Må man betale NRK lisens hvis...?

.Marcus

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2007
Innlegg
1.268
Antall liker
126
Må nok regne med en endring i avgiftsmodellen.
Regner med den konkrete fakturaen i posten forsvinner og at skatten blir justert opp med et ørlite knepp for å kompensere. Det blir sikkert ramaskrik av sånt, men selv er jeg mer enn glad for å være med å sponse ett av de aller fremste nyhetshusene i verden, som ikke er mer politisk farget enn individene som jobber der, ikke blir instruert av staten om hva som skal og ikke skal formidles, og som både kan og vil ta opp betent tematikk og være oppriktig kritiske der hvor kritikk bør falle.

Sånn trenger vi faktisk mer av. Ikke VG Pluss.
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
11.031
Antall liker
8.249
Torget vurderinger
1
Enig med Arve- bortsett fra at NRK i alt for stor grad er blitt svært så navlebeskuende på Oslo-gryta og noen få av de større byene. Distriktsprofilen er sakte men sikkert blitt betydelig dårligere. Til tider er det vanskelig å se forskjell på NRK og Østlandssendingen...
Jeg kan trøste deg med at det var værre før. Flyttet til Oslo høsten 1981. Var i byen og det kom et skybrudd som varte ca. 5 minutter. Jeg sprang inn på plateavdelinga til Steen & Strøm. Dette kortvarige regnværet kom på Dagsrevyen.....

èn løsning på lisensproblematikken er å få en kjenning som allerede betaler lisens til å kjøpe TV for deg....
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.706
Antall liker
7.952
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Sånn apropos er det artig å se hva som er igjen av radiotilbud på FM etter at Krinken gikk til bare DAB.
Tror du gikk på en liten smell der, det er ikke slik man staver "sørgelig" :cool:
Etter at det DABba av med radio, er det best å ha CD-spelar i bilen. Skjønar ikkje korleis dei har fått det til, men ved bilradiolytting heromkring ser det ut som dei har funne ein måte å fjerne alle substantiv frå sendingane. Det er noko....for den som skal høyre ...... eller ...... Ein veit ikkje kva ..... snakkar om.
 
U

utgatt60135

Gjest
Regner med den konkrete fakturaen i posten forsvinner og at skatten blir justert opp med et ørlite knepp for å kompensere. Det blir sikkert ramaskrik av sånt, men selv er jeg mer enn glad for å være med å sponse ett av de aller fremste nyhetshusene i verden, som ikke er mer politisk farget enn individene som jobber der, ikke blir instruert av staten om hva som skal og ikke skal formidles, og som både kan og vil ta opp betent tematikk og være oppriktig kritiske der hvor kritikk bør falle.

Sånn trenger vi faktisk mer av. Ikke VG Pluss.
Det var veldig fint sagt. Takk.
 

Neuro

Medlem
Ble medlem
17.05.2013
Innlegg
26
Antall liker
1
Torget vurderinger
3
Ser at flere skriver at man må plombere tven selv for å slippe NRK-avgiften. Dette er ikke helt riktig, så anbefaler dere å lese forskriftene, da spesielt §9.

https://www.nrk.no/lisens/betalingsplikt-1.11584664

Der står det tydelig at man plikter å gi NRK adgang til å plombere tven dersom NRK ønsker det. Man slipper altså å betale dette selv. Gjorde dette selv for 5 år siden og NRK gidder selvfølgelig ikke å plombere tven til folk. Man sparer noen kroner og tven er like hel.
 
Sist redigert:
C

cruiser

Gjest
Det står vel også at mottakeren må settes bort, tviler på at en kontrollør setter pris på at getboksen fortsatt står koblet opp i tvbenken ved kontroll
 

Neuro

Medlem
Ble medlem
17.05.2013
Innlegg
26
Antall liker
1
Torget vurderinger
3
Det hører vel med at man ikke bruker mottakere dersom man vil slippe lisensen. Står getboksen koblet opp faller det på sin egen urimelighet.
 

MML

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.02.2010
Innlegg
2.070
Antall liker
1.502
Torget vurderinger
1
Jeg hadde besøk av en hyggelig herremann som plomberte apparatet i dag. Dette besto egentlig av å trekke ut antenneinngangen* på apparatet med en tang. Dokumentert fjernet mottaker av autorisert personell og regner med å slippe lisensen etter dette.

*Er det i det hele tatt mulig å benytte en analog antenneinngang til å motta NRK?
 

S. Lieng

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.05.2014
Innlegg
1.663
Antall liker
850
;)

Sørgelige saker det som er igjen ja.
NRK nettradio via mobilen fungerer fint det. :)

På den seriøse siden: Triggeren for å måtte betale kringkastingsavgift er temmelig foreldet. Har du TV, datamaskin, eller smarttelefon er det bare å betale. Mener nu jeg da.
Så man skal betale for NRK lisens ved kjøp av mobil fordi det er teknisk mulig å se på tv på den? Selv vil jeg betale for de tjenester jeg benytter, så de får kreve betaling som andre dersom man vil benytte deres tjenester.

Selv driver jeg treningssenter, men kan ikke kreve betaling av alle mennesker i lokalsamfunnet selv om de kan komme seg inn å trene. Det blir jo mafiatilstander.... som NRK bedriver
 
U

utgatt60135

Gjest
Jeg hadde besøk av en hyggelig herremann som plomberte apparatet i dag. Dette besto egentlig av å trekke ut antenneinngangen* på apparatet med en tang. Dokumentert fjernet mottaker av autorisert personell og regner med å slippe lisensen etter dette.

*Er det i det hele tatt mulig å benytte en analog antenneinngang til å motta NRK?
Du gjorde vel dette fordi du ikke vil benytte deg av NRK´s tjenester så da er vel det likegyldig?
 

Kanutus

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.11.2014
Innlegg
2.006
Antall liker
780
Sted
Nesodden
De fleste nyere TVer har vel innebygd mottaker og dekoder for RiksTV...
Som blir mottatt via normal antenneinngang ... eller via Apple-TV, Playstation, PC (casting), så hvorfor plombering av antenneinngang skal være noen garanti for at man ikke ser NRK er en gåte for meg ...
 

oyvjorge

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2002
Innlegg
2.810
Antall liker
566
Sted
Akershus,Vestby
Torget vurderinger
13
NRK sendingene er en kollektiv gode for alle som har en TV, som også vi som skattebetalere bidrar med, men for at det ikke skal bli urimelig mye utgifter for staten, må vi betale lisens. Omtrent på samme måte som med helsesystemet. Er det mulig å ha et litt videre syn enn bare lommeboka? Dess færre som betaler inn dess dårligere blir tilbudet. Jeg så litt på nyhetene på TV2 nå, og jeg må si at de rekker ikke opp til knærne på NRKnyhetene. Det meste var agurknyheter, med laaang reklame på hver side. Betaler gjerne 1300.- kroner et par ganger i året for å slippe reklame.
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.962
Antall liker
11.373
Sted
Ytterst i havgapet...
De fleste nyere TVer har vel innebygd mottaker og dekoder for RiksTV...
Som blir mottatt via normal antenneinngang ... eller via Apple-TV, Playstation, PC (casting), så hvorfor plombering av antenneinngang skal være noen garanti for at man ikke ser NRK er en gåte for meg ...
Nei , det kan du godt si, - men slik er det...:rolleyes:
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.382
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
NRK sendingene er en kollektiv gode for alle som har en TV, som også vi som skattebetalere bidrar med, men for at det ikke skal bli urimelig mye utgifter for staten, må vi betale lisens. Omtrent på samme måte som med helsesystemet. Er det mulig å ha et litt videre syn enn bare lommeboka? Dess færre som betaler inn dess dårligere blir tilbudet. Jeg så litt på nyhetene på TV2 nå, og jeg må si at de rekker ikke opp til knærne på NRKnyhetene. Det meste var agurknyheter, med laaang reklame på hver side. Betaler gjerne 1300.- kroner et par ganger i året for å slippe reklame.
Kunne ikke vært mer enig egentlig, er det noe jeg ikke kan fordra er det milevis med fordummende, søplete reklame både midt i og mellom filmer og programmer. Nå ser jeg i utgangspunktet veldig lite TV som det er, men på gutterommet på loftet har jeg OLED med NRK app, så jeg kan streame enten direkte eller finne dokumentarer og andre programmer ved ønske og behov. Plager meg ikke nevneverdig å betale litt for det brede, kundevennlige utvalget og tilgjengeligheten NRK tilbyr.

For ikke å snakke om Fantorangen-appen jeg har installert på telefonen, som er en storfavoritt hos to-åringen i huset, og som kan brukes til effektiv distraksjon omrent hvor som helst hvis han kjeder seg eller har vondt i viljen sin. Bare den alene er verdt halve lisensen. ;D
 

Ingeniøren

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.11.2007
Innlegg
4.273
Antall liker
1.173
Sted
Tranby
Torget vurderinger
7
NRK sendingene er en kollektiv gode for alle som har en TV, som også vi som skattebetalere bidrar med, men for at det ikke skal bli urimelig mye utgifter for staten, må vi betale lisens. Omtrent på samme måte som med helsesystemet. Er det mulig å ha et litt videre syn enn bare lommeboka? Dess færre som betaler inn dess dårligere blir tilbudet. Jeg så litt på nyhetene på TV2 nå, og jeg må si at de rekker ikke opp til knærne på NRKnyhetene. Det meste var agurknyheter, med laaang reklame på hver side. Betaler gjerne 1300.- kroner et par ganger i året for å slippe reklame.
Kunne ikke vært mer enig egentlig, er det noe jeg ikke kan fordra er det milevis med fordummende, søplete reklame både midt i og mellom filmer og programmer. Nå ser jeg i utgangspunktet veldig lite TV som det er, men på gutterommet på loftet har jeg OLED med NRK app, så jeg kan streame enten direkte eller finne dokumentarer og andre programmer ved ønske og behov. Plager meg ikke nevneverdig å betale litt for det brede, kundevennlige utvalget og tilgjengeligheten NRK tilbyr.

For ikke å snakke om Fantorangen-appen jeg har installert på telefonen, som er en storfavoritt hos to-åringen i huset, og som kan brukes til effektiv distraksjon omrent hvor som helst hvis han kjeder seg eller har vondt i viljen sin. Bare den alene er verdt halve lisensen. ;D
Vel, dette er vel av den mest spekulative reklamen som finnes. Jeg mener av type Fantorangen/Blåfjell mm og alle produktene som dukker opp og som alle barn MÅ ha. Ikke reklame i NRK - bare piss :mad:
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.962
Antall liker
11.373
Sted
Ytterst i havgapet...
Vel, - reklame og reklame.. i NRK består det stort sett av annonser av typen "Programmet er sponset av...." - ikke endeløse tirader av regelrette fornærmelser mot voksne menneskers intelligens...
 

S. Lieng

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.05.2014
Innlegg
1.663
Antall liker
850
NRK sendingene er en kollektiv gode for alle som har en TV, som også vi som skattebetalere bidrar med, men for at det ikke skal bli urimelig mye utgifter for staten, må vi betale lisens. Omtrent på samme måte som med helsesystemet. Er det mulig å ha et litt videre syn enn bare lommeboka? Dess færre som betaler inn dess dårligere blir tilbudet. Jeg så litt på nyhetene på TV2 nå, og jeg må si at de rekker ikke opp til knærne på NRKnyhetene. Det meste var agurknyheter, med laaang reklame på hver side. Betaler gjerne 1300.- kroner et par ganger i året for å slippe reklame.
For de som ser NRK eller tv generelt så er dette et felles gode. Her i heimen har vi ikke tv og ikke noen dekodere. Er selv svært lite interessert i å betale for at andre skal se på dette. Men forstår logikken naturligvis og ønske om at det ikke skal bli for dyrt, eller dårlig tilbud og koste mer, men det var det med lommeboka da. De som ser NRK vil at alle skal spleise for å spare penger og de som ikke ser tv vil naturligvis også spare penger på noe man ikke benytter.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.382
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
NRK sendingene er en kollektiv gode for alle som har en TV, som også vi som skattebetalere bidrar med, men for at det ikke skal bli urimelig mye utgifter for staten, må vi betale lisens. Omtrent på samme måte som med helsesystemet. Er det mulig å ha et litt videre syn enn bare lommeboka? Dess færre som betaler inn dess dårligere blir tilbudet. Jeg så litt på nyhetene på TV2 nå, og jeg må si at de rekker ikke opp til knærne på NRKnyhetene. Det meste var agurknyheter, med laaang reklame på hver side. Betaler gjerne 1300.- kroner et par ganger i året for å slippe reklame.
Kunne ikke vært mer enig egentlig, er det noe jeg ikke kan fordra er det milevis med fordummende, søplete reklame både midt i og mellom filmer og programmer. Nå ser jeg i utgangspunktet veldig lite TV som det er, men på gutterommet på loftet har jeg OLED med NRK app, så jeg kan streame enten direkte eller finne dokumentarer og andre programmer ved ønske og behov. Plager meg ikke nevneverdig å betale litt for det brede, kundevennlige utvalget og tilgjengeligheten NRK tilbyr.

For ikke å snakke om Fantorangen-appen jeg har installert på telefonen, som er en storfavoritt hos to-åringen i huset, og som kan brukes til effektiv distraksjon omrent hvor som helst hvis han kjeder seg eller har vondt i viljen sin. Bare den alene er verdt halve lisensen. ;D
Vel, dette er vel av den mest spekulative reklamen som finnes. Jeg mener av type Fantorangen/Blåfjell mm og alle produktene som dukker opp og som alle barn MÅ ha. Ikke reklame i NRK - bare piss :mad:
Riktignok finnes det Fantorangen merchandise å få kjøpt noen steder, men har aldri sett at det har blitt reklamert for det på NRK. Dessuten er appen gratis, og midt i blinken for en to-åring som elsker Fantorangen. Jeg ser virkelig ikke problemet?
 

MML

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.02.2010
Innlegg
2.070
Antall liker
1.502
Torget vurderinger
1
Jeg hadde besøk av en hyggelig herremann som plomberte apparatet i dag. Dette besto egentlig av å trekke ut antenneinngangen* på apparatet med en tang. Dokumentert fjernet mottaker av autorisert personell og regner med å slippe lisensen etter dette.

*Er det i det hele tatt mulig å benytte en analog antenneinngang til å motta NRK?
Du gjorde vel dette fordi du ikke vil benytte deg av NRK´s tjenester så da er vel det likegyldig?
Korrekt, men er jo interessert i hvordan ting henger sammen allikevel. Som nevnt før betaler jeg NRK avgift hjemme med glede selv om jeg kunne sluppet for mange år siden. Ser kun via nettet hjemme. Dette gjelder imidlertid en skjerm som ble kjøpt inn på arbeidsplassen og da for å vise presentasjoner nå og da. Var ikke interessert i å betale 3000 kr til NRK for dette - spesielt siden jeg allerede betaler NRK-avgift hjemme.

Spørmålet var egentlig basert på at jeg ble noe overrasket over at lisenspengene skal avhenge av en analog antenneinngang. Jeg har ikke brukt slike analoge antenneinganger på sikekrt 20 år og trodde ikke at det fortsatt var mulig å ta inn noen sending med dettte. Derfor merkelig at lisensgrunnlaget skal avhenge av en slik meningsløs detalj?
 
Sist redigert:

JENO

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2003
Innlegg
2.598
Antall liker
1.377
Sted
Saksvik - Trøndelag
Symbolsk handling.

Og dere som ikke ser NRK tv - bruker dere heller ikke NRKs andre tjenester, som Nett-TV, radio, nyhetstjenester på nett, podcasts osv? Jeg vet at det kun er TV som er avgiftsbelagt, men i mitt hode er det bruken av alle disse andre tjenestene her i heimen som rettferdiggjør lisenspengene. Resten av NRK skal jo også driftes selv om det ikke er avgiftsbelagt.
 

WayAhead

Æresmedlem
Ble medlem
27.12.2017
Innlegg
14.625
Antall liker
3.439
Sted
Sky No Limit....
Torget vurderinger
0
Ser ingen TV relaterte ting på NRK. Så langt jeg gad følge med dvs for en del år siden synes jeg at NRK i sin streben i å være et alternativ til reklamekanalene ble dårligere og preget av barneradio og barnetv tendenser all round. Pleide å sveive innom på NRK radio inntil de DABkannibaliserte FMn.

Jeg ser heller ikke andre kanaler på TV grunnet reklame. Når jeg er på besøk hos andre som har TV på er det kun Betsson, Rise, Carew og Momondo i ruta støtt. Nope.

Har hatt et Dplay abb i perioder for å se Neste Sommer og Giertsen reklamefritt og tittet innom Rednexene og.
Nå er jo alle disse seriene fritt tilgjengelig for alle siden sesongene er over på TV. Dplay abb gir og tilgang til

TVNorge
FEM
MAX
VOX
Discovery
Animal Planet
TLC
Investigation Discovery
Discovery Science
Discovery World

og en helvetes mengde programmer man kan se når man kan eller vil - reklamefritt.

Datts My TV.

NRK er en parkert koloss av leire og stål. Kneel Down And Bend Over...
 

S. Lieng

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.05.2014
Innlegg
1.663
Antall liker
850
Symbolsk handling.

Og dere som ikke ser NRK tv - bruker dere heller ikke NRKs andre tjenester, som Nett-TV, radio, nyhetstjenester på nett, podcasts osv? Jeg vet at det kun er TV som er avgiftsbelagt, men i mitt hode er det bruken av alle disse andre tjenestene her i heimen som rettferdiggjør lisenspengene. Resten av NRK skal jo også driftes selv om det ikke er avgiftsbelagt.
Radioen hjemme står på P4. Ellers går det i betalingstjenester som Netflix, HBO, Apple Movies og kjøp av fysisk medie. Så ser ikke hvordan NRK skal forsvare å kreve ei krone når jeg betaler for det jeg bruker andre steder. De får ta betalt på normalt vis de også og selge en tjeneste.
 
J

Jim I Hendriksen 2nd Edt.

Gjest
En interessant observasjon i denne debatten er at man ser på skriverier ellers på HFS hvem som "aldri" ser/hører på NRK.


we_are_what_we_watch_poster400x533.jpg
 
Sist redigert:

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.141
Antall liker
9.469
En interessant observasjon i denne debatten er at man ser på skriverier ellers på HFS hvem som "aldri" ser/hører på NRK.
Like interessant at de som "aldri" ser på TV har meget sterke meninger om laber kvalitet på programmene.
Kom igjen da, gutter. Kom ut av skapet og innrøm at dere er TV-slaver. Vi vet at dere smygtitter. ;)
 

S. Lieng

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.05.2014
Innlegg
1.663
Antall liker
850
En interessant observasjon i denne debatten er at man ser på skriverier ellers på HFS hvem som "aldri" ser/hører på NRK.
Like interessant at de som "aldri" ser på TV har meget sterke meninger om laber kvalitet på programmene.
Kom igjen da, gutter. Kom ut av skapet og innrøm at dere er TV-slaver. Vi vet at dere smygtitter. ;)
Tror det blir færre og færre som ser på tv. I hvert fall trenden blant min egen omgangskrets. Trenden er vel betalbare tjenester som Netflix, OBH, Apple etc. NRK vil derfor slite mer og mer for å få inn lisens da det er en avleggs avgift.
Har ikke engang en tv her i stua, kun projektor
 

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.063
Antall liker
7.917
Torget vurderinger
12
En interessant observasjon i denne debatten er at man ser på skriverier ellers på HFS hvem som "aldri" ser/hører på NRK.
Like interessant at de som "aldri" ser på TV har meget sterke meninger om laber kvalitet på programmene.
Kom igjen da, gutter. Kom ut av skapet og innrøm at dere er TV-slaver. Vi vet at dere smygtitter. ;)
Tror det blir færre og færre som ser på tv. I hvert fall trenden blant min egen omgangskrets. Trenden er vel betalbare tjenester som Netflix, OBH, Apple etc. NRK vil derfor slite mer og mer for å få inn lisens da det er en avleggs avgift.
Har ikke engang en tv her i stua, kun projektor
Netflix & co er vel ikke naturlige konkurrenter til NRK? Kanskje et lett supplement. God tv er mer enn lettbent underholdning.
 

skranglefant

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.11.2015
Innlegg
2.658
Antall liker
4.309
Sted
Bartistan
Litt langdryg lisensanekdote:

Jeg er en av dem som ikke ser TV, og har vært der siden jeg skrudde ned den da flett nye hitechsuperduper digitale parabolen fra ViaSat av veggen og drefsa den i søpla. Tipper dette var ca '02-03 eller deromkring?

En fin sommerdag, en del år seinere - det analoge TV-nettet var slukket men min antikke, analoge antenne stadig hang på veggen.
Mens jeg dreiv på med diverse hus&hage ute dukka det opp en lisenskontrollør i langt fremskreden alder.

Du har antenne men betaler ikke lisens. Har du TV, spurte han?
Joda, svarte jeg, og tilføyde at apparatet kun fungerte som en ren monitor for dvd/db-spilleren.
Han visste jo at jeg ikke hadde hatt tid/anledning til å fuske med oppsettet siden jeg var i full sving ute, så da jeg spurte om han ville være med inn så jeg kunne demonstrere riggen svarte han bare at 'næææ, vi sjække itj nyran te folk'.

Altså lot han meg slippe, på samme måte som han lot langtransportsjåfører, sjøfolk og andre som er mer borte enn hjemme slippe.
En høyst uventa konklusjon etter et høyst uventa besøk :)

Når alt det er sagt; jeg syns vi som nasjon trenger NRK mer og mer for hver dag som går, og er sjøl en tung Alltid Nyheter og P13 radiomisbruker.
 

Ingeniøren

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.11.2007
Innlegg
4.273
Antall liker
1.173
Sted
Tranby
Torget vurderinger
7
De som bruker YR bør vel og være med å betale gildet. Yr er et samarbeid mellom NRK og Meteorologisk Institutt.

Var det ikke snakk om at lisensen skulle erstattes av en media skatt ? Blir jo for dumt at om du skal betale NRK lisens eller ikke beror på om du har en TV med en funksjonell antenneinngang ingen bruker lenger, men har kanskje noe med at folk flest ikke er så teknisk bevandret….
 
Sist redigert:

S. Lieng

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.05.2014
Innlegg
1.663
Antall liker
850
En interessant observasjon i denne debatten er at man ser på skriverier ellers på HFS hvem som "aldri" ser/hører på NRK.
Like interessant at de som "aldri" ser på TV har meget sterke meninger om laber kvalitet på programmene.
Kom igjen da, gutter. Kom ut av skapet og innrøm at dere er TV-slaver. Vi vet at dere smygtitter. ;)
Tror det blir færre og færre som ser på tv. I hvert fall trenden blant min egen omgangskrets. Trenden er vel betalbare tjenester som Netflix, OBH, Apple etc. NRK vil derfor slite mer og mer for å få inn lisens da det er en avleggs avgift.
Har ikke engang en tv her i stua, kun projektor
Netflix & co er vel ikke naturlige konkurrenter til NRK? Kanskje et lett supplement. God tv er mer enn lettbent underholdning.
Hva er lettbent underholding? Jeg liker å se en god serie eller film. Andre har tv stående på som godt selskap og lar programmene dure å gå. Med allsang på grensen, Norge rundt og det der. Hver sin smak
 

S. Lieng

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.05.2014
Innlegg
1.663
Antall liker
850
De som bruker YR bør vel og være med å betale gildet. Yr er et samarbeid mellom NRK og Meteorologisk Institutt.

Var det ikke snakk om at lisensen skulle erstattes av en media skatt ? Blir jo for dumt at om du skal betale NRK lisens eller ikke beror på om du har en TV med en funksjonell antenneinngang ingen bruker lenger, men har kanskje noe med at folk flest ikke er så teknisk bevandret….

NRK-lisens bør betales av de som ser på NRK, på samme måte som at de som ser på Netflix betaler for dette. Helt greit at enkelte vil sponse andres tv-vaner, men det ønsker ikke jeg. Ønsker heller ikke å sponse media generelt. Klarer meg godt uten NRK, TV2, VG og Dagbladets venstrevridde ensformige tabloidnyheter
 

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.063
Antall liker
7.917
Torget vurderinger
12
Sykehusopphold bør vel betales av brukerne og skolene av de med skolebarn også ;)
 
C

cruiser

Gjest
Hvis man ikke ser verdien av en god allmenkringkaster i disse turbulente fakenews og sosialemedier tider.. man burde tenke lenger enn nesetippen..
 

S. Lieng

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.05.2014
Innlegg
1.663
Antall liker
850
Sykehusopphold bør vel betales av brukerne og skolene av de med skolebarn også ;)
Ja, delvis. Betaler hver gang jeg er på offentlig sykehus og privat for den del. Har også betalt for skoler jeg har gått på. Men dette kan ikke sammenlignes med å se på en tv-kanal. Alle må ha tilgang på skole og sykehus. Ingen trenger NRK. Noen ønsker det fremfor andre kanaler, men hvorfor skal de som ønsker å se på dette få alle andre til å støtte deres interesse? Det er ingen logisk grunn. jeg vil gjerne ha billigere veiavgift, men det ville vært veldig egoistisk å kreve at hele Norges befolkning skulle betale veiavgift, inkl de som ikke benytter veien om å dele kostnaden for at jeg selv skulle betalt mindre.
 
Topp Bunn