Lytte test/høytaler kabler hos Eltek (www.dynabel.no)

flinkjente

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.09.2005
Innlegg
238
Antall liker
1
De svarene du spør om blir det svart NEI på alle sammen. Faktisk kan man få kabler signal/høytaler til en "rimelig" pris, og det er som sagt tidligere ikke alltid prisen som avgjør!

Når det gjelder f.eks. Kimber 8 TC, kontra Kimber X, så ville undertegnede uten tvil valgt den rimligste. Her er det faktisk en forskjell på nesten 40 % prismessig, og den billigste spillte faktisk best på nevnte oppsett, uten tvil!

Når det gjelder Mundorf sin dyreste, så ville dette vært et naturlig valg, hvis den hadde kostet mindre.

Det ble valgt Supra Sword, og det viser vel litt av det du prøver å spørre om?
 

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Innlegg
2.805
Antall liker
18
Gaahl skrev:
Mitt spørsmål er: hvordan kan en kabel være noe annet enn god? Eller for å si det på en annen måte, er det mulig å transportere et signal på en mer enn perfekt måte?

Såvidt meg bekjent er en kabels oppgave å sende signalet uforinget fra en komponent til en annen. Mener dere at man må opp i titusenvis av kroner for å lage en kabel som sender et signal uforinget mellom en komponent til en annen? Enhver forandring\forbedring dere hører da vil vel da være en foringelse av det orginale signalet og dermed en DEGRADERING av den orginale lyden?

Det som slår meg når jeg leser slike kabeltester er at det aldri blir ført skikkelige blindtester. Blindtest er den ENESTE måten man kan teste om en kabel er bedre enn "god nok". For jeg mener at en kabel aldri kan bli bedre enn god nok, det går ikke ann å transportere ett signal bedre enn perfekt.

Det er merkelig når man tenker over, i årtier har kabelselskapene håvet inn millioner på millioner på kabler, men i alle disse årene har jeg aldri sett en skikkelig blindtest hvor det har blitt bevist at det er hørbar forskjell mellom en god kabel og enn "mer en god kabel". All fysikk, og alle målinger tilsier at det ikke går ann å lage en kabel som er "bedre" enn perfekt. Hvorfor arrangerer ikke kabelselskapene massive blindtester, undersøkelser osv. der de "beviser" at deres kabler er bedre enn vanlige "gode" kabler? Er det fordi de er redd for resultatet? Er ikke dette noe å tenke på?

Det er jo litt ironisk at referansemusikken dere spiller blir innspilt med kabler som sikkert koster under 20kr metern, men "dere" må ha kabler til 25 000 for å få samme opplevelsen.


Galskapen lenge leve!

Når det gjelder dere som påstår at vitenskapen ikke har nok viten på området, så anbefaler jeg dere å lese Ivar Løkkens innlegg.
Jeg tror nok du er inne på noe VELDIG viktig her, degradering av lyden..
Dette er nok resultat av veldig mange kabler på markedet i dag og før i tiden..
En annen ting er dette med farging av lyden, kall det forvrengning, maskering eller hva du enn måtte ønske å kalle det, men likevel så vil farging av lyden ha en positiv effekt i utrolig mange oppsett..

Hadde verden vært steril og livløs, alle komponenter og høyttalere perfekte, alle rom var laget på samme lest og hørtes like ut, og alle mennesker hatt samme smak, så hadde ikke kabler og matching vært et tema heller..
Men siden verden ikke er slik, så kan du kanskje klare deg med en kabel som heter Herbert og som koster 300 penger, mens jeg med et vanskelig rom, dårlig matchet komponenter og dårlige høyttalere, må kjøpe meg Valisnera til 45.000 penger..

Ikke engang i en perfekt verden så er det bra nok med blindtester, men jeg er litt enig med deg at noen ganger så kan de som tester bli "lurt" av prisen, de skrur opp forventningene og den ene gangen blir de positivt overrasket, men den andre gangen så kan det slå motsatt vei, slik at de blir skuffet.!
Det finnes alltid 2 sider av samme sak..

Mens Flintstones klarer seg mer enn bra nok med "olakjærra" som han må løpe i gang, så mener kanskje du at man må opp på Audi for å komme seg fra A til Å..
Du hadde klart å komme deg på jobb, butikk osv med en 1993 modell Lada Samara også..
Hvorfor skal jeg henge meg opp i hva slags bil eller kabel du ønsker å kjøpe deg.?
Om du mener at du må ha en ny Audi og klarer deg med en billig kabel, så er jo det ditt valg..
Men om du tror at den perfekte bilen finnes på markedet i dag, så tar du nok skammelig feil, samme er det med kabler også, det finnes ingen perfekt kabel, alle har en eller annen form for "brems" og samme har også kontaktene i alle ender, innvendig i høyttalere så er det i 99% av alle tilfeller andre kabler enn det er utvendig, samme er det med signalkabler også, men der snakker vi nok om mer enn 99%..

Vi kan jo snu dette med kabler litt på hode og spørre oss selv om hvorfor ikke det er laget blindtester på høyttalere og komponenter, her er det like store forskjeller som det er på kabler, så hvorfor er det absolutt ingen produsenter innen Hi-Fi som bruker blindtester.?
Er dette for at blindtester er noe vi har "funnet opp" for å bli tilfredsstilt.?
Om kabel selskaper har tjenet millioner på millioner, så har komponent og høyttaler produsenter tjent minst det samme..
Hvorfor hører noen av oss enorme forskjeller på høyttalere og komponenter, men ikke forskjell på kabler.?

Jeg respekterer Ivar Løkken og hans påstander, på samme måte som jeg respekterer alle andre, jeg ser ikke mer opp til visse mennesker enn andre, men jeg har nok mer like meninger med noen, enn jeg har med visse andre..
Verden er ikke et sted der vi kan lytte til en manns meninger, da må alle andre ha samme rom og oppsett som den som kommer med en påstand..

Vitenskapen er fremdeles i sin pure ungdom, samme er det med legevitenskapen også, det er bare at vi har kommet til et punkt der det blir vanskeligere å vanskeligere å komme noe videre..
Mange mente for 10 år siden at nå hadde vi kommet så langt, at vi ikke hadde stort mer å bidra med, se hvor feil de egentlig hadde..
Hva om 10 eller 20 år frem i tid, det er meget sansynelig at ingen av oss her på sentralen har så mye som en kabel igjen av det vi har i dag, alle kommer til å bruke sine surt oppsparte midler til å kjøpe seg andre komponenter, høyttalere og kabler..

Jeg respekterer om du ikke hører forskjell på kabler i ditt oppsett, men denne tråden tar for seg en litt annen sak, her har flinkgutt tatt seg bryet med å bruke en hel dag inne på Eltek og høre forskjell på kabler i ett oppsett, hans påstand er at det er større forskjeller på kabler i det oppsettet, det er foreløpig ingen som har kommet med motstridende påstander, hvorfor er det ingen som tar seg av den biten.?
Alle er jo interessert i å diskutere å komme med sine egne påstander om kabler i eget oppsett, noen har kanskje ikke prøvd så mange andre kabler heller, om noen.?
Er det kanskje noen der ute som har handlet kabler samtidig med Hi-Fi utstyr og latt seg "lure" av en selger.?
Ikke vet jeg, men jeg spør..
 

Lateralus

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.11.2002
Innlegg
423
Antall liker
31
Torget vurderinger
0
f skrev:
Til sist skal det sies at høytalerne kom noe til kort, da prisen steg mot/eller var over 10.000.- N. Kr. for settet (2 X 2.5 m.).

Dette hadde jo også en naturlig forklaring, da kabel kontra høytalerene var på over 50 % (nesten, og over) av høytalerenes total verdi!
Bare noen spørsmål til dette utsagnet: Hvordan vet du at det var høyttalerne som kom til kort, og ikke f.eks. effekttrinnet? Hørte du at evt. begrensninger lå i høyttalerne, og ikke annet sted, eller sier du det fordi høyttalerne var rimeligere enn de andre komponenentene i anlegget og derfor må være det svakeste leddet?

Isåfall, hadde det forandret situasjonen dersom de samme høyttalerne kostet 40.000kr paret, som de typisk ville ha gjort dersom de var produsert i f.eks. Italia og ble solgt via vanlige distribusjonsledd, dvs. fra produsent, så til importør, så forhandler?

Det høres kanskje ut som om jeg kverulerer, men jeg tror at et av Eltek sine 'problemer' er at høyttalerne deres blir solgt for billig i forhold til konkurrentene, og dermed tar folk det for gitt at de ikke spiller så bra.

Hadde vært interessant om du kom på innspill på dette.


Mvh.


PS! Syntes ellers at kabeltesten var interessant, og er mer eller mindre enig med dine intrykk av kablene, ihvertfall av de jeg har hørt av disse.
 

flinkjente

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.09.2005
Innlegg
238
Antall liker
1
Et godt spørsmål, og svaret blir, det vet man ikke, men "tok" det for gitt når fortrinn/effektrinn var i en annen pris klasse, men det kan hende som du påpeker at høytaler, ne er et funn for prisen! Faktisk så ble man overasket hvor raskt diskanten jobbet med de dyreste Mundorf kablene.

Det var helt spesiellt å høre på hvordan Phil Collins lekte seg på batteriet, og mellomtonen var også bra, men bassen kanskje litt for "utydelig" på denne CD, en.

Det var ikke uten grunn at disse høytalerne var koblet opp, og har ingen innvending mot at til prisen, er de faktisk et funn! Kan man bygge litt selv/halv fabrikat, så er det jo "nesten" galskap hvor mye man vil få igjen for pengene.
 
O

om.s

Gjest
LydMekk skrev:
Fush skrev:
Rotekroken skrev:
Men å påstå at det ikke finnes hørbare forskjeller på kabler i det heletatt, det er ikke sant.!
Slik løgn bør vi holde unna sentralen..
Tror det begynner å nærme seg et tresifret antall ganger jeg har sett denne misforståelsen her på sentralen. Det er ikke om folk hører forskjeller på kabler som diskuteres, men hvorfor man gjør det.
Helt uinteressant for det store flertall HVORFOR vi hører forskjell. For forskjell ER det. Punktum. Store eller små forskjeller, det er så.

Synes du og dine få medinteressenter bør diskutere slikt under Tech hjørnet og ikke søple ned tråder hvor folk forteller om lytteopplevelser og vi andre er interessert i å lese disse.

Diskuter HVORFOR og KRAV TIL DOKUMENTASJON i egne tråder under Tech-hjørnet.

OK?
Gode poenger!! 8) ...

mvh
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.161
Antall liker
4.328
Torget vurderinger
1
om.s skrev:
LydMekk skrev:
Fush skrev:
Rotekroken skrev:
Men å påstå at det ikke finnes hørbare forskjeller på kabler i det heletatt, det er ikke sant.!
Slik løgn bør vi holde unna sentralen..
Tror det begynner å nærme seg et tresifret antall ganger jeg har sett denne misforståelsen her på sentralen. Det er ikke om folk hører forskjeller på kabler som diskuteres, men hvorfor man gjør det.
Helt uinteressant for det store flertall HVORFOR vi hører forskjell. For forskjell ER det. Punktum. Store eller små forskjeller, det er så.

Synes du og dine få medinteressenter bør diskutere slikt under Tech hjørnet og ikke søple ned tråder hvor folk forteller om lytteopplevelser og vi andre er interessert i å lese disse.

Diskuter HVORFOR og KRAV TIL DOKUMENTASJON i egne tråder under Tech-hjørnet.

OK?
Gode poenger!! 8) ...

mvh
... dersom man ikke ønsker å problematisere om «hvorfor», så har man jo heller ikkke grunnlag for konkludere med at det er kabelen som gjør forskjellen ... ?

... og når utfallsområdet for «hvorfor» omfatter helt andre ting enn «tech.» så hører det ikke hjemme i «Tech--hjørnet» - uten at jeg ønsker å være overdrevent katolsk mht. kategoriseringen av innlegg.

jf. forøvrig:
Greven skrev:
f skrev:
Det er nå avlivet, og det er også det denne tråden handler om. DET ER FORSKJELL PÅ KABLER!
Med bønn om ikke å starte en ny hissig debatt har jeg bare en liten kommentar:
Ingen verdens ting blir avlivet av å gjennomføre ukontrollerte tester uten noen form for kvalitetssikring.

Jeg setter pris på intiativet og at du deler de med oss, men testopplegget ditt virker ikke akkurat vanntett.
mvh
KJ
 

lydbjørn

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.04.2005
Innlegg
3.164
Antall liker
49
Sted
Oslo
Man får ikke en vanntett lyttetest over så kort tid, men en viss indikasjon vil man få!, og for å ikke gjenta meg selv til det kjedsomlige.... Det er forskjell på "alle" kabler, man må bare høre etter, dvs. være åpen for forandringer.

Når det gjelder testen hos Eltek, så har undertegnede vært der et to siffret antall ganger på forhånd, men over lengere tid, og har god kjennskap til både høytalere og andre komponenter, men liker ikke helt toveis super exacten, sånn er det bare!

Det virker som man har løpt inn, en eneste gang, og rett ut igjen, dette er ikke tilfellet :eek:.
 

lydbjørn

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.04.2005
Innlegg
3.164
Antall liker
49
Sted
Oslo
Da blir det endelig tatt tak i kabel hysteri, og det står respekt av hva Fidelity nå har gjort (ikke fått lest det ennå, grrrr).

Tror dere noen av oss juger, eller tro dere man bløffer kun for bløffen sin skyld?

Det skal sies at undertegnede har hørsel langt over gjennomsnittet, både på godt, og ondt. Hører faktisk en nål (knappenål) falle til gulvet i rommet ved siden av. Hører også noen som klipper neglene i rommet ved siden av, selv om døren er lukket.

Ligger noe ustødt i bagasjerommet, så må det rettes på umiddelbart.

På radarskolen i Bergen, måtte mange tester gjennomføres (selv om dette er lenge siden), offiseren nektet å godta at de laveste frekvensene kunne avsløres hver eneste gang!, men kan fint leve med et "middelmådig" anlegg, uten noen større problemer ;).
 

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Innlegg
2.805
Antall liker
18
Hvorfor hører noen store forskjeller på kabler.?
Hvorfor hører noen ingen forskjell på kabler.?
Hører noen ingen forskjell i eget oppsett, mens de hører forskjell på andre oppsett.?
Er det slik at det er noen som ikke hører forskjell på kabler i det heletatt.?

Og en annen ting som ikke har noe med kabler å gjøre, men noen påstår at en DVD spiller til 300 små penger sammen med DAC, er like bra som CD spiller til dullion penger på samme DAC.!
Akkurat den der, den har jeg hørt så mange ganger i eget oppsett at jeg bare ikke kan fatte det.!
Selv med en billig CD spiller på DAC er bedre enn dyr DVD spiller på samme DAC..
Her må det være noe galt med hørselen til folk vel.?
Er pga hørsel jeg ville ha med dette, kabler har også noe med hørsel å gjøre ;)

-Kjell
 

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.838
Antall liker
5.490
Sted
Holmestrand
pks skrev:
Jeg skjønner ikke vitsen med kabeltest hvis den ikke er blind jeg..
But thats me...
PK
Jeg tror ikke på kabler. Likevel bør vi kanskje stille oss spørsmålet: Burde vi blindteste all hifi? Hører vi mer med øynene enn vi liker å tenke på?
 

Vegardaase

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2005
Innlegg
1.963
Antall liker
2
Rotekroken skrev:
Hvorfor hører noen store forskjeller på kabler.?
Hvorfor hører noen ingen forskjell på kabler.?
Det har vel vært slik at ingen hører forskjell når man ikke vet hva som spiller....
Og en annen ting som ikke har noe med kabler å gjøre, men noen påstår at en DVD spiller til 300 små penger sammen med DAC, er like bra som CD spiller til dullion penger på samme DAC.!
Akkurat den der, den har jeg hørt så mange ganger i eget oppsett at jeg bare ikke kan fatte det.!
Selv med en billig CD spiller på DAC er bedre enn dyr DVD spiller på samme DAC..
Dette har jeg selv hørt.... Umulig å høre forskjell på Apple Airport (700 kr?) og Teac Esoteric spiller til 70 000.... Det er mulig dette ikke bli resultatet for alle i alle anlegg, men slik jeg opplevde det er det i allefall mulig om DACen er god nok.
 

lydbjørn

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.04.2005
Innlegg
3.164
Antall liker
49
Sted
Oslo
Greven skrev:
Rotekroken skrev:
Hvorfor hører noen store forskjeller på kabler.?
Hvorfor hører noen ingen forskjell på kabler.?
Det har vel vært slik at ingen hører forskjell når man ikke vet hva som spiller....
Og en annen ting som ikke har noe med kabler å gjøre, men noen påstår at en DVD spiller til 300 små penger sammen med DAC, er like bra som CD spiller til dullion penger på samme DAC.!
Akkurat den der, den har jeg hørt så mange ganger i eget oppsett at jeg bare ikke kan fatte det.!
Selv med en billig CD spiller på DAC er bedre enn dyr DVD spiller på samme DAC..
Dette har jeg selv hørt.... Umulig å høre forskjell på Apple Airport (700 kr?) og Teac Esoteric spiller til 70 000.... Det er mulig dette ikke bli resultatet for alle i alle anlegg, men slik jeg opplevde det er det i allefall mulig om DACen er god nok.


Hva! Dette ville man gjerne ha hørt på selv, før man tar et standpunkt, men tviler uansett på utfallet?
 

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Innlegg
2.805
Antall liker
18
f skrev:
Greven skrev:
Rotekroken skrev:
Hvorfor hører noen store forskjeller på kabler.?
Hvorfor hører noen ingen forskjell på kabler.?
Det har vel vært slik at ingen hører forskjell når man ikke vet hva som spiller....
Og en annen ting som ikke har noe med kabler å gjøre, men noen påstår at en DVD spiller til 300 små penger sammen med DAC, er like bra som CD spiller til dullion penger på samme DAC.!
Akkurat den der, den har jeg hørt så mange ganger i eget oppsett at jeg bare ikke kan fatte det.!
Selv med en billig CD spiller på DAC er bedre enn dyr DVD spiller på samme DAC..
Dette har jeg selv hørt.... Umulig å høre forskjell på Apple Airport (700 kr?) og Teac Esoteric spiller til 70 000.... Det er mulig dette ikke bli resultatet for alle i alle anlegg, men slik jeg opplevde det er det i allefall mulig om DACen er god nok.


Hva! Dette ville man gjerne ha hørt på selv, før man tar et standpunkt, men tviler uansett på utfallet?
Kan jo høre med Greven om hva som er god nok DAC, om det er noen butikker i nærheten av deg som har den, så kan du jo få dem til å benytte den på den billigste DVD spilleren og den dyreste CD spilleren, bør gi et greit nok svar egentlig..
DAC'en til 25k jeg hadde skilte veldig klart mellom en DVD spiller til 6k og en CD spiller til 7k, samme kabler ble benyttet på begge..
Resultatet jeg fikk, var at på DVD spiller så var det bortimot bortkastet med DAC, mens CD spilleren virkelig blomstret..

Kanskje det var feil match med kabler.? :D
Nei, det stemmer jo, kabler har jo ikke noe og si.. :-\
Da vet jeg faktisk ikke hva som fikk DVD spilleren til å høres ut som en rimelig CD spiller fra 80 tallet.. :-[

-Kjell
 

Vegardaase

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2005
Innlegg
1.963
Antall liker
2
f skrev:
Greven skrev:
Rotekroken skrev:
Hvorfor hører noen store forskjeller på kabler.?
Hvorfor hører noen ingen forskjell på kabler.?
Det har vel vært slik at ingen hører forskjell når man ikke vet hva som spiller....
Og en annen ting som ikke har noe med kabler å gjøre, men noen påstår at en DVD spiller til 300 små penger sammen med DAC, er like bra som CD spiller til dullion penger på samme DAC.!
Akkurat den der, den har jeg hørt så mange ganger i eget oppsett at jeg bare ikke kan fatte det.!
Selv med en billig CD spiller på DAC er bedre enn dyr DVD spiller på samme DAC..
Dette har jeg selv hørt.... Umulig å høre forskjell på Apple Airport (700 kr?) og Teac Esoteric spiller til 70 000.... Det er mulig dette ikke bli resultatet for alle i alle anlegg, men slik jeg opplevde det er det i allefall mulig om DACen er god nok.


Hva! Dette ville man gjerne ha hørt på selv, før man tar et standpunkt, men tviler uansett på utfallet?
Det gjorde vi også frem til vi faktisk testet. Deretter har vi begge gått over til HD basert drivverk. Fantastisk brukervennlighet, billigere og etter min mening lik lyd! :)

Beklager mye OT, tilbake til tema:
Jeg synes det er flott at folk tar seg tid til å teste på egenhånd og lage en tråd her på Sentralen. Jeg synes slike ting er like mye verdt som en reportasje i feks Fidelity. problemet er når man gjennomfører en uformell test og avslutter med en "vitenskaplig" konklusjon som "Det er nå avlivet, og det er også det denne tråden handler om. DET ER FORSKJELL PÅ KABLER!". Da må man tåle at noen ser på gjennomføringen og påpeker metodiske feil.

Men stå på! Artig lesing. :)
 

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Innlegg
2.805
Antall liker
18
Greven: Hva er metodisk riktig i alles øyne.?
Blindtester har sine feil, alle former for tester har sine feil pga vi er mennesker med forskjellig oppfattning og meninger, det er sjeldent å se 2 stykker som har samme preferanse her inne, så kan vi egentlig si at noe er riktig eller galt.?
Vi må alle stole på våre egne ører, men ikke alle klarer å skille f.eks mellom Chello og fiolin, samme med mange andre instrumenter av nesten samme karakter..
Hvor skal vi sette grenser.?
Hva skal vi ha som krav til at noen kan si at de har hørt, eller ikke hørt forskjeller på kabler.?
Kan vi noen gang bli enige om test metoder som alle er fornøyde med.?
 

Vegardaase

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2005
Innlegg
1.963
Antall liker
2
Rotekroken skrev:
Greven: Hva er metodisk riktig i alles øyne.?
Helt enig i at det ser ut til å være en umulig oppgave å få "alle" til å bli enige om testmetodikk innen HiFi. Imidlertid ser det ut til at i stort sett alle andre settinger, har man funnet ut at blindtester, dobbeltblindtester, abx, placebokontrollerte osv tester er den beste måten å teste på. Slik metodikk er egne fagfelt og det finnes en stor mengde litteratur på emnet for den som har interesse av det. Bakgrunnen for denne type testing er for meg veldig opplagt og kan egentelig ikke helt forstå motforestillingene. Det virker jo også (fra tråder på sensommeren) som om mye av motforestillingen mot dette bygger på begrenset kunnskap/fordommer (tenker ikke på noen spesielle akkurat nå) eller direkte misforståelser. Så hva som er metodisk riktig i "alles" øyne er egentlig ganske uinteressant, fordi noe er metodisk riktig og noe er det ikke - uavhengig av hva noen måtte mene.

Blindtester har sine feil, alle former for tester har sine feil pga vi er mennesker med forskjellig oppfattning og meninger, det er sjeldent å se 2 stykker som har samme preferanse her inne, så kan vi egentlig si at noe er riktig eller galt.?
En god designet test forsøker å kontrollere feilkildene. Siste del av innlegget ditt er meningsløst, da det i en slik test først skal undersøkes om det er en forskjell. Altså ikke smak og behag, men om det oppfattes forskjell.

Vi må alle stole på våre egne ører, men ikke alle klarer å skille f.eks mellom Chello og fiolin, samme med mange andre instrumenter av nesten samme karakter..
Hvor skal vi sette grenser.?
Hva skal vi ha som krav til at noen kan si at de har hørt, eller ikke hørt forskjeller på kabler.?
Kan vi noen gang bli enige om test metoder som alle er fornøyde med.?
Jeg synes ikke det skal være noe mål om at alt en uttaler seg om skal være basert på grunnforskningen, og synes det kan være interessant med subjektive tester i HiFi-sammenheng. Det blir allikevel feil å gjennomføre en subjektiv test, og så trekke en objektiv konklusjon "Det er forskjell på kabler".
 

lydbjørn

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.04.2005
Innlegg
3.164
Antall liker
49
Sted
Oslo
Som sagt tidligere! Har vært innom Eltek et tosiffret antall ganger på forhånd, og da ble det testet forskjellige høytalere, og andre komponenter, men denne gangen skulle vi "kun" konsentere oss om forskjellene, eller om alle evt. var like, på det samme anlegget.

Man kan si hva man vil, men testen ble ihvertfall utført som avtalt på forhånd, og står inne for hva som er opplevd/skrevet.

Skal ta et annet eks. Byttet scart kabel mellom TV og Dvd spiller/Get digital boks og TV/ Get digital boks til vegg uttak (75 Ohm).

Denne TV, en er direkte dårlig, faktisk så dårlig at selgeren ikke ville selge den. Den ble kjøpt på åpnings salg for kun 3995.- N. Kr., men hadde kostet 7995.- N. Kr. m.a.o. en dr... TV.

Når kablene ble byttet ut så fremsto Sharpe, en (32 tommer) som en helt annen TV, og Supra spiller/viser ringer rundt Monster, men når det er sagt, så er jo Supra kablene over dobbelt så dyre, så litt urettferdig er det jo!
 

lydbjørn

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.04.2005
Innlegg
3.164
Antall liker
49
Sted
Oslo
Vil bare få presisere at dette innlegget ikke er helt likt det som er trykket i Fidelity nr. 31.

Hadde andre komponenter enn Electrokompaniet blitt benyttet i denne (raske) testen, så hadde også utfallet blitt noe annerledes!

Som noen også påpeker, hadde dette vært en blindtest, så kunne faktisk utfallet ha blitt noe annerledes. Men den dyreste Mundurfen hadde nok blitt gjenkjent!
 

lydbjørn

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.04.2005
Innlegg
3.164
Antall liker
49
Sted
Oslo
xerxes skrev:
pks skrev:
Jeg skjønner ikke vitsen med kabeltest hvis den ikke er blind jeg..
But thats me...
PK
Jeg tror ikke på kabler. Likevel bør vi kanskje stille oss spørsmålet: Burde vi blindteste all hifi? Hører vi mer med øynene enn vi liker å tenke på?


Langt på vei enig med denne konklusjonen! Dvs. det nederste innlegget.
 

lydbjørn

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.04.2005
Innlegg
3.164
Antall liker
49
Sted
Oslo
Low-Q skrev:
De er flinke på Eltek til å la lytteren ta seg tid til å prøve ut litt forskjellig. Faktisk er det sånn med meg at JEG blir utolmodig og syns jeg må gå for å ikke bruke for lang tid :)

Kabeltesten var altså ikke blind, og hvordan kan du, flinkgutt, anta at du ikke hadde hørt forskjell med bind for øya? De samme forskjellene ville vel vært der med bind for øya som uten? Ikke for å være arrogant, eller slem, men det er interessant at du nevner akkurat det i innledende post. Det står imidlertid ikke om du testet 25m Clas Ohlson kabel da... (?)

Mvh.

Vidar


Så lenge kablene var sett på, og prisene også var oppgitt på forhånd. Kan man ikke vite hva resultatet hadde blitt, men den dyreste Mundorfen hadde nok kanskje blitt noe lys i et annet
oppsett. Spesielt i et noe rimeligere.

Dynaudione var også litt underkill, så her kunne mye ha skjedd!
 

lydbjørn

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.04.2005
Innlegg
3.164
Antall liker
49
Sted
Oslo
Er denne tråden bare oppspinn?

Kan man lyve for seg selv?

Er alle ører (hørselen) like på alle "audiofile"?

All musikk fremføres på sin måte, men kan alle, uten unntak gjengi de samme opplevelsene?
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.161
Antall liker
4.328
Torget vurderinger
1
f skrev:
Er denne tråden bare oppspinn?
...
Tråden er kanskje reell nok, ute i den virtuelle verden?

...
Kan man lyve for seg selv?
...
Ja, jeg kan være ganske flink til å lyve for meg selv om mangt og mye.

...
Er alle ører (hørselen) like på alle "audiofile"?
...
Nei, hverken i utforming eller ytelse ... av og til kan det også være lang vei fra trommehinna til mellomrommet mellom ørene ;)

...
All musikk fremføres på sin måte, men kan alle, uten unntak gjengi de samme opplevelsene?
Gjengivelse og opplevelse er ikke alltid sammenfallende. F.eks. har jeg som regel (litt) ulik oppllevelse av den «samme» gjengivelsen på forskjellige tidspunkt.

mvh
KJ
 

lydbjørn

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.04.2005
Innlegg
3.164
Antall liker
49
Sted
Oslo
Ja, ;) i den virituelle Verden kan mye skje.

Smaker salt sild (ekte fisk) godt?

Det er noen som synes at dette smaker fortreffelig, resten av oss styrer unna!

I denne testen på starten av tråden, ble undertegnede "sterkt" påvirket av Lars Erik, og prisen på kablene måtte så klart ha en innvirkende kraft.

Tør faktisk ikke være helt ærlig, men noen av disse kablene var ren "søppel", til E. C. sin lyd filosofi, men for alt man vet, så kunne jo disse ha passet utmerket til andre anlegg (fabrikater)

Tok frem denne gamle tråden, fordi det svinger jo virkelig av de fleste trådene i kabelhjørnet for tiden ;D
 
Topp Bunn