Lyra Skala test

Rudi

Æresmedlem
Ble medlem
06.05.2004
Antall liker
17.337
Sted
Nær folkeskikken, men fremdeles ute i skauen.
Torget vurderinger
39
............... i Mars nummeret av Stereophile.
Jeg trodde denne testen skulle bli trykket i Januar eller senest i Februar nummeret, men den gang ei, men nå er den altså her.
Testen er værd og få med seg så det er bare og handle Stereophile denne gangen :D

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
34.300
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Har du kjøpt en, Rudi? Synes å huske noe du la ut som forsvant rett etterpå.
mvh

Boe

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.09.2005
Antall liker
1
Torget vurderinger
1
Hvorfor i all verden trenger vi å lese en test av enda en overpriset pickup fra Lyra??

T

tjn

Gjest
Hvorfor i all verden trenger vi å lese en test av enda en overpriset pickup fra Lyra??
Hva er det med Lyra pick up`ene som gjør at du mener at de er overpriset? Kan du være litt mer konkret?

Rudi

Æresmedlem
Ble medlem
06.05.2004
Antall liker
17.337
Sted
Torget vurderinger
39
Hehe, tell me all about it!
Grattis! Er du ferdig med innspillingen? Hos meg tar det evigheter...
                        mvh

Nei, er så vidt montert opp i armen og bare justert opp så langt, driver og tuller med altfor mange spillere/armer samtidig, må begynne og fokusere på en og en spiller så "noe" blir helt hundre.
Men det lille jeg har hørt, minner veldig om Titan "i" lyden............... men det vil jeg ikke si noe mere om før jeg er sikker i min sak, hater folk som uttaler seg på "sviktende grunnlag" ;)

Boe

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.09.2005
Antall liker
1
Torget vurderinger
1
Så gi f'n i og les om den da.
Kommer nok til å lese om den, er det Fremer?
(Jeg er sikkert bare litt misunnelig, Rudi)

Boe

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.09.2005
Antall liker
1
Torget vurderinger
1
Hva er det med Lyra pick up`ene som gjør at du mener at de er overpriset? Kan du være litt mer konkret?
Nå er det vel ikke bare Lyra jeg mener er overpriset, som så mye annet i denne hobbyen er prisnivået på pickuper langt bortenfor rimelig fornuft.
Et av eksemplene som illusterer dette ganske grellt er Shelter 501 som i dag koster 850 dollar, men som kostet 2650 dollar da den ble solgt som Crown Jewel SE.
Spørsmålet er hvem som profiterer grovt her - det kan virke som det ikke alltid er produsenten men alle leddene som hver dobbler prisen fram til forbruker.

Men la ikke dette innlegget bli noe som legger demper på Rudis glede over en ny pickup som sikkert er helt fenomenal.

Rudi

Æresmedlem
Ble medlem
06.05.2004
Antall liker
17.337
Sted
Torget vurderinger
39
Kommer nok til å lese om den, er det Fremer?
(Jeg er sikkert bare litt misunnelig, Rudi)

Fremer er mannen i dette tilfelle.

Tja........ det er lov og være misunnelig (selvom jeg ikke synes det er noe særlig konstruktivt og være misunnelig på andre), men det er bedre og bruke kreftene på og finne en måte og skaffe seg en på selv ?............ så slipper du og være misunnelig  ;)
Men ikke misforstå........... jeg har VELDIG forståelse for at og betale 20000.- for en pickup blir for mye for mange, men da er trøsten at det finnes mange pickup'er til mye lavere pris som gir nesten like mye glede/godlyd.  

T

tjn

Gjest
Nå er det vel ikke bare Lyra jeg mener er overpriset, som så mye annet i denne hobbyen er prisnivået på pickuper langt bortenfor rimelig fornuft.
Et av eksemplene som illusterer dette ganske grellt er Shelter 501 som i dag koster 850 dollar, men som kostet 2650 dollar da den ble solgt som Crown Jewel SE.
Spørsmålet er hvem som profiterer grovt her - det kan virke som det ikke alltid er produsenten men alle leddene som hver dobbler prisen fram til forbruker.

Men la ikke dette innlegget bli noe som legger demper på Rudis glede over en ny pickup som sikkert er helt fenomenal.
Alt som jeg ikke har råd til er overpriset.... ;)

Dette er blitt diskutert opp og ned til det kjedsommelige i mange tråder så vi trenger ikke å gå videre med den, selv om jeg kan være enig med deg at det er ikke alltid fortjenesten er der den skulle vært.... ???

Har selv Helikon og Titan "i" og er veldig spendt på hva Skala`en kan prestere, regner med vi hører fra Rudi når han er på fast grunnlag.
Fremer er jo Fremer for å si det sånn....

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
32.099
Torget vurderinger
29
Jeg leser Boes utsagn litt anderledes, som at han generellt mener at mye innen hifi, og pickuper spesiellt, er overpriset... Skal ikke si meg HELT uenig.

Hva mener du med at Fremer jo er Fremer?

Boe

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.09.2005
Antall liker
1
Torget vurderinger
1
men da er trøsten at det finnes mange pickup'er til mye lavere pris som gir nesten like mye glede/godlyd.
Helt sant!

T

tjn

Gjest
Jeg leser Boes utsagn litt anderledes, som at han generellt mener at mye innen hifi, og pickuper spesiellt, er overpriset... Skal ikke si meg HELT uenig.

Hva mener du med at Fremer jo er Fremer?
Vi leste det helt likt og er enig i akkuret det med overprising, men som jeg skrev så trenger vi kanskje ikke diskutere det her men det er det ikke jeg som bestemmer så det er bare å "mene". Men er enig i at kiloprisen for en pick up er rimelig høy ja.. ;)
På den annen side, hva legger vi til grunn når vi mener at noe er overpriset?

Med "Fremer er jo Fremer" så mente jeg at han i visse kretser blir sett på som en "analog guru", en som er skribent i et av de største hifi magasinene, og mange mener mye om hva skibentene mener om produktene de omtaler. Jeg synes det faktisk er mer interesant hva en "vanlig" norsk forbruker her på forumet mener om det de har investert i, det kommer da ned på et nivå som jeg synes er mer oppriktig og ærlig, spesielt når dette er folk med god erfaring på disse produktene.

Og for ordens skyld; den med at alt som ikke jeg har råd til er overpriset var en spøk.....

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
32.099
Torget vurderinger
29
Vi er nok hjertens enige du og jeg Rico.... Synes ellers Fremer er ganske OK, han tørr faktisk skrive litt negativt om en del produkter også. Den testen av Metronome-drivverket kan neppe sies å være en hyllest.

T

tjn

Gjest
Nei, er så vidt montert opp i armen og bare justert opp så langt, driver og tuller med altfor mange spillere/armer samtidig, må begynne og fokusere på en og en spiller så "noe" blir helt hundre.
Men det lille jeg har hørt, minner veldig om Titan "i" lyden............... men det vil jeg ikke si noe mere om før jeg er sikker i min sak, hater folk som uttaler seg på "sviktende grunnlag"  ;)  
Hva sier du Rudi, er tiden inne til å komme med noen inntrykk til oss nyskjerrige?

Berg

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.02.2003
Antall liker
1
Ikke for å spore av tråden fra lyra, men som noen andre påpeker prisen. Prisen er nå så. Men hva er det egentlig som gjør en pickup så dyr ? Lyra skriver på sin side at det er direkte samsvar med pris og produksjonskostnadder. Hva er det som koster så masse R&D eller matrialene som blir brukt ? Jeg kjøpte engang noen Øreringer med 1/3ct diamater til en tidligere flamme. Det går noen hundre pickuper på en slik en ;)

P

Parelius

Gjest
Ikke for å spore av tråden fra lyra, men som noen andre påpeker prisen. Prisen er nå så. Men hva er det egentlig som gjør en pickup så dyr ? Lyra skriver på sin side at det er direkte samsvar med pris og produksjonskostnadder. Hva er det som koster så masse R&D eller matrialene som blir brukt ? Jeg kjøpte engang noen Øreringer med 1/3ct diamater til en tidligere flamme. Det går noen hundre pickuper på en slik en ;)
De varer tydeligvis lengre en "flammer". ;)

Enig i disse prisene, de er horrible, og befinner seg vel en eller annen plass mellom det fornuftige og kabelhysteria - i forhold til sistnevnte er de jo rene gi-bort-pris.

Kan ikke forstå annet enn at det er produksjons- og kvalitetskontroll som ligger til grunn (ut over det vanlige highend-påslag). Materialene kan det ikke være.

Berg

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.02.2003
Antall liker
1
De varer tydeligvis lengre en "flammer". ;)
Ja i retorspekt ville en pickup i tilsvarende prisklasse vært en bedre investering. Dessuten vet man jo sånn ca. hvor mange timer de går ;)

Topp Bunn