Må jeg måle rommet for å forstå akustikken?

Imagine

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.02.2014
Innlegg
3.656
Antall liker
859
Sted
osøyro
Tepper gjør så å si ingenting for hovedproblemet i de fleste rom. De stående bølgene.
Her er vi nok jeg uenig om det , bare teppet i stuen her gjør en god jobb , ellers må nå ørene mine være ødelagt. For slik som jeg har det nå spiller det utrolig bra , og jeg tipper på det har jeg tatt vekk vegg til vegg teppet her , så har jeg ville hadt store problemer.
 
Sist redigert:

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Innlegg
9.242
Antall liker
2.388
Torget vurderinger
13
Om du syntes tepper gjør mye for lyden hos deg tør jeg ikke tenke på hvordan du hadde opplevd forbedringene om du hadde brukt ordentlige akustiske produkter. Ett "vanlig" teppe har minimalt med påvirkning.
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Å være uenig med at tepper ikke gjør noe for stående bølger, det blir litt feil ja. Tror tceateam må lese innlegget til hifi akustikk på nytt.

Og som det også er nevnt, tepper er et svært båndbegrenset tiltak. En av grunnene til at en høyttaler som unngår gulvrefleksjoner helt har en stor fordel. Tross alt veldig vanskelig å gjøre noe fornuftig tiltak på gulvet hvis det skal se skapelig ut.
 

Imagine

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.02.2014
Innlegg
3.656
Antall liker
859
Sted
osøyro
ok jeg har skjønt pointet gutter , men da har jeg måtte vert heldig med rommet her. For det spiller ganske bra hos meg sikkert 10 gang bedre når primare i 22 dac kommer. Da må nå noe i denne stuen gjøre det akustisk tenkt , for har lyden vert elendig hos meg. Så har jeg gått drastisk til værs for og fått den lyden jeg har nå.
Så det dere mener da er dropp teppet , og legge parkett bruk akustiske plater/tiltak , så blir det mye bedre. Nå mener jeg i lytterommet når det kommer til akustiske tiltak der , når det kommer opp. For ta meg ikke feil gutter jeg er langt i fra utlært , så jeg tar i mot gjerne hjelp akustisk sett hva jeg skal gjøre i lytterommet mitt så kommer. Jeg hadde jo målinger fra rew her en stund tilbake , da vi tok en rom test når alle ting var på plass , her i stuen min og det var ikke mye og utsette på den kurven. For jeg vet formen på rommet har mye og si akustisk sett.
 

Imagine

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.02.2014
Innlegg
3.656
Antall liker
859
Sted
osøyro
Dette blir litt of topic her inne , men da får bare høvdingen fjerne det. Når jeg skriver ser jeg , så kunne jeg ha gjort om mye i fortellingene , jeg kunne først skrevet om stuen først og lytterommet etterpå , men som sagt sliter jeg sinnsykt med dysleksi. og når jeg skriver da så stokker det seg , feil oppi hodet så skriver jeg som jeg tenker. og innlegget ovenpå har jeg kunne redigert , men da har det tatt meg timer og fått det rett , og det gidder jeg ikke.
 

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Innlegg
12.507
Antall liker
2.953
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Skriv i vei du tceteam - vi henger nok med på det meste :)
Har et snev av det samme selv, så jeg vet hva det vil si å jobbe på plass ordene.

Bare behold teppet, det tar unna litt flutter-ekko fra gulvet. Gode greier.
Hvordan du skal gjøre det ellers i rommet, har jeg ingen formening om.

For egen del, er et tykt teppe mellom HT og lyttestol, gull verdt. Samt ca 5m2 med absorberende lydplater i taket i samme område. Ellers ingenting annet en møbler. Mulig jeg skal teste ut et par tube-traps.

Lykke til videre med å lage godlyd og spille god musikk i heimen :)
 

Imagine

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.02.2014
Innlegg
3.656
Antall liker
859
Sted
osøyro
Skriv i vei du tceteam - vi henger nok med på det meste :)
Har et snev av det samme selv, så jeg vet hva det vil si å jobbe på plass ordene.

Bare behold teppet, det tar unna litt flutter-ekko fra gulvet. Gode greier.
Hvordan du skal gjøre det ellers i rommet, har jeg ingen formening om.

For egen del, er et tykt teppe mellom HT og lyttestol, gull verdt. Samt ca 5m2 med absorberende lydplater i taket i samme område. Ellers ingenting annet en møbler. Mulig jeg skal teste ut et par tube-traps.

Lykke til videre med å lage godlyd og spille god musikk i heimen :)
Ja blir møbler i lytterommet, også absorberende lydplater, jeg og har sett litt dette med tube-traps det kommer jeg til og teste i lytterommet, det er jeg nødt til. Er mye bass blir hos meg, på grunn av dette blir en hjemme kino, men hoved fokus på 2.0 musikk. Er jo snakk om å teste xtz cinema 3x12 2 stk faktisk og disse subwoofrene er heavye saker. Og jeg skal oppnå lydnirvana , det har jeg bestemt meg på.
 
M

medlem215396

Gjest
Jeg har hatt ulike oppsett i dette rommet i flere år, uten å forstå akustikken. Billig, men særlig dyrere utstyr har vært inn- og ut av rommet. Misfornøyd, kortvarig fornøyd (med noen skiver) og sånn har det surret i ring. Kjøp, salg, kjøp og salg.
Tror ihvertfall sjøl at mye av hifi paranoiaen (som Vidar P liker å kalle det) ligger i dårlig akustikk og problem med å glede seg over musikken fra et kostbart anlegg.

Hos meg er det 3 tiltak som skiller seg ut.
1. Plassere høyttalerne riktig ift bak- og sidevegg samt riktig toe in.
Her er det store forskjeller og noen få cm kan gi store utslag. Ulike rom, men også ulike ht design/ egenskaper.

2. Dempe energien på veggen bak høyttalerne, særlig rett bak og i hjørnene.
Effekten er der på hele veggen. Litt uforutsigbart, størst effekt rett bak ht, men kanskje ikke det riktigste?

3. Dempe energien bak lytteposisjon. Her kan jeg demepe mye.
Har ht plassert på langvegg og gjør at jeg har lite luft bak lyttepos. Kun 70cm. Illusjonen av et større rom løses ved kraftig demping.

Når de riktige produkttypene er på plass ser jeg ikke bort ifra at noen av tiltakene kan fjernes eller reduseres. Madrasser og filleryer er kanskje ikke det mest effektive. Praktisk er det, åsiden rommet også benyttes til overnatting og rammemadrass og madrasser for øvrig relativt enkelt kan settes opp.
 

Imagine

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.02.2014
Innlegg
3.656
Antall liker
859
Sted
osøyro
Er sikker mye jeg kunne ha gjort her i stuen for og få det helt opptimalt , men det er en stue og en familie plass , må ta hensyn til familien. Møbler gjør mye trur jeg hos meg akustisk sett i stuen , men i lytterommet blir det ikke møbler som skal fylles opp , dette blir mitt rom mine regler enkelt og greit.
 
Topp Bunn