Må brannvarsleren min ha Duracell batteri?

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Antall liker
4.509
Torget vurderinger
96
Skulle ta en runde og skifte batteri i varslerne her i huset . Bak på disse står det at funksjoner kan skades om man bruker
andre typer batteri enn de som er listet opp. Kan dette virkelig stemme, eller får produsenten betalt for å anbefale
Duracell, Energizer etc.? Et 9V batteri er vel et 9V batteri?

Roald

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2005
Antall liker
3.191
Torget vurderinger
1
Drit i merket, kjøpt og betalt men det er forskjell på utladningskurven og kvalitet, skal du ha mest valuta for pengene må du finne uavhengig test.

Viktigst av alt at den fungerer, sjekkes med test knappen regelmessig

MaKi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2005
Antall liker
233
Torget vurderinger
4
Batteriene skifter man hvert på den offisielle dagen som er 01.12. Da bruker man ett hvilket som helst normalt butikkmerke. De holder i ett år.

I tillegg lager man branninstruks for husstandens medlemmer, slik at alle vet hva de skal gjøre ved brann. Er du skikkelig geek, gjør du avtale med naboer om øvelse ett par ganger i året, midt på natten. Da får dere se om dere har øvd nok ;)

Røykvarsleren er det eneste man har i huset som kan redde deg hvis det brenner.

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.605
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Ja, man kan bruke hva som helst så lenge det er samme type batteri!

Jeg har investert en del i brannvarsling. Har for tiden 5 stk høykvalitet seriekoblete røykvarslere i vår etage. Seriekoblingen gjør at hvis en starter så starter alle - og jeg kan love deg at du hører det. De er også koblet til alarmen. Blir noen batteriskift, men har etterhvert investert i en god haug med oppladbare batterier så da går det greit!

Mvh
OMF

kneip

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.04.2010
Antall liker
0
MaHa skrev:
Røykvarsleren er det eneste man har i huset som kan redde deg hvis det brenner.
Forsikringsduden rynket litt på nesa når jeg sa at jeg egentlig driter i huset, så lenge alle kommer seg ut i tide. Derfor har jeg seriekoblede varslere i alle etasjer, en ekstra på vaskerommet, for brannmannkompisen min sier at tørketrommel og vaskemaskin er gjengangere, og en ekstra på hvert soverom for å være sikker på å våkne.
Jeg bruker lithiumbatterier som varer i årevis, 10 år visstnok. Viktig å sjekke dem innimellom da.

MaKi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2005
Antall liker
233
Torget vurderinger
4
Jeg er også forsikringsdude. Det er som musikk i mine ører når jeg leser dere tar skadeforebygging på alvor. Det er faktisk mer i ens egen interesse å overleve enn selskapets, tro det eller ei :D

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Antall liker
4.509
Torget vurderinger
96
Takker for svar. Da skifter jeg ut alle :) Har en kombinasjon av ioniske og optiske varslere, og to i serie trådløst hvor en er i kjeller og den andre
oppe i gangen utenfor soverommet.

Roald

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2005
Antall liker
3.191
Torget vurderinger
1
@OMF Hvorfor ikke bruke alarmen til brann også? de fleste har mulighet for det, går ikke det kan du koble til en trafo med batteri backup så slipper du all byttingen.

Jeg har FG godkjent brann/ innbruddsalarm ingen grunn til å bli en del av statistikken

MaKi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2005
Antall liker
233
Torget vurderinger
4
Da gjenstår det bare å sjekke brannslukningsutstyr :D

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.605
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Roald skrev:
@OMF Hvorfor ikke bruke alarmen til brann også? de fleste har mulighet for det, går ikke det kan du koble til en trafo med batteri backup så slipper du all byttingen.

Jeg har FG godkjent brann/ innbruddsalarm ingen grunn til å bli en del av statistikken
Vel...i det gamle huset uten alarm hadde jeg 4 stk seriekoplede! Når vi installerte alarm her i huset så har vel den 4 bevegelses sensorer og 2 røykvarslere. Men alle sammen går på batteri!

Mvh
OMF

Delle

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.03.2007
Antall liker
278
De fleste røykvarslere gir fra seg små varselpip når batteriet begynner å bli dårlig. Hvis du da bruker alkaliske batterier kan du risikere at
disse signalene varer i så kort tid at du ikke oppfatter dem, hvis du fx. ikke er hjemme når dette starter. Dette skyldes at alkaliske batterier har en mye brattere utladningskurve enn gammeldagse brunstensbatterier. Så derfor: Bruk billige batterier, så er du sikker på at du får med deg varselsignalet om at det er på tide å bytte.

Mvh

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.509
Torget vurderinger
0
Delle har helt rett !! Dyre alkaliske batterier er ikke det beste. Trafo med battribackup er ikke så dumt. Men i den store sammenhengen er det vi bruker til røykvarselrbatterier knapt pølseskinn i slaktetida !

Glem ikke å anskaffe slukkeutstyr.
Jeg har både skum 9 liter og pulver 6 kg stående i bunn og topp av trappa, Uansett om jeg vil opp eller ned står det der jeg trenger det! Samme bestykkning ved alle ildsteder, på kjøkkenet - som også har et branteppe, og et sett ekstra på loftstua slik at alle soverom har tilgang.

Sammenleggbar brannstige på den ene gavelveggen er også en grei investering, ( et par tusen tror jeg det var ) alternativ fluktrute over garasjetak på den andre gavelen. I garasje/verksted har jeg fire 6 kilos pulverapparat.

Alle rom har seriekoblede brannvarslere, kun vaskerom og kjøkken som ikke har fordi temp.stigningsvarsler var så hysterisk dyrt den gangen jeg laget anlegget. Nå er varslerne så gamle at hele anlegget skal byttes ut, og da kommer også vaskerom og kjøkken inn i systemet. "Hardwire" og ikke trådløst for meg, rørene ble lagt inn da jeg bygget. Men ikke glem at røykvarslere har en "best før" dato. Er de du har gamle er det greit å bytte i nye.

Chalshus

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
4.407
Sted
Horten
Torget vurderinger
8
Røykvarslere/detektorer bør ikke overstige 10 års alder.

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Antall liker
4.509
Torget vurderinger
96
C. Alshus skrev:
Har også hørt dette. Hva er den tekniske forklaringen på at de skal bli dårlige etter 10 år? Her i huset, som vi kjøpte i fjor, henger noen eldgamle varslere. Har testet dem både med knappen og røyk, de funker som bare det. Lysdioden blinker jevnlig, og de ga fra seg små pip da batteriet ebbet ut. Men for sikkerhets skyld har jeg jo kjøpt nye, men de gamle henger der som ekstra varslere. Taket er så stygt under der også ;)

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Antall liker
7.556
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
All elektronikk eldes, og siden en ønsker maksimal pålitelighet, så er 10 år levetid regnet som en fornuftig verdi for å sikre at røkvarsleren skal fungere dersom en trenger den, og også for å sikre seg mot falske alarmer.

Strålingskilden i røykvarsleren er Americium, med en halveringstid på 141 år, så dette er ikke en faktor.

Johan-Kr

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Antall liker
1.334
Sted
Nadadouro, Portugal
C. Alshus skrev:
Helt korrekt.
Vi måtte skifte det oppladbare batteriet i brannvarslingssystemet i blokken, og vi manglet på mystisk vis en brannvarsler i trappen. Firmaet gjorde meg da oppmerksom på 10 års reglen, og at de gamle ikke lenger er godkjente.
Alle varslere er nu skiftet til nye modeller. Kanskje ikke nødvendigt men nu er ting hvertfald i orden.

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
713
Torget vurderinger
1
Polkagris skrev:
Skulle ta en runde og skifte batteri i varslerne her i huset . Bak på disse står det at funksjoner kan skades om man bruker
andre typer batteri enn de som er listet opp. Kan dette virkelig stemme, eller får produsenten betalt for å anbefale
Jeg har enoptisk varsler som MÅ ha Duracell. Tro det eller ei! Gikk ikke på Energizer eller de fleste andre merker, prøvde hardt, fikk den omsider til å gå på et jallamerke. Må ha noe med indre resistans å gjøre.

N

nb

Gjest
Polkagris skrev:
Har også hørt dette. Hva er den tekniske forklaringen på at de skal bli dårlige etter 10 år?
Kanskje det er et problem at det samler seg fett og skit i de, særlig på kjøkken. Virker ikke helt urimelig at det kan gå ut over "responsen" uten at jeg vet noesomhelst om dette...

Veggen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.04.2006
Antall liker
6
Takker for nyttig påminnelse om å fornye brannvarslerparken.
Noen som har spesifikke modeller/merker å anbefale?

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.015
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Barbaresco skrev:
Polkagris skrev:
Jeg har enoptisk varsler som MÅ ha Duracell. Tro det eller ei! Gikk ikke på Energizer eller de fleste andre merker, prøvde hardt, fikk den omsider til å gå på et jallamerke. Må ha noe med indre resistans å gjøre.
Snodig, men til forskjell fra trådstarter så er din optisk. Det burde ikke ha noe å si trodde jeg, men de er nok mer avanserte enn en tradisjonell røykvarsler. Uansett så synes jeg det er snodig. At en helt vanlig varsler leveres med en liste om hva som funker er helst space for meg. Kassettspillere er kalibrert mot enkelte typer bånd, TDK eller BASF. Batterier? Come on, de ordinære røykvarslerne er ikke akkurat minicomputere. Men så er baluba ingen elektriker heller, så jeg taler helt sikkert mot bedre viten nå.

Det virker fornuftig å bruke gammeldagse batterier av den logiske årsaken som er nevnt over. Ikea har faktisk de beste batteriene av den typen. Når det gjelder alkaliske batterier så husker jeg en test i T3 eller Stuff som avslørte at det britiske markedets beste batterier var husmerket til Tesco. Andreplass gikk til Panasonic, tredje tror jeg kanskje var Energizer. Duracell kom faktisk et par plasser lenger ned, nesten på jumboplass. Testen bestod i antall spilletimer på en bestemt diskmann. For meg var det en relevant opplysning, for jeg hadde alltid med en slik på reise før jeg fikk laptop.

First Price er langtfra så jalla som man skulle tro. Det er mange fotofolk som bruker dem i større blitser. Jeg regner med at de har regnet på at det svarer seg i antall lysglimt pr. krone. Ikea har lenge vært anerkjent for sine ikke-alkaliske batterier. Selv har jeg nettopp kjøpt en pakke Landlord. Får jeg ånden tester jeg dem på blitsen.

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
713
Torget vurderinger
1
Fint tips, skal prøve First Price til forskjellig!

Blink pr krone er et greit kriterium. Jeg kjøpte samme varsler til mine foreldre, og min gamle far ble råhetset av Samvirkelagsbetjenten fordi han insisterte på Duracell etter ultimatum fra hans påståelige sønn doktoringeniøren. Men dess latterligere ble scenen! For volt var volt der på samvirkelaget. Energizer kom i hus, og røykvarsleren skrek. Kaninbatteri måtte til, fra en annen butikk.

Topp Bunn