Lytteinntrykk div. DIY prosjekter

Animal

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.03.2005
Antall liker
1
Hei.

Det finnes som kjent utrolig mange DIYprosjekter der ute.
Men det er ofte bare forfatteren sine meninger som blir uttrykt, og som regel med en høy selvtillit.

Etter vel overstått et par BEL mkI og to par BEL mkII begynner jeg å kikke etter noe større og dyrere,
for så å legge hele sommmeren i kassedesign og bygg. Gjerne litt over 10'000 kroner i deler.

Det finnes jo noen fra DynaBel, men mange av de er dyre og ikke helt fullfrekvente.
Krever ikke 18hz -3 i rom, men bare å slippe å få poppende opp ideer og behov for sub hele tiden.
Lurte litt på exact, men det blir for smått. Euforia er for dyr, og C22 (2 x center på høykant) er liksom ikke macho nok,
selv om det er en flott sak til prisen.

Så har vi de diverse sidene der ute da.

http://www.troelsgravesen.dk/Diy_Loudspeaker_Projects.htm

http://www.humblehomemadehifi.com/

http://www.zaphaudio.com/

...og sikkert flere!

Spørsmålet mitt er om noen har noen erfaringer å dele?

LydMekk

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2003
Antall liker
2
ok, hvis du begynner å snakke om HT-bygg ned til under 20hz så koster elementene betraktelig over 10K i deler ja...før filteret, kassen osv...

Animal

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.03.2005
Antall liker
1
Mente at det ikke var nødveldig med masse energi nede i subsoniske områder, men at det er ønskelig med en lineær respons så langt ned at man ikke sitter med tanker om at det mangler så alt for mye.

Det bør også nevnes at dette skal være til musikk.

yel

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.03.2006
Antall liker
1
Hei!
Ser du tenkte på exact. Men ønsker mer bass... Been there... done that. Hadde et par gamle audiovector 4 fra F3 lyd. Disse monterte jeg Exacten i toppen på. (kassa er rimelig modifisert, ca 7cm front bla.) Hei ut de gamle bassene, kjøpte 4 stk peerless xls 10", 2 til hver kasse.Disse ble montert i front. Kassa er 6 kantet, monterte i tillegg 2 stk 10" slaver i hver kasse. Disse "spiller" bakover. Hengte på et aktivt delefilter, 2stk DP 2000h, en kanal til hvert bass element/4x250w), og en Cayin sak i toppen.... Behovet for sub var ikke til stede... ;) Limte også på en "smultring" av filt på hver av diskantene, dette hjalp meg i mitt opplegg med en litt ivrig topp. Høytalerene er fortsatt i mitt eie, men har desverre ikke forsterkerier til disse nå. Mulig de går på børsen..
Uannsett, lykke til!!!

-Y

Animal

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.03.2005
Antall liker
1
Jeg ser du sier at de er litt skarpe. Synes du de er skarpere en gj.snitt?

yel

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.03.2006
Antall liker
1
Neida, overhodet ikke! Mine var/er også av den tidlige varianten, med Seas excel diskant. Sinsvakt detaljerte! Absolutt en vinner til prisen! Men smaken er som baken, og de vokser med oppgaven, er glad i krefter.

-Y

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Antall liker
341
ok, hvis du begynner å snakke om HT-bygg ned til under 20hz så koster elementene betraktelig over 10K i deler ja...før filteret, kassen osv...
Med to basselementer til rundt 1000 lappen tilsammen, målte jeg en trykkammerkonstruksjon lineært ned til 20 Hz - der stoppet måleutstyret.

Vidar

yel

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.03.2006
Antall liker
1
Med to basselementer til rundt 1000 lappen tilsammen, målte jeg en trykkammerkonstruksjon lineært ned til 20 Hz - der stoppet måleutstyret.

Vidar

Hadde vært artig å målt de jeg har stående da.... men ikke er i bruk.. 2x10 +2 x10slave xls. Spilte ihvertfall dynamisk/fysisk, for å si det sånn...

-Y

Topp Bunn