Lytterom, plassering, etc.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Rocco

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.12.2005
    Antall liker
    0
    Det hadde vært moro om flere kunne legge ut bilder eller skisseringer, og mål av høytalerplasseringer.

Dette er ekstremt viktig, og kanskje noen her inne kunne få noen gode råd på veien.

Skal legge ut både bilder og skisseringer senere, men det er datakunnskapene da.

T

theStig

Gjest
    Her er mitt.... Tegningene mine er ikke 100% korrekte plasseringmessig.

Satelittene (hvis man kan kalle høyttalere på 110 kg noe sånt) står ca. 1,1 m fra frontvegg, og 1,2 m fra sideveggene. En ugunstig plassering hvis man skal ha bra bass, men jeg deler jo ved 100 Hz uansett. Subwooferne står 90 cm fra frontvegg, og 1,5 m fra sidevegg. Avstandene er regnet til senter av høyttalerelementene.

Som man ser lytter jeg på lengderetningen, og sitter godt innenfor midten av rommet. Stereobredden har jeg valgt til mer enn normalt, jeg liker det litt bredt nemlig...

Link til artikkel om rommet mitt:
    http://member.newsguy.com/~stigerik/html/my_listening_room.html

Vedlegg

Rocco

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.12.2005
    Antall liker
    0
    Du har m.a.o. et lytterom på hele 35 kvm., og det er vel kanskje noe stort, men uansett likte skisseringen din meget godt.

ER DET INGEN FLERE SOM VIL DELE ROMMET "SITT" MED OSS ANDRE?.

??? ??? ??? ???.

Her er mitt.... Tegningene mine er ikke 100% korrekte plasseringmessig.

Satelittene (hvis man kan kalle høyttalere på 110 kg noe sånt) står ca. 1,1 m fra frontvegg, og 1,2 m fra sideveggene. En ugunstig plassering hvis man skal ha bra bass, men jeg deler jo ved 100 Hz uansett. Subwooferne står 90 cm fra frontvegg, og 1,5 m fra sidevegg. Avstandene er regnet til senter av høyttalerelementene.

Som man ser lytter jeg på lengderetningen, og sitter godt innenfor midten av rommet. Stereobredden har jeg valgt til mer enn normalt, jeg liker det litt bredt nemlig...

Link til artikkel om rommet mitt:
    http://member.newsguy.com/~stigerik/html/my_listening_room.html

Vedlegg

Rocco

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.12.2005
    Antall liker
    0
    Så på bildene dine også, og det er farlig nær det samme som Eltek har gjort i lytterommet sitt, og de er jo proffosjonelle innen selvbygg av høytalere, og accustikk.

Det var faktisk også her jeg kjøpte db måleren i forrige uke, og målingene viser som "alle" veit (og Flinkgutt) at dette rommet har "GUD" glemt :p.

Du har m.a.o. et lytterom på hele 35 kvm., og det er vel kanskje noe stort, men uansett likte skisseringen din meget godt.

ER DET INGEN FLERE SOM VIL DELE ROMMET "SITT" MED OSS ANDRE?.

??? ??? ??? ???.

T

theStig

Gjest
    Jeg er sterkt uenig i at rommet mitt sammenlignes med Eltek sitt. Det er snakk om meget forskjellige design, og meget forskjellige resultater også.

Er 35 m2 et "stort" rom? Jeg skulle gjerne hatt 100 m2 jeg, og 5 meter under taket.

Rocco

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.12.2005
    Antall liker
    0
    Det er vanskelig å se utifra bilder og skisseringer, men det ser ut som dere har den samme idelogien, m.a.o. har gjort tingene riktige.

Det med Eltek var kanskje en dårlig sammenligning, men uansett et sånn rom vil jeg ha engang.

Jeg er sterkt uenig i at rommet mitt sammenlignes med Eltek sitt. Det er snakk om meget forskjellige design, og meget forskjellige resultater også.

Er 35 m2 et "stort" rom? Jeg skulle gjerne hatt 100 m2 jeg, og 5 meter under taket.

T

theStig

Gjest
    Eltek sitt rom er et middels bra forsøk på å få til et rom som funker med høyttalere overalt. Omtrent halve veggflaten er dempet i hele rommet. Dette gir ikke en perfekt "dead-end" noe sted (dvs. man vil ha uønskede refleksjoner), og dessuten blir rommet ukomfortabelt dødt å være i. Det Eltek heller burde gjort er å lage 3 demorom, ett skikkelig LEDE rom (slik som mitt eget) for high-end saker, ett generelt lett dempet rom for hjemmekino, og et rom til for alt det andre, PA og sånt.

T

theStig

Gjest
    Låter vel litt skeivt dette her? Mye refleksjoner på den ene sida.

topline

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2005
    Antall liker
    0
    Refleksjoner:

Hei André!
    Når jeg ser tegningen nå, så lurer jeg på hvor stor effekt Daader har i hjørnene bak, da det ikke ser ut som om det kommer refleksjoner dit i noen særlig grad? Er kanskje her man bør prioritere vekk, om man ikke vil ha full pakke?

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    30.315
    Torget vurderinger
    28
    Jeg vet ikke Topline, men tror posisjon A er ment å ta tidlig andre-refleksjon. Husk, de bygger en del ut fra hjørnet. Så prioriteringen er jeg ikke helt sikker på. Jeg har nå innstallert DaaD i pos D og C, har Rockwool i refleksjonspunkt bak lytteposisjon, en stabel bøker i A1 og noen studioprodukter i A2. Blir nok DaaDer i A på sikt, om det da ikke blir nytt lytterom.

lydbjørn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.04.2005
    Antall liker
    50
    Sted
    Oslo
    Så du har kledd hele rommet, m.a.o. bygd et rom i rommet.

Tenkte jeg skulle legge ut "møkkarommet", men ved nærmere ettertanke så tror jeg programmet paint ikke egner seg noe særlig, og tror ikke mobben skal få noe ekstra og le av, for å være helt ærlig, det så ikke ut i måneskinn, så tar det en annen gang :'(.

Eltek sitt rom er et middels bra forsøk på å få til et rom som funker med høyttalere overalt. Omtrent halve veggflaten er dempet i hele rommet. Dette gir ikke en perfekt "dead-end" noe sted (dvs. man vil ha uønskede refleksjoner), og dessuten blir rommet ukomfortabelt dødt å være i. Det Eltek heller burde gjort er å lage 3 demorom, ett skikkelig LEDE rom (slik som mitt eget) for high-end saker, ett generelt lett dempet rom for hjemmekino, og et rom til for alt det andre, PA og sånt.

Vedlegg

Høvdingen

The big chief
    Administrator
    Ble medlem
    01.01.2001
    Antall liker
    6.445
    Torget vurderinger
    2
    Jeg tok bort innlegget til Back_Door da tegningen var altfor stor for siden.

Hvis du vil legge den ut igjen så vennligst lag en mindre tegning.

Mvh
    Høvdingen

B

Back_Door

Gjest
    Forstår at jeg har gjort et dårlig inntrykk i dag. Har selv fjernet samme tegning på en annen topic også. Det var egentlig ikke meningen at den skulle ta så mye plass :-[

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn