Lytteinntrykk av markedets kanskje mest spennende signalkabel!

Galakse

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.12.2004
Innlegg
120
Antall liker
0
Sted
Lier
DAChild skrev:
Aha...
Lyddsignalet går altså fra et par middelmådige kobberkabler i forsterkeren, kastes så ut i et par himmelske gull/sølvkabler, før de går inn i et par middelmådige kobberkabler i en høyttaler... eksellent!
wake up...
Kablene er nok like jordiske. Men noe mer sofistikerte.
 

Galakse

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.12.2004
Innlegg
120
Antall liker
0
Sted
Lier
Anonym skrev:
Dette blir litt ot men jeg lar meg fascinere av hvor mye folk velger å stole på magefølelse og kvasivitenskapelige forklaringer istedenfor å bruke sunn fornuft.
High fidelity handler vel ikke mest om sunn fornuft, men heller å sprenge grenser, godfølelse og en dose galskap.

Isolerte ledere kan helt klart produseres i ulike kvaliteter, det er et faktum. Det kompliserte er å påvise high fidelity. For hva er god lydgjengivelse? Objektivt sett har jeg ikke noe godt svar.
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.403
Antall liker
1.137
Torget vurderinger
4
Galakse skrev:
Anonym skrev:
Dette blir litt ot men jeg lar meg fascinere av hvor mye folk velger å stole på magefølelse og kvasivitenskapelige forklaringer istedenfor å bruke sunn fornuft.
High fidelity handler vel ikke mest om sunn fornuft, men heller å sprenge grenser, godfølelse og en dose galskap.

Isolerte ledere kan helt klart produseres i ulike kvaliteter, det er et faktum. Det kompliserte er å påvise high fidelity. For hva er god lydgjengivelse? Objektivt sett har jeg ikke noe godt svar.
Det finnes forskning for det meste men det er ikke det tråden handler om. Med tanke på retningslinjene i førsteinnlegget bør innleggene handle om tema.
 

Galakse

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.12.2004
Innlegg
120
Antall liker
0
Sted
Lier
Anonym skrev:
Det finnes forskning for det meste men det er ikke det tråden handler om. Med tanke på retningslinjene i førsteinnlegget bør innleggene handle om tema.
Jeg nevner ikke forskning, men produksjonsteknikk og materialvalg på signalkabel og hifi-egenskaper. Temaet er opplevd hifi ved bruk av signalkabel fra Dual Connect. Interessant lesning. Min magefølelse er at teflon og produksjonsteknikk er nøkkelen til denne kabelens gode hifi (ref. menkromsen), ikke tverrsnittet eller solid core.
 

DAChild

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2004
Innlegg
1.217
Antall liker
118
Torget vurderinger
2
Galakse skrev:
DAChild skrev:
Aha...
Lyddsignalet går altså fra et par middelmådige kobberkabler i forsterkeren, kastes så ut i et par himmelske gull/sølvkabler, før de går inn i et par middelmådige kobberkabler i en høyttaler... eksellent!
wake up...
Kablene er nok like jordiske. Men noe mer sofistikerte.
Ok, men dette blir vel litt som om jeg har en bitteliten forgasser som skal fore en 3-liters motor ut i et altfor lite eksosanlegg... ;D
men for all del: its your money ;D
 

DAChild

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2004
Innlegg
1.217
Antall liker
118
Torget vurderinger
2
Galakse skrev:
Anonym skrev:
Dette blir litt ot men jeg lar meg fascinere av hvor mye folk velger å stole på magefølelse og kvasivitenskapelige forklaringer istedenfor å bruke sunn fornuft.
High fidelity handler vel ikke mest om sunn fornuft, men heller å sprenge grenser, godfølelse og en dose galskap.

Isolerte ledere kan helt klart produseres i ulike kvaliteter, det er et faktum. Det kompliserte er å påvise high fidelity. For hva er god lydgjengivelse? Objektivt sett har jeg ikke noe godt svar.
Godt svar!
Mitt poeng er at kabelen til 99.- fra biltema kan passe godt i et high-end anlegg. Lytterens lydopplevelse er jo det viktigste. På en annen side, ingen med et high-end anlegg vil vel ha en biltemakabel i signalveien ;)
 

menkromsen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.04.2009
Innlegg
102
Antall liker
0
Fint for deg. Da slipper du billig unna, og visst du blir fornøyd så er jo ingen ting bedre enn det!
Men, fordi du er fornøyd med lyden fra en slik kabel, så betyr ikke det at det nødvendigvis er fasiten for ethvert anlegg.
Hvorfor tror enkelte at kabler ikke har en dritt å si, og ikke kan påvirke lyden i noen grad?
Selv ser jeg på kabling som bindeledd mellom komponentene. Og da sier det seg selv, at jo kortere jo bedre. Samt at isoloasjon, leder og kontakter kan farge signalet i forskjellig grad, før det går videre inn i neste komponent.
I high end forsterkere (og pre'er) så ser man ofte at selve printkortene er mer fornuftig lagt opp i forhold til billigere saker. Kortere signalbaner, og gjerne ledere av massivt sølv osv.
Kan dette være den siste lille detaljen som drar lydkvaliteten opp et par hakk? Ja, jeg tror det. For det er alle de små detaljene som til syvende og sist løfter lyden opp på et visst nivå.

Hva da, når selve høyttalerkablene begynner å nærme seg over 2m. og signalkabler på rundt 1m. Mye, mye lenger enn selve internkablingen i komponentene. Ja da synes jeg det virker logisk at disse faktisk kan påvirke lyden, og at det i mange tilfeller er godt hørbart.

Ps. Har forøvrig poengtert at jeg ikke ønsker noen kabeldebatt her, det kan vi diskutere i en annen tråd. Denne tråden er kun nyttig for oss som faktisk hører forskjell på kabler. Dere andre kan gjerne sitte der å le av oss skrullinger, jeg bryr meg ikke! Hver eneste dag får jeg nemlig bekreftet at det ikke bare er placebo, og jeg elsker hvordan enkelte kabler får tunet maks ut av komponentene mine :)
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.161
Antall liker
4.327
Torget vurderinger
1
o.t.
menkromsen skrev:
...
Hvorfor tror enkelte at kabler ikke har en dritt å si, og ikke kan påvirke lyden i noen grad?
...
En god kabel er en kabel som ikke påvirker lyden i nevneverdig grad. Gode kabler behøver ikke å koste en herregård.

Kabler som påvirker lyden i nevneverdig grad er ofte enten feilkonstruert og/eller feiltilpasset formålet. Slike kabler kan selvfølgelig med hell brukes til å avbøte på andre «problemer», slik at resultatet blir til det bedre.

mvh
KJ
 
Topp Bunn