Lytte rom for stereo

Kjetil G

Medlem
Ble medlem
02.02.2014
Antall liker
0
Jeg skall bygge meg lytte rom, dimensjonene på rommet blir ca. 4,9 x 4,9 meter med takhøyde på 2.15 meter.
Vill jeg få større problemer i bassen i dette rommet som har ca. like lengder mellom veggene i forhold til ett rom med en lang å en kort vegg???

Mvh
Kjetil

Bc45

Hi-Fi interessert
Ble medlem
10.11.2013
Antall liker
2
Torget vurderinger
2
Jeg skall bygge meg lytte rom, dimensjonene på rommet blir ca. 4,9 x 4,9 meter med takhøyde på 2.15 meter.
Vill jeg få større problemer i bassen i dette rommet som har ca. like lengder mellom veggene i forhold til ett rom med en lang å en kort vegg???

Mvh
Kjetil
Lytterommet mitt har nesten samme dimensjoner. Har hatt store utfordringer med å få til god bass. Løste det forholdsvis godt tilslutt ved å montere to store bokhyller, en på hver sidevegg.

Kjetil G

Medlem
Ble medlem
02.02.2014
Antall liker
0
Det kan jeg prøve når jeg er ferdig :) er redd for att jeg må plassere høyttalerne nær bakvegg for å spille diagonalt, men ettersom jeg skall kjøpe meg nye kan jeg finne noen som ikke trenger å stå langt fra bakvegg.

EHED

Bransjeaktør
Ble medlem
15.03.2010
Antall liker
258
Sted
Nordby
Torget vurderinger
3
Bakveggen blir så og si borte når du spiller diagonalt (bakveggen blir 45 grader i forhold til HT), så det er ikke så farlig.
Det er forsøket verdt å teste noen bassfeller i hjørnene a la det 8x12_tom har i lytterommet sitt i alle fire hjørnene muligens.
Tips til plassering ved spilling mot rett vegg er å plassere høyttalerne litt godt ut fra frontvegg og stol nærme bakvegg med godt med demping bak hodet.
Fungerer OK hos en venn av meg med nesten samme målene på rommet som ditt.

TrompetN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.03.2004
Antall liker
7.007
Er målene nøyaktige 4.90? Er ganske stor forskjell på to like og for eksempel 4.89 x 4.93.
Hvordan vegger er det i rommet?

Kjetil G

Medlem
Ble medlem
02.02.2014
Antall liker
0
Er målene nøyaktige 4.90? Er ganske stor forskjell på to like og for eksempel 4.89 x 4.93.
Rommet er under bygging, skall rive en bærevegg å installere ståldrager i taket neste uke,
det skall bygges lettvegger på innsiden av betongen, om dette blir gips eller sponplater er jeg ikke sikker på enda..
om det blir nøyaktig 4.90 x 4.90 er ikke sikkert, å om det er gunstig å ha litt andre dimensjoner kan lettveggene flyttes noen cm.

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Antall liker
20.646
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Prøv å få så stor forskjell som du kan på målene.,, Men pass også på at dene ene veggen ikke blir like lang som takhøyde x2. Jeg har hatt et rom som var 4x4x2.20 og fikk det noen lunde til. Så umulig er det i vertfall ikke, men det er mer utforderene enn med et rektangulert rom.

TrompetN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.03.2004
Antall liker
7.007
Rommet er under bygging, skall rive en bærevegg å installere ståldrager i taket neste uke,
det skall bygges lettvegger på innsiden av betongen, om dette blir gips eller sponplater er jeg ikke sikker på enda..
om det blir nøyaktig 4.90 x 4.90 er ikke sikkert, å om det er gunstig å ha litt andre dimensjoner kan lettveggene flyttes noen cm.
Bra.
Har du lekt deg litt med forskjellige romkalkulatorer? Kan anbefales.
Min mening er at jo større rom jo bedre og at man kommer et stykke med 10cm forskjell på lengde og bredde. Spesielt når du skal ha lettvegger i tillegg.
Det kan også lønne seg å ha forskjellig tykkelse på ytterlaget på lettveggene for eksempel i endeveggene og breddeveggene så de absorberer ulike frekvenser.

Sist redigert:
Topp Bunn