Lytterfaringer med Consonance Opera LP2.0 og litt til..

gut_man

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2004
Antall liker
3.186
Torget vurderinger
6
Re: Lytterfaringer med Consonance Opera LP2.0

Takker for ros og gratulasjoner. Jeg kvidde meg egentlig litt for å utbrodere mine inntrykk enda mer. Var ikke sikker på hvor interessante mine betraktninger og erfaringer var for andre. Når det er sagt, liker jeg å lese slike ting selv. Finner det både kunnskapsberikende og artig! Det er egentlig alt for skjeldent at man kan lese grundige evalueringer/erfaringer andre steder enn i audioblader. Hvorfor ikke flere legger litt mere arbeid i å beskrive sine oppleverlser forstår jeg egentlig ikke. Tenk på hvilke erfaringsgrunnlag som finnes bare her inne på hifisentralen. Det handler kanskje litt om janteloven, som forøvrig ikke oppleves like presserende her inne på vinylforumet som på andre underforum her inne på sentralen. Her diskuterer medlemmene på en forbilledlig høflig måte sammen. Se f.eks på kabelsidene, der hagler beskyldninger og ufinheter. Synes det er dumt, fordi det nok fører til at mange reserverer seg for å flagge sine erfaringer for høyt.
Så skryt til alle dere medvinylister for takhøyde og hensynsfullhet, kanskje vinylelskere er bedre mennesker?? En utfordring til de mer filosofisk anlagte av dere (Parelius?), noen som vil prøve seg på et ressonement som kan forklare hvorfor det oppleves slik? Kan det i det hele tatt forklares? Kanskje det heller ikke behøves en forklaring ;)?

Har nettopp vært i postkassa i håp om at det kanskje lå en pickup og et headshell der til meg.. Det gjorde det ikke! Har sendt posten noen mindre pene tanker den siste tiden. Først ventet jeg i sju dager på det nye drivverket mitt som ble sendt fra Nord Norge. Så må jeg igjen vente i uvisse om når neste nyervervelse kan forventes. Man blir jo noe tålmodig når nye dippedutter ventes i hus :-/. Posten Norge sliter for tiden. Har jo fått med meg at de ikke innfrir sine egne krav til effektiv postgang. Naboen (FallenA) fikk erfare dette da han samme dag bestilte varer fra Oslo og fra Australia. Gjett hvilken pakke som kom først fram ;D Det var den fra down under det gitt! Kanskje vi skulle gi postvesenet noen av de ivrige forståsegpåere som har effektivisert helsevesenet til bortimot det uforsvarlige! (gjett hvor jeg jobber?) Huff, det ble mye off topic dette her.... Tilbake til tema: Skal holde dere oppdatert med utviklingen, og hvilke forskjeller jeg opplever med nyere versjon av Grado reference...

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
314

Hei gut_man
Hvis spilleren "bare" tok 7 dager fra NN, så har du vært heldig. Når jeg bestiller noe,så går det som regel fra 7 til 14 dager før jeg har det. ( og enda kan det være sendt samme dag som bestilling)
Posten har rasjonalisert (les effektivisert) seg helt på RÆ_ A. Tidligere fikk en pakker på under uka fra hele norge (og fra utlandet og)

Synes du har fått en flott spiller til en rimelig pris. (angrer litt på at jeg ikke slo til selv, men men :-X :-X )
Hva er spesielt med dette headshellet ditt (det nye)
Har du bilder eller link?
Lykke til med de nye nyervervelsene (når du får de) og kom gjerne med lytteinntrykk utover.
Liker måten du "forteller " på
Mvh Jan I

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Antall liker
4.923
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7

Utrolig godt skrevet gut_man!
Kanskje du burde vurdert å skaffe deg en ekstra inntekt ;-)
Har mange tanker i hodet selv om dagen, og skal prøve å få delt noen av mine erfaringer jeg også, selv om jeg får litt prestasjonsangst når jeg leser dine erfaringer.
Jeg ser frem til å komme hjem til verket mitt selv akkurat nå, da jeg monterte Statement på MS 505 MKIII armen min i går kveld, og opplevde en dynamikk som jeg bare har hørt over hos deg. (Kanskje det er noe i teorien til J. Grado, og tunge armer?) Kjenner meg forøvrig veldig mye igjen i dine beskrivelser, men det skulle vel egentlig bare mangle med samme type verk, PU, og tung arm ;-)

argh

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.04.2006
Antall liker
0

Grattis
Den ser helt nydelig ut. Burde kansje kjøpt den selv ;)
Ser at flere kjøper headshell fra dynavector, lurer på hvorfor så mange bytter headshell og hva som er spess
med dette fra dynavector.

Hvordan er forsjelllen mellom driverket ditt fallen og Gut sitt?.

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Antall liker
4.923
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7

Den største forskjellen er nok i at gut_man`s LP2.0 har en tykkere, og tyngre tallerken.
Samtidig så er nedre del av armbasen på 2.0 tykkere.

gut_man

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2004
Antall liker
3.186
Torget vurderinger
6
Re: Lytterfaringer med Consonance Opera LP2.0 og litt til

Når det gjelder headshellet, så kjøper jeg nytt for å kunne bytte mellom to gode pickuper rimelig kjappt. Da er det jo hendig å kunne ha ferdig monterte pickuper som man bare bytter headshell, justerer VTA, VTF og innstillinger på riaa'en. To, tre minutter så er byttet gjort. Headshellet fra Dynavector vet jeg ikke om er så veldig forskjellig fra andre. Jeg har bestilt en variant som jeg kan justere azimuth med. Denne muligheten har jeg ikke i armen min fra før, så det er en kjærkommen feature. Det var Fosse som tipset om Snapa og Dynavector, og har han gode erfaringer med headshellet, er det godt nok for meg ;)... Nå må jeg stikke, skal ned til min far å plukke med meg noe av arvegodset mitt. Han har vært en ivrig musikkentusiast (vinyl) siden begynnelsen av 60 tallet. Han holder på å legge samlingen (ca 1000 lp'er)sin over på pc, han bruker ikke platespilleren sin lenger. Hvor tror dere samlingen havner henne ;D ;D In the gut 8) of course!! Der er mye snadder. Størstedelen er jazz og blues. Litt mye tradjazz etter min smak, men bevares der er godbiter også. Er i farta, kommer med rapport om hva jeg finner med meg hjem av skatter senere :)

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Antall liker
422
Sted
Sola

Det er viktig å trene...og ikke minst viktig å ikke stagnere!
Men jeg ble svært glad i Scouten min, og drømmer i lignende landskap...som dette f.eks:

evt dette:

som du kjenner meget vel...

Tiden vil vise...alt kan og vil skje!

O.

Dog driver ironietrening, ser jeg.

gut_man

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2004
Antall liker
3.186
Torget vurderinger
6

Hadde håpet at jeg skulle kunne formidle inntrykkene av ny pickup i dag, men posten Norge innfrir og klarer ikke levere innen sine egne frister :( Fikk imidlertid Dynavector headshell og Clamp (lik den som leveres med Droplet LP5.0 spilleren til Opera. Begge deler så bra ut, og Clampen fungerer for så vidt ok den. Har imidlertid bestilt meg en Mitchell clamp som jeg har litt større tro på virkningen av. Den medfølgende clampen, er ikke annet enn en vekt som settes over spindelen. Retter m.a.o ikke ut noen ujevnheter på platene. Time will show. Krysser fingrenen og håper på pickup til i morgen!!!

gut_man

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2004
Antall liker
3.186
Torget vurderinger
6

Da var posten ankommet og ny Grado The reference modell  er justert inn i riggen. For å ta det estetiske først, synes jeg at pickupen er nydelig, kledd i flott treverk og med gjengede hull i huset. Det skulle vært obligatorisk på alle pickuper. Mine finger er ikke designet for å migle med de små skruene og mutrene som trengs på noen pickuper, bl.a den gamle The Reference pickupen. Den mest slående forskjellen når det gjelder lyden i forhold til den FallenA sin eldre modell, er mindre bakgrunnsstøy!. Lydsignaturen kjenner jeg igjen, og alle de positive trekkene som jeg opplevde med den eldre modellen er bevart. Det virker egentlig som om alle parameter forbedret etter hvert som jeg får lyttet litt til nyervervelsen. Bedre oppløsning i frekvensflankene, bedre/fastere fundament i musikken. Kort sagt er føsteinntrykket at den gamle modellen er videreforedlet! Jeg kjører samme VTA og VTF som med gammelmodellen. Alt dette sagt, så fokuserer lytteren fremdeles på parameter som rom, dynamikk, instrumenter, stemmer og musikk! Første skive ut er Dire Straits-Brothers in arms 180g Simply vinyl pressing. Det er en ro over presentasjonen som jeg ikke har opplevd tidligere. Den rå gitaren til Mark Knopler på kuttet Money for nothing gjengis troverdig, uten at det blir stressende. Akkurat denne gitaren opplever jeg stressende og hardt i lyden hvis ikke alt stemmer i anlegget! Basstromma jobber tydelig og definert langt der nede i dypet samtidig som detaljer i cymbalarbeidet høres. Alt dette uten at noe blir overfokusert!  Neste artist ut er Patricia Barber- A forthnight in France 200g pressing. Første kutt Gotcha kan være vanskelig i forhold til s'er. Lyra Dorian fikser dette uten problemer, mens Gradoen jeg har prøvd blir litt skjærende på s'ene. Resten av parameterene er derimot fantastiske. Dama står i rommet og har et band i ryggen som har en vanvittig bra live lyd!! Jeg opplever bare dette s-problemet på dette kuttet på denne platen og kan godt skyldes innspilling eller andre ting som VTA da den er justert ut i fra vanlige plater som jeg har absolutt mest av. Har nå hatt FallenA over for å etterse mine justeringer som forøvrig er gjort med Dr. Feickert's Protraktor (en fantastisk god protraktor, takk for lånet FallenA), og de er konstatert "bulls eye" ;D Nei dette er en audiofil nytelse, jeg spiller plate etter plate og koser "raue" av meg!

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Antall liker
4.923
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7

Gratulerer gut_man, for det du nå har greid å få til i oppsettet ditt, kan jeg faktisk ikke huske å ha hørt noe sted!!
Den "gamle" Gradoen som du lånt av meg har aldri spillt så bra ;-)
Jeg kan kostatere at signaturen i de to PUene er like, mens den nye spiller med en helt annen ro og selvfølgelighet. "landskapet" virker åpnere, og dynamikken er ut av en anne verden. Samtidig er stille partier helt "sorte". Dette gjør at dybden i lydbildet ditt er utrolig realistisk, og det du nevner med "live" lyd er nok et produkt av dette.
Erfsaringsmessig liker gradoen godt helt nøytral VTA, og med litt i overkant av anbefalt sporingsvekt, men dette er jo parametere som er lette å leke seg med, og som bør stilles etter øret.
Slik jeg opplevde perspektivet oppe hos deg er slik jeg håper jeg kan få det i det nye huset.
Det lyder brukbart hos meg også, men jeg savner det åpne landskapet. En annen ting er jo denne fantastiske dypbassen som anlegget ditt kan trylle frem!!!
Du er heldig du......... ;D

gut_man

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2004
Antall liker
3.186
Torget vurderinger
6

TUSEN TAKK FallenA. For at du var med å hjelpe meg av med nevrosene som fulgte skarpe s-er som dukket opp på flere plater. Kuren var selvfølgelig å sjekke alle parameter som kan sjekkes igjen. Med det resultat at Grado'en nå spiller som en drøm :) og nevrosene mine er borte! Du MÅ komme bortom i morgen å høre dette FallenA. Om du syntes at vinylriggen min spilte bra før, er dette bare rått! Endte opp med å øke VTF til1.8g igjen. Nå er bakgrunnsstøy fra platene ytterligere redusert, og lyden presenteres så føyelsmykt og pent at det er en fryyyd. Bassen ble forresten også ytterligere detaljert, og virker enda dypere enn før! Dette var kult 8) og beviser vel igjen at den deilige lyden må jobbes frem over litt tid, og dette er vel igjen noe som fører til at endel lar frustrasjonen ta overhånd å legge vinylen på "hylla".. Du får komme over en tur i morgen etter jobb og høre resultatet av din iherdige innsats!

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
31.632
Torget vurderinger
28

Det var Fosse som tipset om Snapa og Dynavector, og har han gode erfaringer med headshellet, er det godt nok for meg ;)... Nå må jeg stikke, skal ned til min far å plukke med meg noe av arvegodset mitt. Han har vært en ivrig musikkentusiast (vinyl) siden begynnelsen av 60 tallet. Han holder på å legge samlingen (ca 1000 lp'er)sin over på pc, han bruker ikke platespilleren sin lenger. Hvor tror dere samlingen havner henne ;D ;D In the gut 8) of course!! Der er mye snadder. Størstedelen er jazz og blues. Litt mye tradjazz etter min smak, men bevares der er godbiter også. Er i farta, kommer med rapport om hva jeg finner med meg hjem av skatter senere :)
Herlig tråd. For det første er jeg helt enig med deg i et tidligere innlegg om den gode stemningen på vinyl-sidene om dagen. Det er ikke krangling her, bare hjelp og morsomme tråder. Hvilket denne er et glitrende eksempel på. Må forresten si du er utrolig heldig om du går bort og "arver" denne samlingen. Plater er jo om mulig enda morsommere enn nytt utstyr. Selv har jeg mer enn nok med å oppleve gamle plater på nytt om dagen, så de siste innkjøpte står urørt og venter på rens :eek:

Ellers er det godt å høre at dere kan hjelpe hverandre med innstillinger du og FallenA, det er litt av en vitenskap. Da antar jeg at headshellet funket på armen din, det var jo godt. Sitter selv og opplever hvordan Te Kaitoraen bare blomstrer for hver side den får bryne seg på.... Dette begynner det virkelig å smake fugl av.

gut_man

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2004
Antall liker
3.186
Torget vurderinger
6

Fred i verden, morsomme tråder på vinylavdelingen samt vinylrigger som oppfører seg er vel toppen på lykke det Fosse ;) Du bidrar forøvrig godt selv med dine tråder og innlegg! Dynavector headshellet var knall det! Justerte meg litt på avveie ifht azimuth, ikke så lett :p Med nye justeringsmuligheter følger flere kilder til feiljusteringer :-/ Nå er avviket rettet opp igjen. Gode naboer med sammenfallende laster er gode å ha. Har flere ganger opplevd at en second opinion på pickup instillinger har vært lurt. Fort gjort å blingse på et parameter! Fire øyne kvalitetssikrer bedre enn to, to reperatører er bedre enn en reperatør var det vel pompel og pilt sa på barnetv, dengang da Vibeke Sæter var den kjekkeste dama i landet, TV var sort-hvitt og vinyl hadde sin storhetstid ;D Spennende å følge med på dine erfaringer med Dynavector pickupen. Har ikke helt lagt fra meg lysten på en XX-2. Nå slapp jeg så billig unna med Gradoen at det kan kanskje åpne seg en mulighet til høsten igjen....

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
31.632
Torget vurderinger
28

Jepp!!!
Som tidligere nevnt kjenner jeg overhode ikke (tror jeg?) Grado, men det virker jo som din fornøydhet er stor. Ikke er din Lyra dårlig heller (uten at jeg kjenner annet enn Argo, Helicon, Titan), så overgår den den har du nok truffet din spiker på hodet.

Ellers er det jo moro å kunne bytte litt etter behov og humør. Det har i hvert fall jeg plan om etterhvert (takk Parelius, for inspirasjon). JEG har i hvert fall funnet ut at Dynavector er for meg, den sporingen jeg har her nå gjør at jeg virkelig NYTER vinylen. Jeg synes sporing er et undervurdert tema. En ellers god rigg som sporer dårlig kan torpedere min opplevelse fullstendig. En DV blir garantert stående hos meg.

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Antall liker
4.923
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7

TUSEN TAKK FallenA. For at du var med å hjelpe meg av med nevrosene som fulgte skarpe s-er som dukket opp på flere plater. Kuren var selvfølgelig å sjekke alle parameter som kan sjekkes igjen. Med det resultat at Grado'en nå spiller som en drøm :) og nevrosene mine er borte! Du MÅ komme bortom i morgen å høre dette FallenA. Om du syntes at vinylriggen min spilte bra før, er dette bare rått! Endte opp med å øke VTF til1.8g igjen. Nå er bakgrunnsstøy fra platene ytterligere redusert, og lyden presenteres så føyelsmykt og pent at det er en fryyyd. Bassen ble forresten også ytterligere detaljert, og virker enda dypere enn før! Dette var kult 8) og beviser vel igjen at den deilige lyden må jobbes frem over litt tid, og dette er vel igjen noe som fører til at endel lar frustrasjonen ta overhånd å legge vinylen på "hylla".. Du får komme over en tur i morgen etter jobb og høre resultatet av din iherdige innsats!
Hehe.....
Slike nevroser er helt vanlige, så slapp av 8)
Dersom en virkelig går inn for det, er det alltid mulig å finne nye ting som fremkaller nevrosene. Derfor er det også greit å sette seg ned og nyte musikken, uten å lytte etter mulige feil ;-)
Kommer med glede innom etter jobb i dag!

gut_man

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2004
Antall liker
3.186
Torget vurderinger
6

I dag hadde jeg en utrolig og artig opplevelse dere. Jeg stod og jobbet med å rydde garasjen (long overdue!) da telefonen ringte og en hyggelig dame presenterte seg med navn, hun ringte fra Posten Norge.... Tenke tenke, har jeg noe i bestilling som det kan være problemer med??? Ingen bjeller ringer.... Damen sier at hun behandler en klagesak jeg har fremsatt, AHHAAA, jeg klaget på den lange tiden platespilleren min tok fra Hammerfest til meg. Hun sa smørblidt at pakkene hadde tatt alt for lang tid, og lurte på hvor mye jeg hadde betalt og hvilke kontonr. jeg ønsket pengene refundert til :-/ ??? :eek: Er dette Posten Norge som har foretatt tidenes snuoperasjon og innsett at de faktisk er nødt til å forholde seg på en høflig måte til sine kunder?? Jeg er egentlig enda litt i sjokk over denne plutselige serviceinnstillingen. Jeg sendte en mail med klage på postgangen i ren frustrasjon da spilleren min overnattet vel mange netter på vel mange steder på vei sørover, og hadde vel egentlig ingen forhåpninger om å høre noe mer fra Posten. Tror jammen de kjøpte seg litt goodwill der ja. Folkens, moralen er at det faktisk nytter å klage. Jeg fikk refundert hele fraktbeløpet, 520kr!! Hurra for posten ;)

gut_man

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2004
Antall liker
3.186
Torget vurderinger
6

Har postet endel inntrykk i denne tråden tidligere, og fant det derfor naturlig å dele siste utvikling med herrene på vinylavdelingen i denne tråden. Har kjøpt en Black Magic rca kabel til å bruke fra riaa til forsterker. Har til nå brukt en hjemmeloddet DP kabel (den svarte) og kjørt den med xlr plugger ut fra riaa og med rca inn i forsterkeren. Jeg har aldri fått fingeren ut å koble til rca utgangene i riaa trinnet mitt. Nå har jeg bestilt time hos en kompis (som forøvrig har loddet hele riaa'en min. I påvente av dette, fant jeg på at jeg skulle prøve å bruke min fullbalanserte Black Magic kabel, som vanligvis benyttes til cd spilleren. Dette skulle jeg ha gjort for lenge siden! Fy lkjsødlkfjaøslk for en forbedring!! Jeg har tidligere skrevet et begeistret innlegg på kabelsidene etter å ha introdusert denne kabelen mellom cd spiller og forsterker. Alt dette kom nå opp igjen i hodet mitt! Lydbildet bretter seg utover og innover, oppløsningen i hele frekvensområdet bedres i en så stor grad at jeg opplever den dramatisk! For å beskrive de kjente deler av frekvensområdene, oppleves bassen som mye fastere, dypere og bedre oppløst. Mellomtonen er varmere og mye bedre oppløst. Forandringen for diskanten oppleves mindre dramatisk, men det er bare fordi den gjør mindre av seg. Cymbaler klinger mye mer naturlig med en mer homogen gjengivelse spesielt i nedre diskantområde. Jeg er fryktelig glad at jeg kjøpte en rca utgave som kan tjenestegjøre i cd spilleren så lenge. Når rca utgangene kobles til i riaa trinnet mitt, skal jeg sjekke hvor mye den balanserte signalveien fra riaa til forsterker har å si for denne overveldende opplevelsen. '
Jeg har også som antydet i tråden om tangentialarmer, bestemt meg for å kjøpe en MG-1 tangentialarm. Dette skjer i løpet av helgen/mandagen.. Jeg er fryktelig spent på hvilke høyder denne armen kan ta vinylriggen min til.. Forøvrig er jeg fremdeles superfornøyd med drivverket mitt! Herlig å ha et så fleksibelt verk, der f.eks en tangentialarm kan prøves uten de store utgiftene til nytt armbord (det kan enkelt lages i aluminium på et egnet verksted) o.l

gut_man

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2004
Antall liker
3.186
Torget vurderinger
6
Sv: Lytterfaringer med Consonance Opera LP2.0 og litt til..

Så var vi i gang igjen... Har fått besøk av Rouge audio TempestII. Jeg har i lengre tid vært klar over at rør er en meget god match til mine keramiske Thiel & Partner elementer i toppseksjonen på Ascolta høyttalerne mine. Det som har hindret meg i å forsøke, har vel egentlig bare vært økonomi. Det har seg nemlig slik at bass seksjonen i disse høyttalerne er svært effekthungrige, og effektsterke rør forsterkere er som kjent meget kostbare! Så dukker altså en integrert sak på 90 rørwatt opp sendt fra Håvar Snapa. FallenA hadde fått ordnet et hjemlån, men han fikk problemer med for lite gain til sine Magnepaner. Her hos meg, er det gain i søkk og kav. Det er vel igrunnen mye mer også, kort sagt det meste ;D Denne rørforsterkeren er en kjempematch til mine høyttalere og mitt anlegg. Bass seksjonen drives med stålkontroll og autoritet, mens mellomtonen er så dynamisk, varm og oppløst som jeg hadde håpet på! Lydbildet er dypt, bredt og presist. Instrumenter og stemmer, presenteres med luft rundt seg. Gitarer låter mye mindre flisete og mye mer korrekt enn tidligere både i elektrisk og akustisk utgave. Den litt viltre øvre mellomtone i Electrocompaniets CD spiller virker å ha svært godt av å få rørbehandlet signalet litt. Den er temmet og låter mørkere, mer "kjøtt på beinet" liksom. Jeg får den gode følelsen av å bare måtte spille plate etter plate både i svart gull og sølv utgaver. Dette låter faktisk så bra, at jeg tror det havner en pent brukt Krell KAV400xi på bruktmarkedet snart (hvis den ikke inngår i en innbyttedeal), for denne forsterkeren har lagt inn en god søknad på permanent oppholdstillatelse på "alteret" her i huset! Jeg har bestemt meg for å gi meg selv litt god tid i denne prosessen og har allerede sendt forespørsel til Stereofil om et tilbud på ASR Emitter I. Skulle svært gjerne hørt den også i anlegget mitt! Rouge Audio Tempest II er uansett en meget het kandidat og kan meget mulig være den forsterkeren jeg skal leve med en stund nå....

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen

Velkommmen blant de rørfrelste, Gut-man! Du har helt rett i at Electrocompaniets CD-spiller profiterer ganske så voldsomt på rør i signalveien! Nå har du jo fra før av alldeles utmerket smak både hva pickupelementer , drivverk og tonearmer angår, så det var vel bare et spørsmål om tid før det var rør i heimen!
Sånn litt på siden, forresten..Er du sikker på at din FR er en 64 fx? Den skal nemlig ha svart armrør i aluminium, ditt ser jo blankt ut! Samtidig finnes det endel uvanlige avarter...Kanskje det er en sånn en du har?
Uansett, lykke til i prosessen!

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Antall liker
4.923
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7

Kan bekrefte at dette hørtes meget lovende ut på Ascoltaene.
F**** at jeg ikke fikk gain nede hos meg, på Magnepanene.
Kan ikke forklare hva som er årsaken. Det lille jeg hørte nede hos meg var også utrolig bra, og vektløshet, og flyt er vel noe av det jeg merket meg både hos meg selv, og oppe hos deg.
Jeg må nok tenke på noe annet lurt, men jeg tror ikke du går deg bort, dersom du velger denne til fordel for Krellen din ;)

gut_man

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2004
Antall liker
3.186
Torget vurderinger
6

impulse skrev:
Velkommmen blant de rørfrelste, Gut-man! Du har helt rett i at Electrocompaniets CD-spiller profiterer ganske så voldsomt på rør i signalveien! Nå har du jo fra før av alldeles utmerket smak både hva pickupelementer , drivverk og tonearmer angår, så det var vel bare et spørsmål om tid før det var rør i heimen!
Sånn litt på siden, forresten..Er du sikker på at din FR er en 64 fx? Den skal nemlig ha svart armrør i aluminium, ditt ser jo blankt ut! Samtidig finnes det endel uvanlige avarter...Kanskje det er en sånn en du har?
Uansett, lykke til i prosessen!
Takker og bukker! Impulse! At FR64fx bare er produsert kun i svart, er nytt for meg. Jeg har vært av den oppfatning at den ble produsert både i svarteloksert og i børstet aluminium. Det står da vitterlig trykket på armen fr64fx, og den er orginal bortsett fra ny internkabling. Den orginale van den huul sølvkabelen er erstattet med Incognito etter at orginalkabelen røk. Jeg sørget da for å elliminere din koblingen i bunnen av armen for å ha færrest mulig skjøter på kabelen. Nå går det en heltrukket kabel fra headshell koblingen og helt ut i riia trinnet. Det ble faktisk en betydelig oppgradering! Mulig den legges ut for salg hvis MG1 armen innfrir.....

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen

Da har du en litt sær avart, nemlig en som ikke er svarteloksert, men som likevel har armrør i aluminium.En fin arm,ja. Tangensial er også fint, og for noen er det den eneste veien til himmelen. Pass bare på at greiene står i vater! Du får holde oss oppdatert videre. Lykke til!

gut_man

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2004
Antall liker
3.186
Torget vurderinger
6

Da er det ingen vei tilbake. Krellen ble solgt fortere enn jeg fikk lagt den ut for salg :eek: Da blir det telefon fra Snapa i morgen og knallharde forhandlinger om "gisselet" jeg har i lytterommet mitt! Jeg må si jeg er svært imponert av denne integrerte rørsaken. Og det beste av alt, er at hvis lykken står meg bi, fullfinansieres den av gammelt utstyr (litt mer enn Krellen som jeg også har en potensiell kjøper til). Uansett ser det ut som om det blir en Rogue Audio Tempest II stående i anlegget mitt fra nå av. Og jeg som egentlig ikke hadde tenkt å bytte forsterker en gang? Jeg var fornøyd, men så bokstavelig talt rørlyset og er nå helfrelst! Tenk at jeg ikke har sjekket ut dette før :-[

gut_man

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2004
Antall liker
3.186
Torget vurderinger
6
Da var dealen med Snapa i havn, og jeg er den lykkelige eier av Rogue'n. Tror vi var fornøyde både Håvar og jeg! Den spiller så nydelig at jeg benytter hver anledning til å lure meg vekk for å lytte littegrann (til min elskede kones frustrasjon :p). Forsterkeren yter bedre og bedre, etterhvert som den forhåpentligvis nærmer seg innspilt. Jeg setter på plate etter plate og har ikke lyst til å stoppe lytteseansene. Hvilken dynamisk kontrast denne forsterkeren har i forhold til Krellen jeg har hatt! Og dynamikken slippes igjennom også ved lave lyttevolum! Blir mye skryt og gjentakelser fra min side dette, men jeg er så ivrig og fornøyd at jeg bare må få det ut ;D

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Gratulerer igjen! Jeg har vel nevnt det et utall ganger før her inne, men har du først fått en rørforsterker til å spille godt i anlegget er det rett og slett ingen vei tilbake. Jeg må si jeg kjenner igjen både beskrivelsene dine, iveren etter å lytte og den befriende følelsen av at alt faller på plass fra min egen førstereis med rør i riggen.... :D

Pesquera

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.08.2005
Antall liker
75
Torget vurderinger
11

gut_man skrev:
Takker og bukker! Impulse! At FR64fx bare er produsert kun i svart, er nytt for meg. Jeg har vært av den oppfatning at den ble produsert både i svarteloksert og i børstet aluminium. Det står da vitterlig trykket på armen fr64fx, og den er orginal bortsett fra ny internkabling. Den orginale van den huul sølvkabelen er erstattet med Incognito etter at orginalkabelen røk. Jeg sørget da for å elliminere din koblingen i bunnen av armen for å ha færrest mulig skjøter på kabelen. Nå går det en heltrukket kabel fra headshell koblingen og helt ut i riia trinnet. Det ble faktisk en betydelig oppgradering! Mulig den legges ut for salg hvis MG1 armen innfrir.....
Det er en 64fx du har. Noe av det siste FR gjorde var å lansere en MK II av 64fx og den kom i sølvfinish. Er ekstremt sjelden, så det er i sannhet et klenodium du sitter på. Dersom den er 101 % er den verdt en del, og under alle omstendigheter mer enn den standard sorte. At denne ble levert originalt med VdH er derimot nytt for meg. Er riktignok sølv innerkabel, men den trodde jeg var av japansk opprinnelse.

gut_man

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2004
Antall liker
3.186
Torget vurderinger
6

Pesquera skrev:
gut_man skrev:
Det er en 64fx du har. Noe av det siste FR gjorde var å lansere en MK II av 64fx og den kom i sølvfinish. Er ekstremt sjelden, så det er i sannhet et klenodium du sitter på. Dersom den er 101 % er den verdt en del, og under alle omstendigheter mer enn den standard sorte. At denne ble levert originalt med VdH er derimot nytt for meg. Er riktignok sølv innerkabel, men den trodde jeg var av japansk opprinnelse.
Det var det jeg mente :) at det var en 64fx ja! At den er ekstremt skjelden var jo en interessant opplysning. Den er 100% bortsett fra ny internkabling ja. Jeg ble litt usikker nå på det om den orginalt hadde VdH sølvkabel. Vet ikke hvor jeg har det fra egentlig, for på armrøret står en klisterlapp med silver leads inside trykket på. Det er meget mulig at du har rett Pesquera i at det er en japansk sølvkabel! Uansett spiller armen kjempebra, og det er vel det som egentlig teller? Det ser også ut for at salg unngås i denne omgang, da dette skulle være med å finansiere den nye forsterkeren min. Det viste seg unødvendig ;D Så da sitter jeg på armen en stund til jeg! Skulle et godt bud dukke opp, får jeg heller vurdere et salg, så fremt MG1 armen innfrir da! Slik det er nå, spiller både digital og analog kilde så flott, at jeg ser vel ikke så mørkt på å måtte bruke dem som de er en hel stund til jeg! Gikk egentlig å syslet med tanken på å prøve en ekstern DAC på EMC spilleren min, men som jeg tidligere har nevnt, spiller den så flott nå når den får "røret" opp signalet sitt, at jeg ikke har så fryktelig bråttom med den saken. Ser ut som om våren og høsten kan brukes til å spare opp til ny projektor i heimen. Går og sikler på en JVC HD-1 som erstatter for Barco graphics 808s, men den investeringen trenger litt planlegging 8)

gut_man

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2004
Antall liker
3.186
Torget vurderinger
6
Her skjer saker og ting nå. Et etterlengtet salg av overflødig utstyr har nå gått i boks, og jeg har fått mer penger på konto enn beregnet (og det må jeg jo selvfølgelig gjøre noe med ;D) Samtidig som om jeg har fått et meget bra tilbud på en drømme forsterkerkombo, er dette utløsende for at jeg nå med et snev av vemod, benytter meg av angrefristen på Rogue Tempest. Denne forsterkeren har introdusert meg for rørverdenen på en eksemplarisk måte, og har overbevist meg om at det må bli rør for fremtiden. Det blir det også! Det jeg har på gang nå, trodde jeg var utopisk for en uke siden! Dette er high end fra øverste hylle (og prismessig i en annen liga enn Tempesten). Når slike muligheter byr seg, er det bare umulig å la være å slå til! Mer detaljer følger når bestillingen er lagt inn, forhåpentligvis skjer det i morgen alt 8) Det kan bli en herlig uke dette, med MG-1 tangential arm på vei airborn selvfølgelig ;) fra Statene. Luftpumpene som har vært i postens varetekt i snart en måned, har også sluppet ut og er på vei til destinasjonen. Resultatet av all handlingen min, vil til slutt føre til at jeg kan kjøre vinylrigg med to riaa trinn (det ene rør seff ;D) med to armer montert på drivverket, og sannelig får jeg ikke børstet støv av Lyra Dorian og montert den også opp på fr64fx armen min igjen! Lurer på hvordan den liker seg med rør? Time will show, og denne tråden vil nok bli oppdatert med både inntrykk, bilder og så litt skryt av hva som settes i bestilling hvis verden står til i morgen!

gut_man

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2004
Antall liker
3.186
Torget vurderinger
6
Nå har jeg oppgradert digital kilden min. Og hvilken oppgradering.... Dette er så nostalgisk og rått at jeg nesten synes at dette fortjener litt skryt selv her inne på avlukket forbeholdt vinyl. Bare SE

Det er drivverket som jeg får i hus i neste uke. Petter Dale's blodtrimmede Forsell drivverk. Ombygd av Base/Birger Lund Andersen.
Den skal spille sammen med denne karen:

Denne har fått ny batteri psu og en del øvrige modifikasjoner hos Andervik Audio og spiller akkurat nå sammen med min EMC up spiller. Denne komboen spiller så nydelig og analogt klingende at jeg er nærmest målløst. Nå har MG-1 armen min vært "nede" en stund pga. ødelagt headshell, så jeg har bare sammenlignet med FR64fx og Lyra Dorian som desverre faller helt gjennom i direkte sammenlikning. DP dac 8.0 i modifisert utgave spiller så vanvittig bra CD, at det er en fryd. Ingen områder av frekvensspekteret som stikker seg fram, bare en slikeaktig vanvittig dynamisk musikkgjengivelse med en avgrunnsdyp bass som var så påfallende forbedret kontra EMC spillerens interne dac, at jeg måtte sjekke om sub'en ikke var slått av siden siste filmseanse. Jeg har aldri hatt en så deilig mellomtone og en så vanvittig bassgjengivelse fra noe medie eller komponent som har besøkt anlegget. Dette er en helt annen liga enn EMC brukt som standalone cd spiller. Basta! Og med det nye drivverket mitt som er "laget" for denne dac'en skal det angivelig spille enda bedre. Så er det da også en av de vakreste hifi komponenter noensinne (etter min mening og smak da). Jeg må si at jeg er litt stolt nå ja. Mitt nye forsterkeri kommer meg også i hende en av de neste to ukene, og da tror jeg helt ærlig at jeg rykker opp en divisjon når det gjelder ytelse! Gleder meg sinnsykt til fortsettelsen av dette. Så får dere heller nyte de pene bildene (som jeg ikke kan skryte på meg æren for) og tilgi meg å rote inn digitalis på den lukkede avdeling ;D

Vedlegg

fbh71

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.06.2014
Antall liker
1.677
Sted
Mo I Rana
Torget vurderinger
4
Har du din opera lp 2.0 ennå, ble brått slutt her?

Topp Bunn