Må gode hifikabler være kostbare? NEI!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • kvasi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.09.2007
    Innlegg
    1.453
    Antall liker
    1.121
    men jeg foretrekker transparent elektronikk, kabling som ikke farger lyden i hørbar grad
    Jeg tenker at det garantert finnes forskjellige kabler med som farger lyden i forskjellig grad, og der er vi jo tydeligvis enige. Og nå er det jo opplest og vedtatt her at man ikke kan lese hva man får på innpakningen så da gjenstår det vel stort sett prøving og feiling før man er sikker på at man har kabelen man vil ha?

    Har forøvrig aldri ment å tillegge deg meninger, og jeg mener heller ikke at et "radom anlegg fra Ellos" blir himmelsk bra bare man putter på dyre nok kabler.
    Har ikke engang giddet å eksprimentere noe særlig med det hjemme hos meg selv, men jeg har hørt veldig tydelige forskjeller på kabler. Også mellom to relativt dyre fra samme produsent/merke.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Om du vil bruke det som virkemiddel til å tweake nyanser får være opp til deg, men jeg foretrekker transparent elektronikk, kabling som ikke farger lyden i hørbar grad, og å gjøre tweakingen på mer forutsigbar måte med en parametrisk equalizer. Vil jeg legge inn +0,2 dB med en oktav båndbredde sentrert på 8 kHz gjør jeg eksakt det. Da er det også lettere å forstå psykoakustikken rundt det. F eks opplevd høyde på lydbildet - hvordan ville du forskyve lydbildet 30 cm oppover eller strekke det i høyden ved å bytte kabler? Prøve og feile til "noe" tilfeldigvis hender, og så juble "hør, en forskjell!!"
    Så da er konklusjonen at 100 av 100 bør gjøre slik som du, for fremgangsmåten din er enkel, fool proof og trenger ikke mer kompetanse enn å skifte en kabel?
    Det er mulig den blir mer eksakt, men da er vi enige da om at en kabel kan forskyve lydbildet oppover med 30cm eller strekke det i høyden, for slike signifikante effekter (mfl.) erfarer man jo med kabelbytter - og det har vi jo påstått hele tiden til store protester....
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Om du vil bruke det som virkemiddel til å tweake nyanser får være opp til deg, men jeg foretrekker transparent elektronikk, kabling som ikke farger lyden i hørbar grad, og å gjøre tweakingen på mer forutsigbar måte med en parametrisk equalizer. Vil jeg legge inn +0,2 dB med en oktav båndbredde sentrert på 8 kHz gjør jeg eksakt det. Da er det også lettere å forstå psykoakustikken rundt det. F eks opplevd høyde på lydbildet - hvordan ville du forskyve lydbildet 30 cm oppover eller strekke det i høyden ved å bytte kabler? Prøve og feile til "noe" tilfeldigvis hender, og så juble "hør, en forskjell!!"
    Så da er konklusjonen at 100 av 100 bør gjøre slik som du, for fremgangsmåten din er enkel, fool proof og trenger ikke mer kompetanse enn å skifte en kabel?
    Nei, han spesifiserte jo nettopp at den ikke er det. Hva som virker fornuftig å gjøre er opp til den enkelte.

    Hvor er alle disse "store protestene"?
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    men jeg foretrekker transparent elektronikk, kabling som ikke farger lyden i hørbar grad
    Jeg tenker at det garantert finnes forskjellige kabler med som farger lyden i forskjellig grad, og der er vi jo tydeligvis enige. Og nå er det jo opplest og vedtatt her at man ikke kan lese hva man får på innpakningen så da gjenstår det vel stort sett prøving og feiling før man er sikker på at man har kabelen man vil ha?

    Har forøvrig aldri ment å tillegge deg meninger, og jeg mener heller ikke at et "radom anlegg fra Ellos" blir himmelsk bra bare man putter på dyre nok kabler.
    Har ikke engang giddet å eksprimentere noe særlig med det hjemme hos meg selv, men jeg har hørt veldig tydelige forskjeller på kabler. Også mellom to relativt dyre fra samme produsent/merke.

    Poenget er at dersom elektronikken ikke er feilkonstruert så låter alle kabler som ikke er for ekstremt
    konstruert "klin likt",det være seg NO Odin eller den kabel som følger med elektronikken.

    Siden jeg hører betydelig forskjell på 1,5m Claes Ohlson 4mm2 og 6mm2 og signalkabler
    er nok elektronikken min feilkonstruert,men det lever jeg godt med :).
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.063
    Antall liker
    7.917
    Torget vurderinger
    12
    Det er voldsomt tydelig at når Asbjørn overkjører kabelkoserne pga sin høye relevante kompetanse, så slås det tilbake med stråmenn og utdriting. Veldig sympatisk. Hva med å ta ballen i stedet?
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.338
    Antall liker
    8.433
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Men hvem av kablene fra Temp-Flex er det?
    Det er ingen av dem. NordOst har en egen produksjonslinje hos TempFlex. Kobberet/sølvet har en helt annen renhetsgrad enn de som går under TempFlex navnet.
    Interessant. Hvordan har du funnet ut dette? Kan man lese om dette noe sted?

    En egen produksjonslinje? Det høres vel litt drøyt ut. En egen spec kunne være plausibelt, men en egen ekstruderingslinje? ...
    For.å si det enkelt.
    Løyn og skrø alt sammen.
    Egen produksjonslinje.
    Heldigvis kan jeg såpas om materialer og sølv for den sin skyld.
    Påstander om så rent sølv. Så skal det foreligge sertifikater fra analyse.
    99.9% er rent sølv. Renere skal bevises utifra analyse.
    Svigerfar har jobbet med dette hele sitt liv.
    Dessuten har det i te betydning når det er rent sølv. Rent er rent.
    Men folk får tro hva de vill om betydningen av renhet.
     

    kvasi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.09.2007
    Innlegg
    1.453
    Antall liker
    1.121
    Det er voldsomt tydelig at når Asbjørn overkjører kabelkoserne pga sin høye relevante kompetanse, så slås det tilbake med stråmenn og utdriting. Veldig sympatisk. Hva med å ta ballen i stedet?
    For det første, føler man seg ekstra cool når man omtaler en gruppe meningsmotstandere med til dels ufine navn og betegnelser? Og hvem er det som prøver å drite ut hvem da?

    For det andre, overkjører nå egentlig Asbjørn noen? Jeg oppfatter det ikke sånn men derimot som en kar som helt klart har kompetanse og argumenterer ut i fra sitt synspunkt og prioritering.
    Passer bedre under både samtale, debatt, diskusjon osv osv i mi bok og ikke overkjøring.

    For det tredje kan det ikke være særlig stas å prøve å vinne en "debatt" ved å henvise til det noen andre sier.
     
    L

    larkus!

    Gjest
    "Egen produksjonslinje", var kanskje feil språkbruk, men hvis du sjekker de tekniske dataene på TempFlex sitt sortiment finner du ingen produkter som tilsvarer NO sine. Selv om mange her på HFS tror kablene til NO lages i Kina, er det neppe tvil om at de lages hos TempFlex.;)
    Påfallende likhet mellom lederene i Odin strømledningen, og Temp-Flex 141-1701 low loss coaxial cable strippet for ytterisolasjon og ytterskjerm?
    odin.jpg

    tempflex 2.jpg
     

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.062
    Antall liker
    4.940
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    Om du vil bruke det som virkemiddel til å tweake nyanser får være opp til deg, men jeg foretrekker transparent elektronikk, kabling som ikke farger lyden i hørbar grad, og å gjøre tweakingen på mer forutsigbar måte med en parametrisk equalizer. Vil jeg legge inn +0,2 dB med en oktav båndbredde sentrert på 8 kHz gjør jeg eksakt det. Da er det også lettere å forstå psykoakustikken rundt det. F eks opplevd høyde på lydbildet - hvordan ville du forskyve lydbildet 30 cm oppover eller strekke det i høyden ved å bytte kabler? Prøve og feile til "noe" tilfeldigvis hender, og så juble "hør, en forskjell!!"
    Så da er konklusjonen at 100 av 100 bør gjøre slik som du, for fremgangsmåten din er enkel, fool proof og trenger ikke mer kompetanse enn å skifte en kabel?
    Det er mulig den blir mer eksakt, men da er vi enige da om at en kabel kan forskyve lydbildet oppover med 30cm eller strekke det i høyden, for slike signifikante effekter (mfl.) erfarer man jo med kabelbytter - og det har vi jo påstått hele tiden til store protester....
    Dette er resirkulering av stråmenn. Asbjørn har nettopp forklart at en equalizer kan gjøre det samme, og eq-effekter av kabler har jeg jo gnålt om her inne ganske så lenge. Forskjellen er at en equalizer ikke koster all verden, og har enormt mange flere justeringsmuligheter enn akkurat dette. Kabler blir et svært dyrt lotteri, om man ønsker å bruke kabler for å tune frekvensresponsen.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Og mitt poeng er at dette har ikke vært mulig før nå :confused:
    Nå er det plutselig at det er billigere å kjøpe en equalizer enn en kabel for å oppnå samme ting som har blitt tema for diskusjonen.
     

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.062
    Antall liker
    4.940
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    ^ Plutselig? Dette har jo vært skrevet om i kabeltråder i årevis. Som nevnt: resirkulering av stråmenn.
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    Opplevd høyde?

    En trenger hverken spesielle høyttalere,elektronikk eller kabler for å få naturlig høydeplassering.
    Her varierer høyden med innspillingene.Fra normal kvinne/mannshøyde på vokal til at de på enkelte
    innspillinger er helt oppunder taket,og sjeldnere,pygme høyde.
    Like ens med andre instrumenter,høyde varier i all hovedsak med innspilling.

    Som oftest hos andre oppleves ingen høydeplassering.
    Alle lyder ligger på en linje mellom høyttalerne.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.958
    Antall liker
    11.371
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Hvor finnes denne høydeinformasjonen i dagens musikk, som i all hovedsak er mangekanalsopptak, ofte ikke engang gjort samtidig?
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    Hvor finnes denne høydeinformasjonen i dagens musikk, som i all hovedsak er mangekanalsopptak, ofte ikke engang gjort samtidig?
    "I dagens musikk".Vet ikke har ikke kjøpt ny-utgitt musikk de siste to tiår.

    Men prøv U2.Bad,husker ikke hvilket spor med mest høyde og på en av deres dobble samle CD,samme her ang. spor
    Peter Tosh,«Downpressor Man»
    The Trinity Session ,Cowboy Junkies
    Kari Bremnes,«Sangen om fyret ved Tornehamn» (live)
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.534
    Antall liker
    35.439
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Så da er konklusjonen at 100 av 100 bør gjøre slik som du, for fremgangsmåten din er enkel, fool proof og trenger ikke mer kompetanse enn å skifte en kabel?
    Det er mulig den blir mer eksakt, men da er vi enige da om at en kabel kan forskyve lydbildet oppover med 30cm eller strekke det i høyden, for slike signifikante effekter (mfl.) erfarer man jo med kabelbytter - og det har vi jo påstått hele tiden til store protester....
    Jeg har ikke sagt at alle bør gjøre som meg, men jeg sier gjerne en gang til at jeg ikke ser noe poeng å kaste bort penger på overprisede kabler i håp om at de skal gjøre "en forskjell". Jeg foretrekker langt mer presise og kontrollerbare virkemidler.

    Jeg vet ikke hvordan man justerer høyden på lydbildet med kabelbytter, ihvertfall ikke på noe kontrollert og forutsigbart vis. Min egen erfaring med diverse kabelbytter er at i verste fall skjer det såvidt "noe" med opplevd plassering og utklingning av enkelte detaljer i diskanten, men igjen har ikke jeg tenkt å betale fantasipriser for "hallelujah, jeg kan såvidt høre en forskjell!!!"

    Derimot vet jeg etterhvert hvordan jeg kan påvirke dette på kontrollert vis gjennom DSP med EQ-pådrag og med bruk av bakoverfyrende diskant for å belyse refleksjonspunkter. Aller enkleste måte er å slå den bakover/oppoverfyrende diskanten på eller av for å endre den vertikale spredningen. Det koster meg ikke en øre heller.

    Men du har unektelig et poeng i at det ikke behøves særlig kompetanse for å drive med kabelrulett. Jeg ville nok si det så sterkt som at det forutsetter begrenset forståelse i hvordan dingsene egentlig fungerer. Hvis ikke taper den magiske kraften seg ganske fort.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.534
    Antall liker
    35.439
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Men hvem av kablene fra Temp-Flex er det?
    Det er ingen av dem. NordOst har en egen produksjonslinje hos TempFlex. Kobberet/sølvet har en helt annen renhetsgrad enn de som går under TempFlex navnet.
    Interessant. Hvordan har du funnet ut dette? Kan man lese om dette noe sted?

    En egen produksjonslinje? Det høres vel litt drøyt ut. En egen spec kunne være plausibelt, men en egen ekstruderingslinje? ...
    For.å si det enkelt.
    Løyn og skrø alt sammen.
    Egen produksjonslinje.
    Heldigvis kan jeg såpas om materialer og sølv for den sin skyld.
    Påstander om så rent sølv. Så skal det foreligge sertifikater fra analyse.
    99.9% er rent sølv. Renere skal bevises utifra analyse.
    Svigerfar har jobbet med dette hele sitt liv.
    Dessuten har det i te betydning når det er rent sølv. Rent er rent.
    Men folk får tro hva de vill om betydningen av renhet.
    Dette kan forklare en del av hvorfor japanske hifi-produsenter har kunnet skryte av ikke-eksisterende renhetsgrader på kobber og sølv: Kobe Steel Scandal Goes Nuclear: Company Faked Data For Decades, Had A "Fraud Manual" | Zero Hedge
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Men du har unektelig et poeng i at det ikke behøves særlig kompetanse for å drive med kabelrulett. Jeg ville nok si det så sterkt som at det forutsetter begrenset forståelse i hvordan dingsene egentlig fungerer. Hvis ikke taper den magiske kraften seg ganske fort.
    Jaja, du skal ihverfall ha poeng for å fremlegge arrogansen på en sjarmerende måte :)

    Dessuten, den eq rattingen din; hvordan vet du at du ratter mot nøytralitet og ikke personlig preferanse - du er jo veldig opptatt av dette?
    Hvordan vet du at du har den optimale synergisettingen, generisk sett, og kan slå deg til ro med dette når det er så lett å manipulere lyden?
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.534
    Antall liker
    35.439
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg vet at jeg ratter eq mot personlig preferanse. Hvis avspillingskjeden forøvrig er nøytral og transparent, en automatisk høyttalerkorreksjon har gjort det den kan for å få frekvens- og fasegang innenfor +/-0,5 dB og 0,5 ms, målinger i lytteposisjon ikke viser nevneverdige avvik, og jeg fortsatt ikke synes at det låter helt slik jeg vil, er siste trinn å justere eq på gehør etter preferanse. Men da vil jeg vanligvis lytte, måle, skru, lytte, måle, skru, ... Målingene er en sikkerhet mot å skru seg helt bort, og bidrar også til å forstå hvorfor justering er nødvendig. Sist handlet det om etterklangstid ved forskjellige frekvenser sett gjennom hhv ørets integrasjonstid og REW's tidsvindu for målt frekvensgang. Ganske interessant, egentlig.

    Nå er jeg ganske fornøyd med hvordan det låter, men jeg ser av impulsmålingene at systemet ikke er tidskoherent ennå. Det er derfor jeg (langsomt) holder på å bygge fler forsterkerkanaler for å kunne koble bort de siste passive delefiltrene og kunne finjustere hvert element for å få dem til å summere koherent. Om det vil gjøre en hørbar forskjell vettafaen, men jeg er interessert i å finne ut. Og i motsetning til enkeltes misforståtte oppfatninger om tidsdomenet vs frekvensgang i kabler: Med seks FIR-baserte DSP-kanaler pr høyttaler kan jeg styre frekvens og fase helt uavhengig. Noen kabel med innebygget DSP har jeg ennå ikke sett.
     
    Sist redigert:

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Jeg vet at jeg ratter eq mot personlig preferanse. Hvis avspillingskjeden forøvrig er nøytral og transparent, en automatisk høyttalerkorreksjon har gjort det den kan for å få frekvens- og fasegang innenfor +/-0,5 dB og 0,5 ms, målinger i lytteposisjon ikke viser nevneverdige avvik, og jeg fortsatt ikke synes at det låter helt slik jeg vil, er siste trinn å justere eq på gehør etter preferanse. Men da vil jeg vanligvis lytte, måle, skru, lytte, måle, skru, ... Målingene er en sikkerhet mot å skru seg helt bort, og bidrar også til å forstå hvorfor justering er nødvendig. Sist handlet det om etterklangstid ved forskjellige frekvenser sett gjennom hhv ørets integrasjonstid og REW's tidsvindu for målt frekvensgang. Ganske interessant, egentlig.
    Ikke minst interessant at du mener at denne prosedyren bør jo alle andre i tillegg til deg selv gjennomføre i sitt anlegg ‘istedenfor å skifte en kabel’. Tror det kan være på sin plass med en realitetssjekk for andre enn bare oss kabelgutta.
    At dette kan fungere for deg, bestrider jeg dog ikke.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.534
    Antall liker
    35.439
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Som sagt: Jeg har IKKE sagt og mener IKKE at alle bør gjøre som meg. Les det jeg skriver, mann.

    Men jeg vil gjerne punktere det oppblåste bildet av at svartekunst med ledninger liksom skulle være noe ideal å trakte etter, og av at kunnskapsløse mystikere med selverklærte gullører skal være noenslags fasit på veien til god lyd. Eller på noe annet, for den del. Sorry, men sånt som 6Moons er bare ufrivillig komisk.
     
    Sist redigert:

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.164
    Antall liker
    4.331
    Torget vurderinger
    1
    Dersom vi et lite øyeblikk dreier over til EQ.

    Denne koster omtrent like mye som to meter Nordost TYR2 høyttalerledning:
    PQ-black_front.jpg

    https://spl.info/en/products/processing/pq/overview.html
    Analog 5 bånds parametrisk stereo EQ. Skikkelig knappeonani.

    Vurdert som EQ er jeg ikke i tvil om at den gir mer valuta for shillingen enn 2 meter Nordost Tyr2 høyttalerledning.

    For egen regning foretrekker jeg at ledningene ikke unødig later som de er EQ. Det koster heldigvis ikke en herregård.

    Det besynderlige er at det ikke ser ut til at Hifi-(nett)-butikkene selger nøytrale og transparente ledninger (jf. nettsidene til OHC, SWSG, klubben etc).

    mvh
    KJ
     
    Sist redigert:

    DagT

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.05.2013
    Innlegg
    2.568
    Antall liker
    3.136
    Sted
    Oslo
    For egen regning foretrekker jeg at ledningene ikke unødig later som de er EQ. Det koster heldigvis ikke en herregård.

    Det besynderlige er at det ikke ser ut til at Hifi-(nett)-butikkene selger nøytrale og transparente ledninger (jf. nettsidene til OHC, SWSG, klubben etc).
    Forestill deg en reklamekampanje med slagordet: «Gjør ingenting med lyden» :)
     
    • Liker
    Reaksjoner: KJ

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    For egen regning foretrekker jeg at ledningene ikke unødig later som de er EQ. Det koster heldigvis ikke en herregård.

    Det besynderlige er at det ikke ser ut til at Hifi-(nett)-butikkene selger nøytrale og transparente ledninger (jf. nettsidene til OHC, SWSG, klubben etc).
    Forestill deg en reklamekampanje med slagordet: «Gjør ingenting med lyden» :)
    Alle som mener at kabler virker som et filter og forringer lyden i mindre eller større grad vil vært enig i forslaget ditt.
    Men det blir kanskje som en receiver ‘denne har ikke tonekontroller innebygget’ så det vil nok funke dårlig som sales bull.
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.338
    Antall liker
    8.433
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    For egen regning foretrekker jeg at ledningene ikke unødig later som de er EQ. Det koster heldigvis ikke en herregård.

    Det besynderlige er at det ikke ser ut til at Hifi-(nett)-butikkene selger nøytrale og transparente ledninger (jf. nettsidene til OHC, SWSG, klubben etc).
    Forestill deg en reklamekampanje med slagordet: «Gjør ingenting med lyden» :)

    Men rekker helt frem og ser pen ut, og koster skjorta:)
     

    Kule-Trygve

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Innlegg
    2.596
    Antall liker
    289
    Opplevd høyde?

    En trenger hverken spesielle høyttalere,elektronikk eller kabler for å få naturlig høydeplassering.
    Her varierer høyden med innspillingene.Fra normal kvinne/mannshøyde på vokal til at de på enkelte
    innspillinger er helt oppunder taket,og sjeldnere,pygme høyde.
    Like ens med andre instrumenter,høyde varier i all hovedsak med innspilling.

    Som oftest hos andre oppleves ingen høydeplassering.
    Alle lyder ligger på en linje mellom høyttalerne.
    Men nå må du nå forstå at du sitter håpløst fast i hva vi kan kalle Den Virkelige Lyden. Her diskuteres Den Alternative Lyden. Virkelig Lyd og Alternativ Lyd har bare noen få og tilfeldige fellestrekk, og har totalt forskjellige egenskaper. Teknikkene og utstyret som benyttes for å få dreis på de 2 ulike "lydene" er også som oftest totalt forskjellige og motstridende. Utstyrsegenskaper som er viktige for Den Virkelige Lyden, er for eksempel totalt uvesentlige for Den Alternative Lyden. Inntil videre lever Den Alternative Lyden en ussel og beskjeden tilværelse bortgjemt på internett, men bare vent til neste år så vil den feie over verden og forvise all kabelteori og annet tull som styrer Den Virkelige Lyden til et bortgjemt sted på det mørke nettet.
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    8.051
    Antall liker
    20.247
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Der blev i starten lagt op til, om folk kunne fremstille kabler til et par hundrede, som kunne hamle op med betydeligt dyrere færdige kabler.
    Nogle af jer med "blod på tanden" burde prøve disse:

    Piano 6/1 DIY interconnects [English]

    Lavede et par i balanceret version til en ven. Hans tilbagemelding var, at de ikke stod tilbage for hans Cardas Golden Cross. De er fremragende. Skulle dem, der har lyst, ha´ besær med at finde det originale IBM kabel, så send en PB. Har stadig nogle meter liggende til en billig mønt :)
     

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.062
    Antall liker
    4.940
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    Men nå må du nå forstå at du sitter håpløst fast i hva vi kan kalle Den Virkelige Lyden. Her diskuteres Den Alternative Lyden. Virkelig Lyd og Alternativ Lyd har bare noen få og tilfeldige fellestrekk, og har totalt forskjellige egenskaper. Teknikkene og utstyret som benyttes for å få dreis på de 2 ulike "lydene" er også som oftest totalt forskjellige og motstridende. Utstyrsegenskaper som er viktige for Den Virkelige Lyden, er for eksempel totalt uvesentlige for Den Alternative Lyden. Inntil videre lever Den Alternative Lyden en ussel og beskjeden tilværelse bortgjemt på internett, men bare vent til neste år så vil den feie over verden og forvise all kabelteori og annet tull som styrer Den Virkelige Lyden til et bortgjemt sted på det mørke nettet.
    Dette høres ut som noe en som kalte seg for "Lyden av Opplevelser" kunne ha sagt. Har han oppstått igjen under nytt nick?
     

    sinep

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.09.2008
    Innlegg
    957
    Antall liker
    108
    Sted
    Vallhall
    Hele poenget er jo å legge tid og penger i de tingene som har betydning, og drite høyaktelsesfullt i overpriset dill som i verste fall bare utgjør små nyanseforskjeller. Bygg tingene riktig med hensyn til spredningskarakteristikk, frekvensgang, forvrengning, last- og kildeimpedanser i stedet. Faselineære FIR digitale dele- og korreksjonsfiltre kan gjøre ting som bare ikke er mulig å realisere i passive løsninger, inkludert både delefilter og LCR-egenskapene i kablingen.
    At du prøver å løse enkelte av disse problemene med EQ og akustikk, har jeg full forståelse for, det kunne jeg også fint ha gjort. Det jeg er opptatt av, er å løse problemer ved roten, der hvor problemene oppstår, og hvis et problem oppstår i signalkjeden, så prøver jeg å forstå hvorfor og hvordan jeg på enklest og billigst måte kan løse det problemet akkurat der. At du klarer å løse en del tonale problemer med EQ, betviler jeg selvfølgelig ikke i det hele tatt, men jeg har fint lite tro på at du klarer å løse problemer som kornete lyd, gjalling i mellomtone ("uren lyd"), pløsete bass osv. ved å justere noen frekvenser opp og ned. Hvis et frekvensområde høres ubehagelig ut, så blir det litt drøyt å bare fjerne hele området. Personlig tror dette kabelsurret dreier seg om små tidssavvik som skjer på signalnivå, f.eks. at små deler av signalet blir forskjøvet i tid, mens andre deler ikke blir det. Jeg kan i hvert fall ikke forstå hvorfor en kabel skal påvirke oppløsningen i et anlegg bare fordi det blir et ørlite dB-tap i et frekvensområde.
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.515
    Antall liker
    6.918
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Det jeg er opptatt av, er å løse problemer ved roten, der hvor problemene oppstår, og hvis et problem oppstår i signalkjeden, så prøver jeg å forstå hvorfor og hvordan jeg på enklest og billigst måte kan løse det problemet akkurat der.
    Du løser ikke problemene der de oppstår, om du prøver å fikse problemer i signalkjeden ved å bruke kabler. Du bruker fremdeles en EQ for å fikse et problem oppstått andre problemer, men EQ vha kabel er ikke konfigurerbar eller så lett forutsigbar, siden kabelens påvirkning er en interaksjon med det som står i begge endene av kabelen. Det er mao ikke enkelt, siden det ikke kan forutsies hvilke resultater du får. Om en benytter disse signaturproduktene til hifi-kabelfabrikkene, så er det heller ikke en billig løsning.

    Om du synes dsp eller analog eq er for billig, så er det bare å kjøpe toppmodellene til Accuphase. De koster flesk, men så ser de ut som en million stål, også. Minst like mye eierglede som et par dyre kabelstumper, for å si det slik...

    Johan-Kr
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.539
    Antall liker
    102.895
    Torget vurderinger
    23
    Ta heller problemet ved roten istedenfor å spenne penger på parfyme. It wears off....
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    Hele poenget er jo å legge tid og penger i de tingene som har betydning, og drite høyaktelsesfullt i overpriset dill som i verste fall bare utgjør små nyanseforskjeller. Bygg tingene riktig med hensyn til spredningskarakteristikk, frekvensgang, forvrengning, last- og kildeimpedanser i stedet. Faselineære FIR digitale dele- og korreksjonsfiltre kan gjøre ting som bare ikke er mulig å realisere i passive løsninger, inkludert både delefilter og LCR-egenskapene i kablingen.
    At du prøver å løse enkelte av disse problemene med EQ og akustikk, har jeg full forståelse for, det kunne jeg også fint ha gjort. Det jeg er opptatt av, er å løse problemer ved roten, der hvor problemene oppstår, og hvis et problem oppstår i signalkjeden, så prøver jeg å forstå hvorfor og hvordan jeg på enklest og billigst måte kan løse det problemet akkurat der. At du klarer å løse en del tonale problemer med EQ, betviler jeg selvfølgelig ikke i det hele tatt, men jeg har fint lite tro på at du klarer å løse problemer som kornete lyd, gjalling i mellomtone ("uren lyd"), pløsete bass osv. ved å justere noen frekvenser opp og ned. Hvis et frekvensområde høres ubehagelig ut, så blir det litt drøyt å bare fjerne hele området. Personlig tror dette kabelsurret dreier seg om små tidssavvik som skjer på signalnivå, f.eks. at små deler av signalet blir forskjøvet i tid, mens andre deler ikke blir det. Jeg kan i hvert fall ikke forstå hvorfor en kabel skal påvirke oppløsningen i et anlegg bare fordi det blir et ørlite dB-tap i et frekvensområde.

    Har nå forsøkt akustikk behandling og kjøpt etter råd fra "kvålsvoll" en EQ.
    Like forbannet blir lydpåvirkning mht oppløsning,grov/finkornethet
    ullen/rotet,uklar lyd en sak kabelsak.At enkelte ikke evner å høre det
    er en annen sak.Om noen vil bruke millioner på kabler er den enkeltes avgjørelse,
    og ikke noe som burde være en sak på HFS.

    sh.jpg


    akustikk.jpg
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    12 sider på tre dager - og det totalt uten noe nytt. Hmm - ikke så verst, selv til en kabeltråd å være.
     

    el_mariachi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    5.636
    Antall liker
    394
    Har nå forsøkt akustikk behandling og kjøpt etter råd fra "kvålsvoll" en EQ.
    Like forbannet blir lydpåvirkning mht oppløsning,grov/finkornethet
    ullen/rotet,uklar lyd en sak kabelsak.
    Spøker du eller?

    Hvis ikke, hva hadde du ventet deg? Jeg mener 60-70 råtne skyvepotmetere fra 80-tallet?

    Om noen vil bruke millioner på kabler er den enkeltes avgjørelse,
    og ikke noe som burde være en sak på HFS.
    Hvor så, hvis ikke på HFS? På forum for kjerringråd og engleskoler?
     

    lyntoft!

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.05.2008
    Innlegg
    1.427
    Antall liker
    803
    Sted
    Kløfta
    Torget vurderinger
    1
    ^
    Er nok en morsomhet
    "EQ er EQ" vs " kabel er kabel " du vet.
    Ikke noen god sammenligning men litt vittig da.
     
    L

    larkus!

    Gjest
    Har nå forsøkt akustikk behandling og kjøpt etter råd fra "kvålsvoll" en EQ.
    Like forbannet blir lydpåvirkning mht oppløsning,grov/finkornethet
    ullen/rotet,uklar lyd en sak kabelsak.At enkelte ikke evner å høre det
    er en annen sak.Om noen vil bruke millioner på kabler er den enkeltes avgjørelse,
    og ikke noe som burde være en sak på HFS.
    Er anlegget tilkoblet ujordet kurs? Bruker du skjermede strømledninger?
    Kanskje du kommer på sporet av "problemet" her:
    http://www.hifisentralen.no/forumet/tech-hja-rnet/89716-skjermet-stra-mkabel-ujordet-stra-mkurs.html
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    Har nå forsøkt akustikk behandling og kjøpt etter råd fra "kvålsvoll" en EQ.
    Like forbannet blir lydpåvirkning mht oppløsning,grov/finkornethet
    ullen/rotet,uklar lyd en sak kabelsak.
    Spøker du eller?

    Hvis ikke, hva hadde du ventet deg? Jeg mener 60-70 råtne skyvepotmetere fra 80-tallet?

    Om noen vil bruke millioner på kabler er den enkeltes avgjørelse,
    og ikke noe som burde være en sak på HFS.
    Hvor så, hvis ikke på HFS? På forum for kjerringråd og engleskoler?
    Potmeter,nyrenset og fine,samt nye Elna Silmic i strømforsyningen og rep av elendig jobb
    utført tidligere med bl.a manglende lodding og ic.Helt ok EQ nå.

    Rart dette med kabler og pris,tidvis menes det at hva folk bruker pengene sine på
    har dere ikke noe med det,men når argumentasjoner begynner å mangle kommer pris opp.
    Pris er og blir enkeltmenneskets sak.Ser ut til at kabelskeptikerne er en gjeng med
    kommunister som er i mot frie markedskrefter og prissetting og mot mangfoldet.
     

    el_mariachi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    5.636
    Antall liker
    394
    Potmeter,nyrenset og fine,samt nye Elna Silmic i strømforsyningen og rep av elendig jobb
    utført tidligere med bl.a manglende lodding og ic.Helt ok EQ nå.
    Er vel mulig det kan være noe å hente på å prøve noe som er av nyere opprinnelsen, 30-40 år kanksje.
     
    L

    larkus!

    Gjest
    Nå skal jeg snekre sammen "verdens beste" signalledning. Garantert like god eller bedre enn alt av overprisete highend-ledninger.:cool:

    Fra Elfa, kr. 375.- for tre meter. Expresslevering på døra, 1-2 dager
    RG-koaksialkabel 7 x 0.75 mm Kobbertråd, sølvbelagt Svart, HFX50, Bedea
    Bedea Coax.jpg

    Frekvens maks. 3 GHz
    Diameter kabel 0.75 mm
    Kapasitans 101 pF/m
    ø Sheath 7.24 mm
    Mantel PE
    Skjermingsmateriale Dobbel kobberflette, Sølvbelagt
    Produsent Artikkel n° 3774

    RCA-plugger av forrykende kvalitet. Kr. 110,- for 8 stk.
    RCA.jpg

    RCA Phone Plug Audio RCA Plug Connector 24K Gold Plated E0003 – Home | Eastone Technology

    Nok til to kabler. Totalpris kr. 485,-Mer trenger gode hifi signalledninger ikke koste:)
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn