Lyra Kleos output, PS Audio GPCH vs. EC 4.8

BBoogie

Medlem
Ble medlem
28.06.2010
Antall liker
15
Min Kleos benyttes sammen med Electrocompaniet 4.8 og PS Audio GPCH med volumkontroll. 0,5mV output oppleves ganske lavt. Hva er best, høyest volum på PS'en eller EC'en? Er PS volumkontroll kun en volumbegrenser?

Znerken

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.10.2015
Antall liker
269
Torget vurderinger
1
Min Kleos benyttes sammen med Electrocompaniet 4.8 og PS Audio GPCH med volumkontroll. 0,5mV output oppleves ganske lavt. Hva er best, høyest volum på PS'en eller EC'en? Er PS volumkontroll kun en volumbegrenser?

I følge ASR så er det best å bruke litt høyere volum på forsterkeren, og ikke på RIAA-et. Dette fordi du får utnyttet mer av lydbilde på høyere volum på forsterkeren, men ved høyere gain på RIAA får du mindre lydbilde og mer støy.

Tror dette er riktig, i hvert fall delvis.

LESSisdox@

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.10.2006
Antall liker
267
Sted
Åkrehamn,karmøy
Torget vurderinger
1
Hei
Off topic
,,,Bruker du bare denne kilden /Prøve denne direkte på Eff ,,,, har jo volum på phono box.
Mvh
The GCPH runs in a fully differential mode and accommodates moving-coil and moving-magnet cartridges. Controls in the rear set cartridge resistance loading and the gain for the input amplifier. The output of the GCPH is high enough to drive a power amplifier, and the GCPH has a front-panel volume control, so a purist vinyl lover could connect it directly to an amplifier. The GCC-100 has unbalanced RCA as well as balanced XLR outputs; I used the balanced outputs (via a 5m pair of balanced Nordost Quattro Fils interconnects) to drive the GCC-100's balanced input.
Read more at PS Audio GCPH phono preamplifier | Stereophile.com

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.855
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0

I følge ASR så er det best å bruke litt høyere volum på forsterkeren, og ikke på RIAA-et. Dette fordi du får utnyttet mer av lydbilde på høyere volum på forsterkeren, men ved høyere gain på RIAA får du mindre lydbilde og mer støy.

Berre delvis rett. Det kjem mest an på pickupen. Ofte vert lydbildet litt meir oversiktleg ved mindre gain, men du mister også gjerne noko nyanseringsevne når det gjeld dynamikk.

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
3.015
Sted
Kongsberg
Hei.

Her sies det ingen ting om linjetrinnet også mottar signaler fra andre (digitale) signalkilder.
Balanserte DACer og CD-spillere har som regel et meget høyt utgangsignal ( > 4,0 V),
så i den sammenhengen blir klassiske 0,5 V (1,0 V bal.) litt stusselig. Dette fører til STORE
endringer i nivå - ved bytte av signalkilde...

Bruker du andre signalkilder, ville jeg satt volumet på PSens utgang til maks, og deretter
justert opp gain på RIAAens bakside, så denne matcher de andre signalkildene nivåmessig.

mvh
Gunnar Brekke

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
31.633
Torget vurderinger
28

Nok gain er vesentlig for dynamikk.

BBoogie

Medlem
Ble medlem
28.06.2010
Antall liker
15
Har prøvd. Det låter knall, men spiller også noe CD, så det blir dessverre for mye omkobling.

BBoogie

Medlem
Ble medlem
28.06.2010
Antall liker
15
Bruker også CD, og kan leve med ulik volum fra ulike kilder. Det er den optimale miks mellom linjetrinn og RIIA jeg er på jakt etter. Du anbefaler maks volum på PS'en? Fikk motsatt svar fra en annen i tråden?

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.512
Torget vurderinger
1
Det er litt motstridende virkninger hensyn. På den ene siden er det fordelaktig med så mye forsterking /høy signalnivå som mulig/nødvendig så tidlig i signalveien som mulig, dvs RIAA. På den andre siden er det også fordelaktig å ha et så stor praktisk reguleringsområde for volumkontrollen som mulig. Det avhenger selvfølgelig også av hvordan tingene er skrudd sammen og samspiller, særlig fordelingen og summen av forsterking i RIAA og forforsterker ift hva som er nødvendig for å få ønsket lyttenivå ut av HT.

Det praktiske og enkle svaret er å teste ut ytterpunktene og bruk ørene. Test så en mellomting og sjekk hvordan det likner på ytterpunktene.

Med mindre utstyret oppfører seg litt rart, så tipper jeg at jeg hadde siktet mot en forsterking i RIAA som gi maksimalt lyttevolum omkring kl 3-4 på volumkontrollen i forforsterkeren med plater som ikke er innspilt med lavt volum/nivå.

mvh
KJ

Cash 63

Æresmedlem
Ble medlem
14.06.2007
Antall liker
34.814
Sted
Oslo/Grebbestad
Torget vurderinger
1
Jeg har en GPCH riaa syns det og bruke den som preamp/vol rett inn i slutsteg gir ett meget bra resultat:) likt forrige eier også gjorde. Ellers enligt manual rek PS-Audio att stille volkontroll på riaa opp mot 3/4 når den brukes i extern pre-amp.
Min GPCH er moddet fra
PS Audio | Underwood HiFi

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
3.015
Sted
Kongsberg
Bruker også CD, og kan leve med ulik volum fra ulike kilder. Det er den optimale miks mellom linjetrinn
og RIIA jeg er på jakt etter. Du anbefaler maks volum på PS'en? Fikk motsatt svar fra en annen i tråden?
Hei.

Som i alle tråder på HFS - vil du få masse motstridende svar. Sånn er det bare... ;)

Konvensjonelle volumkontroller/potmetere som det PS Audio har plassert på utgangen av si RIAA - er
blant de komponentene som har aller mest (negativ(?)) innflytelse på lyden, og jo lavere volumet er
satt - jo større vil den innflytelsen bli. (EC 4,8 har inget slikt konvensjonelt potmeter i signalveien).

Men, potmeteret kan også være med på å tune lyden (via sin egenlyd), så når PS Audio anbefaler å
sette volumkontrollen til (et sted mellom 1/2 og) 3/4 av fullt nivå (i følge Cash 63), er det kanskje
fornuftig å følge denne anbefalingen - for å få den klangkarakteren PS Audio etterstreber med trinnet.

Når det gjelder gain kan du velge mellom; 54/60/66/71 dB XLR (48/54/60/66 dB RCA), noe som gir deg
en forsterkning på 500/1.000/2.000/4.000 ganger på XLR (halvparten på RCA) utgangen - minus
dempingen i potmeteret.

Går du for full forsterkning (71 dB = 4.000 ggr), vil RIAAen forsterke Klavisens 0,5 mV opp til; 2,0 V
på XLR utgangen - minus dempingen i potmeteret. Høres fornuftig ut... (men sannsynligvis fortsatt
ikke nok til å matche en digital kilde nivåmessig). Prøv å variere mellom halvt og fullt volum på pot-
meteret og se hva du foretrekker.

(Om du fortsatt har mye høyere nivå på den digitale lydkilden, kan det være en ide å benytte RCA
ut fra denne (om mulig) - for dermed å halvere (- 6 dB) utgangsnivået).

Inngangsimpedansen på RIAAen setter du til 100 Ohm - eller mer sannsynlig 500 Ohm - for best å
matche Lyra Kleosen...

mvh
Gunnar Brekke

Topp Bunn