Lysdiode i frontpanelet

andreas

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.10.2003
Antall liker
155
Har en rød LED i frontpanelet på en ny dac jeg har bygget, og den lyser litt kraftig.

Brukte en LED jeg fant i skuffen, målte 21vac på seukndæren fra trafoen, koblet 1KOhm i serie med LEDen og så dette over sekundæren. Antok da at LEDen trakk 30mA ved ca 2Vac forsyningsspenning - sånn ca. Hadde altså ikke datablad til den aktuelle dioden.

Hva kan jeg gjøre for å få ned lysintensiteten. Ser av datablader hos ELFA at slike 3mm røde LED har ulik lysintensitet, fra 2,8 til 100, og en opp i 2000 "mcd". Burde jeg velge en som har veldig lav intensitet - og sånn ca hvilken intensitet burde man legge seg på for at det skal vises selv på lys dag men ikke bli for sterkt i mørket- eller kan jeg øke verdien på resistoren slik at det går mindre strøm gjennom dioden. Det ser ut i fra databladet ut som om de lyser selv med mindre strøm, men at det ikke er de veldig store endringene i lysintensitet.

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.393
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
31
Øk motstanden i serie til du får passe lav intensitet. Du bør kanskje spandere en diode også. Har hørt at LED's ikke liker AC. Vanskelig å tro det, men noen har vel erfaring.

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
14.435
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
47
fjern den
du hører jo når den spiller likevel
imo
mvh

andreas

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.10.2003
Antall liker
155
Liker å se hva som står på. Har LED på flere apparater, og da koblet med ac. Ingen trøbbel så langt. Skal prøve med større mostandsverdi.

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
14.435
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
47
ok men har ikke dac´n best av å stå på 24/7 ?
mvh
Leif

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Antall liker
12
LED'er har en maks bakoverspenning på 6V ca, om jeg husker riktig. Det er sikkert lurt å holde seg til spec, selv om det går bra i mange tilfeller. En antiparalell diode koster fint lite.

andreas

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.10.2003
Antall liker
155
LMC: Det er et passivt (trafo.koblet) utgangstrinn, så det er mulig det ikke har så mye å si. Den er litt ny enda, så erfaringsgrunnlaget er litt tynt.

R: Hva er bakoverspenning. Kunne du linke til en forklaring eller noe slikt.

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.393
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
31
Bakoverspenning er det samme som reverse voltage. Altså spenningen i sperreretning for dioden. I motsetning til forward voltage......foroverspenning ;)
I lederetning altså.

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Antall liker
12
Audiomix skrev:
Bakoverspenning er det samme som reverse voltage. Altså spenningen i sperreretning for dioden. I motsetning til forward voltage......foroverspenning ;)
I lederetning altså.
Elementært. ;)

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.502
Torget vurderinger
12
Sett inn et trimpotmeter. Da kan du justere intensiteten på dioden slik du ønsker å ha den. Bruker du multiturnpot blir det griselekkert

andreas

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.10.2003
Antall liker
155
Trondmeg skrev:
Sett inn et trimpotmeter. Da kan du justere intensiteten på dioden slik du ønsker å ha den. Bruker du multiturnpot blir det griselekkert
God ide. Har til og med et 10k multiturn liggende i skuffen.

up

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.02.2002
Antall liker
5
Rhesus skrev:
Audiomix skrev:
I lederetning altså.
Elementært. ;)

Selv om det er elementert, tåler nyere LED,s ac uten problemer ! :p
NB ! Noen LED,s slukker ut tidlig ved redusering av strømmen, men det finnes det LED,s på markede med lav lysintensistet.

up

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Antall liker
12
De tåler det nok, men det står nå spesifisert under Absolute maximum ratings.
De vil vel oppføre seg som zener eller avalanche dioder i sperreretningen. Mest sannsynlig så vil maksimum revers-spenning på hele kretsen være begrenset av varmgangen i dioden, og med riktig serireresistans vil nok dette gå helt smertefritt ved AC.

Men likevel, jeg mener nå det er lurest å holde seg innenfor det som produsentene spesifiserer som absolutt maksimum.

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.393
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
31
Trondmeg skrev:
Hvis du bruker et multiturn med telleverk er det lett å skru seg tilbake til riktig intensitet for dag, natt eller midnattsol ;)

andreas

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.10.2003
Antall liker
155
Audiomix skrev:
Trondmeg skrev:
Hvis du bruker et multiturn med telleverk er det lett å skru seg tilbake til riktig intensitet for dag, natt eller midnattsol ;)

Er vel ingen sak det. Bruker et chassis ala bildet og rattet er foreløpig ikke i bruk. Et 10K potmeter med 6mm aksel og jeg er igang, dog kun med indikator ;D. Har et slikt potmeter også fra da moderns tandberg ikke orket mer.

Vedlegg

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.502
Torget vurderinger
12
Andreas skrev:
Audiomix skrev:
Trondmeg skrev:

Er vel ingen sak det. Bruker et chassis ala bildet og rattet er foreløpig ikke i bruk. Et 10K potmeter med 6mm aksel og jeg er igang, dog kun med indikator ;D. Har et slikt potmeter også fra da moderns tandberg ikke orket mer.
Jeg tenkte egentlig på et multiturn trimpot (Bourns/Vishay etc) som justeres en gang for alle, det gjør jeg og alltid så svakt som mulig. Dioder forskjønner ikke, hvertfall ikke de blå som endelig er utryddet i mtt anlegg. BAT'ens blå LED tok harakiri her om dagen og vil ikke bli erstattet da rørenes glød er tydelig nok og mye vakrere. Ellers kan du bare sette inn en krets med fotocelle for dagslyskompensering :) :)

Delle

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.03.2007
Antall liker
278
Andreas skrev:
Audiomix skrev:
Trondmeg skrev:

Det må kunne forventes automatisk kompensering for sommertid; noe annet vil være litt pinglete.. :)

Mvh

Topp Bunn