Forsterkere må man ha crossover for og bi-ampe?

kirek

Hi-Fi interessert
Ble medlem
02.04.2014
Innlegg
55
Antall liker
2
Sted
flekkefjord
Torget vurderinger
3
kan jeg bare ta og bruke terminalene, og rett gjennom forforsterker?
eller vil dette ødlegge, om jeg ikke har crossover/aktivt delefilter?
takker for svar, ja vet jeg er noob. :)
 

LESSisdox@

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.10.2006
Innlegg
706
Antall liker
242
Sted
Åkrehamn,karmøy
Torget vurderinger
1
Hei hva er det du skal bi ampe ,,,Terminaler ??? Htaler??? Hvilket utstyr ,,,,,,,
En trenger 2 stk eff forsterkere for og bi ampe med Htaler med 2 sett Ht terminaler ,,i tillegg til Pre(forforsterker .) kan da bruke den ene til Høyre kanal diskant og bass. og visa versa venstre.
Eller den ene til bass på begge sett og nr 2 til diskant på begge sett .
Hei her er noen eksempler ,,,,,,,,Søke på Google ,,,,skriv bi amping
Mvh Roy
 
T

Torget

Gjest
kan jeg bare ta og bruke terminalene, og rett gjennom forforsterker?
eller vil dette ødlegge, om jeg ikke har crossover/aktivt delefilter?
takker for svar, ja vet jeg er noob. :)

Om du har slike doble terminaler for bi-amping/bi-wiring, så skulle det gå bra å bi-amp`e (med to like effekt-forsterkere etter forforsterkeren)

- Husk å fjerne bøylen imellom terminalene om de har noe slik.
 

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.905
Antall liker
2.086
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
kan jeg bare ta og bruke terminalene, og rett gjennom forforsterker?
eller vil dette ødlegge, om jeg ikke har crossover/aktivt delefilter?
takker for svar, ja vet jeg er noob. :)

Om du har slike doble terminaler for bi-amping/bi-wiring, så skulle det gå bra å bi-amp`e (med to like effekt-forsterkere etter forforsterkeren)

- Husk å fjerne bøylen imellom terminalene om de har noe slik.
Og om de ikke har noen slik bøyle mellom terminalene, kan du IKKE biampe. Kobler du to forsterkere på en og samme høyttalerterminal, risikerer du DYRE skader på begge forsterkerne.
 

Karl_Erik

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.10.2002
Innlegg
2.192
Antall liker
1.067
Torget vurderinger
1
kan jeg bare ta og bruke terminalene, og rett gjennom forforsterker?
eller vil dette ødlegge, om jeg ikke har crossover/aktivt delefilter?
takker for svar, ja vet jeg er noob. :)
Det beste resultatet får du ved å bruke aktive delefiltre, men det er slett ikke nødvendig. De to variantene kalles h.h.v. aktiv- og passiv biamping.

Med aktiv biamping benyttes aktive delefiltre som enten sitter i en egen boks mellom forforsterker og effektforsterker, eller eventuelt som spesialtilpassede moduler i effektforsterkerne. Dette krever i praksis at det er spesialbygde delefiltre for høyttalerne, og det er det svært få som leverer. Linn er eksempel på produsent som har satset tungt på aktive delefiltre, og de elverer aktive delefiltre til de aller flest høyttalerne. Det kreves også at høyttalerne har mulighet for å koble vekk de passive delefiltrene som sitter inne i høyttalerne, selv om dette ikke er all verdens vanskelig gjøre selv.

Men den vanligste (og langt mindre optimale) form for biamping er passiv biamping.Her trenger du ikke eksterne aktive delefiltre ut over de som sitter i høyttalerne. Jeg støtter ellers det de andre her har skrevet om vordan du går frem, og advarselen om å fjerne bøyle mellom terminalene. Kan ellers tilføye at det er viktig med lik gain på effektforserkerne som benyttes.
 

kirek

Hi-Fi interessert
Ble medlem
02.04.2014
Innlegg
55
Antall liker
2
Sted
flekkefjord
Torget vurderinger
3
ja jeg har fjernet broene mellom terminalene, bak på høyttalerne.
har 2 forskjellige effektforsterkere. emotiva forforsterker.
ville bare prøvd dette uten aktivt delefilter, for det sparer en masse jobb.:p
fikk alt til igår utenom, lyd i den øverste diskanten via aktivt delefilter.
orker ikke det igjen, men 2 forskjellige effektforsterkere er en dorlig deal?
tenkte bruke en på "toppene" alto mac 2,2 og "bunnene" behringer europower ep4000.
vet det er dritt forsterkere, men har lavt budskjett. høyttalerne er xls 2-15 cerwin vega.
så støtter bi-amp.
 

Karl_Erik

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.10.2002
Innlegg
2.192
Antall liker
1.067
Torget vurderinger
1
Men husk at de to effektforsterkerne bør ha lik gain, ellers blir det feil nivåbalanse mellom disant og mellomtone/bass.
 

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Innlegg
4.980
Antall liker
1.055
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
75
Skal du bruke aktiv deling, må du fjerne det passive filteret i htt...
 

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.905
Antall liker
2.086
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
ja jeg har fjernet broene mellom terminalene, bak på høyttalerne.
har 2 forskjellige effektforsterkere. emotiva forforsterker.
ville bare prøvd dette uten aktivt delefilter, for det sparer en masse jobb.:p
fikk alt til igår utenom, lyd i den øverste diskanten via aktivt delefilter.
orker ikke det igjen, men 2 forskjellige effektforsterkere er en dorlig deal?
tenkte bruke en på "toppene" alto mac 2,2 og "bunnene" behringer europower ep4000.
vet det er dritt forsterkere, men har lavt budskjett. høyttalerne er xls 2-15 cerwin vega.
så støtter bi-amp.
Hver av de nevnte forsterkerne burde ha krefter nok til å gjøre jobben alene - uten noen innblanding fra et annet effekttrinn. Mellomtone og diskant trenger ikke mye effekt - sånn sett tror jeg du like gjerne kan bruke den effektforsterkeren som du synes låter best i oppsettet ditt. Å biampe med forskjellige forsterkere - kan hende med forskjellig "gain" - høres ikke så lurt ut.
 
T

Tittentei

Gjest
Ikke at jeg er noen ekspert, og skal ikke uttale meg bastant, men slik har jeg forstått (og gjort) det.

Hvis du skal dele aktivt, så forutsetter det et aktivt delefilter mellom preamp og to stk tokanals effektforsterkere (eller en multikanalseffektforsterker). De lærde hevder at det først og fremst er bassen som gavner ved å bli kvitt spolen foran elementet på det passive delefilteret inne i høyttaleren. Spolen sitter der for å filtrere vekk høyere frekvenser.

På de fleste aktive delefiltere, f.eks. det analoge jeg brukte (Ashly XR1001) før jeg fikk miniDSP 4x10 HD, så har du mulighet for å tilpasse gain mellom forskjellige utganger. På den måten kan du justere så volumet i bassen er lik det i toppen.

Jeg har 4-veis høyttalere fra JBL. De heter JBL 4343B. Her deler jeg mellom aktivt mellom bassen og resten. Mellomtone, diskant og horn deles altså passivt, mens bassen deles aktivt. Dette fungerer svært godt.

Så det er ikke nødvendig at gain på begge forsterkerne er like, så lenge du bruker et aktivt delefilter som gir mulighet for justering av nivå ut til effektforsterkerne.
 

kirek

Hi-Fi interessert
Ble medlem
02.04.2014
Innlegg
55
Antall liker
2
Sted
flekkefjord
Torget vurderinger
3
okay behringer vs alto? den ene står det 2x1700 watt og den andre 2x700 watt. men dette kan være donaldwatt for alt jeg vet.
noen med erfaringer må si jeg syns alto låt bedre men har bare prøvd noen timer....
 

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.905
Antall liker
2.086
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
okay behringer vs alto? den ene står det 2x1700 watt og den andre 2x700 watt. men dette kan være donaldwatt for alt jeg vet.
noen med erfaringer må si jeg syns alto låt bedre men har bare prøvd noen timer....
Det er jo bare å prøve - og så bruker du bare den som låter best i dine ører. Det er sikkert nok Watt i begge til å sprenge trommehinner og mer til.
 
T

Torget

Gjest
Og om de ikke har noen slik bøyle mellom terminalene, kan du IKKE biampe.
Det finnes vel også ja.
Takk for rettelsen.

Mvh Øivind

Innlegget mitt var mer ment som en kraftig advarsel til trådstarter - slik at han ikke uforvarendes kom til å kortslutte forsterkerne sine. Man kan aldri være sikker nok på at alle er like oppegående på slikt som jeg oppfatter at du er.
Jeg glemte helt slike tilfeller. Bra at du påpekte det. Ingen ømme tær her :)
 
Sist redigert:

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.905
Antall liker
2.086
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Og om de ikke har noen slik bøyle mellom terminalene, kan du IKKE biampe.
Det finnes vel også ja.
Takk for rettelsen.

Mvh Øivind
Innlegget mitt var mer ment som en kraftig advarsel til trådstarter - slik at han ikke uforvarendes kom til å kortslutte forsterkerne sine. Man kan aldri være sikker nok på at alle er like oppegående på slikt som jeg oppfatter at du er.
 

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.581
Antall liker
27.716
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Det finnes også muligheten å ha et digitalt delefilter før digital/analogkonverteringen. Mange profflydkort har muligheten for det.
I teorien skulle det være greit å bruke to vidt forskjellige effektforsterkere til biamping, forresten, men jeg syntes ikke det funket særlig godt hos meg. Mye lettere med sånn noenlunde lik gain.

mvh
 

skjensen

Bransjeaktør
Ble medlem
12.04.2014
Innlegg
15
Antall liker
8
Sted
Danmark, Nord-sjælland
Enig med tkr og øvrige indlæg. Det er noget kompliceret at begive sig ind på bi-amping, men der er samtidig store gevinster at hente. Det er lydmæssigt en helt forkert vej at konvertere til analog for derefter at konvertere tilbage til digital igen af hensyn til delefilter. Derved gennemføres unødigt en DA og en AD konvertering.

De digitale delefiltre bør anvendes i PC'en før DA konverteringen. Det kan foretages meget enkelt i visse software til afspilning. Her kan der også ske korrektion for faseforhold. Dette kræver en DAC med mere end to kanaler. Helt nøjagtigt skal der én kanal i DAC'en til én kanal i effektforstærkningen.

Vedr. passiv bi-amping kan forskelle i gain mellem forskellige effektforstærkere udlignes med et passivt potmeter før linjesignalet til den forstærker, der spiller højest.
 
Topp Bunn