Lytterom, Akustikk og Rockwool

beewire

Medlem
Ble medlem
14.05.2013
Innlegg
20
Antall liker
4
Heisann!

Vedrørende lytterom og akustikk;

Er det noen som har erfaring med forskjellen på såkalte akustikk plater eller "eggekartonger" i skumplast, fremfor å ramme inn konvensjonell 2toms Rockwool og trekke denne i feks. filt?
Og, hvorvidt evnt. tykkelsen på Rockwoolen virkelig må overskride 2 tommer (5cm) for å gjøre nytten i et mindre rom?
 

EHED

Bransjeaktør
Ble medlem
15.03.2010
Innlegg
1.256
Antall liker
258
Sted
Nordby
Torget vurderinger
3
Rockwool-platene demper en god del lenger ned i frekvens enn "eggekartongene" og vil føre til en jevnere demping i rommet.
Den må ikke overskride 2 tommer, men jo tykkere de er, jo lenger ned i frekvens tar de. Litt luft bak vil også føre til at de tar lenger ned i frekvens.

Når det er sagt, så er det veldig mange som benytter 2 tommer, da de gjør mye positivt, samtidig som de ikke ødelegger det estetiske.
Skal man ha en "perfekt" demping ville jeg gått for 100mm med 50mm luft bake, men da begynner det å bygge ut litt.
Alternativet er å lage rammer trekt med f.eks. scenemolton langs hele veggen og lekte ut til du får plass til 100mm eller mer Rockwool.
 

beewire

Medlem
Ble medlem
14.05.2013
Innlegg
20
Antall liker
4
Rockwool-platene demper en god del lenger ned i frekvens enn "eggekartongene" og vil føre til en jevnere demping i rommet.
Den må ikke overskride 2 tommer, men jo tykkere de er, jo lenger ned i frekvens tar de. Litt luft bak vil også føre til at de tar lenger ned i frekvens.

Når det er sagt, så er det veldig mange som benytter 2 tommer, da de gjør mye positivt, samtidig som de ikke ødelegger det estetiske.
Skal man ha en "perfekt" demping ville jeg gått for 100mm med 50mm luft bake, men da begynner det å bygge ut litt.
Alternativet er å lage rammer trekt med f.eks. scenemolton langs hele veggen og lekte ut til du får plass til 100mm eller mer Rockwool.
Jeg merker meg du skriver "Rockwool plater", skiller disse seg ut fra standard Rockwool isolasjon som jeg rammer inn selv og henger ut fra veggen? Og, vil dette isåfall ha forskjellig effekt fra "Rockwool plater"? ..Føler på meg Rockwool plater er et ferdig produkt..
Takk for svar!!
 

EHED

Bransjeaktør
Ble medlem
15.03.2010
Innlegg
1.256
Antall liker
258
Sted
Nordby
Torget vurderinger
3
Får ønske deg velkommen til forumet først:)

Med Rockwool plater refererer jeg til det som nå heter Rockfon Industrial plater.
Dette er plater med litt høyere densitet enn vanlig Rockwool isolasjon og er lagd spesielt med tanke på bruk i himlinger o.l. for akustiske tiltak.
De er også mye stivere enn isolasjon, så enklere å f.eks. trekke over med stoff, etc.

De het før Rockwool Akustikkplater.
 

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Innlegg
14.282
Antall liker
11.061
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Kan man få kjøpt Rockfon plater hos byggvarehandel?
Jeg finner det ingen steder, og Rockwool oppgir ikke forhadlerliste for disse.
Samme gjelder Glava sine Ecophon, der oppgis det også at minimum ordre er på 300 kvadratmeter!
Jeg kunne tenke meg en pakke med plater, 4-8 stk, for å prøve meg fram med demping av refleksjoner fra vegg.
 

beewire

Medlem
Ble medlem
14.05.2013
Innlegg
20
Antall liker
4
Får ønske deg velkommen til forumet først:)

Med Rockwool plater refererer jeg til det som nå heter Rockfon Industrial plater.
Dette er plater med litt høyere densitet enn vanlig Rockwool isolasjon og er lagd spesielt med tanke på bruk i himlinger o.l. for akustiske tiltak.
De er også mye stivere enn isolasjon, så enklere å f.eks. trekke over med stoff, etc.

De het før Rockwool Akustikkplater.
Takk!
Dersom Rockfon plater har høyere densitet enn isolasjon tenker jeg at isolasjonen vil ha bedre effekt ift dimensjon, er dette riktig tenkt?
jeg hadde planlagt å lage noen rammer rundt isolasjon som jeg trakk og stiftet trekket i rammen.
Altså innrammet isolasjon i 1/2x2tommer lekt med trekk rundt.
 

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Innlegg
12.505
Antall liker
2.944
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Kan man få kjøpt Rockfon plater hos byggvarehandel?
Jeg finner det ingen steder, og Rockwool oppgir ikke forhadlerliste for disse.
Samme gjelder Glava sine Ecophon, der oppgis det også at minimum ordre er på 300 kvadratmeter!
Jeg kunne tenke meg en pakke med plater, 4-8 stk, for å prøve meg fram med demping av refleksjoner fra vegg.
Jeg har "noen" pakker med Rockfon 40mm liggende. Litt langt til Trheim kanskje....
 

kwa

Medlem
Ble medlem
21.05.2010
Innlegg
21
Antall liker
3
Torget vurderinger
2
Kan man få kjøpt Rockfon plater hos byggvarehandel?
Jeg finner det ingen steder, og Rockwool oppgir ikke forhadlerliste for disse.
Samme gjelder Glava sine Ecophon, der oppgis det også at minimum ordre er på 300 kvadratmeter!
Jeg kunne tenke meg en pakke med plater, 4-8 stk, for å prøve meg fram med demping av refleksjoner fra vegg.
Jeg har "noen" pakker med Rockfon 40mm liggende. Litt langt til Trheim kanskje....
Rockfon kjøper du hos Byggmakker. Du må bestille de. Bor du i Trondheim bestiller du hos BM og henter de på Rockwool på Leangen.
Du må bestille en hel pakke på 8 plater. Industrial koster ca 850,- pr. pakke. Frakt gratis da du henter selv.

Industrial er ikke kantforseglet. Men fikset dette med å legge en tynn MDF plate på baksida og trakk hele greia med stoff fra IKEA og stiftet.
 

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Innlegg
11.334
Antall liker
8.403
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
Kan man få kjøpt Rockfon plater hos byggvarehandel?
Jeg finner det ingen steder, og Rockwool oppgir ikke forhadlerliste for disse.
Samme gjelder Glava sine Ecophon, der oppgis det også at minimum ordre er på 300 kvadratmeter!
Jeg kunne tenke meg en pakke med plater, 4-8 stk, for å prøve meg fram med demping av refleksjoner fra vegg.
Jeg har "noen" pakker med Rockfon 40mm liggende. Litt langt til Trheim kanskje....
Rockfon kjøper du hos Byggmakker. Du må bestille de. Bor du i Trondheim bestiller du hos BM og henter de på Rockwool på Leangen.
Du må bestille en hel pakke på 8 plater. Industrial koster ca 850,- pr. pakke. Frakt gratis da du henter selv.

Industrial er ikke kantforseglet. Men fikset dette med å legge en tynn MDF plate på baksida og trakk hele greia med stoff fra IKEA og stiftet.
Dette blir litt galt.
Den må ikke tettes på baksiden, da lyden ikke får mulighet til å gå igjennom for så å returnere inn i platen igjen.
Efekten blir da mindre.
Lag heller en ramme rundt så den er åpen bak.
Det bør hvere like mye luft bak platen som den er tykk.

Steinar.
 

beewire

Medlem
Ble medlem
14.05.2013
Innlegg
20
Antall liker
4
Fremdeles forstår jeg ikke hva som gjør disse platene bedre eller mer effektive enn isolasjon i en ramme med trekk rundt. Og, ingen sier noe om dette.. .?
 

Elo

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.04.2010
Innlegg
842
Antall liker
224
Sted
Buskerud
Torget vurderinger
2
Hvilken isolasjon er det du tenker på?

Mvh
 

beewire

Medlem
Ble medlem
14.05.2013
Innlegg
20
Antall liker
4
Hvilken isolasjon er det du tenker på?

Mvh
tenker på Rockwoll da jeg ikke er fan av glassvatt, (Glava). Der finnes kanskje annet også?

Jeg har materialer i hus og tenkte lage noen smale rammeverk rundt Rockwool flak og trekke modulene med filt.

Jeg har aldri hatt en Rockfon plate mellom hendene, så det hadde vært veldig interessant om noen med erfaring fra disse kunne si hvorvidt og evnt hvordan de ville egne seg bedre. -Dette for å ikke kaste tid og materialer ut av vinduet (for å bruke det uttrykket).
Kanskje jeg heller burde spandere på meg Rockfon og transport av disse?
(jeg har nemlig ikke bil)

mvh og ha en god dag :)
 

Elo

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.04.2010
Innlegg
842
Antall liker
224
Sted
Buskerud
Torget vurderinger
2
Tror denne isolasjonen du tenker på er den samme som platene?

Mvh
 

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Innlegg
9.242
Antall liker
2.388
Torget vurderinger
13
Fremdeles forstår jeg ikke hva som gjør disse platene bedre eller mer effektive enn isolasjon i en ramme med trekk rundt. Og, ingen sier noe om dette.. .?
Se litt på målinger, akustikk plater eller absorbenter om du vil er spesielt utviklet for ikke å reflektere lyd.
 

Elo

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.04.2010
Innlegg
842
Antall liker
224
Sted
Buskerud
Torget vurderinger
2
"Vanlig isolasjon" er ikke det samme nei
Det er jeg klar over :)
Virket som trådstarter egentlig prater om det samme, men kaller det isolasjon..

Mulig jeg tar feil.
Trådstarter, følg tipsene til EHED og johnnygrandis!

Mvh
 

beewire

Medlem
Ble medlem
14.05.2013
Innlegg
20
Antall liker
4
Det blir liksom fort snakk om generelle industri produkt rett ut av pakken eller; ingenting.

Men innleggene har satt fart på tankene i rett bane, så:
Takk for innspillene, jeg tror jeg har funnet ut av det jeg lurte på.

(-Det blir ikke industristandard og produkter for generell akustikk regulering i mitt lytterom. Men, DIY "hifon" custom moduler).

Takk for tankegods godtfolk, ha en fin aften.
 
Topp Bunn