Jeg vet ikke om sonarboy er virkelig, men spennende:Gjestemedlem skrev:Blinde folk har jo ofte utviklet en særlig bra hørsel og lytteteknikk. Men er det utført noen spesielle tester av hifi utstyr utelukkende med deltakere i denne kategorien?
Har ikke misforstått noe, men er enkelt og greit uenig!knutinh skrev:Jeg håper dette ikke blir enda en for/imot blindtesting-tråd.val skrev:Er ganske enig i alle punktene, men blindtesting blir for meg useriøst, da det er ensbetydende med en alt for kort test!
Linken i signaturen min oppklarer misforståelsen din, og kanskje noen andre du måtte ha?
mvhknutinh skrev:"Blindtester har alt for korte klipp"
Dette er en vanlig forekommende kritikk mot blindtester. Blindtester er designet for å få størst mulig sannsynlighet for positivt resultat, siden det motsatte har liten verdi. En av måtene å oppnå dette på er å ta hensyn til at mennesket har veldig kort "lyd-hukommelse". Det vil si at ved å skifte raskt mellom kuttene (10-15 sekunder) og ha kortest mulig avbrudd, så øker sannsynligheten for positiv deteksjon.
(referanse mangler)
Selvsagt er det mulig å øke denne klipplengden, noe man også har gjort i f.eks Løkkens test. Hvis korte klipp var forklaringen på avvik mellom seende og blind lytting så ville man forvente at blinde tester med lang klipplengde ville gi samme resultat som seende lytting, noe som de etter min mening generelt ikke gjør.
Det som er litt ironisk er at en av kritikkene mot blindtester er for _lang_ svitsjehastighet eller ventetid mellom strømkabel A og strømkabel B. Når man faktisk skal bruke dette utstyret etter å ha gjort et valg så er jo lyttetiden kanskje 2 år, mens svitsjetiden er tiden det tar å pakke ned det gamle anlegget og sette opp det nye.
k
Hvorfor bruker du sitater fra disse trådene i signaturen hvis du er lei av betegnelsene? Hvorfor diskutere emnene i det hele tatt da? Jeg spør alle: Hvorfor ikke la slike lite betydningsfulle kabelforskjeller få akkurat så lite oppmersomhet som de fortjener? Spiller det egentlig noen rolle om noen mener ditt og datt om kabler? Men om noen har lyst til å diskutere det så er vel det greit? Men å bli grinete pga kabler? Kan vi ikke skrive om reelle mafiaer på OT heller? Jeg bare spør!Soundproof skrev:Hei Snickers,
Velkommen tilbake etter påtvunget eksil.
Jeg går ut ifra at jeg kvalifiserer til Lyttemafiaen, men velger å la være å søke om medlemskap. Og ikke fordi jeg er uenig i noen av dine kriterier.
I går mottok jeg flere meldinger fra moderatorer og ett medlem, om at jeg var ufin i valg av sitat under meldingene mine (følgelig fjernet.) Sitatet var hentet fra et utsagn levert av en av blindtestmotstanderne her på forumet, et medlem som ikke har forstått at blindtest går ut på å LYTTE etter forskjeller, ikke måle seg frem til dem.
Etter disse meldingene vurderte jeg å droppe videre deltagelse her inne. Er jeg hårsår og overømfintlig? Nei - men som mitt nye sitat viser er jeg forundret over den massive og uopplyste motstanden mot å skulle bruke hode og fornuft når man vurderer komponenter, fremfor å "blindt" godta hva som er opplest og vedtatt og markedsført.
Jeg er vel mest av alt lei av "lyttemafia," "synsemafia," "målemafia" og mafia generelt innenfor det som i utgangspunktet, for meg, er ren nytelse - det å kunne hente allverdens ulike geniale kunstnere inn i egen stue når jeg vil.
Jeg liker HFS, inklusive dem jeg argumenterer mot. Diskusjonene får meg til å se med nye øyne på hobbyen -- men jeg mislikte sterkt de meldingene jeg fikk i går, der ett medlem følte seg latterliggjort fordi jeg siterte hans eget utsagn her i forumet. Jeg regner med at han står inne for hva han selv mener og skriver, spesielt siden han (i likhet med meg selv) mener og skriver mangt.
Uansett - jeg har holdt naboene våkne med Mysteriensonate spilt på 90db.
Anlegget ble nettopp slukket, jeg stakk innom og så tråden din.
May the sound be with you!
Soundproof skrev:Jeg er vel mest av alt lei av "lyttemafia," "synsemafia," "målemafia" og mafia generelt innenfor det som i utgangspunktet, for meg, er ren nytelse - det å kunne hente allverdens ulike geniale kunstnere inn i egen stue når jeg vil.
Du må spørre om han ikke har bruk for en million dollar.Destiny skrev:Men han hører forskjell på både kabler og elektronikk
Destiny..![]()
Av respekt for trådstarter og den generelle tonen her inne så skal jeg ikke si noe mer.val skrev:Har ikke misforstått noe, men er enkelt og greit uenig!
Logaritmisk! (R "2.11058971"/10 ) ... Dette blir/er faktisk bokstavene HFS...Snickers-is skrev:Gøy? ;D
Alle har vel brukt for en millionoddgeir skrev:Du må spørre om han ikke har bruk for en million dollar.Destiny skrev:Men han hører forskjell på både kabler og elektronikk
Destiny..![]()
Poenget er vel at han vet hva det er som spiller, selv om han ikke fysisk ser det. Ergo er det ikke en blindtest.
![]()
Man tar logaritmen(10) av summen av bokstavnummeret i alfabetet (8+6+19), multipliserer dette med 4, og trekker fra antall bokstaver (3)Imperial skrev:Logaritmisk! (R "2.11058971"/10 ) ... Dette blir/er faktisk bokstavene HFS...
Men jeg tror ikke noen av dere greier å finne ut hvordan...
mvh
Du er bare redd isen skal forlate ismafiaen og etterlate dere uten lederKarma skrev:Synes faktisk at man burde skiftet navn på denne forening. Er det ikke snart på tide at vi slutter å kalle oss selv eller andre for mafia på dette forum? Språket er nemlig ikke uten betydning m.h.t. hvordan vi forholder oss til hverandre..Selv om noen tar dette som en spøk, legges listen på et bestemt nivå når vi bruker slike begreper om deltakere på et forum som dette.
Det er ikke noe i veien med kriteriene for denne forening. Kun navnet.![]()
Ut fra fra første post:Destiny skrev:Dere må jo lytte på kabler og elektronikk som lyder forskjellig.... Forstår dere det?
Det er jo ikke sikkert at det er lydmessig forskjell på en lampettledning og en litt tykkere supra?
KABLENE OG ELEKTRONIKKEN MÅ I UTGANGSPUNKTET LYDE FORSKJELLIG HVIS MAN SKAL KLARE Å HØRE FORSKJELL!!!!!!!!!!!!!!!!
Så virker det ikke som et krav at man skal sammenligne komponenter som allerede uten tvil låter ulikt.Snickers-is skrev:- Du mener det er fornuftig å la et skambillig produkt utfordre et veldig dyrt produkt og at resultatet er helt åpent.
Hehe... Av de som holder seg på matta?oddgeir skrev:Da er jeg vel medlem av mattemafiaen da?
Ai??The Atl skrev:Du er bare redd isen skal forlate ismafiaen og etterlate dere uten lederKarma skrev:Synes faktisk at man burde skiftet navn på denne forening. Er det ikke snart på tide at vi slutter å kalle oss selv eller andre for mafia på dette forum? Språket er nemlig ikke uten betydning m.h.t. hvordan vi forholder oss til hverandre..Selv om noen tar dette som en spøk, legges listen på et bestemt nivå når vi bruker slike begreper om deltakere på et forum som dette.
.
Ai, det var vel en relativt pen spøk - don't get mad.
Mvh
Velkommen med en sterk tilbakegang som mafiaboss, Snickers-isKarma skrev:Ai??The Atl skrev:Du er bare redd isen skal forlate ismafiaen og etterlate dere uten lederKarma skrev:Synes faktisk at man burde skiftet navn på denne forening. Er det ikke snart på tide at vi slutter å kalle oss selv eller andre for mafia på dette forum? Språket er nemlig ikke uten betydning m.h.t. hvordan vi forholder oss til hverandre..Selv om noen tar dette som en spøk, legges listen på et bestemt nivå når vi bruker slike begreper om deltakere på et forum som dette.
.
Ai, det var vel en relativt pen spøk - don't get mad.
Mvh
Og jeg som trodde du hadde slått deg ned i jungelen i Venezuela, uten tilgang til internett..
Uansett så støtter jeg av prinsipp ikke mafiavirksomhet. Selv om den skulle ha en ISkald leder..![]()
;D ;D ;Dknutinh skrev:Ut fra fra første post:Destiny skrev:Dere må jo lytte på kabler og elektronikk som lyder forskjellig.... Forstår dere det?
Det er jo ikke sikkert at det er lydmessig forskjell på en lampettledning og en litt tykkere supra?
KABLENE OG ELEKTRONIKKEN MÅ I UTGANGSPUNKTET LYDE FORSKJELLIG HVIS MAN SKAL KLARE Å HØRE FORSKJELL!!!!!!!!!!!!!!!!
Så virker det ikke som et krav at man skal sammenligne komponenter som allerede uten tvil låter ulikt.Snickers-is skrev:- Du mener det er fornuftig å la et skambillig produkt utfordre et veldig dyrt produkt og at resultatet er helt åpent.
-k
Regnskogen i Venezuela er forøvrig et helt ok sted å være.Karma skrev:Og jeg som trodde du hadde slått deg ned i jungelen i Venezuela, uten tilgang til internett..![]()