Lyst å begynne med Hi-End

A

Apache

Gjest
Hei Monosapiens!
Ser at du bor bare noen kilometer fra Norsk HiFi-center.
Min erfaring med dette firmaet er at du bare kan ringe 32 87 35 96 og avtale en demo. Hjemlån er obligatorisk.

mvh.
Apache
 

monosapiens

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.09.2005
Innlegg
334
Antall liker
0
Jeg bor i Drammen :D
Har ikke penger til noe som helst riktig enda,men trenger alt av tips.
Veit jeg må ta med egen musikk når jeg skal ut å lytte ;)

Rock = Electrocompaniet,krell + andre amerikanske ?

Tyske produkter vil vel høres litt slanke ut ?
Veit at når jeg kjøpte mine JBL så sa selgeren dette:JBL hadde tre utgaver av samme høyttaler;en amerikansk versjon med mye bass;en med litt mindre bass for europa og en egen modell for Tyskland med slank/nøytral lyd.(Flava to da bone lagde en "ny" cd når dem skulle lanseres i Tyskland)
Derfor vil jeg tru at Tyske produkter egentlig ikke er "rocka" ?


Men så var det det å beholde/få plasseringer og renhet da :-/


Bryston-ATC scm35 manglet kanskje noe dynamikk ?
(basstrykk) Er kanskje bare å oppgradere med en subb senere ?
(Eller kjøpe en annen høttaler ?)


Mest av alt trenger jeg en tv akkurat nå da,men ett godt hifi anlegg må jo planlegges nøye :D

Som industriarbeider i Norge har jeg jo litt sans for Norske produkter i denne jungelen.
Electrocompaniet ser også fett ut 8)

Men jeg har ikke hørt på dem,men AW400 fikk da bra omtale i det nyeste fidelity.(lete etter brukt)

T+A høttalere har jeg også lyst til å høre på,men fryktelig langt frem økonomiskt med slike da :mad:

Mvh
Monosapiens
 

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Innlegg
3.238
Antall liker
6
Mono..... , det er du som har lagt lista her. Det er ikke vi som har sagt at du må bruke 50K + for å komme til highend-land.

Utfra det du skriver i innlegget over, så tolker jeg det slik at du har snakket med en, eller noen få, som har gitt noen påstander som du har hengt deg opp i. Ta deg en tur f.eks til Oslo Hifi Center, så vil du nok endre din oppfattelse av Tyske produkter. Å inndele komponenters egensignatur etter verdensdelen eller landet de er produsert i er tull. Det finnes riktignok noe som beskrives som "Westcoast sound" men dette er ikke identisk med at alle US produserte komponenter er slik. Har du i det heletatt lest det jeg skrev tidligere i tråden?

Utfra situasjonen, hvorfor ikke jekke lista ned noen hakk?

Kanskje starte med et par lettdrevne Klipsch høytalere fra RF serien. Med litt tålmodighet finner du et par mellom 4-9 K avhengig av om det er RF3mkII eller RF5. Disse driver du lett med en liten rørforsterker eller transistor forsterker. F. eks kan du få noen til å hjelpe deg å bygge Motron's Lille SEth, som visstnok koster mellom 6 og 7K. Du har kanskje en DVD spiller som er OK, eller du skaffer deg en brukt CD spiller, og vips så har du et bra anlegg som vil gi deg masse moro, samtidig som du har svidd av under 20K tilsammen.
 
N

nb

Gjest
Litt på siden, men skal du ha ny TV, følg med på finn.no og se etter en brukt Loewe Aconda 32", bedre enn dette blir det ikke. Om billedkvalitet er pri, glem LCD og Plamsa, da er det godt, gammeldags billedrør som gjelder. Kjører selv Aconda til TV og projektor til film, bortsett fra at det tar liten plass er plasma/LCD meningsløst i mine øyne på dagens pris/kvalitets-forhold. Mye gromme CRT TVer å få til en hyggelig pris siden "alle" skal ha flatskjerm nå for tiden.

Men angående HiFi vil jeg anbefale deg å ta en runde i butikkene i Oslo og se litt på hva som finnes, gjøre deg opp en mening om hva du liker og ta det derfra. De fleste relevante sjapper er vel nevnt i denne tråden allerede. Og lær deg til å ta en del av det selgere sier med en GIGANTKLYPE salt;)
 

JH

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.01.2005
Innlegg
624
Antall liker
3
Vil nok råde deg til å høre på det de andre sier her. Siden du har mulighet til en rundtur i Oslo, så benytt deg av den muligheten! Ikke alle som har det.

Så er det jo også mulig å få god lyd uten å måtte slenge 50K på disken. Tror nok du vil bli overraska over hva som finnes av vellspillende utstyr til overkommelig pris. Dette er kanskje spesiellt viktig når man ikke har noe særlig med kroner ;) Ikke legg lista for høyt til å begynne med!

Så kan du jo også få endel tips fra blader som L&B, Fidelity etc. Dette vil gi en pekepinn om utstyret, men det er fortsatt ikke sikkert at deres smak passer din smak...

Lykke til uansett!
 
N

nb

Gjest
Ang blader o.l, så finnes det der tilsynelatende bare to kategorier: "Veldig bra" eller "veldig bra til prisen", ikke la deg rive med av gode tester, dårlige tester i "fagpressen" er nærmest ikke-eksisterende.
 

JH

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.01.2005
Innlegg
624
Antall liker
3
Ang blader o.l, så finnes det der tilsynelatende bare to kategorier: "Veldig bra" eller "veldig bra til prisen", ikke la deg rive med av gode tester, dårlige tester i "fagpressen" er nærmest ikke-eksisterende.
Dette har du rett i. Når jeg tenker etter, så er det sjelden jeg ser noe blir direkte slaktet i slike blader. Om ikke annet, så gir det ihvertfall en indikering på hva som finnes da ;)
 

monosapiens

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.09.2005
Innlegg
334
Antall liker
0
Jeg har desverre litt let for å ta av :-[
Syns for øvrig at "lilleputt" anlegget til llyrick på messa i Horten låt "storeputt",selv om jeg selvfølgelig falt for Usher,men det var mye bra der :)

Lytterunde i Oslo er ett must ser jeg her :)

monosapiens
 

Anfield

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.09.2004
Innlegg
926
Antall liker
42
Kanskje starte med et par lettdrevne Klipsch høytalere fra RF serien.  Med litt tålmodighet finner du et par mellom 4-9 K avhengig av om det er RF3mkII eller RF5.  .  
Dersom musikkgjengivelse er viktig vil jeg klart styre unna Klipsch. Dynamiske til tusen, og kjempemorro til en dedikert hjemmekino, men for kvalitetslytting til musikk ville jeg styrt unna disse. Noen her som nevnte at du burde styre unna Audiovector, de om det! Synes at Mi3 Signatur er noe av det beste i prisklassen, detaljerte til tusen og med bra trykk i bunnen.

Men lytt selv. Og bare så det er sagt; Dersom du finner AV-diskanten "slitsom" så for all del styr unna Klipsch....
 

BHO

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.10.2004
Innlegg
3.082
Antall liker
296
Sted
Asker
Torget vurderinger
2
Dersom musikkgjengivelse er viktig vil jeg klart styre unna Klipsch. Dynamiske til tusen, og kjempemorro til en dedikert hjemmekino, men for kvalitetslytting til musikk ville jeg styrt unna disse.
Men lytt selv. Og bare så det er sagt; Dersom du finner AV-diskanten "slitsom" så for all del styr unna Klipsch....
Skal la deg leve med din oppfattning av Klipsch, men hva i all verden mener du med "kvalitetslytting til musikk" ?
 
N

nb

Gjest
En altnernativ tilnærming er å alliere deg med noen som har drevet med High-end lyd en stud og som har en lyd/filosofi/etc du liker, og lytte til hva vedkommende sier. På et forum som dette vil du få mange sprikende meninger og anbefalinger, og det eneste du kan være sikker på er at folk ikke vil være enige. Det finnes mange veier til Rom, og innen HiFi er ikke folk en gang enige om hvor Rom ligger, så ha det i bakhodet når du leser anbefalinger og tips.

Som en ikke ukjent forumdeltager sa til meg: "Enten kan du bruke 25 år på å surre rundt og kaste bort mye penger, eller så kan jeg fortelle deg hva som er bra"
 
R

Rojoh

Gjest
...Ulike anlegg og komponenter vil lykkes med ulike ting, og du kan fort brenne av titusener på et anlegg som prioriterer andre ting enn det du ønsker. Og det å bli bevisst disse ønskene er en tidkrevende prosess, slik at du kan fort føle at du "vokser fra" et anlegg som du syntes var midt i blinken tidligere.
(Min understreking).

:-/ Jo eldre vi blir, jo mer oppdager man at livet er for kort til å lytte til/på eller kjøpe... ;)
 

janly

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.09.2004
Innlegg
1.308
Antall liker
341
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
5
Når man skal kjøpe nye høyttalere og annet utstyr, må man etter min mening uten unntak først spørre seg:

1. Hva slags lyd ønsker jeg? Dynamisk? Analytisk? Nøytral? Osv. Osv....

2. Hva slags musikk skal jeg spille på dette?

Ut i fra dette har man i hvertfall en god pekepinn på om man skal se etter Klipsch eller elektrostater ;D
 

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Innlegg
2.302
Antall liker
21
Hei alle

Etter å "Hørt lyden"(fritt etter å sett lyset), så har jeg lyst på Hi-End.
Fikk min aha oplevelse av LYD hos Lyric en dag i februar....Jeg liker rocke musikk,litt trøkk,plassering og dynamikk :)

Hva anbefaler/råder dere meg til å kjøpe ?
Av økonomiske årsaker  :'(
må jeg ta ett trinn om gangen i min oppgradering.
Hva som blir byttet ut er :
JBL LX 1000 (3 veis m/2 8"bass)
H/K 100 watter
H/K CD Spiller modell: 7600

Alt dette ifra Februar 1994

Lyric mente høttalere først . . .

Mvh
Monosapiens

-ps: Jeg har sluttet å høre på musikk inntill det står noe annet i stua!!

Vel hvorfor ta skrittet ut til "High-End" og asylpriser når halvparten er nok.?
Min teori et over et visst nivå er det kabinettet som koster, ikke innmaten som bedres, og over det er prisen høy kun for ekskusiviteten høy pris gir...

Sats på å bruke tiden på et velkomponert istedet for dyrt anlegg. Dvs butikk demo og MYE hjemlån, og kompis kvelder.

En av mine bedre lydopplevelser fikk jeg på et moderat anlegg hos Lyric.

epos esl 3=3000kr
Creek  A50iR=9000kr
Cary CD-308 10-15k?
Kabler=? kr.  

Dette spilte bedre en en del av de andre anleggene i butikken til xganger prisen.
(hvorfor ikke evt. prøve med en Cambridge Azur 640C CD  (3000kr)spiller og se om den gjør nytten...)

Creek++ slo også det meste jeg hørte den helgen jeg brukte på Hifi i alle Oslos "seriøse"  hifipushere.

Nå er vel disse ESL3 høyttalerne for litt små  for skikkelig bass i rom større enn gutterommet,men de har fantastisk lydbilde ,holografi og klarhet.  

Selv er jeg også relativ fersking, men opplever allikevel at høyttalere har kanskje mest å si for lyden ,ikke minst fordi de samvirker med rommet og sin egen plassering i det.  Jeg oppgraderte også fra et 1994 anlegg , og gikk først for nye høyttalere.  Erfaringen var et de OGSÅ krevde ny forsterker for å drive dem slik som i butikk demoen, så deretter ble det ny forsterker og så ny CD spiller, alt kjøpt brukt/demo over tid.  

Slik gradvis oppgradering kan være en vei å gå ,men den er skummel med fare for bomkjøp og blindveier...
Jeg satset på at jeg kunne videreselge deler hvis de ikke passet...(har nå bla 3 CD spillere nå med nypris fra 2000-6000-18000, og forkjellen i lyd er ytterst små i forhold til forsterker/høyttaler bytter, 2000 er dårligst mens forskjellen mellem 6000 og 18000  vil de fleste ikke bry seg om og leve godt med 6000 kr modellen)

Så når har jeg er for meg "dyrt" anlegg til 1/2 pris med lyd jeg koser meg med. Men tror nok jeg kanskje kunne fått et like vellydende/godt anlegg  ved  tilsvarende beløp kjøpt nytt og sammensatt av vellydende komponenter av en kompetent butikk..

Men det blir jo litt mere hobby å la ting utvikle seg over tid.. og nå er rørinteressen våknet også... huffamei ;)

Visdomsordet er: Er du musikk/lyd/hifi interessert skal du gå etter god lyd, ikke gode kjøp (eller prestisje) ;D ;D

Et "godt kjøp" som ikke lyder som du ønsker er ikke noe å ha..

Lykke til
Sleiven
 

BHO

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.10.2004
Innlegg
3.082
Antall liker
296
Sted
Asker
Torget vurderinger
2
Visdomsordet er: Er du musikk/lyd/hifi interessert skal du gå etter god lyd, ikke gode kjøp (eller prestisje) ;D ;D

Et "godt kjøp" som ikke lyder som du ønsker er ikke noe å ha..


Godt sagt :)
 

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Innlegg
2.302
Antall liker
21
......
Kanskje starte med et par lettdrevne Klipsch høytalere fra RF serien.  Med litt tålmodighet finner du et par mellom 4-9 K avhengig av om det er RF3mkII eller RF5.  Disse driver du lett med en liten rørforsterker eller transistor forsterker.  F. eks kan du få noen til å hjelpe deg å bygge Motron's Lille SEth, som visstnok koster mellom 6 og 7K.  Du har kanskje en DVD spiller som er OK, eller du skaffer deg en brukt CD spiller, og vips så har du et bra anlegg som vil gi deg masse moro, samtidig som du har svidd av under 20K tilsammen.  
Erlend, du har hatt mange gode inlegg i denne tråden.  Dette er jo oppskriften jeg har tenkt på mitt anlegg nr2.  Med litt annen historikk kunne det vært anlegg nr 1....

Sleiven
 

monosapiens

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.09.2005
Innlegg
334
Antall liker
0
oioi
Er det så lenge siden jeg skrev her ? :-/
Har ikke hatt mulighet til å kjøpe noe jeg da,men begynner i en ny jobb i begynnelsen av juni.
Består jeg prøvetiden kommer jeg til å få muligheten til å legge til side penger til "Hi End" ;D
Penger har jeg ikke hatt til nå :(

Må si at det jeg har likt best til nå er Bryston og ATC scm35 hos lyric,men jeg har da heller ikke gått flere lytterunder heller.
Det eneste jeg stusser på er det kanskje var litt lite bass(dybde),men jeg er ikke helt sikker.

Første pri. er uansett en tv . . plasme 37" ifra 25.000,- til pioneer`s 50.000,- er satsingsoområdet :D

Priser på stereo anlegg kommer til å bli i det leie som jeg har hørt på hos lyric,skal jo stå i en helt vanlig stue uansett.
CD Spiller: pris :maks 30.000,- (Det siste jeg kjøper)
forsterker : "Bryston pakken pris" ca 70.000,-
Høyttaler : Over 20.000,- men burde ikke høyttalere koste minst like mye som forsterker ?

Uansett,det blir ikke noe nytt på stereo siden tidligst til sommeren . . .med mindre jeg kommer over noe brukt som passer inn :p
 

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Innlegg
3.101
Antall liker
503
-ps: Jeg har sluttet å høre på musikk inntill det står noe annet i stua!!
Hvordan ligger det ann med denne lovnaden da? ;D
 

monosapiens

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.09.2005
Innlegg
334
Antall liker
0
Hører lite på musikk ja :)
Syns bare at musikk er så kjedelig på det anlegget jeg har nå.
Før hørte jeg på musikk minst et timer i uka,nå er det nok et par timer i året.

Respons er vel noe av det bedre,så bra ut det der ;):)
 

x250

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.01.2006
Innlegg
758
Antall liker
12
Sted
porsgrunn
hei ja velkommen til hifi sirkuset dette er veldig morro men jævelig dyrt hehe mitt råd vis du skal handle av lyric er å prøve proac d25 eller d38 er suverene høytalere
 

biovitt

Medlem
Ble medlem
07.06.2005
Innlegg
33
Antall liker
0
Sted
Lørenskog
hei ja velkommen til hifi sirkuset dette er veldig morro men jævelig dyrt hehe mitt råd vis du skal handle av lyric er å prøve proac d25 eller d38 er suverene høytalere
Helt enig med deg.
D25/D38 sammen med Accuphaser er suverene på mine ører.

Biovitt
 

karl

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.09.2006
Innlegg
1.192
Antall liker
0
Synes du skal holde på musikkinteressen og styre unna såkalt high-end. Det gir mere glede å være interessert i musikk, og samtidig ha et distansert forhold til high-end. Det er så mye humbug og overpriset prestisjeutstyr innenfor high-end. Du får musikalsk og velkonstruert utstyr i til rimelige priser, så kan du bruke pengene på noe fornuftig som gitar, rødvin, kulturopplevelser, plater eller kvinner.

:)
 
K

kbwh

Gjest
Dersom du må ha noe virkelig flott å spille på hjemme kan du ta et tur til Kontrapunkt og kjøpe et Linn-anlegg. Men da ryker vel fornuftige ting ...
som gitar, rødvin, kulturopplevelser, plater eller kvinner.

:)
 

kaap

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2004
Innlegg
3.447
Antall liker
2.632
Sted
Mo i Rana
Torget vurderinger
5
Er Gradinet Rev nevnt i tråden.. kunne ikke se det i farten..
 

karl

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.09.2006
Innlegg
1.192
Antall liker
0
Hvis du har penger du ikke greier å bli kvitt så er vel Linn en mulighet. Jeg ville prioritert noe annet som gir mere glede.
 

211.

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.01.2004
Innlegg
1.665
Antall liker
1.411
Torget vurderinger
2
Slik jeg ser det er det to essensielle spørsmål som må besvares:
1)Hva er viKtigst musikk eller teller teknikk??
2)Hvor mye er jeg villig til å bruke?

Dersom det er teknikken som sitter i høysetet kan man jo f.eks. legge en sum penger på disken til Tømmervik eller en annen av hans slag og si at det skal jeg bruke på HiFi. :p

men om man skal lytte på musikk og ha det gøy så må man ha litt "is i magan" og ta tiden til hjelp, lytte mye på musikk (også på det anlegget man har til rådighet) samt bruke de mulighetene som byr seg til å høre forskjellige komponenter.

Lytt til erfarne fjellfolk (mange av dem her på forumet) ;)

Velg en høyttaler som spiller slik du vil og som du liker at skal stå i stua di (her er mange gode alternativer Klipsch, Triangle, Proac osv.) etter dette er det forsterker og signalkilde som står for tur. Ha det morro underveis og bruk tiden.

Velkommen skal du være

;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D
 

karl

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.09.2006
Innlegg
1.192
Antall liker
0
Enig med 211 såfremt du ikke tar av og blir blendet av hifimytene eller reklamens makt. Det er maginalt hva du får igjen for pengene dine når anlegget ditt har nådd et visst nivå. Sjekk ut listene for anbefalte kjøp.
 
K

kbwh

Gjest
Hvis du har penger du ikke greier å bli kvitt så er vel Linn en mulighet. Jeg ville prioritert noe annet som gir mere glede.
Jepp. Skulle det bli for meget av piker vin og sang bør man omgående begynne med hifi.
 

Heno

Medlem
Ble medlem
17.02.2006
Innlegg
21
Antall liker
0
Å spille høyt med Audiovectors diskanter er ikke noe særlig. Det låter skarpt.
Da har du feil kilde og forsterker. Audiovector og Hegel låter som en drøm hos meg!
 
C

Cyber

Gjest
Min erfaring er at stort sett hvis man snakker i 2 kanaler og gjør fornuftige kjøp så får man en jevn stigning av kvalitet per krone opp til ca 40-50 000 for elektronikk + ht. Over det synes jeg at man betaler mye for nokså lite økning i ytelse.

Var jeg deg ville jeg sett på en forsterker til ca 10-15 000 og cd til 10 og så funnet noen bra gulvstående til ca 20 K. Da har du sannsynligvis et anlegg du kan leve godt med.

Dynaudio Focus 220 og Triangle Celius ES er bra høyttalere til prisen. Kan og anbefale f.eks. Jmlab electra 926 (er et par på avforum.no/avtorget til 16 000)

Det viktigste er at du får et anlegg du er fornøyd med som spiller slik du liker det. Selv om produkter får knalltester så gir det en pekepinn på hvor bra de er, men det er ikke sikkert det er midt i blinke for deg. Lytt for du kjøper så langt du har mulighet til...
 

Chalshus

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.247
Antall liker
3.493
Sted
Horten
Torget vurderinger
7
Lyric selger et par ATC SCM 100 pro, aktive høyttalere for 50000,- nå for tiden. Tror det er et bra kjøp- Da trenger man bare en CD-spiller med innebygget preamp, og noen signalkabler, og man er i havn.
 

karl

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.09.2006
Innlegg
1.192
Antall liker
0
Min erfaring er at stort sett hvis man snakker i 2 kanaler og gjør fornuftige kjøp så får man en jevn stigning av kvalitet per krone opp til ca 40-50 000 for elektronikk + ht. Over det synes jeg at man betaler mye for nokså lite økning i ytelse.

Var jeg deg ville jeg sett på en forsterker til ca 10-15 000 og cd til 10 og så funnet noen bra gulvstående til ca 20 K. Da har du sannsynligvis et anlegg du kan leve godt med.

Dynaudio Focus 220 og Triangle Celius ES er bra høyttalere til prisen. Kan og anbefale f.eks. Jmlab electra 926 (er et par på avforum.no/avtorget til 16 000)

Det viktigste er at du får et anlegg du er fornøyd med som spiller slik du liker det. Selv om produkter får knalltester så gir det en pekepinn på hvor bra de er, men det er ikke sikkert det er midt i blinke for deg. Lytt for du kjøper så langt du har mulighet til...
Kommer an på hva du mener med kvalitet. Mere musikalitet eller mere detaljer og perspektiv. Musikk er til for å nytes, og det går fint uten at du må høre hvilken whisky vokalisten drakk i går!
 

Lagga

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2005
Innlegg
8.957
Antall liker
28.060
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Musikk er til for å nytes, og det går fint uten at du må høre hvilken whisky vokalisten drakk i går!
D'ække sant!
Whisky er viktigst vøttø, Lagavulin forever!!!!

;)

Lagga
 
C

Cyber

Gjest
Kommer an på hva du mener med kvalitet. Mere musikalitet eller mere detaljer og perspektiv. Musikk er til for å nytes, og det går fint uten at du må høre hvilken whisky vokalisten drakk i går!
Kvalitet er når jeg sitter og bare nyter lyden uten å føle anlegget ikke spiller som jeg vil. Og min mening som kom kanskje litt dårlig frem er at vi har forskjellige krav, og ikke alle trenger 150 000 i anlegg for å være fornøyd.
 
Topp Bunn