Lyst på 3 gode cd tips?

mag

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
02.05.2004
Antall liker
44
Hei alle venner.
Her kommer tre cd anbefalinger som jeg har hatt mye glede av, og som jeg trygt kan anbefale videre til alle som er glad i musikk. Disse er ikke blant de mest kjente, men det er jo ofte blandt de mer ukjente at man finner godbitene.
Og så er det jobben med å finne frem til de også.
Vel altså, her kommer de:

Først ut er en norsk utgivelse jeg har hatt veldig mye glede av. Dette er norsk folkemusikk/folksongs. Sudan Dudan heter plata og spilles av Marit Mattisgard på langeleik, og Anders E. Røyne på gitar, fele, banjo mm.
Har spilt denne plata for mange og de har blitt positivt overrasket, og de har enten kopiert eller kjøpt den.
Fantastisk bra plate!

Neste ut er en amerikansk kvinnelig gitarspiller som virkelig kan spille. Kaki King kaller hun seg, og plata heter Legs to make us longer. Stort sett henne som spiller el gitar uten sang, men det blir ikke kjedelig av den grunn. Absolutt en plate man kan glede seg over.

Sist ut er en engelsk/indisk artist som heter Nitin Sawhney, plata heter Introducing. Her snakker vi elektronika med innslag av litt world, jazz ol. Har spilt denne for folk som i utgangspunktet misliker denne sjangeren sterkt, men som har endt opp med å kjøpe denne. Begynn med nr.9, Bengali song, og resten kommer av seg selv.

Vel vel, det var mine tre meget gode, litt sjeldne, tips (tror jeg).
Er også veldig takknemlig for tips til gode, litt sære, ukjente artister som fortjener mer oppmerksomhet.

Vennlig hilsen Geir.

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
309
Her ett annet tips. Spesielt god kvalitet på både lyd og fremføring.

Sains-Saëns-symf no 3
Poulene- Orgelkonsert
Barber- Toccata Festiva

OLiver Latry, Orgel. Philadelphia Orchestra, dir.
Christoph Eschenbach

Ondine ODE 1094-5, distr. NAXOS CMM

N

nb

Gjest
Fiflet/Hamre energiforsyning. "Ivar Aasen goes Bulgaria". En av norges aller fremste jazztrommiser, samt Fiflet på trekkspill. Jazzversjoner av balkansk folkemusikk, bør aller helst nytes live på et lite bygdehus nær deg, en fantastisk opplevelse!

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
12.509
Sted
Holmestrand
Tiltredes! Makan til fyrverkeri og musikalitet skal man lete etter! MÅ OPPLEVES!

Vi snakker altså fortsatt om Fliflet & Hamre!

kjoenik

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2005
Antall liker
3.746
Torget vurderinger
4
Bestilt alle tipsene dine mag, så nå regner jeg med at jeg blir positivt overrasket... ;)

Topp Bunn