Lytteromproblem (stue)

O.J.B

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.11.2004
Innlegg
837
Antall liker
2
Jeg bruker stua som lytterom, og har et stort problem med ekko, grunnet murvegg bak høyttalerne, og veggen tvers over, de to veggene på siden er ikke mur, har møblert bra, og har også en del møbler.

Jeg har fine bassfeller i hjørnene, gardiner, og trepersienner foran vinduene, men det er altså murveggene som lager dette forbanna ekko opplegget!

Jeg har kjøpt 7 rockwool dempeplater på Byggmakker, og dette ble bare helt genialt!!

2 plater på veggen bak hver høyttaler, og førsterefleksjon på siden av høyttalerene, gjorde virkelig susen, rommet ble ganske dødt, selvsagt ikke HELT dødt, men slik at man fortsatt hører overtonene på piano, O.L.

Problemet er at jeg må ta bort alle platene etter hver lytteseanse, og ta de frem igjen NÅR jeg skal høre på musikk igjen, for platene er stygge, og kan ikke stå i stuen når fruen kommer hjem.

Spørsmålet mitt er, om det finnes noe slags lyddempende tapet, eller noe lignende, ett eller annet som fjerner "murekko" slik at fruen også blir fornøyd??!

Andre forslag? :) store tunge planter klarer vel ikke å dempe rommet slik som rockwool plater?

Setter pris på svar og\eller andre forslag :)

MVH
Ole B.
 

afoelges

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.04.2005
Innlegg
316
Antall liker
1
Du kan ikke bare sette rammer på platene og trekke dem i et akustisk transparent stoff da? Kan bli pene bilder av sånt... ;)
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.428
Antall liker
25.883
Torget vurderinger
24
Du finner ikke tapet (tynne saker) som fikser dette Borgenvik. Her må du nok tenke anderledes. Har selv gått for løsningen Attila skisserer (mitt anlegg).

Alternativet måtte i tilfelle være å fóre ut hele bakveggen, men det tipper jeg er uaktuelt...? Perforert gips, bakenforliggende hulrom og akustisk demping...
 

O.J.B

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.11.2004
Innlegg
837
Antall liker
2
Du finner ikke tapet (tynne saker) som fikser dette Borgenvik. Her må du nok tenke anderledes. Har selv gått for løsningen Attila skisserer (mitt anlegg).

Alternativet måtte i tilfelle være å fóre ut hele bakveggen, men det tipper jeg er uaktuelt...? Perforert gips, bakenforliggende hulrom og akustisk demping...
Tror jeg bare kler akustikkplatene til rockwool i stoff jeg, som ser ok ut. Det ble som sagt meget bra med disse platene...
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.428
Antall liker
25.883
Torget vurderinger
24
God idé Borgenvik. Har nevnt det før, men sier det igjen: Kjøp et stoff som er så løst vevd at du kan blåse igjennom det. Blir det for tett så reduserer det effekten. Lykke til.
 

plinius

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.06.2003
Innlegg
609
Antall liker
75
Sted
Drammen
Torget vurderinger
54
God idé Borgenvik. Har nevnt det før, men sier det igjen: Kjøp et stoff som er så løst vevd at du kan blåse igjennom det. Blir det for tett så reduserer det effekten. Lykke til.
Ser pent ut med de absorbentene du har.

Hvordan fester du dem til veggen?
 

Vegarron

Hi-Fi interessert
Ble medlem
07.10.2006
Innlegg
55
Antall liker
0
Hva slags deempeplater har du brukt?

Vanlig isolasjon fra Rockwool eller er det noe anna?

Vil disse støve i en stue, selv om man kler de inn?
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.428
Antall liker
25.883
Torget vurderinger
24
Mener det er Rockwool Akustikkplate, 80 mm. Du får disse med forseglet kant, men det begrenser bare støvingen. Men innkledd opplever jeg ikke mer støving med enn uten plater, men nå er ikke mine eksponert.
 

ayaboh

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Innlegg
1.690
Antall liker
7
Glava har noen fine plater som heter Ecophone (http://www.himlinger.no/default.asp?page=369) i 60x60 og 120x60. Disse er helt forseglet og har en forholdsvis hard overflate. Disse kan feks monteres som vanlige takplater med not og fjær, skrues fast, limes med dobbeltsidig tape osv. Fordelen med disse platene er at de er relativt tynne, og blir det for mye demping (for dødt) kan de males over med vanlig vannbasert maling og rulle. Har brukt disse i taket (malt), og på strategiske steder på veggene. Hvis du maler og lister rundt er de nesten usynlige.
 

gunni2

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
02.03.2006
Innlegg
117
Antall liker
0
Hadde også dette problemet tidligere. Har nå bokhyller langs veggen bak høyttalerene. Litt lav WAF faktor siden høyttalerene nødvendigvis må ha litt avstand til hyllene. Men ekkoet er borte !
 

kjoenik

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2005
Innlegg
4.284
Antall liker
2.290
Torget vurderinger
4
Det finnes akustikkdempende tapet. Så en annonse i et boligblad. Husker ikke hva det het. Hvis du snuser litt rundt finner du sikkert ut av det.
Sikkert bedre enn rein betong, men kan ikke forestille meg at det vil ha noen revolusjonerende effekt ::)
Tror jeg dropper den med "det er verdt et forsøk"...Er vel ikke bare bare å tapetsere stua for å sjekke om det funker ;)
 

O.J.B

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.11.2004
Innlegg
837
Antall liker
2
Det finnes akustikkdempende tapet. Så en annonse i et boligblad. Husker ikke hva det het. Hvis du snuser litt rundt finner du sikkert ut av det.
Sikkert bedre enn rein betong, men kan ikke forestille meg at det vil ha noen revolusjonerende effekt ::)
Tror jeg dropper den med "det er verdt et forsøk"...Er vel ikke bare bare å tapetsere stua for å sjekke om det funker ;)
Hehe, jeg tapetserer ikke stua bare for å "prøve" ;)

Jeg er meget fornøyd med akustikkplatene jeg, litt teit å ta de ut og inn hele tia, men de kan ikke bli stående uansett om de er kledd eller ikke(har en streng kone :p).

Får vente til den dagen vi flytter, slik at jeg kan få mitt eget lytterom :)

Takk for svar alle sammen!

MVH
Ole
 
Topp Bunn