirekte gir spennende bred sosiologisk innsikt i i et mangfoldig hifi-Norge.....! Ikke alle rådene er like praktisk operasjonaliserbare i mitt lokalmiljø for å si det komplisert, men noen fruktbare innspill til oppfølging (takk bl.a CDWMcInSpots) finnes det blant dem om jeg skulle mislykkes med de siste strategiske forsøkene på å beholde den udiskutable ProAc-magien, som Ulf-B kaller det. Riktig god helg og ditto 17. mai til samtlige!
 

salt_lake

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.03.2006
Innlegg
153
Antall liker
6
Det er viktig å gjøre riktig analyse. Her må man nok se at det er verdivalg mot interessevalg. Interessekonflikter kan forhandles. Men verdikonflikter gir ikke rom for forhandling eller kompromiss. Så da er det bare å stå på at dette er verdikonflikt. Følgelig vil det ende opp i drøftinger om evt. utbygging.
 
Topp Bunn