Diverse Lytterom hos forhandlere

brunBar

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.08.2021
Innlegg
663
Antall liker
691
Sted
Rogaland
Hørte på et par høyttalere i dag hos en forhandler. Jeg reagerte på trykket i bassen, noe selger forklarte med at det var slik pga rommet skulle være så nøytralt som mulig, "dødt". Er ikke første gangen jeg har opplevd dette, men da faktisk test av subber.

Stemmer dette, skal det være slik?
 

SigbergAudio

Bransjeaktør
Ble medlem
03.08.2005
Innlegg
3.143
Antall liker
6.611
Sted
Østlandet
Torget vurderinger
1
Du har jo ikke egentlig forklart hva du opplevde enda, så litt vanskelig å kommentere. Var trykket i bassen bra? Dårlig? Et "nøytralt" og godt dempet rom (hvis det er det dødt betyr i denne sammenhengen) gir ikke manglende trykk i bassen hvertfall, hvis det var det du opplevde.
 

brunBar

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.08.2021
Innlegg
663
Antall liker
691
Sted
Rogaland
Du har jo ikke egentlig forklart hva du opplevde enda, så litt vanskelig å kommentere. Var trykket i bassen bra? Dårlig? Et "nøytralt" og godt dempet rom (hvis det er det dødt betyr i denne sammenhengen) gir ikke manglende trykk i bassen hvertfall, hvis det var det du opplevde.
Trykket i bassen var fraværende.. men da er det anlegget
 
2

2xJ

Gjest
Så kommer det an på hva man er vandt til.. preferanser.. og hvilke høyttalere det ble spilt osv.. mange ukjente faktorer vi ikke vet om her
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.382
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
Hvis ting ikke låter bra på demo hos forhandler, så er vel det problem for forhandler. Hadde ikke gitt meg lyst til å handle iallfall.
 

brunBar

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.08.2021
Innlegg
663
Antall liker
691
Sted
Rogaland
Så kommer det an på hva man er vandt til.. preferanser.. og hvilke høyttalere det ble spilt osv.. mange ukjente faktorer vi ikke vet om her
Det kan godt hende det er rommet (eller plasseringen i rommet) og ikke høyttalerne, men at det "skal være sånn" er nok kanskje ikke helt sant.
Høytaleren jeg lyttet til hos forhandler hadde 12" bass .. mine egne høyttalere er 6.5" stativ, min ene referanse sang jeg testet var ghost med little miss sunshine som jeg tror har god nok innspilling/kvalitet
 

SigbergAudio

Bransjeaktør
Ble medlem
03.08.2005
Innlegg
3.143
Antall liker
6.611
Sted
Østlandet
Torget vurderinger
1
Høytaleren jeg lyttet til hos forhandler hadde 12" bass .. mine egne høyttalere er 6.5" stativ, min ene referanse sang jeg testet var ghost med little miss sunshine som jeg tror har god nok innspilling/kvalitet
Rom påvirker høyttalerne voldsomt, som gjør det vrient å lytte i butikk. Det kan låte dårlig i butikken og det kan låte bra i butikken, og begge deler kan gi en uriktig opplevelse sammenlignet med hva du får hjemme. Her på forumet vet vi jo da hverken hvilke høyttalere det var eller hvordan rommet var, så det blir ren spekulasjon. :)
 

Foss

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.11.2021
Innlegg
139
Antall liker
324
Sted
Kristiansand
En ok forhandler tilbyr vel hjemlån?

Som Sigberg sier, umulig å vite noe som helst om hvordan dette spiller hos deg.
 

skinnyboy

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.06.2003
Innlegg
838
Antall liker
419
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Uten konkret informasjon om hva ditt eget anlegg består av, høyttalere du har, størrelse på lytterom, så blir jo det bare spekulasjoner i denne tråden.

Hvilke høyttalere hørte du, og på hvilket utstyr, og hvilken størrelse var det på rommet?
 

brunBar

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.08.2021
Innlegg
663
Antall liker
691
Sted
Rogaland
Rom påvirker høyttalerne voldsomt, som gjør det vrient å lytte i butikk. Det kan låte dårlig i butikken og det kan låte bra i butikken, og begge deler kan gi en uriktig opplevelse sammenlignet med hva du får hjemme. Her på forumet vet vi jo da hverken hvilke høyttalere det var eller hvordan rommet var, så det blir ren spekulasjon. :)
Uten konkret informasjon om hva ditt eget anlegg består av, høyttalere du har, størrelse på lytterom, så blir jo det bare spekulasjoner i denne tråden.

Hvilke høyttalere hørte du, og på hvilket utstyr, og hvilken størrelse var det på rommet?
Høyttalerene var klipsch forte 4 med rør preamp og transistor effekt, + strømrens til 80 000 eller noe .. rommet ~20m2 rektangulært, høyttalere var plassert på oppmerkede punkter i rommet på langsiden

Rommet var i følge selger "dødt", "nøytralt". Altså et demo lytterom. Merket meg at det virket veldig bra i midtbass og oppover, men bassen i stortromme segmentet var på en måte flatt uten helt slagkraft hvis det gir mening. Den nådde på en måte ikke frem til meg rent fysisk. Jeg tror selger forstod hva jeg mente, og sa at det skyldtes det behandlede rommet. Det fikk meg til å lure, for skal ikke et behandlet lydrom hjelpe hele lydspekteret, bassen også?

Jeg har jo hele livet lyttet i vanlig stue eller gutterommet.

Jeg har lest at heritage serien har en egen type tørre bass, men jeg har opplevd det samme med svs pb sb1000.
Mitt eget anlegg er revel concerta2 m16 med sony stdn1080 receiver.

Ellers kommentar av høyttalerene:

Klassisk var de mye bedre på, opplevde de som luftige. Og jeg vet ikke hva fenomenet kalles, men det var som om lyden kom fra senter mellom de to høyttalerene, på en veldig samlet måte. Jeg opplever noe av det samme med mitt anlegg, men ikke så samlet/konsentrert.

Og servicen var upåklagelig, ble møtt med hjelp og satt opp til demorom på flekken og hyggelige selgere.
 

TGB

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2013
Innlegg
3.168
Antall liker
2.101
Sted
Asker
Torget vurderinger
1

Høyttalere går ikke veldig langt ned i frekvens. Horn medfører ofte også at de er litt foroverlente i lydbilde; en runde med DSP vil nok gjør verden en helt annen. De trenger nok også hjelp av en sub eller 2 for at det skal bli optimalt.
 

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Innlegg
6.599
Antall liker
3.137
Torget vurderinger
0
Hørte på et par høyttalere i dag hos en forhandler. Jeg reagerte på trykket i bassen, noe selger forklarte med at det var slik pga rommet skulle være så nøytralt som mulig, "dødt". Er ikke første gangen jeg har opplevd dette, men da faktisk test av subber.
Stemmer dette, skal det være slik?
Det greieste er å ha med egne test-spor for å verifisere frekvensresponsen og fasegangen i et Stereo-oppsett
slik at unødvendige og grunnløse spekulasjoner unngås i mest mulig grad... ;)
 
Topp Bunn