Lyttemafiaen

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.795
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
hehe.
fet film, forresten.

K

knutinh

Gjest
Gjestemedlem skrev:
Blinde folk har jo ofte utviklet en særlig bra hørsel og lytteteknikk. Men er det utført noen spesielle tester av hifi utstyr utelukkende med deltakere i denne kategorien?
Jeg vet ikke om sonarboy er virkelig, men spennende:
http://sonarvision.blogspot.com/

Ellers har jeg snakket med en helt døv fyr som var interessert i lyd, og hvordan han oppfattet lyd.

-k

Lieng

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
94
knutinh skrev:
val skrev:
Er ganske enig i alle punktene, men blindtesting blir for meg useriøst, da det er ensbetydende med en alt for kort test!
Jeg håper dette ikke blir enda en for/imot blindtesting-tråd.

Linken i signaturen min oppklarer misforståelsen din, og kanskje noen andre du måtte ha?

knutinh skrev:
"Blindtester har alt for korte klipp"
Dette er en vanlig forekommende kritikk mot blindtester. Blindtester er designet for å få størst mulig sannsynlighet for positivt resultat, siden det motsatte har liten verdi. En av måtene å oppnå dette på er å ta hensyn til at mennesket har veldig kort "lyd-hukommelse". Det vil si at ved å skifte raskt mellom kuttene (10-15 sekunder) og ha kortest mulig avbrudd, så øker sannsynligheten for positiv deteksjon.

(referanse mangler)

Selvsagt er det mulig å øke denne klipplengden, noe man også har gjort i f.eks Løkkens test. Hvis korte klipp var forklaringen på avvik mellom seende og blind lytting så ville man forvente at blinde tester med lang klipplengde ville gi samme resultat som seende lytting, noe som de etter min mening generelt ikke gjør.

Det som er litt ironisk er at en av kritikkene mot blindtester er for _lang_ svitsjehastighet eller ventetid mellom strømkabel A og strømkabel B. Når man faktisk skal bruke dette utstyret etter å ha gjort et valg så er jo lyttetiden kanskje 2 år, mens svitsjetiden er tiden det tar å pakke ned det gamle anlegget og sette opp det nye.
mvh
k
Har ikke misforstått noe, men er enkelt og greit uenig!

F.eks ved testing av høyttalerelementer på egne konstruksjoner oppdager jeg ofte ikke alt hva dette elementet gjør før etter lengre tids lytting! Det kan være småting jeg misliker som kommer frem ved bestemte deler av forskjellige sanger, eller raskere lyttetretthet f.eks etter 1 times musikkspilling etc. etc.

10-15 sekunders lytting gir meg kun et skrap av overflaten på enkelte lyder, og jeg ville gått glipp av mye info om produktet jeg tester. Jeg må høre forskjellige stemmer, instrumenter, forskjellige typer inspillinger, effektlyder fra film ++

og som jeg skrev gjøre meg kjent med lydsignaturen. Første gang jeg hører en ny komponent blir det mye inntrykk og jeg med mine ører og mitt sinn som skal fordøye dette klarer ikke dette på noen sekunder uansett hva andre får til!

Nå er vi dessuten forskjellige og oppfatter lyder og musikk forskjellig, så om en gjeng kommer sammen for å teste på den ene eller andre måten, så er det ingen fasit på hva som er best eller hvordan det skal oppleves! Det er individuelt! Vi oppfatter heller ikke farger likt, så det er ikke bare øra vi ikke er samstemte på!

Soundproof

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.07.2007
Antall liker
0
Hei Snickers,

Velkommen tilbake etter påtvunget eksil.
Jeg går ut ifra at jeg kvalifiserer til Lyttemafiaen, men velger å la være å søke om medlemskap. Og ikke fordi jeg er uenig i noen av dine kriterier.

I går mottok jeg flere meldinger fra moderatorer og ett medlem, om at jeg var ufin i valg av sitat under meldingene mine (følgelig fjernet.) Sitatet var hentet fra et utsagn levert av en av blindtestmotstanderne her på forumet, et medlem som ikke har forstått at blindtest går ut på å LYTTE etter forskjeller, ikke måle seg frem til dem.

Etter disse meldingene vurderte jeg å droppe videre deltagelse her inne. Er jeg hårsår og overømfintlig? Nei - men som mitt nye sitat viser er jeg forundret over den massive og uopplyste motstanden mot å skulle bruke hode og fornuft når man vurderer komponenter, fremfor å "blindt" godta hva som er opplest og vedtatt og markedsført.

Jeg er vel mest av alt lei av "lyttemafia," "synsemafia," "målemafia" og mafia generelt innenfor det som i utgangspunktet, for meg, er ren nytelse - det å kunne hente allverdens ulike geniale kunstnere inn i egen stue når jeg vil.

Jeg liker HFS, inklusive dem jeg argumenterer mot. Diskusjonene får meg til å se med nye øyne på hobbyen -- men jeg mislikte sterkt de meldingene jeg fikk i går, der ett medlem følte seg latterliggjort fordi jeg siterte hans eget utsagn her i forumet. Jeg regner med at han står inne for hva han selv mener og skriver, spesielt siden han (i likhet med meg selv) mener og skriver mangt.

Uansett - jeg har holdt naboene våkne med Mysteriensonate spilt på 90db.
Anlegget ble nettopp slukket, jeg stakk innom og så tråden din.

May the sound be with you!

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Antall liker
3.980
Torget vurderinger
0
Er det plass til flere?

Sign me up ;D

U

utgatt60135

Gjest
Soundproof skrev:
Hei Snickers,

Velkommen tilbake etter påtvunget eksil.
Jeg går ut ifra at jeg kvalifiserer til Lyttemafiaen, men velger å la være å søke om medlemskap. Og ikke fordi jeg er uenig i noen av dine kriterier.

I går mottok jeg flere meldinger fra moderatorer og ett medlem, om at jeg var ufin i valg av sitat under meldingene mine (følgelig fjernet.) Sitatet var hentet fra et utsagn levert av en av blindtestmotstanderne her på forumet, et medlem som ikke har forstått at blindtest går ut på å LYTTE etter forskjeller, ikke måle seg frem til dem.

Etter disse meldingene vurderte jeg å droppe videre deltagelse her inne. Er jeg hårsår og overømfintlig? Nei - men som mitt nye sitat viser er jeg forundret over den massive og uopplyste motstanden mot å skulle bruke hode og fornuft når man vurderer komponenter, fremfor å "blindt" godta hva som er opplest og vedtatt og markedsført.

Jeg er vel mest av alt lei av "lyttemafia," "synsemafia," "målemafia" og mafia generelt innenfor det som i utgangspunktet, for meg, er ren nytelse - det å kunne hente allverdens ulike geniale kunstnere inn i egen stue når jeg vil.

Jeg liker HFS, inklusive dem jeg argumenterer mot. Diskusjonene får meg til å se med nye øyne på hobbyen -- men jeg mislikte sterkt de meldingene jeg fikk i går, der ett medlem følte seg latterliggjort fordi jeg siterte hans eget utsagn her i forumet. Jeg regner med at han står inne for hva han selv mener og skriver, spesielt siden han (i likhet med meg selv) mener og skriver mangt.

Uansett - jeg har holdt naboene våkne med Mysteriensonate spilt på 90db.
Anlegget ble nettopp slukket, jeg stakk innom og så tråden din.

May the sound be with you!
Hvorfor bruker du sitater fra disse trådene i signaturen hvis du er lei av betegnelsene? Hvorfor diskutere emnene i det hele tatt da? Jeg spør alle: Hvorfor ikke la slike lite betydningsfulle kabelforskjeller få akkurat så lite oppmersomhet som de fortjener? Spiller det egentlig noen rolle om noen mener ditt og datt om kabler? Men om noen har lyst til å diskutere det så er vel det greit? Men å bli grinete pga kabler? Kan vi ikke skrive om reelle mafiaer på OT heller? Jeg bare spør!

Destiny

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2007
Antall liker
491
Torget vurderinger
1
Har en god kamerat som har drevi med hi fi i over 35 år, han er meget svaksynt, tett på blind.

Han har ikke mulighet til å se komponentene for å si det sånn.... Så han kjører stort sett bestandig blindtest..

Han har utviklet en meget god hørsel, og har blitt mer og mer avhengig av hørselen det mer synet har avtatt.

Men han hører forskjell på både kabler og elektronikk :eek:

Destiny.. :)

O

om.s

Gjest
Soundproof skrev:

BRAVO!!! 100% enig (og litt til om det går) tiltross for ulike innfallsvinkler, "this is what its all about"......

mvh

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Destiny skrev:

Du må spørre om han ikke har bruk for en million dollar.

Poenget er vel at han vet hva det er som spiller, selv om han ikke fysisk ser det. Ergo er det ikke en blindtest.

;)

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.795
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
for et jævla mas om denne "million dollar".
har du en million dollar og kan sette opp en blindtest i norge?
neivel.

Delle

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.03.2007
Antall liker
278
Morosamt initiativ; forutsatt at det ikke blir mer hurlumhei og usakligheter utav det.
Vil det aksepteres at man regner seg som medlem både av Lytte- og Målemafiaen, utfra en forestilling om at det egentlige tyngdepunkt ligger et sted mellom ytterpunktene? :)

Mvh

K

kbwh

Gjest
Det er nok enklere å få til et samarbeid til felles beste mellom Lytte- og Målefamiliene enn mellom Lytte- og Lynsefamilien, Delle.

---

Litt fleip får vi tåle. Essensen ligger i førsteinnlegget, og jeg synes f.eks. knutinhs kritiske gjennomgang er den type innlegg vi kan lære noe av.

Vi bør LESE hva folk skriver, ikke angripe fordi de skriver.

Valentino.
Concigliere della famiglia Sonusfaber

K

knutinh

Gjest
val skrev:
Har ikke misforstått noe, men er enkelt og greit uenig!
Av respekt for trådstarter og den generelle tonen her inne så skal jeg ikke si noe mer.

-k

Ivaols

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.12.2004
Antall liker
553
Sted
Flekkerøy
Velkommen tilbake! :)

Er helt enig i alle punktene utenom det med kablene.

Mente å høre forskjell på en lampettledning vs en tykkere sak fra Supra for noen år siden, men nå har jeg mistet all tro på kablers betydning, så lenge de er fornuftige, og det trenger ikke koste mer enn noen hundringser.

Testet også en Nordost Red Dawn mot en Black Magic med furutech Rhodium for noen år siden. Klarte ikke høre forskjell så jeg kjøpte den rimeligste brukt.

Regner med det er mulig å påvise forskjeller i en ABX blindtest hvis forskjellene provoseres fram med vanskelig last og lange strekk, med syltynne vs fornuftige kabler.

For at jeg noengang skal kjøpe en dyr kabel igjen skal den ABX blindtestes i eget anlegg med positivt resultat. Punktum.

Ellers hørtes det ut som en fin forening :)

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
128
Snickers-is skrev:
Logaritmisk! (R "2.11058971"/10 ) ... Dette blir/er faktisk bokstavene HFS...
Men jeg tror ikke noen av dere greier å finne ut hvordan... :p
mvh

Destiny

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2007
Antall liker
491
Torget vurderinger
1
oddgeir skrev:
Destiny skrev:

Du må spørre om han ikke har bruk for en million dollar.

Poenget er vel at han vet hva det er som spiller, selv om han ikke fysisk ser det. Ergo er det ikke en blindtest.

;)
Alle har vel brukt for en million ;)

Og du har selvfølgelig helt rett, så lenge han vet vilke komponenter som blir spillt på er det ingen blindtest.

Men et spørsmål... lytter dere på kabler og elektronikk som avviker fra hverandre i lydsignatur?

For det er jo mange kabler som lyder veldig likt, og kan være umulig å skille fra hverandre, så finns det andre som er veldig forskjellige lydmessig.

Det samme er det med elektronikk..

Dere må jo lytte på kabler og elektronikk som lyder forskjellig.... Forstår dere det?

Det er jo ikke sikkert at det er lydmessig forskjell på en lampettledning og en litt tykkere supra?

KABLENE OG ELEKTRONIKKEN MÅ I UTGANGSPUNKTET LYDE FORSKJELLIG HVIS MAN SKAL KLARE Å HØRE FORSKJELL!!!!!!!!!!!!!!!!

B

Back_Door

Gjest
Synes faktisk at man burde skiftet navn på denne forening. Er det ikke snart på tide at vi slutter å kalle oss selv eller andre for mafia på dette forum? Språket er nemlig ikke uten betydning m.h.t. hvordan vi forholder oss til hverandre..Selv om noen tar dette som en spøk, legges listen på et bestemt nivå når vi bruker slike begreper om deltakere på et forum som dette.

Det er ikke noe i veien med kriteriene for denne forening. Kun navnet. ;)

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Imperial skrev:
Logaritmisk! (R "2.11058971"/10 ) ... Dette blir/er faktisk bokstavene HFS...
Men jeg tror ikke noen av dere greier å finne ut hvordan... :p
mvh
Man tar logaritmen(10) av summen av bokstavnummeret i alfabetet (8+6+19), multipliserer dette med 4, og trekker fra antall bokstaver (3)
Dette gir log((8+6+19)*4-3)=2,11058971.

At jeg bruker tid på slikt. :-\

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
128
((8 + 6 + 19) * 4) - 3 = 129. log 129 = 2.11058971

Ja... Dette er også Hyper fine splitting...

;D
mv

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Da er jeg vel medlem av mattemafiaen da?

A

Atle Kristiansen

Gjest
Karma skrev:
Synes faktisk at man burde skiftet navn på denne forening. Er det ikke snart på tide at vi slutter å kalle oss selv eller andre for mafia på dette forum? Språket er nemlig ikke uten betydning m.h.t. hvordan vi forholder oss til hverandre..Selv om noen tar dette som en spøk, legges listen på et bestemt nivå når vi bruker slike begreper om deltakere på et forum som dette.

Du er bare redd isen skal forlate ismafiaen og etterlate dere uten leder ;).

Ai, det var vel en relativt pen spøk - don't get mad.

Mvh

K

knutinh

Gjest
Destiny skrev:
Dere må jo lytte på kabler og elektronikk som lyder forskjellig.... Forstår dere det?

Det er jo ikke sikkert at det er lydmessig forskjell på en lampettledning og en litt tykkere supra?

KABLENE OG ELEKTRONIKKEN MÅ I UTGANGSPUNKTET LYDE FORSKJELLIG HVIS MAN SKAL KLARE Å HØRE FORSKJELL!!!!!!!!!!!!!!!!
Ut fra fra første post:
Snickers-is skrev:
- Du mener det er fornuftig å la et skambillig produkt utfordre et veldig dyrt produkt og at resultatet er helt åpent.
Så virker det ikke som et krav at man skal sammenligne komponenter som allerede uten tvil låter ulikt.

Tvert imot så virker det som om utgangspunktet er at alt kan testes, og resultatet skal være åpent. I den konteksten så er det vel interessant om to kabler som måler likt men koster veldig forskjellig viser seg vanskelig å skille i en blindtest?

Selvsagt er det mye mer morsomt å komme til at det er en hørbar forskjell, men hvis man vet at så er tilfelle allerede før testen startes, så har et positivt utfall liten verdi.

-k

B

Back_Door

Gjest
The Atl skrev:
Karma skrev:

Mvh
Ai??

Og jeg som trodde du hadde slått deg ned i jungelen i Venezuela, uten tilgang til internett.. ;)

Uansett så støtter jeg av prinsipp ikke mafiavirksomhet. Selv om den skulle ha en ISkald leder.. :D

John_Harald

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2002
Antall liker
2.189
Sted
Sørumsand
Torget vurderinger
5
Karma skrev:
The Atl skrev:
Karma skrev:

Mvh
Ai??

Og jeg som trodde du hadde slått deg ned i jungelen i Venezuela, uten tilgang til internett.. ;)

Uansett så støtter jeg av prinsipp ikke mafiavirksomhet. Selv om den skulle ha en ISkald leder.. :D
Velkommen med en sterk tilbakegang som mafiaboss, Snickers-is ;) Har du meldt deg ut at målemafian? Skal mafiaen brukes komersiellt til testing bla blindtesting av egene produkter?
Grunnen at man kaller det mafia, er vel pga mafiaoppførlselen til noen her inne..
Støtter heller ikke noen mafiavirksomhet denne gang, men ser for meg mange vakre kriger i tiden fremover!
Lykke til :D

Destiny

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2007
Antall liker
491
Torget vurderinger
1
Man vet ikke på forhånd om det er liten, stor eller ingen forskjell på kabler eller elektronikk, etter mange år med lytting på forskjellige produkter oppdager man hva som er lydmessig beslekta, og hva som lydmessig avviker mye fra hverandre.

Og dette er IKKE prisrelatert, jeg syns også at kabler generelt er ooooooooooverprisa, og at store deler av kabelbransjen virker noe suspekt.

Jeg syns at gutta i "målemafian" sier mye matnyttig, men jeg tror alle ville kunne klare å høre forskjell på kabler med klare lydmessige avvik, for de finns faktisk...

John_Harald

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2002
Antall liker
2.189
Sted
Sørumsand
Torget vurderinger
5
knutinh skrev:
Destiny skrev:

Ut fra fra første post:
Snickers-is skrev:
- Du mener det er fornuftig å la et skambillig produkt utfordre et veldig dyrt produkt og at resultatet er helt åpent.
Så virker det ikke som et krav at man skal sammenligne komponenter som allerede uten tvil låter ulikt.

-k
;D ;D ;D

norcad

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2006
Antall liker
22
Neida Snickers-is, jeg ikke den som benekter noe jeg ikke har testet. Så hvis det er godt nok å si at jeg tror det går an å høre forskjell på kabler, så er jeg med.
Problemet er at jeg ikke vil finne det ut egentlig, har mer enn nok å bruke pengene på, om jeg ikke skal få dilla på dyre kabler også! :) (Det er av samme grunn jeg ikke tester nye forsterkere, cd-spiller eller ny bil for den saks skyld. Det man ikke vet har man ikke vondt av! ;D)

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Antall liker
12
Karma skrev:
Regnskogen i Venezuela er forøvrig et helt ok sted å være. ;)

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
18.889
Sted
Østfold
En liten oppdatering for å ikke bryte med intensjonen her:

- Du mener at inntrykk du vurderer å vektlegge bør testes og verifiseres slik at man ikke lar seg forlede til å tro at alle overfladiske opplevelser er verdifulle.

- Du mener at det er lyden og ikke prislappen som bestemmer om et produkt spiller bra.

- Du mener at det gir misvisende resultat om man tilrettelegger mer i testingen av et dyrere produkt enn et rimeligere produkt.

- Du mener at det er mest korrekt å evaluere lydkvaliteten i utstyr med ørene uten at andre sanser stimuleres av produktet man evaluerer.

- Du har opplevd hørbare forskjeller på kabler eller mener ikke det er noen grunn til å avvise at hørbare forskjeller kan forekomme.

- Du mener det er fornuftig å la et skambillig produkt utfordre et veldig dyrt produkt og at resultatet av hvilket som gir den beste lyden er helt åpent.

- Du mener at det er praktisk talt umulig å ikke la seg påvirke av andre sanser under en lyttetest dersom man ikke avskjermer lytteren så fullstendig som over hodet mulig.

- Du mener at opplysninger som kan påvise at man har tatt feil er interessante.

- Du er åpen for at en opplevd lydmessig forskjell kan henge sammen med andre faktorer som konkurerende sanseintrykk, forventninger m.m. selv om den oppleves meget klar og entydig.

- Du er villig til å stille opp på blindtester dersom disse utføres seriøst og dersom det ikke gjøres på et urimelig tidspunkt, sted eller liknende.

- Du forplikter deg til å holde deg orientert om de gjeldende reglene og melde i fra dersom du ikke lenger ønsker å være medlem.

Vi bør vel også endre navn. Noen forslag?

SvErD

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.11.2002
Antall liker
9
Sted
Bergen
Er enig i alle punkter ja..

Foreslår foreningen "The Lyttende" ;D

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Antall liker
4.894
Det lytherske misjonsselskap ;)

Jeg foreslår å ersatte "umulig" med "svært vanskelig" i paragraf 7.

Edit: Må si jeg har sans for el mariarchi's lyttemafia banner. "Lyttemafia" har noe gamlisungommelig over seg. Kanskje navnet bør bestå?

pks

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.10.2006
Antall liker
3
Du kan nok telle med meg Snickers.

Og jeg håper foreningen kan arrangere en skikkelig blindtest en (eller flere) dag (er).

Mvh

Pk

K

kbwh

Gjest
Gir Bx' forslag til endring i paragraf 7 min tilslutning.

Paragraf 9: Hvilke "andre faktorer" tenker du på?

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Antall liker
13.080
Torget vurderinger
10
Jeg melder meg inn :)

Skal forresten pusse opp hele huset etter en vannskade i halve huset.

Lurer på om jeg skal selge Dynaudio Focus 140 og kjøpe Sonus Faber. Trenger noe som kan stå tettere på bakveggen og SF gulvstående har porten foran. Dessuten så er det ikke så stor fare for at de velter, synes det er litt skummelt med stativhøyttalere (for nå skal unga låne rommet også ::)) ........Påan igjen!

Topp Bunn