Delle har helt rett !! Dyre alkaliske batterier er ikke det beste. Trafo med battribackup er ikke så dumt. Men i den store sammenhengen er det vi bruker til røykvarselrbatterier knapt pølseskinn i slaktetida !
Glem ikke å anskaffe slukkeutstyr.
Jeg har både skum 9 liter og pulver 6 kg stående i bunn og topp av trappa, Uansett om jeg vil opp eller ned står det der jeg trenger det! Samme bestykkning ved alle ildsteder, på kjøkkenet - som også har et branteppe, og et sett ekstra på loftstua slik at alle soverom har tilgang.
Sammenleggbar brannstige på den ene gavelveggen er også en grei investering, ( et par tusen tror jeg det var ) alternativ fluktrute over garasjetak på den andre gavelen. I garasje/verksted har jeg fire 6 kilos pulverapparat.
Alle rom har seriekoblede brannvarslere, kun vaskerom og kjøkken som ikke har fordi temp.stigningsvarsler var så hysterisk dyrt den gangen jeg laget anlegget. Nå er varslerne så gamle at hele anlegget skal byttes ut, og da kommer også vaskerom og kjøkken inn i systemet. "Hardwire" og ikke trådløst for meg, rørene ble lagt inn da jeg bygget. Men ikke glem at røykvarslere har en "best før" dato. Er de du har gamle er det greit å bytte i nye.